Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 479 ggr
redsteinedrose
2015-05-25 10:29

Lukt

Hej jag har 4 möss som skulle ha varit honor men visade sig vara 4 hanar, vad gör ni åt lukten? jag har testat färgglatt strö osv. har ni några tips? Bor i ett litet rum som kan bli kvavt om det inte ventileras dagligen och jag vill inte behöva göra mig av med dem. Att flytta på dem är inte en lösning då min familj inte vill ha dem någon annan stans i huset. så jag sover med dem i samma rum tillsammans med 13 gerbiler och 4 möss.

Annons:
Alana82
2015-05-25 12:35
#1

Fyra hanar från zoobutik eller från uppfödare som temperamentsavlar på lugna hanar som kan fungera i grupp? vilket som så kan det bli avsevärda problem att hålla fyra stycken tillsammans om man inte vet vad man gör, hur gamla är de? lukten brukar tillta med stigande ålder nämligen och vid två till tre månader kan det bli bråk med dödlig utgång om de inte är temperamentsavlade

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

redsteinedrose
2015-05-25 14:19
#2

De fungerar utmärkt i grupp  och är könsmogna allihopa, de är adopterade så jag vet inte var ifrån dom kommer.

redsteinedrose
2015-05-25 21:37
#3

jag vet att hanar kan bråka och behöva säras på, så jag håller koll på dem. Dom går i ett stort terrarium med ett varsitt hus så dom kan ha sina egna revir men dom sover och är alltid tillsammans i samma hus. Dom tycks vara temperaments avlade då de är lugna och väldigt framåt (de är tama).

Alana82
2015-05-25 23:39
#4

Då var det bara det där med lukten kvar, det bästa råd jag kan ge är att städa med medel som innehåller enzymer som bryter ned urinen helt och hållet och städa allt för lukten sitter även där de pinnat omkring eftersom den även utsöndras ur trampdynorna, ha stor bur (typ 140*60) ha ett strö som neutraliserar doft bra samt städa ofta, minst två gånger i veckan skulle jag tro, min hane luktar mindre sen jag bytte från stallpellets till torv, men vet inte om det helt beror på ströet eftersom buren även bytt plats

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Tsunamis
2015-05-26 13:22
#5

Du kan försöka med tipset ovan men bli inte förvånad om det inte hjälper att skura vid varje städning. Hanmöss kissar in sitt revir igen om deras lukt helt försvunnit så det kan vara väldigt kontraproduktivt. Jag skurar aldrig bort att utan våttorkar väggar mest.

MvH  Tsunamis

Vattnadal
2015-05-26 13:30
#6

Kolla hur bra ventilation du har. är det för instängt blir det mer lukt. Ett riktigt bra strö, som tex chipsi super, gör mirakel för lukten.

Är hanarna inte avlade på att bo ihop med andra hanar brukar de har mycket mer testosteron, som ger massor av frän lukt i kisset.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
redsteinedrose
2015-05-26 15:07
#7

har Chipsi super, städar 2 gånger i veckan och har dem i en stor luftig bur.

Upp till toppen
Annons: