Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 674 ggr
[Stockholmsbruden]
6/25/15, 11:01 AM

Hjälp! Sjuk mus!

Hej, vet inte vad det är men mina möss har börjat göra nysande ljud, och n av mössen har som tappat helt päls i halva pannan, ser ut som sn sorskorpa men sticker inte ut eller blöder elr ngt. Vad ska jag göra? Har hon bara kliat sig? Är det farligt? Det är lixom päls som är borta i pannan..:/ Hjälp!! Blir orolig, bara haft de ett par veckor. Sen undrar jag om man kan ha möss om man är pälsallergiker, eller har en förälder som är det?

Annons:
[Stockholmsbruden]
6/25/15, 11:11 AM
#1

Ingen??:(

FemFem
6/25/15, 11:16 AM
#2

Du borde kanske ringa vet?

ariama
6/25/15, 12:16 PM
#3

Ge extra tillskott av näringsrik mat (kött, lax, avokado, brockoli, ärtor, ägg och äggskal) till exempel.

Sök på "rossel" här på forumet så får du massor med träffar. Pälsavfall kan bero på många olika saker, från barbering till infektioner av skilda slag. Sök på "klisar sig" och "sår" så bör du också få massor med träffar.

Att ringa vetrinär är en god idé. Likaså att visa foton här.

Möss brukar vara ganska allergena så det funkar nog inte så bra.

Lycka till med dom! 🙂

Skogshumblan
6/26/15, 11:43 AM
#4

Möss funkar utmärkt när man är pälsdjursallergiker men prova för det kan vara olika Hur känslig man är.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Minoth
6/26/15, 8:22 PM
#5

#4 möss är väldigt allergena djur och brukar inte alls rekommenderas till pälsdjursallergiker.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Skogshumblan
6/26/15, 8:37 PM
#6

Och jag som hört precis tvärt om och kan ha möss trots allergi. Hm.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Zamwyn
6/29/15, 10:35 AM
#7

Det där med allergi är komplicerat, och individuellt. Vad en tål, tål inte en annan. Det kan t.o.m. skilja mellan individer av samma art och ras vilken/vilka man reagerar mot och inte.

Skogshumblan
6/29/15, 10:37 AM
#8

Precis Zamwyn. Hur som så är jag Glad att jag tål möss för nu såhär ett år efter första mössen kom in i mo ty llic kan jag inte tänka mig leva utan dem.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Minoth
6/29/15, 11:10 AM
#9

Ja det kan skilja. Men möss generellt (och råttor) är allergena. Det är så :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
6/30/15, 6:11 PM
#10

Ja, tyvärr är det så. Möss och råttor är otroligt allergena. Så man bör utreda allergier i familjen innan man skaffar möss/råttor.

Kan du ta skarpa tydliga foton på såret, som ariama föreslog så kan vi utifrån det ge lite tips. Dock låter det som om dina möss behöver lite bättre mat. Mat är oftast bästa medicinen för möss. Plocka nyttiga vitaminbomber ute och ge dina möss, men även ärtor, majs, rå röd paprika, rå broccoli, babyspenat, rå lax, rå äggula, nötter (mandel, valnöt, jordnöt - dock inga mängder med jordnöt!), nyttiga fröer som sesamfrö med skal, pumpafrö, solrosfrö, chiafrö mm. Ha fantasi samt sök på sajten efter lite tips.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: