Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 480 ggr
Lojs
2015-05-05 17:10

Allmän genetikfråga

En konstig frågeställning, jag ställer den här eftersom ni musfolk är de duktigaste på genetik som jag vet. ;) Detta gäller inte möss utan fisk, men genetik är väl genetik oavsett djurslag. ;) Admins/moderatorer får ta bort tråden om ni tycker att den inte hör hemma här. 

Det jag klurar över är en färg som är ljusare än viltformen på den här sortens fisk (jag kan skriva vilken art och vilka färger det handlar om ifall någon är intresserad, men för enkelhetens skull lämnar jag ute det). Min "fakta" här är inte min egen utan kommer från personer som odlat arten. 

Om man har denna färg och föräldradjuren är dåligt färgade så kan de få avkomma som ser ut som ursprungsfärgen (så jag gissade färst på att färgen var en nyansskillnad på ursprungsfärgen). Men tydligen så om man korsar denna färg med en vanlig fisk av ursprungsfärgen så blir alla avkommor ursprungsfärgen (teorin hos den som skrev det var att ursprungsfärgen är "starkare", men det känns inte som att genetik fungerar så ;)) och man man kan få tillbaka den ljusare färgen om man korsar avkommorna med varandra. 

Jag gissar på att den ljusare färgen då kommer sig av en recessiv blekgen, men är det då inte konstigt att dåligt färgade djur får avkommor som ser ut som ursprungsfärgen? Har de då blekgenen, men den är då så "urvattnad" att ursprungsgenen syns igenom fullt ut?

Förlåt att mitt "genetikspråk" är förenklat, jag är genetikintresserad och kan grunderna, men språkdelen är jag sämre på. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
ariama
2015-05-05 17:58
#1

Utan att veta ett smack om fiskar, än mindre om just dessa, låter det som två olika alleler på samma lokus, och där det ena är dominant.

Du kan jämföra med agouti och svart, A och a.

AA är agouti, aa är svart. Aa är agouti eftersom A är dominant, och a är recessivt och måste finnaas i dubbel upplaga för att visas. Aa är alltså osynlig bärare av svart.

Att "dåligt färgade" av den ljusare fisken kan ge avkomma av båda sorterna, kanske beror på att anlaget är semidominant? Dvs, om mössens A och a var semidominant skulle Aa inte vara agouti utan ett mellanting.

Obs, jag har ingen aning om vad jag skriver, för nu är jag trött i huvudet efter en lång dag. Hoppas jag inte är ute och cyklar, ibland tänker jag så vansinnigt när jag är trött. 😮

Lojs
2015-05-05 18:28
#2

Jo, jag är med på små och stora bokstäver, korsningsscheman och sådär, jag kan guldhamstrarnas färger och nedärvning både framlänges och baklänges, de har ju inte en massa konstiga blekgener som mössen har så de är lite enklare. ;)
Semidominanta anlag har jag dock ingen koll på alls, det låter intressant. 

För att göra saken ännu klurigare så fick jag precis läst att en dåligt färgad av den ljusare färgen inte ligger närmare ursprungsfärgen i nyans, utan tydligen är fläckig i de båda färgerna, om det är en recessiv teckningsgen så känns det mer logiskt att den kan bli i princip osynlig på en dåligt färgad individ, motsvarande mus som då genetiskt skulle vara tecknad, men i praktiken har ett vitt hårstrå.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
2015-05-05 18:29
#3

Och tack så jättemycket för svaret, väldigt intressant att bolla det här!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

MissEmmis
2015-05-06 00:40
#4

Hej Lojs! Kul att se dig här! Jag hade i mitt bakhuvud att jag kände igen det du skrev om och sen kom jag på det: kodominans! Jag googlade lite och tror att det är vad det handlar om. Kort förklaring: ett djur som är heterozygot för ett visst anlag, Aa, ser annorlunda ut än ett homozygot djur, AA. Vid kodominans så uttrycks båda anlagen och därför kan det resultera i fläckar av båda färgerna (en röd och en vit förälder ger en avkomma som är fläckig i rött och vitt). Vid ofullständig dominans däremot, så resulterar heterozygota individer i ett mellanting mellan de båda färgerna. (En röd och en vit förälder resulterar i rosa avkommor.)

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

ariama
2015-05-06 06:42
#5

Ja, hette det visst, och så var det det var.  Bravo MissEmmis! Här blir vi kloka. 😃

MissEmmis
2015-05-06 11:35
#6

Tack Ariama! 🙂

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: