Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 2629 ggr
Grodan
2015-07-08 18:22

SVEMUS framtid

Det ser inte ljust ut för SVEMUS.

Redan för något år sedan såg jag att både SRS och SVEMUS var illa ute och funderade på en hopslagning. Dock var några så emot det så jag zippade igen. Idag har det hänt lite nytt i SRS och ev är klubben på väg tillbaka. Kan SVEMUS ta lärdom? Eller behöver vi ingen musklubb i Sverige?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2015-07-08 18:46
#1

Det vore väl synd om musklubben försvann!! Å andra sidan, den har ju hängt med lite på trekvart i flera år, mest för att det är så få eldsjälar som engagerar sig.  Och så för att vi ändå är så få som har möss seriöst, och som vill avla seriöst på dem. Och så är vi så utspridda över landet. Och landet är lååångt, med stora avstånd. Eller finns det någon annan orsak/fler orsaker?

Vad gör SRS som svemus kan ta lärdom av?

Grodan
2015-07-08 18:54
#2

#1 Ja, jag tycker också det.

Kanske är något av det som gör det svårt med föreningsliv att det är många paragrafer och byråkrati? Samt att musfolk generellt har rätt knackig ekonomi?

Eller beror det på att SVEMUS intehar några aktiva i huvudstaden? Mjae, det tror jag ju eg inte, men visst, det är mässor osv i huvudstaden och där gör man reklam…

Jadu, vad gjorde SRS? Hela styrelsen byttes ut. Huvudsätet flyttade från 08 till Skåne och idag 2 år senare så har många nya gått med, många jag aldrig trodde skulle våga gå från datorn till en utställning/aktivt sällskapsliv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2015-07-08 20:33
#3

Knackig ekonomi kan jag skriva under på. Eller, jag klarar mig, men jag måste prioritera hårt. Om jag vann 63 miljoner (eller lite mindre går också bra) skulle jag inte missa en enda utställning eller en enda musträff!

Zamwyn
2015-07-09 00:22
#4

Det vore väl synd om klubben försvann, tycker jag. Samma sak med hopslagning. Det blir så rörigt med flera djurslag i samma förening, enligt min erfarenhet. Fast naturligtvis väldigt praktiskt för de som föder upp/ställer ut både möss och råttor.

Har inte varit så trogen Svemus-medlem genom åren och inte åkt på så många utställningar, men det har inte haft med klubben att göra utan det faktum att förr kom alltid hamstrarna först så det fanns inte alltid tid/ork/pengar över för ngt annat (då menar jag klubb/utställning/avel, inte djuren som individer eller deras skötsel förstås). 

Jag bestämde mig för flera år sedan att när jag skulle ta upp "museriet" (musicerandet? 😃) igen, för det har aldrig varit en fråga om, så skulle de få komma på första plats och kanske blir t.o.m. Svemus enda föreningen jag är med i. Hoppas därmed vara mer aktiv, även om jag har lite sämre ork och är aningen mer folkskygg än förr.

Det enda som gör mig lite ledsen nu, om jag ska vara ärlig, är att det verkar vara så sällsynt med svensktypade. I andra föreningar vet jag att den vanligaste varianten ofta är den som går bäst på utställningar, men har inte koll på om det är orsaken just till skiftningen i popularitet med svensk- kontra engelsktypade i Svemus.

StillaSinnet
2015-07-09 11:06
#5

#3 Du har helt rätt med dina punkter av anledningar. Jag fyller på och hoppas att många reagerar och säger att jag har fel i mina påståenden:

  • Den yngre generationen föredrar att vara sociala via nätet

  • Den yngre generationen vill inte ödsla pengar på sin hobby (möss i detta fall)

  • Det yngre generationen är lat

  • Möss är generellt i största kvantitet foderdjur och anses inte viktig nog att engagera sig i

  • Majoriteten i SVEMUS är sjuka och orkar inte dra tåget och har pga sin sjukdom även åtsatt ekonomi vilket hindrar kostnader för tex resor

Jag gick med i SVEMUS årsskiftet 2009/2010 och har sedan dess varit aktiv. Tre år har jag suttit ordförande i föreningen. 4 år har jag varit ordförande i domarrådet och under åren har jag strävat efter att bli kunnigare och bättre som uppfödare och ägare och se till att musstammen ska stärkas. Inte för MIN skull, utan för mössens skull. Ja utbildade mig till PC-domare och är nu även ST-domare. 

Vi blir aldrig klara. Vi har så mycket mer att jobba för i Sverige så det vore rejält tråkigt om SVEMUS tvingas läggas ner vid årsskiftet pga av för få aktiva medlemmar. Idag är vi enbart 21 fullbetalande- och 2 familjemedlemmar.

Idag är det styrelsen och ett par entusiastiska medlemmar som jobbar aktivt och hjälps åt för att få stoff till tidningen, anordna träffar, kurser, utställningar, representera SVEMUS på mässor, sprida kunskap, göra reklam osv. Vi är knappt tio personer som får allt att gå runt och det sliter på alla. 

Redan innan årsskiftet 2014/2015 så signalerade jag att jag kommer lämna styrelsen pga av andra intressen som är viktigare för mig just nu, men om förtroendet fanns kunde jag tänka mig att vara en drivande ordförande ett sista år för att ge SVEMUS chansen att hitta en ersättare till ordförandeposten inför årsmötet 2016 när jag definitivt lämnar (men är kvar som medlem).

Jag driver så gott jag kan men är stenhård med att inte göra andras sysslor och jag kommer inte bränna ut mig på min hobby. Hobby ska vara kul och det tycker jag fortfarande att det är. Jag får frågor och sänder dem vidare till rätt person. Jag svara på frågor så gott jag kan och vet jag inte så är det så. 

Utställningar tycker jag är kul. Mest för att vi då träffas live och kan kramas och skratta tillsammans. Det är en otroligt viktig del av VI-känslan i föreningen. 

Jag har varit med och fixat runt SM de fyra sista åren men har bollat den uppgiften vidare till Göteborgarna som är fler på mindre geografisk yta och därför kan samarbeta enklare.

Däremot anordnar jag en utställning på hemmaplan nu på Lördag 11 juli där jag dömer Standard och Anja Weidt dömer Pet Class. 

Att anordna en utställning är varesig enklare eller svårare för mig än för någon annan. Jag har letat upp en billig och bra lokal och bokat den.  Jag har gjort annonsen. Jag har ordnat PC-domare i god tid. Jag har bett en medlem/musköpare om hjälp med att ordna sponsorer för priser och själv ställer jag upp och betalar mer än halva lokalhyran plus strö till utställningsburarna ur egen ficka för att underlätta SVEMUS ansträngda ekonomi. För att slippa kostnaden av rosetter har jag tillverkat priskort. Jag tar emot anmälningarna, ordnar med bedömningsblanketter, domar-/sekreterarprotokoll och kataloger. Jag har gjort annonsen, kontaktat tidningen och satt upp flygblad.

Mer än det kommer jag inte engagera mig i under 2015 när det gäller utställningar. Jag kanske ställer om det blir en Minnesutställning men inte i SM.

Men det finns fler sätt att träffas live och skapa VI-känslan i föreningen än utställningar. Vanliga musmysarträffar med fika och tillfälle att handla/byta möss eller kurser. Det kan vem som helst dra ihop till 😉

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Velinga1984
2015-07-09 15:08
#6

Jag får nog allt hålla med Artlink i vissa påståenden. Många har inte råd att följa med på evenemang eller ens ta sig någon längre sträcka.

Under mina resor på drygt 20- 30 mil enkel resa har jag ofta fått pm om jag kunnat ta med mig möss från både Minnes, SM osv. Vid ett tillfälle, bland de första resorna, gjorde jag det men fick inte ens tack till betalning. Sen dess har jag satt en symbolisk kostnad som ingen varit intresserad av att betala. 

Tog paus 2014 då jag fick avveckla museriet pga sjukt barn, la in en intresse om en styrelsepost 2015, och blev tillfrågad om en post. Men nånstans blev det missförstånd då jag fick en post jag varken var tillfrågad om eller ens kan något om ekonomi.  Jag valde att avstå den posten, och är inte betalande medlem (vilket jag valt att bli som styrelsemedlem, och just nu finns inga möss i hemmet heller). 

Intresset är dock kvar. Och fram till nyligen bodde det tre damer från Ajanki här hemma, som sonen inte reagerade på 🙂

Annons:
MissEmmis
2015-07-10 13:00
#7

Ytterligare en anledning till att få engagerar sig kan vara att ambitionsnivån är väldigt hög i Svemus. Om jag tar mina egna erfarenheter som exempel: För att bli registrerad uppfödare i SVERAK (svenska kattklubbars riksförbund) krävs bara en sak: man ska fylla i en blankett och betala in en summa pengar. Inga krav på antal kullar eller liknande och inget kunskapsprov. Man kan inte få stamtavla på sina uppfödda djur om man inte är reggad uppfödare. 

För att bli registrerad uppfödare i SHF (svenska hamsterföreningen) krävs lite mer: man ska fylla i ett ganska omfattande kunskapsprov, betala in pengar och det finns krav på hur många kullar per år man måste ta. För att bli reg. uppfödare i Svemus krävs kunskapsprov, betala in pengar, kullar per år, och man måste dessutom ha gått på ett visst antal utställningar. Som ny är det lätt att man blir lite avskräckt.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Minoth
2015-07-10 13:44
#8

Jag har kollat upp en hel del om att ha SM här i Göteborg och engagerat mig, men jag har ännu inte fått svar från styrelsen om hur vi ska göra. Jag har gett prisförslag jag har fått på en lokal, jag har även varit i kontakt med göteborgs naturhistoriska museum och ska besöka dom och höra om en lokal där. 

Att få höra att en unga generationen är lat är kränkande för mig som faktiskt försöker. Däremot får jag noll respons från den "äldre generationen". Jag har inte hört någonting. Snart kanske lokalerna inte är lediga längre just på grund utav att det går väldigt segt att få svar av styrelsen.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
2015-07-10 14:15
#9

#7 Ja, det var lite det jag syftade på med byråkrati och paragrafer. Man kan slopa mycket av det som ger extrajobb för olika sakpersoner och öppnar upp för att nya medlemmar/en ny generation skall vilja vara med.

I SRS krävs det för att bli uppfödare

  • medlemsskap 1 år
  • 16 år gammal
  • skriftligt prov  med alla rätt
  • efter godkänt skriftligt prov 1 provår
  • under provåret ställa ut

Under provåret får man ta kullar. Dessa får uppfödningens prefix när man klarat provåret.

#8 Asch då, men kan det vara så att föreningen är urfattig, att pengarna är slut och att man inte vet hur det skall finansieras? Har du gjort ett budgetförslag?

Jag säger i a f HEJA, Minoth och göteborgsdelen. Ge inte upp. Vore jättebra om ni kunde anordna SM där nere!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2015-07-10 14:17
#10

I a f som det ser ut nu, så tror jag att för att klubben skall överleva behövs ett totalt generationsbyte. Flera vill inte sitta kvar, de har redan jobbat hårt och är slitna och behöver paus, och det är därför ett bra tillfälle.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2015-07-10 19:37
#11

#8 TACK Minoth för att i alla fall du reagerade. Jag förväntade mig en storm av ilskna och villiga unga, men att i alla fall DU reagerade känns jättebra! jag vill ha folk med lite jävlaranamma i om det ska hända något.

Vill inte de äldre längre så är de bara de unga som kan fortsätta. I brist på intresse kanske SM får ställas in? Det behöver inte gå i vinst men inte tusenlappar back heller, så de som ska ställa får helt enkel överslagsräkna på vad de har råd att ställa för och vad domare kostar i resor och lokalen kostar i hyra. Det är det man får utgå ifrån. 

Så måste man boka lokal och domare nästan ett halvår innan utsatt datum för att känna att man har kontroll på läget. Vilsta bokar jag oftast redan i april när vi ska vara där i september och domarna också, men deras biljetter brukar jag boka under sommaren. Hör av dig till mig om du behöver råd. Råd jag ge 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2015-07-10 20:21
#12

#7 MissEmmis, SVEMS har tagit bort den årliga uppfödaravgiften men en engångssumma när man reggar sitt namn finns kvar på 100.-

Kunskapsprovet är inte svårt och klarar man det inte bör man inte avla, så enkelt är det! Man ska tex kunna skilja en hona från en hane (för att undvika oönskade parningar). Man ska kunna avgöra om en mus är sjuk eller för gammal att gå i avel. Man ska också förstå att även om en mus är könsmogen vid 5 veckor ska den inte tas i avel förrän långt senare. Det är lite av det som en uppfödare måste kunna.

Att vi vill att man ska ha ställt ut är för att domare ska ha sett kvalitén på de möss som finns i hemmet och vi har ganska hårda krav på hur uppfödningen ska sköts. Man behöver inte ha vunnit utan få  A- eller AB-pris i PC på 3 utställda möss. Ett visst antal kullar per år behövs inte men de man tar ska rapporteras in och varje född unge ska räknas eftersom vi inte förespråkar kullningar. Alla födda möss har ett egenvärde som individ. 

Eftersom möss har en förmåga att bli många hos uppfödare har vi under åren sett brister i djurhållning och att det säljs möss till tex zoobutiker vilket inte är ok enligt våra regler.

Utan regler kan vi inte korrigera våra uppfödare och tyvärr är det så byråkratin kommer in; För att ytterst skydda sällskapsmusen ❤️

 1. GRUNDKRAV:

a. Fullbetalande medlemskap i SVEMUS minst 12 månader vid ansökningstillfället samt skickat in

ansökningsblankett och erlagt ansökningsavgiften.

 b. Åldersgräns 16 år - sökande under 16 år kan dock få dispens efter föräldrars intygande om

ansvarspåtagande.

 c. Ställt ut minst 3 möss med godkänt resultat i Pet Class (A eller AB i slutbetyg) eller Standardklass (minst

50 p), samt även gjort ett skriftligt och praktiskt prov med godkänt resultat.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2015-07-10 21:17
#13

#7 en sak till. I SVEMUS kan alla medlemmar var uppfödare och registrera med stamtavla, helt utan prov. Det är bara de registrerande uppfödaren med uppfödarnamn/prefix som måste göra testet och betala ansökningsavgiften 🙂

Vi uppmanar alla att registrera sina möss och sina kullar för att så många som möjligt ska komma med i vårt fina registreringssystem. Det ingår dessutom i medlemsavgiften så det har alla tillgång till.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Velinga1984
2015-07-11 10:00
#14

#8 Har upplevt densamma, har ofta erbjudit mig att hjälpa till på bla utställningar. Har ibland fått höra att de klarar sig ändå. Men efteråt har pratet gått om att ingen velat hjälpa till samt att personen inte orkar mer själv. Så vissa har svårt att ta emot hjälpen. Tror absolut det finns mer engagerade om de fångas upp. Just nu består Svemus av ett fåtal aktiva, det blir tungt att hålla lågan uppe år efter år.

Minoth
2015-07-11 11:10
#15

#14 ja det är också ett problem som finns i SVEMUS som går emot varandra så mycket. 

Det behövs hjälp, men när hjälp erbjuds så avvisas den. Det har jag också varit med dom. Det är tyvärr så att vissa har svårt att släppa på saker och vill göra allt själv men klarar inte riktigt av det. Det är så dumt. 

Man måste inse sina begränsningar och våga ta emot hjälp

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
2015-07-11 14:59
#16

Därför startade jag denna tråd.

Det är dags att öppna upp, välkomna nya och försöka att inte frysa ut folk.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2015-07-13 09:12
#17

#14 & #15 Då hoppas jag att ni kan tänka er att engagera er nästa år och vara med i styrelsen?

Jag skulle tycka det var så synd om klubben försvann! Musen behöver en klubb som värnar om de som sällskapsmöss!

Jag tänker vara med och kämpa ett år till i alla fall och jag hoppas det är fler som känner samma och som orkar!

Velinga1984
2015-07-13 09:18
#18

#17 Som jag nämnt innan så erbjöd jag mig att vara med i styrelsen, blev tillfrågad om en post. Åkte inte till årsmötet så blev paff när jag såg på hemsidan över styrelsemedlemmar att jag fått en helt annan post.  En post jag inte kan eller vill ta ansvar för om det skulle bli aktuellt :) 

På tal om Svemus hemsida, varför ligger den nere?

ajanki
2015-07-13 09:24
#19

#18 Ja, jag såg det. Jag menade bara om du kan tänka dig det nästa år också🙂

Den håller på att flyttas den är snart uppe igen!

Velinga1984
2015-07-13 09:33
#20

#19 Tyvärr inte, om allt går vägen så utökas vi med en liten familjemedlem nästa år. Samt att vi flyttar till landet i höst, så tiden nästa år räcker inte till Svemus.

Annons:
ajanki
2015-07-13 09:50
#21

#20 Vad synd att tiden inte räcker till :( Men stort grattis till den nya blivande familjemedlemmen ❤️

Velinga1984
2015-07-13 09:53
#22

#21 Tack! ❤️Vem vet, jag kommer kanske igen när det lugnat sig. Svemus ligger mig varmt om hjärtat, och jag hoppas inte föreningen försvinner. För det klart, skulle det krisa med styrelsemedlemmar nästa år så kan det absolut vara tänkvärt.

StillaSinnet
2015-07-13 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10
#23

Vi kan tala gott om SVEMUS också. Just nu ligger fokus på problem och icke-engagerade medlemmar men det händer faktiskt lite kul saker hos oss och det finns än så länge medlemmar som engagerar sig mycket i föreningen. Vi behöver bara bli

fler.

Igår hade vi en sommarutställning i Degerfors med jättebra respons i lokalpressen. Alla som kom och ställde var engagerade på ett eller annat sätt. är man inte domare, handler eller sekreterare så kanske man städar eller fixar priser osv. 

Det kändes som en toppendag och vi avslutade med ett mycket trevligt och effektivt styrelsemöte. 

Vi valde att ställa in SM i år pga bristande intresse landet över och för höga kostnader för SVEMUS ansträngda ekonomi men satsar vidare på Minnesutställningen som kommer i oktober.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Alwyn
2015-07-13 13:17
#24

Jag skulle gärna engagera mig i framtiden, det verkar dock inte finnas många som har möss/föder upp möss här kring Uppsala så det känns inte så lönt?

StillaSinnet
2015-07-13 13:18
#25

Minnesutställningen kommer hållas i samma lokal. Nyfikna får gärna komma och lära känna oss, prata, skratta, kika på mössen och tjuvlyssna på bedömningar. man lär sig massor av det  🙂

Bara så ni vet: SVEMUS lever i allra högsta grad ännu 😃

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2015-07-13 13:29
#26

#24 Alwyn kanske just DÄRFÖR ska du engagera dig! Om SVEMUS tex får förfrågningar om uppfödare i Uppsala så har vi inga och kan inte rekommendera någon. Vi behöver fler oavsett ort. Dessutom bor du inte jättelångt från Gävle/Ljusne där Vattnadal har sin uppfödning och hon arrangerar både kurser och utställningar i bland. Folk som åker till henne eller om hon åker söder ut passerar ju Uppsala så samåkning är möjlig 🙂

men man BEHÖVER inte vara aktiv ELLER uppfödare för att vara med i SVEMUS. Man behöver inte ens äga en mus 👍

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

kent
2015-07-13 23:50
#27

ett stort problem i svemus är precis som i dom flesta smådjursklubb…..hacka på andra och en del pajkastning.
Att ställe in SM hjälper inte på ekonomi.
Vi är flera stycken i stockholm som har valgt att avsluta våra medlemskap i svemus men inte pga penga .
Det är trist att man får lägge flera tusen for att åka till andra lande och ställe ut möss ( dock ett sådant kick så jag aldrig kommer att sluta med det )

Jag tror inte det handlar om att ungdom inte vill …..utan det handler om att en liten flok kvinnor inte vill öppna upp "sin" klubb……den kommer att dö ut med er 😢

Annons:
ariama
2015-07-14 06:35
#28

Det där var både taskigt och orättvist, kent, tycker jag.

Och att skylla på särskilda individer håller inte. Klubben har haft svårt under många år, och under de åren har t.ex. styrelsefolket bytts ut helt.

StillaSinnet
2015-07-14 09:14
#29

#27 jo, Kent, att ställa in SM hjälper ekonomin eftersom den gått flera tusen back varje år. Vi har inte råd med det i år igen. Vi satsar på mindre och billigare utställningar som går plus i kassan för att vända skutan som pekat nedåt i minst 5 år. 

Vid årsskiftet kommer vi lämna en bättre ekonomi till ny styrelse, så SVEMUS dör inte ut med 2015 års styrelse, det kan jag lova! 😃

Däremot har jag under de sista två åren fått nya intresseområden och kommer välja bort djurhållning helt för att ägna mig åt mineraler, kristaller, yoga och resor. Jag älskar fortfarande möss och SVEMUS så jag lämnar inte för att jag har tröttnat utan för att andra intressen tar min tid och ekonomi helt enkelt. Det har inblandade vetat om ganska länge så jag hoppas SVEMUS har medlemmar till styrelseposterna vid nyår.

Hackar och kastar pajer gör vi inte över huvudtaget. Däremot kräver jag som ordförande att var och en sköter sin post. Det gör de också. 

Ibland blir det kommunikationsmissar men sådant reder man enkelt upp genom att lyfta det till ytan.  Under din till i SVEMUS, Kent, var det mer ilska och hårda ord och toner än det är idag.

❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2015-07-14 09:20
#30

#28 tack, ariama 🙂

Jag har ju inte varit med mer än 5 år men känner att så mycket kärlek som det är i vår lilla förening nu var det inte när jag började. Då var det mer konkurrens, avundsjuka, hat och hackande. Det är helt borta nu tack o lov!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2015-07-14 11:38
#31

Edit: #29 Under din till i SVEMUS, Kent, var det mer ilska och hårda ord och toner än det är idag. 

ska vara tid

Tydliggör också för Kent att bara för att det var så när du var aktiv lägger jag ingen skuld på dig eller styrelsen. Jag kastar inga pajer. Jag konstaterar 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tsunamis
2015-07-14 12:32
#32

Jag har valt att inte ta åt mig någon kritik då jag anser den oberättigad, och det här är helt fel plats att diskutera en klubbs framtid då det knappt varit några interna diskussioner alls och det är där det ska börja enligt mig. Förändring kommer inifrån (erkänna problemet och fråga medlemmar) och hjälp tar man sen utifrån. Men med detta sagt så är SVEMUS en för sluten grupp allmänt. Inte bara nu när folks intresse är lågt och vi inte kommer framåt. Jag har i ett par år erbjudit hjälp som nekats och jag är inte mer än människa och tröttnar tillslut. Jag förstår också inte hur man kan ha ett intresse i 10+ år och ändå göra mindre än nya medlemmar. Det betyder väl bara att det varit samma sak när de själva var nya, eller? En dålig cirkel.

MvH  Tsunamis

StillaSinnet
2015-07-14 12:39
#33

#32 väl talat ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2015-07-18 12:44
#34

Tyvärr finns det gängbildning i klubbar.

Man har trots allt bara ett litet intresse gemensamt och alla människor funkar inte ihop. Och då när man ska jobba ideellt tillsammans kan det vara svårt att skilja på sak och person. Vi är ju trots allt bara människor…

Lösningen är absolut att klubben blir större, att det händer mera saker runtom i landet, så minskar även risken för att känna sig utanför/mobbad.

Jag tror på en sammanslutning för möss. Jag tror inte alls att allt ska vara som det var förr, jag tycker bara det är bra med ny ung och frisk kraft och nya ideér. Själv brände jag ut mig när jag drev klubben under 90-talet.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2015-07-19 09:01
#35

Det jag tänker, är att för det första så är det få människor som intresserar sig för möss.

För det andra så är dessa få uppsplittrade på olika intresseområden inom mushobbyn.

Då är det svårt att få ihop gänget! I alla fall till ett större gäng.

Själv upplever jag - och har egentligen hela tiden - upplevt, att det som intresserar mig specifikt inom musaveln, har jag ytterst sällan och mycket sparsmakat, möjlighet att diskutera med någon annan.

Samtidigt är jag själv ganska ointresserad av annat inom klubben. Fast jag gillar människorna väldigt mycket 😘❤️😘 !! Men det där med att "delat intresse" kanske är svårare än det verkar vid första anblicken?

Alwyn
2015-07-19 10:07
#36

Spännande ariama, vad är det inom musavel som intresserar dig mest?

ariama
2015-07-19 14:58
#37

Etologi. Färggenetiken, inom de färger jag har.  Praktiskt avel med polygener.   Praktisk målmedveten långsiktig avel överlag diskuteras sällan mer ingående och djuplodande, med praktisk erfarenhet och tillbakablickar. Alltså lite längre än bara till teori (som verkligen behöver modifieras när man hållt på med det ett tag, praktiskt 😮. Eller läs "jag". )

När jag tar upp någonting som undring, får jag mestadels prata för mig själv 😃.  Och jag tror det är få som orkar läsa, (men det hjälper mig ändå förstås, att få uttycka mina tankar). Som här t.ex.

http://mus.ifokus.se/discussions/55a8d9c4ce12c4585f000f11-genetik-undring?discussions-1

Grodan har ansträngt sig att svara, men har samtidigt inget intresse för de svåra teckningsgenerna.  Inget mer sagt om det, det har inte jag heller haft tidigare. Det är ju NU som jag undrar, men svar eller diskussionstankar är det ont om inom klubben. (och ännu mindre utanför givetvis)

Och jag själv orkar inte svara på en massa som för mig är "ointressant" och bortanför min kunskap. Teckningsgener till exempel 😉.

Det är lite svårt att säga,  jag tror att mest intresserar jag mig för "nytt-att-lära"…

Äh, jag vet faktiskt inte. Tycker det är synd att det är så få människor som är allvarligt och långsiktigt intresserad av musavel, och att de som är det, finns så in i norden långt bort!

(tror jag mest svamlat nu)

Alwyn
2015-07-19 18:28
#38

Jag tycker att det du skriver om är mycket intressant! Etologi är min specialitet, jag inriktade mig på etologi under min master så vi skulle kunna ha mycket kul att prata om. Färggenetik tycker jag också är himla intressant, när jag födde upp Ragdolls höll jag bland annat på att utveckla de ovanligare färgerna lila och choklad och jag var alltid lika fascinerad när det dök upp kattungar som var "omöjligt tecknade". 

Vi får se, jag kanske engagerar mig i framtiden då jag har mer erfarenhet av möss.

😃

ariama
2015-07-19 20:07
#39

Ja gör det! Engagera dig alltså. Om man är intresserad av att lära sig mer om avel ur många olika vinklar, så finns det inget bättre djur än möss eftersom generationsväxlingarna är så korta.

Under ett år hinner jag lätt med två eller tre generationer. Om man inte väntar till ettårsåldern med parning, vilket jag inte törs, och ingen bör göra som inte har kunskap/erfarenhet. (Fast hanarna kan paras äldre.)

På tio år ger det trettio generationer! Det är något det. Här finns det mycket att både studera och lära.

Grodan
2015-07-20 18:17
#40

#37 lol

Jag har svarat där för att jag givetvis är intresserad av svaret, men kan ju inte ge det själv till dig.

Mitt mus-intresse hade inte överlevt alla dessa år utan SVEMUS, mus-ifokus och andra mustokiga människor. Aldrig.

Ändå kan jag inte som amaira/ariama säga VAD som är så intressant. Eh? Jag är bara kär, räcker inte det?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2015-07-21 11:39
#41

Finns det något ljuvligare än att vara kär? ! ❤️

Själv faller jag ofta för mina möss, igen och igen och igen, i en evig förälskelse.

Men så har jag den här "driften" att få veta mera också. Och den känner jag mig väldigt ensam om, inom klubben.

Som nu med variegated. Jag har skrivit några monologer lite här och var, även på svemus fb. Ingen är särskilt intresserad över huvud taget.

NU vet jag!! Jag vet varifrån genen kommit till mig (2010), jag förstår processerna bakom, och jag förstår genetiken bakom. Jag vet var hur och varför. Det är SÅÅÅÅÅ himla spännande, roligt och intressant, och nya kunskaper för mig.  *lycklig* 😃

Men, "vem bryr sig"? 😉

Kanske skriver jag en artikel nån gång i framtiden. Tills vidare får det vara som det är. JAG vet i alla fall. *stolt och glad* 😎

Annons:
Alwyn
2015-07-21 11:48
#42

Jag skulle tycka att Artiklar om såna saker vore jätteintressant så gör gärna det ariama!

ariama
2015-07-21 11:50
#43

#42 😘

Alana82
2015-07-21 14:46
#44

Älskar ny kunskap och att få ny insikt i hur olika tecknings och färg gener fungerar tycker jag är bland det bästa som finns, hoppas mycket på en artikel i ämnet :D

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

kent
2015-07-21 21:46
#45

#41 har du variegated…..mycket glad om flera än jag avlar på den gen…
hur har du fått in det i dina linie ?

Grodan
2015-07-21 21:48
#46

#41 Jag tror jag kan känna igen den lyckan, fast inte riktigt just nu…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2015-07-22 11:10
#47

#46 🌺

#45  Nej, jag har tyvärr inte variegated (varianten). Jag har genen W, men inte det som krävs för att få teckningen variegated.

Jag köpte en dräktig mushona från Finland 2010. Hennes mamma var engelsk import och därifrån härstammar min gen, i "dold upplaga" (fast dominant).

Alwyn
2015-07-22 19:02
#48

Hur menar du i dåld upplaga fast dominant?

Annons:
ariama
2015-07-22 22:11
kent
2015-07-23 00:10
#50

#47 hur månge vill du ha ?

ariama
2015-07-23 07:32
#51

#50. Haha, ja, varför inte? Två tjejer?  Framför allt skulle det vara kul att se dina möss igen. (fast bilen saknar startmotot just nu). Har du tricolor fortfarande?

kent
2015-07-23 11:36
#52

#51 det går bra….har unger( efter den som blev best in show i holland nu i april ) som bara är ett par dage så om 4-5 veckor
ja jag har mina tricolor…holder på med blå tricolor med

ariama
2015-07-23 11:46
#53

Låter spännande!! Är onekligen intresserad! (främst av tricolor, men allra mest av att se allt som du har!!) Jag hör av mig längre fram då! 😃

Zamwyn
2015-07-29 19:51
#54

Vad har hänt med hemsidan? Någon som vet?

Tsunamis
2015-07-29 20:34
#55

Den håller på att flyttas.

MvH  Tsunamis

Annons:
Zamwyn
2015-07-29 21:18
#56

Ah, ok. Tack för det snabba svaret! 🙂

Tsunamis
2015-07-29 22:11
#57

Inga problem! :)

MvH  Tsunamis

ariama
2015-07-30 06:28
#58

#55 Fortfarande? Är inte det här också ett exempel på att något funkar dåligt, för att hjälp inte tas emot när det erbjuds?

Emouse
2015-07-30 10:52
#59

#40 Jag skulle säga samma sak, just nu. Jag skulle inte ha musintresset om inte ni fanns, här på MiF och hela tiden påminde mig om att möss är fantastiska! Speciellt nu när jag inte har möss. (Planerar att ta in ett par obesläktade möss om några månader och återuppta uppfödningen som ligger och sover under kudden under tiden) 😊

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

MissEmmis
2015-08-15 10:00
#60

#12 Det finns två saker i ditt inlägg som inte funkar för mig rent logiskt. Den första är att du argumenterar för kravet att man måste ställa ut sina möss på utställning det första året som registrerad uppfödare. Eftersom det nästan bara finns utställningar i Stockholm (vad jag förstår på Minoth så har hon tagit initiativ till att ordna utställning i Göteborg, men den gick inte igenom pga bristande ekonomi), så betyder det att det blir långa resor för alla som vill bli registrerade uppfödare och bor i andra delar av landet. Särskilt de som bor i norra norrland blir tvungna att resa mycket långt och investera väldigt mycket tid och pengar i både resor och boende. Långt mycket mer än vad det kostar att köpa sina första avelsmöss, vilket i alla fall i mitt fall gör att jag ger upp innan jag ens har försökt bli registrerad uppfödare. Det är inte alla som av hälsoskäl har möjlighet att resa heller. 

 Detta i sin tur betyder att ni som förening "väljer bort" alla intresserade presumtiva registrerade uppfödare som av olika anledningar inte har möjlighet att ta sig till en musutställning det första året. Och att man kan föda upp utan stamnamn är visserligen sant, men de som vill satsa seriöst på sin musuppfödning vill självklart ha ett stamnamn för att på det sättet få en uppfödaridentitet. På grund av utställningsregeln blir det bara ett fåtal registrerade uppfödare kvar, och då blir föreningen sårbar om de gamla styrelsemedlemmarna inte vill fortsätta. Sen låter det väldigt förvånande att folk som erbjudit sig att hjälpa till inte har fått det samtidigt som de redan aktiva klagar på att de inte orkar med allt själva. Varför? Är inte hela poängen med en förening att man hjälps åt? Inte konstigt då att det blir samma personer år från år som jobbar med föreningen. Och att nya duktiga uppfödare ger upp innan de ens har fått ett stamnamn. Jag förstår såklart att ni vill ha koll på hur seriösa nya personer är, men måste det göras genom en utställning? 

Den andra saken som i mina öron låter ologiskt är att du skriver att ni som förening inte förespråkar kullning, då alla individer har rätt att leva. Under den tid som jag hade planer på att starta vanlig musavel (innan jag kom på den briljanta idén att i stället föda upp afrikanska pygmémöss) så tänkte jag jättemycket på hur jag skulle lösa "problemet med de oönskade hanarna" rent praktiskt utan att kulla. Och det jag kom fram till var att det finns ingen vettig lösning på problemet som inte innebär att man ger bort hanar till djuraffärer (vilket är mot Swemus regler) eller kastrerar hanarna (vilket blir orimligt dyrt) eller selekterar under många års tid mot hanar som går ihop ( vilken få uppfödare verkar göra). För mig blev det spiken i kistan, det gjorde att jag valde bort avel på vanliga möss. 

 Att påstå att man kan föda upp mer än någon enstaka kull om året utan att kulla/avliva och utan att antalet burar/lådor går överstyr (vilket i sin tur leder till att risken att möss far illa ökar då de flesta människor helt enkelt inte orkar ta hand om så många djur) är helt enkelt inte ärligt. 

 Sammanfattningsvis: om ni vill ha fler som engagerar er i Swemus, så behöver ni lösa problemet med "ringmuren" som gör att nya engagerade uppfödare inte kommer in i föreningen, samt det faktum att ni inte förespråkar kullning samtidigt som det inte finns någon vettig lösning på vad man som uppfödare ska göra av alla oönskade hanar som föds i kullarna, eftersom väldigt få människor köper mushanar som sällskapsdjur.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

ajanki
2015-08-15 11:07
#61

#60 Det är inte bara utställningar runt Stockholm. Vi har haft i Skåne, Västergötland, Värmland och Gävleborgs län!

Jag har upplevt att den hjälp som erbjudits är sån hjälp där vi redan har frivilliga som jobbar, självklart ska all hjälp tas emot med glädje men känns ju bättre om folk vill hjälpa till där det behövs! 

Att påstå att man kan föda upp mer än någon enstaka kull om året utan att kulla/avliva och utan att antalet burar/lådor går överstyr (vilket i sin tur leder till att risken att möss far illa ökar då de flesta människor helt enkelt inte orkar ta hand om så många djur) är helt enkelt inte ärligt. 

Jo, det fungerar! Jag har fött upp i flera år och aldrig kullat! Kan också säga att burar/lådor aldrig gått överstyr för när det börjat bli för många hanar så har jag väntat ett tag med att avla.

Jag tycker inte vi har nån ringmur…men jag är kanske blind och döv😛

Minoth
2015-08-15 11:59
#62

#60 BRA INLÄGG!!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Velinga1984
2015-08-15 12:42
#63

#60 Fast 1 utställning är ungefär det som krävs för att registrera uppfödning. Det borde man kunna ha råd med, nångång kommer det utställningar hyfsat nära. Man får vänta in tillfället, att just ha utställning som krav tycker jag är bra. Det visar att du som uppfödare kan bla välja bra djur och kan visa upp välmående möss. Tyvärr finns det skräckexempel där människor försökt ställa ut döende möss men även magra och nedlusade möss. Mitt uppfödarprov fick jag skriftligt då jag inte kunde åka mer det året. Nu är min uppfödning nedlagt men jag mötte sällan motstånd hos andra uppfödare.Snarare tvärtom, många uppfödare gav råd och i vissa fall även sålde bra möss för att ge mig en bra grund. Fanns även folk som erbjöd sig att ta med importer i "min färg" när de åkte utomlands.Och det fanns fler nya uppfödare som fick samma stöd. Så att hävda att det finns en mur emot nya uppfödare har jag aldrig märkt av. Och ja, jag har nog så gott haft kontakt med alla reggade uppfödare både på utställningar, inköp av möss, råd och tips etc.

ajanki
2015-08-15 13:09
#64

#63 Missade det! Håller med dig om att det inte är nån mur mot nya uppfödare! Tvärtom fick jag bara jättebra råd och hjälp när jag började :)

Zamwyn
2015-08-15 13:11
#65

Vad det gäller bemötande så har jag varit med i många djurföreningar under åren, och personligen har jag aldrig upplevt bättre bemötande eller mer öppenhet och tolerans än inom Svemus. Då kan tilläggas att jag varit med i omgångar (första gången mitten av 90-talet tror jag?), och varje gång har det droppat av några sen förra gången och tillkommit några nya, men det har inte känts som om det varit så stor skillnad ändå. 

För mig är det Svemus men framförallt "musfolket" på HiF (för det finns ju många trevliga som inte är med i föreningen också) som gör att jag börjar med möss igen i första hand och inte hamstrar som är det jag hållt på med mest genom åren . 

Sen kanske det är annorlunda om man har varit med förut, även om det inte är så många som finns kvar från förr, jämfört med om man kommer helt ny. Så kan det ju vara.

#61 Jag lägger mig inte i debatten gällande hjälp inom föreningen i allmänhet för det har jag ingen koll på, men blir nyfiken vad det är som antingen behövs just nu eller brukar behövas kontinuerligt inom Svemus och/eller som brukar vara svårast att få folk till?

ariama
2015-08-15 13:54
#66

Nu har jag nog missuppfattat något, eller? Vad gäller "tvånget" att som uppfödare ställa ut möss.

Jag har varit registrerad uppfödare Björndalens och jag upplevde och förstod det så här:

INNAN man kan bli reggad uppfödare, krävs det att man varit medlem i ett år, OCH att man ställt ut 3 st möss! Utmärkt, tycker jag. Varför? Jo, för att som ny på möss, hag jag faktiskt inte en aning om vad som är "en bra mus"!!

En utomstående muskunnig person (domare) ger mig ett skriftligt utlåtande på positiva och negativa aspekter på de djur jag ställer, som antagligen är de som jag själv tycker är mina bästa möss.

Är det för mycket begärt av föreningen? Är inte det en stor och fantastisk starthjälp?

På min tid var det inget tvång för mig som uppfödare att ställa några möss! Tror inte regleran livit ändrade, det är INNAN jag reggar min uppfödning, och då har jag ju hur mkt tid på mig som helst, i alla fall det där året som ny medlem.

Sedan kvarstår faktum, att möss ofta är missförstådda, att "folk" inte vet så mkt om dem. Och än mindre om problemen vid avel.

Att börja "avla" på möss, är enklare än något annat djurslag, tror jag. Skaffa en hona och en hane och som bur räcker en "brödburk". Så är det bara sätta igång. Du behöver ha noll koll på nada.

Läs gärna mitt inlägg om Jan Lindblad, så kanske du förstår vad jag menar. Tyvärr kan ungefär samma sak ske även idag. En förening som både sprider kunskaåp, och agerar en smula preventivt mot liknade eländen, har inte jag något emot i alla fall.

Den som är seriöst intresserad, tar sig förbi "svårigheterna" - som jag inte tycker är särskilt svåra. Om man inte vill sätta igång här och nu förstås, utan tålamod.

Upp som en sol, ner som en pannkaka, Det har jag också sett, även inom föreningen. Liksom vanvård/misskötsel av grövre och allmännare slag.

Möss är inte bara lättare att skaffa och ha, än många andra djurslag. De är också lättare att "ha-utan-kunskap", och att missköta, så som alltid när något sker utan kunskap.

ajanki
2015-08-15 14:45
#67

#66 Kunde inte ha sagt det bättre själv!!! 👍

Alana82
2015-08-15 17:12
#68

Personligen så bor jag i Norra Norrland, för att vara specifik i Norrbotten i en liten ort som heter Älvsbyn.

Det största hindret för mig när det gäller utställning är avståndet till sagda utställningar, skulle det anordnas någon i Ume så skulle jag fara var så säker även fast det är fyra timmar enkel väg men mycket längre än så blir svårt om det inte går att få till när jag är och hälsar på släkten i stockholm.

En undran som dök upp nu i mitt huvud, skulle det inte vara möjligt om man till exempel åker till en uppfödare som även är domare att få sina möss bedömda ändå fast inte under utställningsform? förutsatt att nu personen i fråga har tid med det och om det kunde utarbetas ett dokument av något slag som man kan skriva in att den och den musen är bedömd av domare si och så, datum, ägare bla bla bla och så vidare för att på så vis kunna få ett stamnamn registrerat?

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
2015-08-15 18:47
#69

Det tror inte jag skulle vara ett enda problem, tvärtom, en bra idé och ett bra initiativ.

Att vi bor i ett himla avlångt land med oss musälskare utploppade lite här och var, med långa avstånd emellan, är ju onekligen något som försvårar klubbverksamheten. Alla bra initiativ och idéer är toppen, enligt mig.

Annons:
MissEmmis
2015-08-15 20:07
#70

#68 Bra ide tycker jag om att få godkännande av domare. En parallell: Om en katt behöver bli avelsgodkänd så kan man antingen ställa ut eller få den godkänd av en kattdomare. Men oftast behöver man inte ställa ut katter för att vara uppfödare. Det räcker med att båda föräldrarna har stamtavla från registrerad uppfödare, men som ny blir det lite av att lotteri om man råkar köpa av en bra person. Problemet är väl dock att det inte finns så många godkända musdomare runtom i landet? När det gäller hamstrar så finns det onlineutställningar där man skickar foton på sina hamstrar. Det är väldigt smidigt. Kanske kan vara värt att testa? En annan variant kan vara att nya uppfödare behöver köpa in merparten av sina avelsdjur av en erfaren registrerad uppfödare, och att en erfaren uppfödare måste vara mentor det första året för att man ska kunna bli registrerad uppfödare. Då motverkar man risken för dålig djurhållning och undermåliga djur och tar bort kravet på utställning. Ajanki: det är fantastiskt att du har klarat dig så länge utan att kulla. Hur gör du? Hur många burar/lådor har du hemma? Det jag undrar allra mest om det finns något sätt att föda upp vanliga möss i liten skala? För mig behöver uppfödning inte innebära att man måste ha många djur. När jag fött upp katter och hamstrar har jag använt mig mycket av fodervärdar och jag har omplacerat avelsdjur till nya ägare. Att ha fler än 5 lådor/burar hemma är inte aktuellt för mig. För övrigt håller jag med om att ni inom musvärlden är väldigt hjälpsamma mot nya uppfödare, då jag själv haft irl-kontakt med Minoth och webkontakt med Ariama när jag gick i uppfödartankar. Jag upplevde båda som väldigt engagerade och kunniga och tycker det är synd att Minoth inte gick vidare med att bli registrerad uppfödare. Hon hade blivit en fantastisk musdomare. Jag har även fått jättebra svar på frågor här på forumet. Så när det gäller stöd och bemötande för nya uppfödare så har ni en styrka helt klart!

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

ariama
2015-08-16 07:22
#71

#70. "När det gäller hamstrar så finns det onlineutställningar där man skickar foton på sina hamstrar. Det är väldigt smidigt. Kanske kan vara värt att testa?"

På det svarar jag nej meddetsamma. För - faktiskt - med "bra eller dålig mus" menas, hör och häpna, inte utseende i första hand, utan beteende. En eloge till svemus för det!!

Det betyder  också bra eller dålig skötsel/kunskap hos musägaren…

Utställningsresultat A eller AB ges endast i petclass, i standard (utseende, typ, färg, osv) får man poäng i siffror.

Man måste alltså ställa ut, eller visa upp, 3 av sina möss för bedömning i  petclass innan man godkänns som REGGAD uppfödare.  Där bedöms musens beteende, temperament, hälsa, och "skötsel".

Inga löss eller kvalster kryper runt i underpälsen (är inte ovanligt på möss), musen blir inte hysteriskt rädd, eller hoppar från domaren ner på golvet och går inte att få tag på, eller biter domaren, eller har skador under tassarna pga fel bottenmaterial, eller … osv.

Möss är som sagt det mest missförstådda djur jag vet (vilket inte säger lite).

När lössen och kvalstren upptäcks av domaren, åker ägaren inte ut med ändan före. Musen får visserligen underkänt (eftersom petclass även ställer vissa grundkrav på kunskap hos ägaren!!) men musägaren får vänligt både hjälp och goda råd, samt en lektion i HUR man upptäcker och ser småkrypen!!

Ju mer jag diskuterar SVEMUS som förening, desto mer uppskattar jag föreningen!!! Här finns en grundanda som verkligen är föredömlig för ALL djurhållning och djuravel.  ❤️

Det är goda och kloka människor som har startat den här föreningen en gång i tiden, som verkligen handlar om mössens bästa!!

StillaSinnet
2015-08-17 18:45
#72

#60 jag är inne på datorn ganska sällan. Oftare när jag är ledig men nu när höstterminen är igång igen så blir det mer sällan så ursäkta att jag inte sett ditt inlägg. Jag tror ändå att du har fått bra svar på dina frågor.

Skilj också på vanliga uppfödare i SVEMUS, det får vem som helst vara utan minsta krav men med rekommendationer om hur uppfödaren ska bedriva sin avel. För att bli Registrerad uppfödare med SE-märkning och uppfödarnamn krävs det mer kunskap och det visar man genom att göra ett kunskapsprov. De ska tillsammans med domarna vara SVEMUS ansikte utåt, både i kunskap och etik/moral. Det finns som sagt regler för att den domare ska ha bedömt några av mössen i den tänkta uppfödningen men därefter finns inga krav på att man MÅSTE ställa. Däremot är de flesta uppfödare intresserade av att samla meriter för att kunna få titlar på sina möss. Vi åker alla land och rika runt och ser bara positivt på om utställningarna ligger i olika delar av landet. Däremot kan SVEMUS som liten förening inte betala hutlösa hyror för lokaler i storstäder så vi har de sista åren letat oss utanför tex Stockholm. I år hamnar våra utställningar i den lilla orten Degerfors i Värmland.

Ju fler vi blir och ju fler som hjälper till desto fler utställningar kan vi anordna på fler platser i Sverige. Så enkelt är det 🙂

(SVEMUS stavas med versaler och utan w 🤗 )

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

MissEmmis
2015-08-18 15:32
#73

Intressant att ingen ännu har bemött mitt förslag om att införa mentorskap i kombination med att man ska köpa in merparten av sina första möss från en reggad uppfödare för att själv bli registrerad uppfödare i SVEMUS. Enligt min erfarenhet skulle det ge så mycket mer för en ny uppfödare än en obligatorisk utställning. En mentor kan man träffa i lugn och ro och prata om utseende, hälsa och och man kan ringa till personen när man vill ställa frågor. Sån hjälp är ovärderlig och den registrerade uppfödaren kan samtidigt få reda på mycket om hur seriös den nya uppfödaren är. Vill mentorn veta hur den nya uppfödaren sköter sina djur kan hen bara be att få komma och hälsa på. Intressant också att ingen ännu har förklarat för mig hur man i praktiken gör för att föda upp vanliga möss utan att kulla/avliva och utan att få orimligt många burar. Jag tror, men kan förstås inte veta säkert, att det finns registrerade uppfödare som kullar, och att föreningen ser mellan fingrarna med det.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

ajanki
2015-08-18 16:02
#74

#73 Det är också intressant att du inte bemött det mesta som folk skrivit till dig med.

Känns som om man besvarade det som var på tok fel i ditt inlägg först!

Velinga1984
2015-08-18 16:25
#75

#73 Får nog hålla med Ajanki, du har inte bemött det folk skrivit till dig. 

Vi är flera som skrivit om hur bemötandet i SVEMUS, där de flesta hjälpa till med sina kunskaper. Utifrån det sätt som du skriver om gällande mentor. Det finns redan även om de själva inte själva anser sig vara mentorer, utan bara hjälpsamma ❤️ 

Min råd är att gå med i SVEMUS, och inte bilda uppfattning via internet utan kom gärna på utställning och andra evenemang. Först då inser du vilken värme de flesta ger, och framför allt vilken kunskap de gärna delar av sig av ❤️

Orimligt många burar löser man genom att inte avla mer än vad man själv anser sig ha plats för.  Jag hade väl kanske 20 möss i 8 (varav 4 eller 5 var med hanar) burar när jag fick lägga ner min uppfödning. Det anses vara en liten uppfödning. 

Min uppfödning var registrerad ett kort tag i SVEMUS, dock vilande numera.

Minoth
2015-08-18 17:08
#76

Det är kul att se alla Värmande fina ord om SVEMUS. Ni är så himla nöjda med föreningen så det blir kul att se vad ni gör av den! 

Så fort det kommer kritik mot svemus så går alla in i försvarsposition och skriver att föreningen är sååå bra. Jag håller fast vid att min uppfattning är att SVEMUS har blivit ett gäng som sitter där och vill inte ta emot hjälp från folk och vill sköta de mesta själv. Trots att ni inte orkar. Svemus kommer inte finnas mycket längre till om det inte blir förändring. 

Så istället för att skriva hur positivt allt är, försök istället ta till er av kritiken och fundera över hur ni ska göra för att göra föreningen bättre.  För just nu håller den inte.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
ajanki
2015-08-18 17:56
#77

#76 Exakt vad är det som är så himla dåligt med klubben SVEMUS? Inte styrelsen, utan klubben! ? Styrelse byts ut i stort sett varje år för det är inte många som orkar eller har tid att jobba ideellt hur länge som helst!

Självklart går vi som jobbat och slitit som djur i flera år i försvar när vi får kritik av folk som i stort sett inte gjort nåt för klubben utan bara klagar!

Då vore ju det bästa  om ni själva kunde hjälpa till och göra klubben så bra som ni vill ha den, jag är i alla fall beredd att ta emot all hjälp som behövs!

Tsunamis
2015-08-18 18:32
#78

Ajanki bara lägg ner. Väldigt lite funkar så som det är nu och det är bara 1-2 personer som verkligen roddar i att dra igång träffar och utställningar och en av dem försvinner nästa år. Kanske dags att sluta gå in i försvar och istället se framåt hur Svemus kommer se ut 2016?

MvH  Tsunamis

Minoth
2015-08-18 18:34
#79

#77 "jag är i alla fall beredd att ta emot all hjälp som behövs!" Så har jag inte upplevt alla i föreningen och det har gjort att jag inte vill hjälpa till mer.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ajanki
2015-08-18 18:42
#80

#78 Fattar inte varför du är så otrevlig, vad har jag gjort dig?

Självklart vill jag att det ska fungera 2016, jag har om och om igen bett folk att dom ska vara med istället för att klaga.

Velinga1984
2015-08-18 18:47
#81

#76 Fast man får skilja på sak och sak. Som bemötande, och diskutera kunskaper har jag bara positivt att säga om gott om typ alla som varit engagerade i SVEMUS. Men att ta emot hjälp som erbjuds är något annat. Där har endel svårt att ta emot. Där finns mina åsikter längre upp i tråden. Sen är jag inte medlem längre pga att jag får inget för medlemspengen, speciellt inte sen jag hörde att tidningen är digital och jag är inte aktiv längre. Har ingen facebook heller. Egoistisk som jag är.

Denna kommentar har tagits bort.
ariama
2015-08-19 00:29
#83

#73. " Intressant att ingen ännu har bemött mitt förslag om att införa mentorskap i kombination med att man ska köpa in merparten av sina första möss från en reggad uppfödare för att själv bli registrerad uppfödare i SVEMUS."

När jag blev reggad uppfödare hade jag en mentor, det var krav på det, och jag fick välja vem jag helst ville ha (det blev Vattnadal).

Din andra idé gillar jag själv inte alls. Eftersom de andra uppfödarna föder upp annat än vad jag vill ha, skulle jag alltså det första året tvingas föda upp något som jag egentligen inte önskar??? Nej tack.

På tal om att bemöta, varför bemöter inte du de svar du får av mig?

Vad gäller föreningen i stort, så är min uppfattning att det ändå finns för få aktiva, med för spretande inriktningar och idéer. Problemen är desamma nu som för åttta år sedan, då jag själv ingick i styrelsen. Missnöjena också, liksom klagomålen. (jag stod även själv för en stor del av klagomålen) Trots att styrelsen bytts ut fullständigt, flera gånger dessutom.

Att sitta i SVEMUS styrelse, är varken kul eller lätt, för man får lite lön för mycket jobb. Nu som då. Varför? Jag vet inte.

Kom ihåg, att allt arbete är ideellt, och den som önskar förändring går med i styrelsen, eller går i alla fall "de rätta vägarna" för att få förändring.

Själv gick jag ur styrelsen, och sedan ur klubben, frustrerad. Fortfarande kan jag inte sätta ord på det. Jag önskar något mer och något annat av klubben. Nu som då. Men det finns inte människor till det!!

Jag vill ha mer både kunskap, utmaningar, kurser och ett bredare perspektiv - utan att behöva vara huvudperson själv, eller behöva resa land och rike kring, eller behöva satsa för mycket själv. Det går inte, ekvationen går inte ihop.

Klubben kan inte jämföras med en häst eller hundförering, med tusentals medlemmar och många engagerade och aktiva som gärna tar ledarroller och initiativ.

Annons:
Grodan
2015-08-20 17:46
#84

Hm… jag har missat att SVEMUS är emot kullningar… sedan när?

För det mesta har SVEMUS varit en mycket trevlig klubb, eftersom den är så liten, men visst finns gängbildning. Absolut. Sådan finns alltid. Och mur mot nya medlemmar (kan vara samma som mur mot uppfödare)… jo, det kan faktiskt finnas idag. Jag upplever inte att den där riktiga SVEMUSandan finns kvar, där alla är glada och trevliga och glatt bemötande av alla, utan att det är en del sura miner eller ibland rätt jobbig attityd.

Om jag som "gammal räv" känner det, hur känner då de som numera gått ur klubben pga att de kännt sig mobbade?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2015-08-20 17:57
#85

#81 Bra där. Ja, det är väldigt svårt det där med sak och person.

Jag var tvungen att ta kontakt med en mycket bra internetdebattör och be om hjälp för att förklara begreppen en gång. Minns inte just nu om jag faktisk skrev ner något till mig och medisarna eller om det bara blev en av de där skisserna som ligger någonstans "under arbete"…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2015-08-20 20:09
#86

#84 att vara emot, är det samma sak som att inte förespråka? Ja, kanske… Jag menade att vi i SVEMUS inte förespråkar kulling. Alltså, kulling ska inte vara första alternativet; Jag tar en kull och tar bort den om jag inte hittar köpare. Det är inte förbjudet att kulla enligt SVEMUS regler men vi förespråkar inte kullning. Det vi förespråkar är att varje född individ har ett värde 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2015-08-20 20:19
#87

#85 Ja, det kan vara svårt i början att se skillnad mellan sak och person. Jag har blivit bättre på det genom åren. I mitt yrke strider jag för vissa frågor enligt lagar och paragrafer som lärare. jag är absolut inte lika pedagogisk hemma som på jobbet. En person kan ha många roller och jag tror jag är olika i alla. 

När jag kliver fram som ordförande i SVEMUS är jag SVEMUS språkrör. Inte Liselott Aronsson som privatperson. I ett arbetslag eller förening har man en vi-känsla som skapas av att "vi" står bakom tagna beslut, även om jag var emot dem när det gick i genom. Demokrati betyder att de flesta rösterna styr, och då får man vara en del av beslut, stadgar, regler osv även om man som person hade önskat annorlunda. 

Som mamma är jag en riktig mes. Ni som känner mig vet att jag är urusel och alldeles för snäll mot både make och barn här hemma. 

Som uppfödare är jag noggrann och hård mot mig själv. Hårdare mot mig än mot andra.

Som domare är jag aldrig nöjd. Jag vill alltid kunna känna att jag är 100% säker på mina beslut men det finns så många gränsfall där man får slåss med alla för- och emot. Vissa möss tänker jag på länge efteråt. Gjorde jag rätt? Man lär hela tiden. 

Som pedagog har jag otroligt tålamod. jag brinner för barn som sticker ut och är unika.

Som ordförande slåss jag för föreningens bästa, för SVEMUS bästa. Inte mitt bästa. Aldrig med egen vinning som syfte.

På liknande sätt har de flesta det. Vi kliver in i roller och vår egen person får stå tillbaka för sakens bästa.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2015-08-20 21:37
#88

I sakfrågor är det verkligen svårt att veta om alla lämnar sin person och dömer utifrån saken. Man kan tycka att man är diplomat, men handen på hjärtat, fanns det verkligen inget personligt med i hur saken framställdes och vad som beslutades.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2015-08-20 22:02
#89

#80 just nu skiljer du inte på sak & person vilket jag påpekade privat till dig också. Jag har inget intresse att göra detta personligt för det är det inte. Klubben går dåligt och förnekelse hjälper inte, det var min poäng med inlägget och därför bör känslor läggas på hyllan. Också off topic men som nämnt ovan så har vi inga riktlinjer kring kullning och beroende på avelsmål så har faktiskt inte varje individ ett (avels)värde, ett värde för mig som uppfödare. Sen är det ett djur som kräver skötsel och respekt som vilket annat men jag vill påpeka att vi alla har också olika synsätt på avel och uppfödning och att det är ok. För vi vill olika saker och har olika mål.

MvH  Tsunamis

StillaSinnet
2015-08-21 15:51
#90

#88 Jo, så klart att det blir personligt, men jag måste säga att jag personligen skulle inte skapa regler inom SVEMUS för att det skulle gynna mig. Och exakt att ta en sådan ståndpunkt är ju personligt. Visst blir det en balansgång. Även inom politik är det ju så att man fastnar för vissa människor med stark personlighet som driver "rätt" frågor. Frågan är ju om de drivs för Sveriges bästa eller för just den politikerns bästa. 

Lite så känner jag i föreningen också. Föreningens intresse måste gå före mitt egna intresse. Är det så att föreningen brinner för sällskapsmusen och att syftet med föreningen är att musen ska få det bättre som husdjur, då kanske jag inte kan driva fram frågor om att minska måttet på burar och ändra regler så man kan få ha fler möss på mindre yta eller ge medlemsrabatter ju fler möss man äger eller dyl. Det vore att strida mot föreningens sak. Eller hur?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Grodan
2015-08-22 15:04
#91

#89 Bra. Jag funderade på om jag missat något nu igen… *pustar ut*

#90 Du skriver det så lätt. Jag trodde också att det var lätt i många år, men nu ser jag klarare på just mobbing och sånt och ser faktiskt att det finns personlig agenda i en del av SVEMUS beslut. Om jag ser fel, så gör även andra det och då är frågan hur får man drabbade att förstå att det inte är dem personligen som man vill åt utan man vill mössens/klubbens bästa? Hur får man en diss att bli positiv?

Det här tycker jag är intressant just för att jag själv är lättstött ibland. Och då är jag ändå inte den känsligaste människan på jorden, även om jag är känslomänniska.

Visst ska vi inte dravla om det nu mer. Vi ska jobba med klubben. Jag bara önskar omfamna alla, att vi ska vara glada o ta vara på vårat gemensamma intresse. Lära oss av varandra och hjälpa varandra.

Det finns tider då det är jättejobbigt att vara musägare/musuppfödare och då vill man ha stöd och uppmuntran. Kanske även hjälp.

Och jag har faktiskt sett att mycket av det finns i musvärlden. I råttvärlden har jag råkat ut för några riktiga trauman (för mig) och stod då i stort sett ensam. Ingen i klubben erbjöd sig hjälp och tröst. Så tyvärr vet jag var jag har dem. Själv är jag inte så att jag vänder ryggen åt en uppfödare i nöd. (usch, nu blev jag nästan arg när jag tänker på det… men jag lägger det åt handlingarn och går vidare. )


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2015-08-22 22:52
#92

#91 Det är så tragiskt att det alltid blir så här i djurklubbar och inom uppfödning, min erfarenhet säger mig att det gäller alla djurslag. Istället för att samarbeta, stötta och hjälpa varandra samt hålla en trevlig ton så blir det lätt osämja, smutskastning och olika läger. Så himla onödigt! Jag säger inte att detta gäller SVEMUS för det vet jag inget om, jag känner bara så väl igen det. Om jag en dag väljer att engagera mig i en klubb skulle ett varmt välkomnande vara av största vikt, det är viktigt att visa att man är där för varandra inom dessa verksamheter tycker jag…annars blir det inte kul.

Grodan
2016-02-06 17:58
#93

det som är ihopkrånglat behöver redas ut… göras enkelt… trasig tråd som är så fastsnurrad att den inte går att reda ut klipps bort…

jag tror att vi behöver göra svemus till en mer 2016 lättskött klubb, välkomna alla som vill vara medlemmar och uppf… och om internet är lättaste stället att göra saker, då gör vi några där… och några irl…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kent
2016-02-07 00:06
#94

tror det är så att ingen har tid att driva en klubb mera 

dom som har tid sitter mest att skriva pm till andra och pratar skit

Grodan
2016-02-07 00:22
#95

#94 näe, och det är förståeligt… det är tidskrävande… behövs förenklas, bli mer 2000-tal


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MissanTissan
2016-02-07 13:24
#96

Jag hjälper gärna till så mycket jag kan. Vore förfärligt om SVEMUS försvann. Precis nu när man gått och blivit medlem också ^^

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

StillaSinnet
2016-02-07 13:32
#97

Jag tror inte SVEMUS försvinner. Vi är den enda riksorganisationen för just möss och har funnits sedan 1984 (rätt va Grodan?). Det som är svårt i hårda tider är att få folk som känna det värdefullt att betala för föreningen om de inte får tillräckligt tillbaka. 

Utan pengar kan föreningen inte hyra lokaler, inte betala hemsidan, inte betala registreringssidan, inte ersätta domarnas resor eller betala deras arvode. 

Ju mindre intäkter till föreningen desto mindre kan föreningen ge tillbaka till medlemmarna i form av tex dyra och fina prisrosetter, massor med prylar till prisbordet, tryckta och utskickade medlemstidningar. DÄR får föreningen dra in. 

MEN om medlemmarna är redo att betala in sin medlemsavgift och i gengäld få det som är gratis av föreningen; gemenskap, kunskap, erfarenhet, utbyten, kurser, träffar hemma hos någon, fester, mys och skratt. Ja, då kommer vi fortfarande leva!

Jag tror på SVEMUS framtid ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
MissanTissan
2016-02-07 13:40
#98

Vad bra! Jag har inget problem med att fixa priser och sånt. Både sy och köpa.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

StillaSinnet
2016-02-07 13:50
#99

#98 Bra! Jag tror vi får backa lite och tänka hur vi startade en gång för många år sedan. Opretentiöst med hemmagjorda prylar, kafferep, baka ihop och sälja på träffarna så vinsten går till föreningen. Vi måste tänka som en grupp i stället för att tänka till den personliga vinningen.

Vi måste lära oss att tänka:

Om vi ska ha en utställning, hur ska vi gå anordna den så föreningen vinner på den?

istället för att tänka:

Jag vill ha fler utställningar så jag hinner få mina möss meriterade för jag vill ta kullar och få ungar sålda så min uppfödning kan växa och bli mer känd.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2016-02-07 16:50
#100

#97 1987

#99 Precis. Vi är för små idag. Det finns ingen ekonomi. Och jag tror att vi behöver driva SVEMUS på ett sätt som inte bränner ut folk samt välkomnar nya.

Jag älskar nya medlemmar, som kommer med fräsha ögon och ser saker på nytt sätt. Jag kan vara så himla inne i min bubbla, behöver någon som sticker hål på den.

Det är svårt att anpassa sig till förändringar. Men det borde kunna vara lättare idag när det mesta sköts via nätet.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2016-02-07 17:19
#101

#100 😮 Bara ett år kvar till 30årsjubileet!!!! 🍸🎂😃🎁

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2016-02-07 18:49
#102

haha, ja, men ska man fira året då SRS mussektion bildades, 1987, eller året då SVEMUS blev självständig förening, 1991?

Lång taijm änniväij…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alana82
2016-02-07 23:42
#103

Båda såklart :D

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Tsunamis
2016-02-08 11:36
#104

Litet firande nästa år tycker jag. Stort firande av självständighet 1991 😃

MvH  Tsunamis

Annons:
ariama
2016-02-08 16:32
#105

Mössens självständighetsdag. 😃

Grodan
2016-02-13 01:17
#106

Det finns alltid anledning att fira!😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: