Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 424 ggr
Emelie-Le
2015-06-27 14:25

Mushanenhr putsat bort stora delar av honan päls

Hon ska få ungar vilken dag som helst. Kommer detta påverka hennes förmåga att hålla sig själv och ungarna varma?
Jag såg honom göra det så jag vet att det är det de beror på. På under ett par dagar så har han putsat sönder halva hennes päls. När jag såg det första gången särade jag på dem, men hade inte sett det nog snabbt uppenbarligen.

Annons:
Emelie-Le
2015-06-27 19:33
#1

Ingen?

Ska jag ge fetare man för att kompensera kanske? Hon harfritillgång till torroder,och färsk mat morgon o kväll. Ganska kall lägenhet för tillfället

Minoth
2015-06-27 20:07
#2

svarade dig på fb :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
2015-06-27 21:16
#3

Se till att hon har en bra bolåda med mycket material (papper) att boa med! Näringsrik mat i fri mängd bör hon ha (vare sig hon är med eller utan päls 😉)

Hanen bör du inte använda mer i avel eftersom han tydligen är "barberare", något som kan gå i arv. Kanske inte just barberandet i sig, men temperamentet är en smula "nervöst".

Svar har du tydligen också fått på fb. Lycka till med diina möss nu. 😘

Emelie-Le
2015-06-27 21:44
#4

Det va inte meningen med avel. De kunde inte få ungar, därför hade jag tagit in dem.

Funderade ett dag på foderavel, inte på de två eftersom de inte kunde få ungar 😕. Men vill nu bara ha dem som husdjur,vilket är omöjligt med dessa.
Så om honorna i kullen inte blir bättre än sin bitande mamma och barberande pappa så får de somna in och sen kan jag köpa möss som går att hantera, ha i lekhagar och gosa med

ariama
2015-06-28 07:15
#5

Det gör du rätt i. 😃

Väl avlade möss kan vara de mest näpna lilla husdjur som finns, med stor personlighet, bus, glädje och tillgivenhet! 😘Man måste bara älska dem, för det går inte att låta bli.

Det är så himla trist, att det fortfarande finns folk som "föder upp möss" (eller snarare "låter dem föröka sig") som är rädda och nerviga och bitska och har en massa stereotypier för sig, och som inte gillar människor och som inte kan hanteras.

Det är så tråkigt, för det behöver inte vara så!!! Och det är så sorgligt, för dessa möss mår inte bra.

Det är helt ansvarslöst att föda upp djur till såna livsvillkor. Att de "bara ska bli mat" är ingen ursäkt, ALLA har rätt till ett drägligt liv, även fodermöss!!

Obs, jag säger inget emot att föda upp möss till foder. Jag är bara emot dåliga LIVS-villkor för alla levande varelser. (Likaså ska de avlivas humant, dvs utan smärta, rädsla, dödsskräck, eller ens medvetenhet om vad som händer)

Pronto! 😉😃

Emelie-Le
2015-06-28 07:25
#6

Frågan är ju om jag ska försöka eller kulla. Svårt beslut, de kan ju ev om jag har tur bli bra.

Annons:
ariama
2015-06-28 09:29
#7

Ja, det är ju ett beslut som bara du kan ta. Har du tid, ork och vilja över för det engagemang som kanske krävs, och som kanske ändå inte ger varken dig eller mössen något?

Man har aldrig facit i förväg! Tänk vad lätt det vore om man hade. Men ser man till bakgrunden, så är framtiden inte lovande för dem. Men som sagt, man kan aldrig veta säkert, och bara du kan ta beslutet.

Lindb
2015-06-28 10:26
#8

Jag tycker att du borde försöka på honorna i kullen! Då har du ju möjlighet att göra dom handtama och vana vid dig redan från början! Jag ångrar inte en sekund att jag lät min nyköpta hona föda hos mig. Och ungarna har blivit supertrevliga efter hantering från dag 1 :)

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

ariama
2015-06-28 17:26
#9

#8. Ja, trevliga ungar! I alla fall den jag känner mest. Timjan är en mycket snäll och  - ja, "modig" (med musmått mätt) - och pigg och glad grabb! Det är en BRA mus! Väl uppfödd!! 😘

Emelie-Le
2015-06-29 10:46
#10

Intressant nog så försvann all hennes aggresivitet när hanen försvann. Hon vill inte  bli lyft, men biter inte och klappa går bra👍

ariama
2015-06-29 13:40
#11

Spara hon-ungarna då, de kan bli både trevliga och bra. Men ha dem bara till sällskap, de är inget bra avelsmaterial (med det vet du förstås själv).

Emelie-Le
2015-06-29 16:27
#12

Nej absolut

Upp till toppen
Annons: