Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 608 ggr
Kizuna
2015-06-17 19:17

Skygg/rädd/blyg mus

Hej nu är min lilla mus Apollo hemma så glad, han är mycket nyfiken men rädd för händer.  Jag visste om detta då han har bott på ett omplaceringshem innan, han är 8 månader.

Jag undrar om någon här har något tips om hur jag ska vinna hans tillit? Är han för gammal för att lära sig något nytt?

han kan komma fram och nosa lite, kisar med ögonen sen vänder han tvärt!

Annons:
Skogshumblan
2015-06-17 20:21
#1

Hade ett sådant skyggo som dessutom bet oss. Fick rådet här inne att sitta mkt vid buren och ha handen inne och försöka få den mindre skygg. Sen skulle jag plocka upp den och ha den nära mig. Ex låta den klättra på mig när jag kan sitta ostört. Det funkade bra och den lilla damen är nu den mest tillgivna. Lycka till!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Kizuna
2015-06-17 20:43
#2

Apollo bits tur nog inte, bara slår med tassarna o.o att bara ha handen i buren kan jag glömma, hon kommer inte fram, men satte på mig en sån där vante utan fingrar då kom hon fram och luta sig mot handen :)

Justja är det konstigt att de typ slår med fram tassarna? har aldrig varit med om det förut :S

Skogshumblan
2015-06-18 08:22
#3

Enträget vinner. Ha handen i på det sätt som funkar. Går Apollo blivit skrämd eller så innan? Tänker på det du skrev om att glömma att ha handen i buren. Ingen expert men funderar gärna ön då.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Kizuna
2015-06-18 10:38
#4

Hans första familj var rädd för honom och var inte med honom alls, sen fick deras katt nästan tag på honom D: Mer vet jag inte om hans första familj :/ Vi har gjort framsteg, han slår fortfarande på mig när jag inte har en vante, men nu kommer han fram och luktar och har ibland en tass på mig ^-^

Skogshumblan
2015-06-18 14:08
#5

Oj stackarn. Hoppas ni kan hitta varandra. Det är värt slitet. Glöm inte det iu stunder då det dippar.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

ariama
2015-06-20 14:16
#6

#2. "Slår med tassarna" - Det är nog ett vänligt sätt att tala om att hans önskan är att du inte ska komma så nära.

Så gör i alla fall mina honor, när de sätts till hane, och han vill gå på dem mer än honorna är villiga till. Då vänder de sig om mot honom och slår med framtassarna. Då vänder hanen och går undan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: