Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 583 ggr
KickiG
2015-05-02 22:12

Papillomvirus hos möss

Gudrun hade fått en vårtliknande utväxt precis vid urinrörets mynning. Den hittades på torsdagen, och eftersom det blev långhelg ringde jag veterinären och fick tid på eftermiddagen. Jag är alltid lite extra försiktig med allting som blir konstigt i närheten av urin- och analöppning.

Veterinären konstaterade att det högst troligt handlade om ett fall av papillomavirus. Han sövde ner Gudrun och opererade snabbt loss vårtan. Han var orolig för att den kanske satt fast i urinröret, men det gjorde den lyckligtvis inte och Gudrun mår perfekt efter det lilla ingreppet. Såret syntes knappt efteråt.

Nu har jag försökt hitta info om papillom hos möss utan framgång. Råkar någon av er ha kunskap att dela med av?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
ariama
2015-05-03 08:31
#1

Inte ett smack kunskap. Är det inte något som hamstrarna dras med? Hur yttrar det sig på hamster?  Är det fler djurslag som drabbas av samma virus? Smittar det över artgränserna då?

Alltså, inget svar, bara fler frågor …

Anne.K
2015-05-03 10:12
#2

Gerbiler kan drabbas av papillom iaf. Och detta smittas ju iaf. inom arten. Sedan huruvida det smittas till andra arter har jag dock ingen koll på.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

KickiG
2015-05-03 11:19
#3

Människor kan ha det i över 100 olika typer, en mera känd är kanske kondylom. Även vårtor på händer och fötter kan orsakas av någon papillom virus. HPV = Humant papillom virus.

Eftersom det finns ett humant bör det väl även finnas ett "animaliskt". 

Hundar kan ha papillom också.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2015-05-03 11:31
#4

Evira, som är Finlands motsvarighet till Jordbruksverket, säger i en artikel om papillom hos älgar att viruset är artspecifikt och inte smittar mellan olika arter.

Källan med varierande pålitlighet, wikipedia, säger att papillom kan smitta mellan häst och ko, men att möss inte kan smittas.  Däremot hittar man vetenskapliga texter om man googlar MusPV där de år 2011 har fått fram ett nytt papillomavirus på möss.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: