Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 3274 ggr
Grodan
6/24/15, 6:46 PM

Håll en tumme

Jag har nys-fritt hos mössen och ingen har rosslat på flera månader, därför känner jag att jag gör ett nytt försök att para några möss. Tidigare har det varit så att när jag satt ihop hona och hane så har någon av dem eller bägge börjat rossla efter någon vecka. Detta trots spånlyft hit o dit i flera veckor. 

Nu har jag då satt ihop några hanar och honor och hoppas på fortsatt nysfritt och rosselfritt. Därför ber jag om hjälp. Snälla håll en tumme (obs! bara en - 1 !)  för att det går vägen. Det är så underbara möss och jag vill verkligen få min linje att överleva.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Zamwyn
6/24/15, 10:59 PM
#1

Ska definitivt hålla en tumme för dig och musarna, Grodan! Förstår att det måste kännas ängsligt när det står så mkt på spel, så all lycka till! ✨

ariama
6/25/15, 6:09 AM
#2

Du får min tumme helhjärtat! 😘

ajanki
6/25/15, 8:28 AM
#3

Håller såklart min ena tumme! Älskar ju Morakullor❤️

Alwyn
6/25/15, 10:14 AM
#4

Håller en tumme!

Emouse
6/25/15, 1:08 PM
#5

Gissa vad? Jag håller visst också min tumme;) Lycka till iallafall nu grodis!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Nordanälvens
6/25/15, 4:56 PM
#6

Håller en tumme! ❤️

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
Skogshumblan
6/26/15, 9:43 AM
#7

Håller också!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Emelie-Le
6/28/15, 6:17 AM
#8

Håller tummar och tår

Vattnadal
6/29/15, 3:33 PM
#9

Håller alla tummar jag kan!

Skickar en stor kram oxå!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
6/30/15, 5:45 PM
#10

Åh, vad massa tummar. Härligt. Tack alla för att ni tänker på mig o mina möss.❤️Än så länge mår alla möss bra, utom en äldre hane på 2 år 10 mån…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Skogshumblan
6/30/15, 7:23 PM
#11

Skönt att tummarna funkar. Tänker lite extra på gamlingen och hoppas du kryar på honom så gott det går.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Alwyn
6/30/15, 9:43 PM
#12

Härligt Grodan! Ja men då går det ju på rätt håll, det kanske bara är åldern som spökar hos den äldre herren?

KickiG
7/3/15, 11:08 AM
#13

Vad roligt att det verkar gå bra! Fortsätter hålla tummen hårt här!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
ajanki
7/4/15, 8:29 AM
#14

#10 Oj, 2 år & 10 månader…då förstår jag att han är lite krasslig..killen❤️

Fortsätter att hålla tummen😃

Grodan
7/4/15, 2:20 PM
#15

Jag hade fel. Den äldsta killen på snart 2år 10 månader mår fint.

Det var Morakullan´s Instagramus som var krasslig, efter att ha bott någon vecka med en hona från mycket rosselbenägen släkt. Han klarade sig inte trots att hans fru värmde honom gott och jag gjorde en nyttig och lättäten och lättsmält röra/gegga.

Det var Morakullan´s Instagramus, Blue Fox. Han blev 2år 5 månader.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
7/4/15, 7:16 PM
#16

Stackars liten. De som finns kvar nu mår bra?

Skogshumblan
7/4/15, 9:27 PM
#17

Beklagar Grodan. Hoppas frugan å de andra klarar sig.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Grodan
7/5/15, 2:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Ja, alla mår bra. Inget nysande. Inte ens i seniorburen där 4 honor flyttat ihop från olika burar. De är 1½ - 2 år gamla och ingen av dem har fått någon kull.

Mest rädd är jag att mina underbara Brun-killar ska bli sjuka. De har fått flytta ihop med var sin hona. Det är visserligen inga nya honor, utan honor som fötts här och bott här, men man vet aldrig… det kan finnas en lite annorlunda bakterie hos någon och så POFF är jag där igen… Jag är orolig helt klart…

(obs! han är lite "tillplattad" här, samt '"tillruffsad"… de andra fotografierna blev suddiga då han rörde på sig… döh!)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
7/5/15, 3:21 PM
#19

Vacker sötnos! 😘

Alwyn
7/5/15, 6:02 PM
#20

#18 Jättesöt!

Annons:
Grodan
7/5/15, 7:40 PM
#21

#19 #20 Tack. Framförallt är han och hans bröder ljuvliga i temperamentet. Jag har inga rasselmöss här nu alls.😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zamwyn
7/5/15, 8:29 PM
#22

Långhår och siames… ❤️ Och vilket sött typiskt Morakullans-huvud! 

Beklagar lilla Instagramus bortgång, men hoppas det går bra för all de andra små.

Grodan
7/5/15, 8:32 PM
#23

#22 ❤️Japp, det ska vara så här nu. Pointat. Och LH. 😃

Själv tycker jag att mina mesar har fått lite små ögon, men hoppas kunna få ordning på det. Huvudsaken just nu är att de är friska och snälla.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
7/17/15, 4:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Mina fyra Brun-bröder,  fick för 3½ vecka sedan flytta ihop med var sin hona. När jag såg att en var högdräktig fick Brun-bröderna flytta ihop igen i sin gamla bur.

De luktade lite nyfiket på varandra och satte sig sedan och åt en måltid tillsammans. Så jäkla härliga killar. ❤️

Illa att få fyra kullar när jag egentligen bara vill ha en, men jag vill så gärna att bröderna fortsätter att leva ihop fredligt. De trivs verkligen tillsammans och jag vill inte riskera att det blir kiv. Nu när jag sett att de är så milda så kan jag ev ta ut en av dem för att träffa en hona och sedan sätta tillbaka honom, utan att det ska bli några bråk, då jag sett att parning inte gör dem "testosteronstinna" och stökiga.

Mest orolig är jag dock över vad som bakteriemässigt hänt med mötet med honor. Jag lyssnar noga på dem och jag observerade faktiskt att en av killarna nös nyss och har nu ångestont i magen. Dock såg jag att han har en grå hinna på ena ögat som tyder på en skada eller gråstarr, så nysningen kom inte ensam…

Hur har det gått med dräktigheter? Jo, tre honor blev dräktiga. Två kullar är födda.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
7/17/15, 5:24 PM
#25

#24 konstigt att dina möss är så himla känsliga. Jag har aldrig haft möss som reagerat på varandra när jag satt in dom till varandra, som är från mina linjer så att säga.  Jag kan tex sätta in patricias möss till mina utan problem och aldrig Rossel också. Vi har ju rätt lika linjer, men dom bor ju inte under samma tak. 

Känns konstigt att dina reagerar på varandra trots att du haft dom så länge. dom bör ju ha samma bakterieflora ändå

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Skogshumblan
7/17/15, 5:45 PM
#26

Sickna stiliga herrar!  Hoppas bara en av dem gjort sitt jobb då så du slipper för många kullar.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

ariama
7/17/15, 5:58 PM
#27

#25. Det är samma sak här. Jag köper inte nya möss så ofta, och jag har "lite halv-karantän" sådär. Dvs de är oftast i samma rum, men inte på samma ytor, och jag tar hand om nykomlingarna sist och pysslar väldigt lite med dem, några veckor medan jag "låter tiden gå". Och släpper mer och mer på försiktigheten, så där av sig själv, dvs glömmer…

Nu köper jag bara från renommerade uppfödare som har bra koll. Fast sista musen vet jag inget om bakåt, eller uppfödare, och han fick eget rum ett par veckor. Men han var och är helt problemfri och kom ut ur karantänen ganska snabbt, och jag är inte försiktig alls vad gäller bakterier,

Skyfflat strö har jag aldrig gjort. Varken inköpta eller egna möss har blivit sjuka.

Mitt problem är ju inte Rossel som sagt, det är tumörerna. Alltid ska det vara nått.

Jo, jag har också haft ett par misslyckade förlossningar i försomras, och någon hona som inte blivit dräktig. Så något fanns/finns ju. Men mössen är friska, pigga och glada!

Annons:
ariama
7/17/15, 6:01 PM
#28

Grattis till ungarna, och till de fina grabbarna/gubbarna.

Grodan
7/17/15, 6:49 PM
#29

#25 Det var så tidigare, med många inköpta djur från olika länder och linjer, men just nu hoppas jag ju att de har samma bakterieflora. Dock en hona som kommer från en rosselkull (alla syskon blev sjuka, även far, utom modern och hon), henne sätter jag inte ihop med några möss jag är rädd om… För jag vet inte om hon kan smitta dem…

Jag har ju inte råd att skicka in några till SVA just nu… så jag kan lixom inte kolla heller vad jag har för bakterier hemma på mina… men de verkar friska…

#26 ❤️Den viktigaste kullen är inte född än. Där jag parat LH med LH… ❤️Hoppas så att allt går bra. Jag vet inte med juli är inte den bästa månaden att ha dräktiga djur hemma tycker jag… av någon anledning har jag fått för mig att det är mer risk för komplikationer då…

#27 Man lär sig tyvärr…

Vad jag lärt mig till framtiden är att inte chansa. Framförallt inte med nya djur. De kan bära på riktigt hemska bakterier utan att det syns eller märks och därför behöver jag sätta ihop dem med mus/möss på prov innan jag utsätter hela min besättning för nya bakterier/risker.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Skogshumblan
7/17/15, 8:44 PM
#30

Håller tummen extra noga då. Så att allt går bra med allt och alla.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Minoth
7/17/15, 9:36 PM
#31

Därför är det bättre att inavla lite ^^ haha. även om jag ibland tar in någon obesläktad hane så inavlar jag mycket och de flesta av mina möss är besläktade på ett eller annat sätt. Då forsätter mössen vara friska och fina :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
7/18/15, 8:26 AM
#32

#29. Jo, man lär sig, jag är medveten om det. Och jag är fullt medveten om att jag inte har lärt mig än. Dvs rätt som det är så KAN det "hända något", och det är verkligen inte kul. Efter det så …

Ja, efter det… Så jag är egentligen inte kaxig, bara tacksam.

Grodan
7/18/15, 10:54 AM
#33

#31 Visst, men bara lite. Jag har inte så hög inavelsgrad på mina möss längre. Har en del utseendefel jag vill rätta till också.

#32 Nä, man får lära sig den hårda vägen tyvärr…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zamwyn
7/18/15, 5:20 PM
#34

Grattis till de födda kullarna, och hoppas alla musar får vara fortsatt rosselfria (och att nys-pojken har ngt annat)!

Annons:
Alwyn
7/18/15, 10:54 PM
#35

Minoth hur hög inavelsgrad håller du på dina kullar ungefär? Vilka släktskap parar du?

Minoth
7/18/15, 11:13 PM
#36

#35 inte överdrivet stor inavel. blandar in obesläktade hanar då och då. parar ofta pappan med döttrar, barnbarn. 

Inte ofta syskonparningar, men har hänt. oftast är det så att jag använder samma hane på mina honor.  Så pappa med dotter eller barnbarn :) 

Har använt "min hanes" son nu även in på någon hona, så där blev det lite högre inavelsgrad då. Men inte så farligt. Parar rätt ofta ut. Ibland kan hanarna jag parar in ha tex gemensam mormor mor eller liknande och är alltså inte helt obesläktade.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ajanki
7/19/15, 9:26 AM
#37

Så spännande, lycka till med dina kullar!

Alwyn
7/19/15, 12:25 PM
#38

Förlåt Grodan, att jag hakar din tråd och kommer ur spår, vill bara nämna något viktigt här:

Forskning visar att inavel leder till minskad genetisk variation, vilket i sin tur ger individer som är mer känsliga för förändring och som bär på fler genetiska defekter (och då leder till sjukdomar). 

Att påstå att inavel är bra och leder till friska djur är alltså missvisande. Jag säger inte att just dina möss är sjuka och känsliga Minoth, det kan ju hända att du haft en jädrans tur och fått tag på individer som burit på super-anlag från början och även har haft turen att de nya djur du tagit in varit lika bra, men i princip all forskning talar emot att inavel är bra för hälsan. Som uppfödare bör man hålla så låg inavelsgrad på djuren som möjligt om man avlar för god hälsa.
 (Och nej jag är ingen Besserwisser, jag vet faktiskt vad jag talar om då jag har en master i Biologi plus goda betyg och stort intresse för Genetik 😉)

ariama
7/19/15, 3:14 PM
#39

#29. "och därför behöver jag sätta ihop dem med mus/möss på prov innan jag utsätter hela min besättning" Jo men … så gör jag självklart… så självklart att jag inte ens nämner det 😃.

Fortsätter inavels-/avels-diskussionen i ny tråd:

http://mus.ifokus.se/discussions/55aba2338e0e747cfc003d5d-diskussion-om-inavel

Grodan
7/20/15, 5:51 PM
#40

#38 ❤️

#39 Tack för flytt. Jag skrev ett litet inlägg, men mer kommer jag inte skriva där. Allt blir sagt ändå och jag kan läsa för att se vad folk tycker, tänker och ifall några intressanta nya rön dyker upp.

Nu har kull 3 kommit. Långhårskullen!!! ❤️Det är så mycket mip mip här… det är så underbart. Jag mår eg skit och vill bara lägga mig ner o dö, men gör som någon skrev på fäjjan "andas, lever i nuet, ta vara på det jag har" och jag har ju massa med små underbara liv här. Och ingen mus nyser eller rosslar! (just nu, jag har lärt mig att inte ta ut något i förväg…)

Längtar tills de öppnar ögonen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
7/20/15, 6:34 PM
#41

Grattis Grodan, härligt att det gått bra med kullen. Ta hand om dig, det är den viktigaste uppgiften du har här i livet!

Annons:
ariama
7/20/15, 8:47 PM
#42

Kramar från amaira ❤️!!

Grodan
8/9/15, 8:32 PM
#43

Massa musbarn här hemma. Ingen mus rosslar. Någon har nyst, men det var tillfälligt.

Nu är då frågan, vågar jag sälja några möss?

Jag har ju lite för många ungar nu för att kunna spara alla.

Skulle DU våga köpa en mus från mig?

Vet inte hur länge det varit rosselfritt nu, ett par månader i a f. Absolut ett halvår. Dock har mina möss inte träffat andra möss under den tiden!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
8/10/15, 7:25 AM
#44

#43 Ja, klart du vågar sälja! Jag skulle absolut våga köpa:)

Skogshumblan
8/10/15, 8:22 AM
#45

Absolut ja på allt grodan!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Zamwyn
8/10/15, 8:34 AM
#46

Håller med övriga, självklart på båda!

ariama
8/10/15, 9:19 AM
#47

Jag skulle också tordas köpa.

Minoth
8/10/15, 4:29 PM
#48

#43 Jag hade vågat köpa om du först introducerade någon/några nya möss till dina möss för att se hur dom reagerar.  Om dina möss inte alls tål nya bakteriefloror är det ju dumt att sälja, tänker jag

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Alwyn
8/10/15, 5:13 PM
#49

Jag tänker att det kan vara bra att testa försiktigt, kanske introducera dem en och en för en främmande mus och se till att de bor avskilt från resten? Om det går bra så testa med fler :-) Går det inte bra kan du kanske sälja/omplacera till folk som inte redan har möss och som inte vill avla om du känner att du har för många?

Grodan
8/10/15, 8:43 PM
#50

#44 #45 #46 #47 Ni är modiga ❤️

#48 ja, håller med, men jag vill inte göra så mot mina möss idag. jag vill inte drabbas igen. inte just nu.

#49 absolut. introducera en med en annan. offra någon.

men jag skulle också vilja testa mössen som kommer in framöver på annat sätt… t ex blodprov


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
8/10/15, 9:36 PM
#51

Blodprov? Vad kan man se på det?

Minoth
8/10/15, 9:43 PM
#52

#50 men om du inte vill göra så mot dina möss. Hur kan du då överväga att sälja ?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
8/10/15, 10:37 PM
#53

ja kära ni, om jag visste… jag vill bara ha ett slut på detta rosselelände, vill ha friska, lyckliga, glada möss som mår bra… vill inte utsätta dem för något i onödan om jag kan låta bli…

samtidigt vill jag ju också avla vidare, skaffa in nya möss osv

jag är lite ställd faktiskt, men är så glad att mina möss nu är friska… om jag har lite lite tur så är det de starka som överlevt… om jag har otur så har bara de överlevt som inte drabbats av smittan… ännu…

just nu finns ingen ekonomi att skicka in några möss för odling el dyl…

jag tänkte nog ev att sälja till sällskap i första hand och ev till någon som har en plan hur de tänkt göra för att sakta introducera djur från mig med sina egna


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
8/11/15, 8:37 AM
#54

Hmm… jag törs. Men. Jag säger ibland inte sånt som är självklart för mig.
Jag har utrymme. Inte konstant, men för några månader emellanåt, har jag.

När jag köper nya möss "testar jag" ändå, även om jag inte alltid är strikt med karantänen om allt ser OK ut och den nya kommer från välkänd uppfödare utan problematik.

Jag törs. Men jag skulle ha den i eget hus till att börja med (eftersom du själv är orolig, och då finns det anledning för mig att vara försiktig), och jag skulle testa med att ge en kompis från mina. Det går, eller går inte.

Vill du prova dinas hälsa med andra möss? Skicka någon till mig 😃!

Men, du hör hur jag gör. (provar, vilket kan vara detsamma som "offrar" om det inte funkar). Och jag vill bara ha "en bra", dvs, du kan inte offra någon "dålig" på mig… 😛

gnagargalen
8/11/15, 8:13 PM
#55

Här är en modig till som törs! :D

Annons:
Grodan
8/11/15, 9:17 PM
#56

#54 Senaste musen du tog härifrån var  Rapunzel-killen. Senaste mössen från dig var mina RY, de fick rossel…

Jag vet inte hur din introduktion ser ut riktigt och om det kan funka med någon från mig.

Mina möss idag är baserade på min gamla linje (min texellinje utblandad med importer från finland, polen och holland) och möss från Vattnadals och Henry van Raaij.

Det lustigaste här är att jag nog inte har något att erbjuda dig. Jag har inte sådana varianter som du vill ha och kan inte säga att det är fritt från tumörer.

#55 ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
8/12/15, 8:57 AM
#57

Rapunzel´s Roommate var frisk/rosselfri. Blev 1,5 år har jag för mig, men "dog inte sjuk" liksom.

Nä, vi har helt olika möss, jag har ju inte heller något som passar dig. 😃

Min "introduktion" är helt olik din, så det skulle nog inte funka det heller nej. Och så bör jag nog i alla fall vara försiktig med att ta in möss som kanske har problem.

Jag tror bara, att dina möss har lite mindre problem än vad du säger. Kanske för att du fokuserar på problemen när du berättar, och inte nämner allt det som funkar? Kanske för att du vill ha "nolltorelans" vad gäller problem, och det vet jag inte om någon har?

ariama
8/12/15, 8:59 AM
#58

Så vill jag säga GRATTIS till alla dina friska musbarn!!

Den dag du fått kontroll över hälsan på dina möss, kommer du att ha Sveriges friskaste möss!! 😃 Fortsätt kämpa på!! 😘

Grodan
8/20/15, 6:20 PM
#59

#57 Ja, han blev 1,5 + någonting.

Haha… alltså jag överdriver inte. Jag är bara onödigt ärlig, öppen och rak.

#58 Tackar. Jag är så glad för dem. Flera LH. Inte de varianter jag vill ha riktigt… massa c(e)-varianter… men det försvinner nog.

Fast det tror jag då inte. Inget är fast och för evigt som en målad tavla. Organismer och bakterier förändras hela tiden..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Denna kommentar har tagits bort.
Zamwyn
8/21/15, 5:13 PM
#61

Finns det en liten möjlighet till foton på de små underverken mitt i kärleksruset? 😉

Grodan
8/22/15, 3:12 PM
#62

haha… ja, det ska nog kunna fixas


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
8/25/15, 12:10 AM
#63

Pinkeyed Ag Bu eller Bu LH hona

Burmese LH hona

LH hanar


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
8/25/15, 7:26 AM
#64

Men vilka fina raringar! Grattis!! Det där blir ena snyggisar! 😘

Alwyn
8/25/15, 10:37 AM
#65

Så fina!

Zamwyn
8/25/15, 12:28 PM
#66

Vilka suveräna bilder du fått till Grodan, wow!!! ✨ Blir som alltid mest imponerad av den rödögda, för de är så svåra att få bra bilder på. Förskräckligt söt är hon också, lilltjejen!

Rumpfluff! ❤️ Så sött! Jag vet att du sagt du tycker dina musar har börjat få lite för små ögon, men jag kan inte hjälpa det, jag tycker det är fruktansvärt näpet med små pepparkornsögon. Och sååå små är de väl inte?

Grodan
8/25/15, 6:51 PM
#67

#64 ❤️ Tack. Mja… de har faktisk något små ögon, men de är ljuvliga att pyssla med. Inget jäkla rassel.

#65 ❤️

#66 Eh? Du skojar nu? Jag var hyperstressad, dösjuk o dödstrött men tog snabbt några foton bara för att visa att jag faktiskt har några riktigt rara LH här.

Den rödögda är en buse. P-genen är inte önskvärd i min siameseavel… Hon är inte heller supergoast så hon kan nog flytta.

Ja, det är illa med ögonen. Jag har aldrig haft några problem med det tidigare. Men jag får försöka hitta storögda utavelsdjur.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
8/25/15, 7:13 PM
Zamwyn
8/26/15, 11:42 AM
#69

#67 Nä, skojar inte. Jag tyckte du fick jättebra bilder på dem, och bakgrunden framhäver dem verkligen. Vill du inte ta åt dig äran (som jag tycker du ska) så får vi väl säga att det är för att det är så bra kameror nu för tiden då. 😛

Åh, kan i så fall lilla rödögda få flytta hem till mig om hon vill ha mig? ❤️För jag antar att du inte menar hon är otrevlig eller nåt, utan kanske bara att det finns systrar som du tycker är ännu goare?

Annons:
Vattnadal
8/26/15, 1:20 PM
#70

Vilka små charmtroll! Mina försök till parningar på långhår verkan inte ta. Hanen är nog för gammal.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
8/27/15, 7:04 PM
#71

#69 Rara du. ❤️

Hon går undan från handen ibland vid upplyft, de andra gör inte det alls. Visst kan hon det. Om ni gillar varandra.

#70 Asch, men du borde ju få något i någon kull. Du har väl flera anlägsbärare?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
8/28/15, 11:55 AM
#72

Jag har flera texelkullar och en astrexkull, satte ihop 2 gamla bröder i långhår med unga fina långhårstjejer. Ena hanen dog av ålder, den andra verkar inte heller få till det. Har yngre hanar, får nog försöka med dem…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
8/30/15, 1:04 PM
#73

#72 Det är ingen brådska för min del.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
9/17/15, 1:55 PM
#74

#67. Jag har också "problem" med små ögon nu ett tag. Lite tråkigt när en annars fin mus har de här små ögonen, det befästs så snabbt. Men jag har vackert storögda också. eller lagom stora i alla fall.

En del möss har något som ser ut som stora ögon, men de ögonen är egentligen bara utstående. (sett hos några engelsktypade). Det får mig att tänka att, oj, snart ploppar de ut … 😮 Huvva. 

Hur går det med ungar och möss nu då? Fortfarande bra?

Grodan
9/17/15, 8:13 PM
#75

#74 Jag har aldrig haft det problemet tidigare. Jag måste säga att det inte är så himla vanligt att möss har små ögon från våra linjer - välavlade uppfödarmöss… men jag har väl avlat in nåt skit antar jag… hm…

Alla är friska. En äldre hane blev sjuk när en hona flyttade in till honom. Honan helt opåverkad och hennes systrar har träffat andra hanar utan att de blivit sjuka så jag tror han bara var klen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
9/17/15, 10:03 PM
#76

Alla hållda tummar har nog funkat! 😘

Annons:
Grodan
9/17/15, 10:29 PM
#77

Ja, det hoppas jag. Men jag tar inte ut något. Det återstår test att ta hem nya möss och introducera…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
10/31/15, 10:31 AM
#78

Hur går det? Hur har det gått?

Inga möss nyser eller rosslar. *pust*

Dock dog två unga svarta töser utan förklaring för någon vecka sedan och det enda jag hittade på mössen var skabbkvalsterangrepp - så nu behandlar jag mot det. Jag har aldrig varit med om att möss dött av enbart det, så något annat måste varit fel på dem. Mor, far, syster och bröder mår prima.

Fyra nya möss har flyttat in, från Vattnadals och Svartlings. De bor i annat rum så länge och skall introduceras om några veckor. Jag har tidigare tagit in möss från dessa uppfödare utan problem så jag tror och hoppas på att det går bra.

I somras flyttade en Bluepoint Siamese Splash hane hit från Ale. Nu har jag glömt allt om honom pga stress, men han är rar och snäll. NÅgot gnagig och aktiv så han har fått mycket grenar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
10/31/15, 3:38 PM
#79

Åh vad glad jag blir att ni är nys- och rosselfria! Men otur med töserna, hoppas det bara var något knas med just de två individerna och inget större problem.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
1/31/16, 2:54 PM
#80

Varit rosselfritt hos mig länge nu. 1 år eller två. Måste tyvärr erkänna att jag inte har riktig koll.

Det var nattsvart ett tag. Med min kärlek och intresse för mössen. Det var faktiskt riktigt illa när de dog.

Under alla de år jag haft möss har jag klarat sådant, men denna gång blev det för mycket.

Jag vet det nu, nu när intresset, kärleken och orken vänt. Nu när jag vågar hoppas på framtiden igen. Nu när det inte rosslat på länge.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
1/31/16, 3:05 PM
#81

😘

Emouse
1/31/16, 3:15 PM
#82

Vi är så glada för din skull Groda❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
1/31/16, 5:26 PM
#83

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
MissanTissan
1/31/16, 10:44 PM
#84

Vill se fler grodyngel!! Du är superduktig! Och grattis till rosselfria!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Grodan
2/1/16, 1:02 AM
#85

#84 ❤️ Jag funderar över de nästa 2 kullarna. Någon av dem ska vara här inom 1-2 månader.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MissanTissan
2/1/16, 7:31 AM
#86

Wiiihuuu!! Grodyngel!!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Grodan
2/5/16, 10:06 PM
#87

ELÄNDE!

Bruntosaumus andas tungt. Det knäpper lite. När jag håller honom intill mitt öra tycker jag det låter som Rossel.

Han är far till en kull med underbaringar som jag hade tänkt gå vidare på - de är alla fullt friska. Han fyllde 2 år 29 januari. Han och hans bröder har uppvisat "klenhet" tidigare. De var de möss som var värsta angripna av skabbkvalster i höstas.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alana82
2/5/16, 10:30 PM
#88

Vid två år torde välan även starka möss kunna få lite krämpor?

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Grodan
2/5/16, 10:52 PM
#89

Jag tänkte så förut och accepterade att en del av mina avelsråttor fick "ålders-rossel", men idag när jag ser facit  så tyvärr.  Det måste till noll tolerans mot allt Rossel för att bli av med det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alana82
2/6/16, 12:22 AM
#90

Det ska jag lägga på minnet och jag höll min tumme för dig, hoppas detta visar sig vara den enda *peppar, peppar*

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
ariama
2/6/16, 8:33 AM
#91

#89. Knepigt läge …

Hur tänker du om rosslet i din besättning. Vill du avla fram motståndskraft (i den mån det går) eller vill du bli helt fri från själva smittan?

Om du vill bli helt fri från smitta, hur tänker du då när du köper in nya möss? För nya möss måste man ju köpa emellanåt.

Eller, tror du att du har "nånting" som är specifikt just för dig och dina möss? I just din besättning?  Det har jag svårt att tro.

Du tror alltså inte att det går att avla mot mer motståndskraft, via "bättre och bättre", utan det måste vara allt eller inget för att det ska funka? Eller tror du inte på motståndskraft alls?  Eller tror du att det är en immunitet som antingen finns, eller inte finns?

Grodan
2/6/16, 3:36 PM
#92

#90 ❤️

#91 Jag tänker inte mer invecklat än att djur som rosslar/rosslat ej används i avel.

Jag önskar jag hade marginal att även stoppa aveln på djur vars föräldrar börjar rossla i sin ålderdom, men ev har jag inte avelsmaterial nog för det. Jag vet inte. Vad jag vet är dock att om jag är dum så kan jag avla fram klena djur som inte klarar påfrestningar och som tidvis ändå inte klarar livet som sällskapsmus… och vad fasiken är det för poäng då?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MissanTissan
2/7/16, 1:35 PM
#93

Gud vad trist! :(

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Grodan
2/16/16, 7:11 PM
#94

Bruntosaumus rosslar INTE!!! Nyser inte ens. Så jag chansar. Han får bli far (igen) på gamla dar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zamwyn
2/16/16, 7:55 PM
#95

Åh, Ika-flickorna ska bli storasystrar, vad roligt! Vilken hona ska du sätta honom med? Siameshonan du letade hane åt (visst var väl det Gustens syster)?

Grodan
2/16/16, 8:20 PM
#96

#95 Ja, Gustavia. Jag hittade ingen annan hane och  är LH-nödig… Tycker det vore synd att inte ta en kull på henne


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
10/7/16, 10:14 PM
#97

Hur har det gått?

Rossel har jag inte haft utom den gången på Bruntosaumus andades tungt, samt en hona som även var morrhårsätare - hon gick inte i avel.

Temperamentet är inte riktigt just nu som Morakullor ska vara. Jag är i ett mellanland med massa nya djur i min linje så jag får ha överseende med det och jobba på att få fram det temperament jag vill ha. 

Jag  ska försöka ställa ut framtida avelsdjur och får se hur de klarar det, sen ska jag planera min framtida avel.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2/4/17, 11:45 AM
#98

Jag har inte helt nysfritt just nu!!!

Flera av de möss jag ställde ut i oktober nyser.  

Jag tror inte de blev smittade, men de är klena. Boosta immunförsvaret, men även få in nytt blod är framtidsplaner.

Det har dykt upp enstaka fall med Rossel, men de mössen har jag avlivat. Jag tror att det kommer att vara såhär. Att det dyker upp Rossel då och då och att man är noga med att inte använda de djuren i avel.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
5/18/17, 6:36 PM
#99

Nu mår de flesta Morakullor bra. Dock har en nyinköpt hane börjat rossla. Och det är så synd för han är så himla fin och snäll. En korthårig Siamese Seal Point som är gudomligt rar. 😕


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
5/20/17, 7:50 AM
#100

Dessa besvikelser … Tråkigt.

Grodan
6/17/17, 4:38 PM
#101

Bröderna Kaj (SE-Morakullan´s Kajmus, Kajfirmus, Kajenamus, Kajlumus och Kajurmus) mår inte bra. De har levt i en grupp om 5 st fredligt i snart 2 år och nu tänkte jag då ev avla på någon av dem, men pga att gruppen numera plötsligt minskat till 3 st,  varav 2 nyser och har kladd i ögonen ibland känner jag mig osäker. De kan vara för klena. Mycket synd då de är gudomligt rara och goa killar i LH. Ag bu och Bu/F. 

En syster avlade jag på, hon fick Rufor-kullen (Ruforia, Rufomus och Rufordmus), men där kommer jag ev inte vidare. Ruforia har suttit i 3 månader med Rainbows Uno utan att bli dräktig.

Synd på välpälsat och sjukt härligt temperament. Men jag tröstar mig med att det inte är meningen helt enkelt… (och jobbar hårt för att verkligen inte deppa ihop utan bara acceptera och gå vidare - bakslagen tar död på mig annars!) Samt att Uno lyckades pricka rätt med en annan hona och där lär det kunna bli det jag vill ha.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
6/17/17, 7:09 PM
#102

Men om du har EN kvar, som är frisk och nästan två år? Om han verkligen är okej, med två icke-okej bröder i samma bur, så skulle jag använda honom i aveln.

Men jag är ju inte direkt den som kan yttra mig … mitt sätt har ju hittills inte varit det bästa…

Grodan
6/17/17, 9:19 PM
#103

#102 Ja, jag funderar lite på det. Men jag kollar en del i stammen och försöker utröna om de är speciellt klena där eller vad det är. Jag har haft nog med klena möss nu… ser ju att mor blev bara 1 år 8 mån och dog av okänd anledning, så jag är faktiskt lite fundersam.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
6/19/17, 9:37 AM
#104

Nä, varken du eller jag är ju ute efter att få ett överflöd av möss.  Man behöver (inte längre) testa allt, utan hellre försöka köra på mer säkra kort. 😃

Annons:
Grodan
6/20/17, 2:35 PM
#105

#104 ❤️ Sant. Nu när det är stinksäsong ser jag gärna få burar… men flera kullar kommer förhoppningsvis (dock inte så många som väntat då flera honor blivit för gamla!) + en oväntad… så jag lär få rota fram extraburar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
9/7/17, 12:08 PM
#106

Kajfirmus är frisk. Idag 2 år, 1 månad och 22 dagar gammal.

Han har blivit far till två kullar nu och det känns bra. Jag var tvungen att ta en yngre hona jag eventuellt inte tänkt avla på pga att jag helt enkelt inte hade honor i parningsbar ålder till honom - när jag insåg att jag behöver använda honom i avel nu… 

Jag håller en tumme för att hans ungar får vara friska och leva länge. Hans bröder började ju inte nysa förrän de var rätt gamla. Kvar i livet är en syster, men hon har tvyärr fått en juvertumör nu och ska få somna in. Förutom det är hon fullt frisk, ingen snuva!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: