Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 881 ggr
KMJPAH
6/15/15, 8:27 PM

Mus hona piper/ nyser

För några dagar sedan hörde jag att vår ena mus hona pep. Jag läste lite om det här på sidan och konstaterade att hon antagligen ville att sin kompis skulle komma till henne. Men idag när min sambo hade ute henne lät de mer som att hon nös… Börjar bli fundersam på vad det egentligen kan vara? 

PS. Hon kanske är gravid

Annons:
KickiG
6/15/15, 9:09 PM
#1

Jag skulle föreslå att du ger mycket färsk och näringsrik mat till henne, så hon får extra vitaminer och kraft. Du kan använda sökfunktionen här på sajten och söka på t ex "nyttig gegga"  eller "nyttig mat" då borde det komma upp tidigare trådar i ämnet. 

I många trådar diskuteras också det som vi kallar Rossel, som är då musen låter då den andas. Låter det om din mus då hon andas? Lättast tycker jag det är att märka om man håller musen i handen och nära örat. Det skall  inte "kvittra" och pipa om andningen på en frisk mus.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KMJPAH
6/16/15, 9:17 PM
#2

Jag bifogar en video som min sambo lyckades filma idag när Mio "pep/nös". Vad tror ni att det är? Han tyckte också att hon kändes kallare än vanligt.

Alana82
6/16/15, 11:54 PM
#3

Nu är jag rätt ny på möss men jag tänker omedelbart på noskvalster… kanske inte ens finns på möss? men låter inte särskilt likt de former av Rossel som jag hitintills har upplevt på mina egna möss

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

redsteinedrose
6/19/15, 5:55 PM
#4

en ännu lätt förkylning kanske?

KMJPAH
6/20/15, 2:21 PM
#5

Vi tror att det kanske är förkylning, för vår andra mus hona har också börjat nysa lite… Så vi antar att de kommer att gå över snart 🙂

Grodan
6/20/15, 9:21 PM
#6

#2 Trevligt med film. Ja, så ser det ut och låter när möss nyser. Ibland kan de även ta upp en tass till nosen samtidigt som de nyser.

En nysande mus är inte frisk. Enligt min erfarenhet är möss som nyser ofta smittade med några bakterier som kan göra musen mycket sjuk om den inte är i superbra kondition eller har lite sämre immunförsvar. Den nysande musen bör alltså inte stressas så att den kan ansträngas att insjukna i Rossel. Jag föreslår att du ser över foderstaten på mössen och försöker att mata på lite extra med mat som höjer immunförsvaret och stärker musen. Gröna ärtor, babyspenat, rå lax, nyttigt grönt utifrån, örter mm kan göra underverk på en nysande mus.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: