Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1104 ggr
Skogshumblan
2015-06-21 17:54

6 veckors mus dräktig?

Jag har lite panik nu. Tror min minsta lilla mus, Pixel ca 6 veckor gammal, Är dräktig. Hon har väldigt fort blivit rund. Vad sjutton gör jag för att ge henne rätt mat och förutsättningar för att klara det här? Jag har aldrig haft möss förut. OBS ingen smutskastning av uppfödare eller mig tack. Jag vill bara göra det bästa för Pixel om hon är dräktig och ev. ungar ska tas om hand på bästa sätt såklart.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Minoth
2015-06-21 18:04
#1

har hon gått med en hane?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Skogshumblan
2015-06-21 18:08
#2

Hon bodde med sina kullsyskon ganska länge och risken finns att hon kan blivit postad ja. Även om hi n var ca 4- 5 veckor då.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Minoth
2015-06-21 19:50
#3

Möss blir könsmogna vid 4 veckors ålder, så lät du hanar bo kvar längre än så är risken att hon är dräktig ja. 

Det finns bra trådar här på iFokus hur man gör när ens mus blivit dräktig. Möss klarar i regel en kull bra även om dom är väldigt unga, men det kan vara schysst för en ung mamma att kulla bort några/alla ungar.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Skogshumblan
2015-06-21 21:12
#4

Jag hade trott mer om den uppfödaren än såhär men nu är det som det är. Hoppas det inte är ungar. Men tack för sina svar!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Minoth
2015-06-21 23:13
#5

#4 jaha trodde det var du som hade fött upp ungen. Trist att en uppfödare inte vet när man ska separera ungar…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
2015-06-21 23:28
#6

Olyckor kan hända. Även den bästa uppfödaren kan ha tjuvparningar…

Är honan välväxt för att vara 6 veckor eller känns hon liten och för ung?

Jag själv brukar avliva alla ungarna direkt när de är nyfödda  i vanliga fall när jag får en tjuvparning där far eller bror är fadern till kullen och ej en planerad kull. Men jag kan inte råda dig till något som du inte vill.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Skogshumblan
2015-06-22 11:19
#7

Grodan. Ja så är det ju och jag som köpare har ett ansvar att kolla om de gått tillsammans eller ej så ingen skugga på någon där. Pixel är ganska liten. Här varit liten och späd men nu ölöver helgenh jag var borta dfått en mage som jag funderar på om det är bebisar i… Grodan jag uppskattar dina raka råd. Jag hade inte planerat att avla på någon av mina möss och ibland är det bästa att ta av daga direkt. Så enkelt är det.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Minoth
2015-06-22 12:01
#8

#7 Om hon fått väldigt stor mage på väldigt kort tid kan det vara något annat som är på tok, förstoppning eller liknande.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Skogshumblan
2015-06-22 21:37
#9

Borde hon inte varit hård i magen då jag kände på henne och ovillig att komma fram? Dessutom gräver hon som en tok och krafsar runt spån så det blir stora högar.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

ariama
2015-06-23 07:06
#10

Möss kan (tydligen) bli könsmogna vid 4 veckors ålder. Jag tror att de små svensktypade ("ursprungsmössen") kan utvecklas tidigare än de engelska och de korsade. Men jag vet inte. Möss kan vara så olika.

Mina musungar är inte könsmogna vid 4 veckor. Först vid 5 veckor börjar det hända något, även inne i deras huvuden. Testiklarna är tydligt synliga vid 4 veckor däremot.

Jag delar könen först när de är ungefär 4,5 veckor (oftast), kanske t.o.m. någon dag äldre. Någon "misstagskull" har jag aldrig fått för att jag delat dem för sent. 

Ca 6 veckor… låt säga att hon är 6 veckor prick när magen syns. Då bör det vara mellan 5-7 dagar kvar, och hon bör alltså blivit parad för 15 - 13 dagar sedan. Då var hon alltså "prick 4 veckor". Det är väldigt tidigt…

Om hon är dräktig, bör hennes mage vara märkbart större idag! När magen börjar synas, ökar omfånget snabbt, dag för dag. Så du behöver inte vänta länge för att veta :-D

Som extra tillskott:

Ge henne kött, ett fläskben (behöver inte vara i hundstorlek, haha, ett av dig avgnagt fläskkotlettben duger bra),

äggskal (hon äter det hon behöver av det, om hon behöver),

lite färska näringsrika grönsaker som t.ex. brockoli och/eller gröna ärtor (ej torkade ärtflingor) och/eller våtarv (kallas ibland nate och växer som ogräs i t.ex. rabatter.

En liten bit lax är inte heller dumt.

Oavsett om hon är dräktig eller inte, är det här nyttigt för henne.

Skogshumblan
2015-06-23 09:46
#11

Ariama tack för kosttipsen. Hon är rund men inte som en stor boll så jag vet inte vad jag ska tro än.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Tjeja
2015-06-24 13:37
#12

Hur har det gått med Pixel plutten? var hon dräktig? Hur går det i för er nu i så fall?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[hamster-expert]
2015-06-25 10:21
#13

Jag hade en sexveckors långhårig satin mus, troligen blandning av typerna som blev tjock vid 6 veckors ålder, hon vägde då 60 g hade jag för mig, och hon var mycket tjock på bredden. Sedan fick hon ungar, jag fattade att hon var dräktig och satte henne i en separat galler bur. Ingen bra idé för ungarna försökte rymma. Fick sätta dem i en ikealåda istället. Uppfödaren hämtade hanarna och jag behöll honorna som var 4 st :) är nästan glad att hon var dräktig, för ungarna blev mycket tamare! Mamman och hennes syskon, som kom från en uppfödare och som jag sedan köpte på djuraffär var hemskt rädda. Om de gick upp i handen och man lyfte ut dem började de hyperventilera av rädsla. Så de blev mera tittdjur medan ungarna blev sällskap. :)

Annons:
Lindb
2015-06-25 11:02
#14

Kan du inte lägga upp bilder på henne?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

[Stockholmsbruden]
2015-06-25 11:08
#15

Tror samma sak händer mig, uppfödaren hade mössen i en låda och hittade massor av hanar bland honorna och mammorna som var 10v gamla. Fick med mig ett gäng inavlade hoppiga möss som knappt går att hålla i. Trevligt. Inavlade och avöade för att ha dutch, bläs.:( Synd…

ariama
2015-06-25 12:22
#16

Det är så vansinnigt trist med alla "så kallade uppfödare" som skaffar möss och låter dem yngla av sig, och kallar det "uppfödning", och dessutom tror att de har lyckliga möss, fast de knappt kan skilja fram och bak åt på en mus … Än mindre ge mössen drägliga livsvillkor. Blä. Sett lite för mycket av det på senare tid, på olika platser på nätet. Blir både ledsen och arg.

Skogshumblan
2015-06-26 09:38
#17

Hej! Pixel är inte dräktig tack och lov. Här är bara en dålig musmatte som antagligemh gett henne lite fel mat mot vad hin är van vid så hin blev rund. Tack för era kostråd och tankar kring vad det kan vara.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Alwyn
2015-06-26 13:42
#18

Vad skönt, ja då är det ju bara att dra ner på feta nötter och frön :)

Skogshumblan
2015-06-26 14:14
#19

Ja precis. Här privat ett nytt foder och hoppas alla mina sju puddingar gillar det.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Grodan
2015-06-30 18:25
#20

åååååh,, vad skönt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Skogshumblan
2015-06-30 19:21
#21

Fodret. Jag köper heter "complete rat & mouse" och mina mössisar älskar det! Kompletterar med vatten och frukt/grlnt/ägg/ibland yoghurt.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Grodan
2015-07-05 14:57
#22

#21 hm… kulor?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Skogshumblan
2015-07-11 17:38
#23

Nix. Hjärtformade torrfoder.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Grodan
2015-07-12 18:59
#24

Men varför?

Möss har ändå så mkt hälsoproblem, att ge dem processad mat hjälper ju knappast. Vill du ha möss som är friska och lever länge ge dem det de är avsedda att äta. Blanda ditt torrfoder själv av säd, fröer, nötter, örter mm. Gärna så nära naturen det går dvs inte ångpreparerad och mixad med om det går att undvika.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Skogshumblan
2015-07-12 21:22
#25

Ja det ska jag fortsätta göra också. De får rätt mycket färskt mat nu. Tack vare era råd här inne. Hur är det förresten med banan, Är det ok att ge möss och såklart inte mkt?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Emouse
2015-07-12 22:17
#26

Du kan ge lite banan ja:) Men ta det försiktigt med mängden.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Skogshumblan
2015-07-12 23:09
#27

Tack, provar å ser om de gillar det.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Emouse
2015-07-12 23:10
#28

👍

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: