Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 970 ggr
Grodan
2015-07-08 00:00

Söker LH från rosselfri stam

Jag är så pass modig nu att jag tror att jag vågar köpa in några mushonor. Mina krav är att det är lugna och trygga möss, väldokumenterad stam med friska och långlivade djur minst tre generationer bakåt samt att linjen och uppfödningen är fri från rosselbesvär.

Jag är ute efter Longhair. Korsad och snygg proportionerlig typ. Enfärgat. Gärna Blue eller Siamese, men hälsa, temperament och rosselfritt är betydligt viktigare.

Det är tilltänkta avelshonor jag vill köpa, så det är viktigt att inga andra problem finns i stammen/linjen.

Annonsen är aktuell så länge den är olåst.

Morakullan´s möss, Gerodean "Grodan" Elleby - pm här funkar bra som första kontakt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2015-07-08 15:59
#1

Haha - och förlåt - men jag har också en sådan där önskelista, men jag har inte skrivit den, inte ens till jultomten. 😃 Men visst, man vet ju aldrig. Kanske ska författa en i alla fall, jag med?

Grodan
2015-07-08 16:08
#2

Narrar du min annons? 😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
2015-07-08 16:12
#3

Saken är klar- Amaira mobbar din annons Grodan :'( ;)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
2015-07-08 16:28
#4

haha, vad elakt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2015-07-08 17:24
#5

☺️ Flå´t, från mobbaren. 😉😛

Grodan
2015-07-08 17:25
#6

❤️jag vet att du bara kärleksgnabbar


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2015-07-08 17:39
#7

 *avslöjad* ❤️

Emouse
2015-07-08 19:03
#8

Hihi

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Zamwyn
2015-07-09 00:04
#9

Hoppas tomten lyssnar på er båda, amaira & Grodan så ni får det ni vill ha. 😉

Grodan
2015-07-09 00:13
#10

meh, vilken jäkla tomte?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zamwyn
2015-07-09 00:23
#11

Den på loftet? 😛

Emouse
2015-07-12 22:49
#12

#10 Men Grodan vad säger du? Hur ska du då få några möss?😮

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
2015-07-12 23:52
#13

vaff*n mina krav är inte orimliga…😕


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Emouse
2015-07-13 00:10
#14

#13 Nej inte alls! Men hur gör du när du avlar om inte självaste TOMTEN står vid sidan om dig och knappar in på sin maskin vad Grodan önskar sig för möss?😮 Berätta din hemlighet för att få fina musbebisar för oss också!

Perfekta möss kommer ju inte från ingenstans😉

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
2015-07-17 16:04
#15

#14 Din frågeställning passar inte in i min sökes-annons, den är en frågeställning om hur jag avlar. Jag är kanske duktig på att avla fram snälla och harmoniska möss, men om det finns eg inte så mycket bevis heller. Jag har inte väggarna fulla med rosetter. En gång i tiden hade jag dock det. Men oavsett det så tycker jag nog att jag kan bedöma möss väsen rätt bra. Deras karaktär, hur de är beskaffade, hur modiga, nyfikna, tama, sociala och sällskapliga de är. Jag kan tycka om vackra möss, men till avel i det långa loppet vill jag bara ha de där egenskaperna som gör en sällskapsmus till en sällskapsmus i mina ögon.

Ordet perfekt kan jag filosofera om. Och tycka att det inte alls passar på levande ting. Och lämna det ordet…

Därmed blundar jag inte för djurens brister och förtjänster. Jag har noga med dem och jag kan faktiskt släktforska i mina stamtavlor och tala om dem högt för den som lyssnar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zamwyn
2015-07-18 17:30
#16

Jag hoppas du inte tog illa upp Grodan, jag nämnde tomten bara för att Amaira skojade om det i sitt första inlägg. Så förlåt om det kunde uppfattas så! 🌺Självklart är dina krav inte alls orimliga. Dock menade jag  att jag hoppas med hela mitt hjärta att du hittar såna möss du vill ha, den biten var allvarlig och uppriktig!

Grodan
2015-07-19 00:38
#17

#16 Ingen fara alls. Det tråkiga är dock att inte en själ vågar sälja mig några djur, de skrattar (eller gråter, vad vet jag) åt mina annonser både om råttor och möss. Det är roligt att jag underhåller folk i a f. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2015-07-19 09:24
#18

#17 Jo, nog tror jag folk skulle våga sälja till dig! Det är bara det att inte många har det som du efterfrågar. Inte kan jag garantera att mina lh-honor är från en frisk, långlivad och rosselfri stam tre led bak..och ljuga är inte min grej liksom…

Satte mig ner och kollade på de lh-honor jag har och som jag skulle kunna tänka mig att sälja.

Den första som heter Connemara har två finska föräldrar, det är full stam men jag kan inte garantera att individerna är långlivade och friska trots att uppfödaren säger det, jag äger ju båda föräldrarna och dom är friska trots ihopsättning med ett gäng möss från mig.

Nummer två heter BlackRibbon , har nästan full stam på henne men en del av mössen bakom henne dog redan vid drygt 1 års ålder.

Sen har jag ett gäng lh-tjejer som blivit kvar här och som är på gränsen till för gamla för avel, dom är 11 månader. Samma där att det är full stam men möss som jag själv ägt tre led bak men alla blev inte 2 år.

Så det är anledningen att jag inte skrivit till dig! Antar att det är av samma anledning som ingen annan skrivit heller…

ariama
2015-07-19 14:38
#19

Jo men visst är det så!  Samma här. Jag har friska rosselfria möss, men inte mkt långhår just nu. Långhåret kommer och går, jag avlar ju inte på kort- eller långhår, det får bli som det blir beroende på kombinationen färg, färgnyans och beteende. 

Och jag har väl dokumenterad stam, därför vet jag att jag inte har långlivade möss att sälja till dig. Ja, du vet ju själv, jag har mina tumörer att dras med. Och visst är det okej om tumörerna dyker upp först vid 2 års ålder, men de har lika ofta kommit strax efter ett år. Jag har inte tre generationer bakåt med enbart långlivade möss!

Och jag tror inte att någon har det, i alla fall ingen som pratar om det. Jag vet inte varför, är det att många köper in nya möss så ofta kanske?

Grodan
2015-07-20 18:00
#20

#18 Förstår. Det glädjer mig ändå att du faktiskt vill sälja till mig även om du inte anser att du har något.

#19 Jag står på tinglista hos dig tills du har nåt. Skrattar

Jag vänder mig trots allt till er här som jag känner, som har haft en linje några år, för jag vill ju veta allt om djurens stam. Om det hänt olyckor med något djur i stamtavlan är det ok, sådant kan man inte göra något åt. Även om något djur blivit svårt sjuk och dött/avlivats pga det lite i förtid, om man inte anser att det är något ärftligt utan mer miljöpåverkan, är det också ok, bara djuret inte var sjuk vid parningen eller strax efter parningen.

Jag vill alltså försöka undvika klena djur, eftersom jag ju bevisligen haft rätt klena djur själv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Vattnadal
2015-07-21 17:45
#21

Jag har ju långhår, tycker att det rosslas väldigt sällan hos mig, då jag avlivar om de inte blir bra av lax och ärtor. Fast jag har ju helt fel färger. Vet inte ens om jag har nåt till salu nu…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2015-07-21 21:52
#22

#21 För du in sådant i din bok, vilka som börjat rossla? Så att du kan kolla en linje några generationer bak o se dödsorsak? Jag har ett gissel med det själv just nu, dock har jag så få djur nu att när jag tittar på deras stam vet jag vad djuren dött av dock inte alltid hur gamla de blev… (då jag inte antecknat det i mina papper den sista tiden ordentligt)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
2015-07-22 00:13
#23

Min musgrupp har varit rosselfria länge nu (ca 7 mån-1 år) och dödsfall sista året har till synes varit megacolon (första jävla gången jag fått det på all min tid med tecknadavel, SÅ irriterad) och gammal hederlig cancer. Samt av ålderdom.  

Mina möss lever generellt sätt länge (det är få som dör under 1,5 år och många blir lite över 2), jag avlivar ju som många vet inte i första taget så det är äldst och snällast hanar som går vidare i avel (om inte deras syskon hade något riktigt illa som kan gå vidare) och jag ser vilka sjukdomar syskon m.fl. kan utveckla.

 Jag släpper inte gärna möss, för de är mina älskade, pälskade, fluffiga, puffiga små bebisar (och ja, jag är smått störd ;p) men jag har en väldigt fin stam Siameser som är helt avlade enligt hur jag vill temperament ska vara och som ska gå tre generationer bak åt båda håll (tre generationer i som ägde första, födde upp andra, födde upp tredje? Annars bara på andra generation på mödernet), men som ändå är fina i färg och form. De  hanarna bär på långhår, så jag kan komma att få långhår framöver. De kommer från ett håll från en av två siamesehanar från Kent, varav den ena spenderade en hel dag på djurmässan i min hand tassdarrandes i en liten mysboll. De två hanarna bodde ihop tills de dog och pojkarna i stammen har till ca 80% kunnat bo ihop hela livet.

Men då är ju saken istället att JAG letar efter fina, starka långhårshonor till dem så att de kan få sina bebisar. ;D Men stammen finns där i alla fall och den kommer fortsätta fast jag jobbar på så liten grupp möss nu (en tecknad linje och en siamese/CP och det långsamt för jag inte kullar), och du är en av dem jag kan tänka mig släppa möss till.

Det kanske var ett helt onödigt inlägg. Jag vet inte, jag är lite påverkad av sömnbrist efter en lång pluggmånad. ^^'' Jag hoppas i alla fall att du hittar dina perfekta honor! =) (Och tipsa mig i sånt fall, för ja' vill också haaa~)

Grodan
2015-07-25 21:49
#24

#23 Vi kan väl byta möss. Just nu vet jag dock inte alls hur friska eller tåliga mina är. Två har nyst den senaste veckan och jag är smått orolig.

Våra mesar borde vara släkt. Har du stamfört dem de senaste generationerna och kan skriva stamtavla? Vore intressant att se hur pass nära släkt de är.

men nu har jag skallebank orkar inte fixa stamtavlor osv


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
2015-07-31 22:56
#25

#24
Det skulle jag verkligen vilja göra, för jag gillar dina möss och hur du föder upp (och dig så klart 😘).Men jag tror tyvärr att jag jinxade mig själv med mitt inlägg. Nu har jag för första gången på länge fått en kille (på tecknad-linjen) som bara är 15 månader som jag tror nyser (men inte rosslar). Han ser ut som om han nyser, sen tar jag upp honom och då säger han ingen alls. Lurig jäkel. Har koll på honom men hoppas att det är för de fick nytt spån idag bara. 

Ska kika på det. :3 Jag har inga "riktiga" stamtavlor, sen ungefär 2012, utan bara skrivit word-dokument vid varje parning vilka som är föräldrar och vilken kull de i sin tur kommer ifrån.  Men om jag kollar igenom mina dokument ska jag kunna skriva ihop stamtavla med ganska många generationer på fädernet, och några färre på mödernet (tror jag det blir). 

Tror jag ska titta på det i helgen och skriva stamtavlor på mina, för jag har äntligen "semester". Säger till när jag har dem så du kan få se, så är det bara att du kollar på det på din sida när du har tid, ork och lust.

Grodan
2015-08-01 12:04
#26

#25 ❤️Gulle, det är ömsesidigt. Jag vet dock inte så mkt om djuren du föder upp, tror inte jag träffat någon som du fött upp några generationer. ❤️

Jag pratar inte om någon speciell stamtavla typ SVEMUS utan bara en där all info om stam finns. Namn på varje individ, färg, hårlag, hur gammal den blev och vad den dog av.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

NiklasTyreso
2015-08-01 13:02
#27

Labbmöss stammarna är extremt inavlade för att de ska likna klonade djur men för varje frisk inavlad avelslinje som togs fram var det 15-20 linjer som dog ut av sjukdomar. Slutsats: Starta flera parallella linjer av bästa materialen så ökar chanserna att få fram någon riktigt frisk stam.

Annons:
Zamwyn
2015-08-01 13:24
#28

#27 Idealiskt ja, och det är nog de flesta musuppfödare medvetna om, men det är inte alltid man har praktisk möjlighet till det. Flera linjer betyder flera avelsdjur som ska tas om hand/ställas ut, flera parningar, flera möss som ska hitta nya hem, större kostnader m.m.

Hyeonmu
2015-08-11 03:00
#29

#26

<3 ;) Nä, du har nog bara träffat mina tecknade för länge sen. Som var min linje flera generationer på ena sidan men djuraffärsmöss på den andra - Tecknade möss med konstiga namn var de. Hidan, Zabuza m.m. ;D Och tack vare de oberäkneliga generna på ena sidan skilde de väldigt i temperament syskonen emellan, så det säger ändå inte så mycket.

Yes. :3 Har dock inga såna heller, har skrivit ned i ett nytt word-dokument varje gång nån dött, några parats eller fötts så jag måste samla ihop informationen. De ligger dock i samma mapp, så. Funderar lite hur jag ska lägga upp "stamtavlan" dock, tror jag använder Svemus som mall… (blev inte gjort den där helgen tyvärr, har deppat ihop lite istället)

Sen angående #27 så håller jag med #28. Sen tänker jag, som dock är amatör att då måste man dessutom hålla på ett ordentligt tag och grena ut sin friska stam i flera innan den blivit "superfrisk" (och efter det, med) så man inte får en mutation som pajjar hela avelsplanen, eller plötsligt stöter på en djupt begravd recessiv gen man råkat få med sig som nu är dubbel hos alla. Forskarna har ju turen att ha enorma resurser jämfört med en uppfödare, och att både ha mer plats samt vara okej med sånt som många privatpersoner anser vara djurplågeri sett till mössens buryta.

Upp till toppen
Annons: