Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 1175 ggr
Systersemlan
7/11/15, 8:31 PM

Önskar köpa mushonor, ej "akut" :)

Hejsan! Jag har länge funderat på olika typer av husdjur, och slutligen kommit fram till att möss är det perfekta husdjuret för mig! Ett "stort" husdjur i litet format, perfekt för mig som är trångbodd. Ett husdjur jag kan få mycket glädje av, utan att behöva kompromissa när det gäller deras behov tänker jag. Jag har nu funderat ett slag, och kommit fram till att jag önskar köpa 2-3 honor. Gärna korsad typ. Efter att ha läst Grodans och Ariamas köpeannonser tänker jag att många av deras önskemål stämmer in på mina egna. Jag hoppas att det är okej att även jag lånar vissa delar till detta inlägg? Det jag skulle önska är nämligen lugna och trygga möss, väldokumenterad stam med friska och långlivade djur någon generation eller så bakåt samt att linjen är fri från tumörer. Utseende har egentligen ingen betydelse, dock ej röda ögon. Det är förvisso inte så att jag har tänkt avla på mina möss, men om jag skulle ångra mig i framtiden tänker jag att det ändå är fördelaktigt om inga andra problem finns i stammen! Men det är inget krav, jag skulle i sådana fall kunna köpa in andra möss. Jag är bosatt i Stockholm, men kan tänka mig att resa en bit och hämta mina möss om avståndet inte är alltför långt! Om någon har planerat att ta en kull på sina möss, och kan tänka sig att sälja 2-3 honor om det skulle bli tillräckligt många - hör gärna av er här i tråden eller via pm! Jag längtar så, men vill inte kompromissa och köpa i djuraffär. När jag väl har förälskat mig i mina små vill jag såklart att de ska ha de bästa förutsättningarna att leva länge och hålla sig friska. Med vänliga hälsningar!

Annons:
Systersemlan
7/11/15, 8:34 PM
#1

Oj, nu stavade jag fel på Ariama och jag vet inte hur man redigerar inlägg från mobilen. :( Förlåt! :)

Emouse
7/11/15, 11:25 PM
#2

#1 Ändrat!:)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
7/12/15, 8:11 AM
#3

😃

Systersemlan
7/12/15, 9:52 AM
#4

#2 Tack för hjälp med redigering, Emouse! :)

Emouse
7/12/15, 3:33 PM
#5

#4 👍

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Minoth
7/12/15, 5:00 PM
#6

Blir nog svårt att hitta en helt tumörfri linje, tumörer är otroligt vanligt på möss och många honor får dom förr eller senare :( Speciellt honor som fått ungar brukar kunna utveckla juvertumörer när dom blir gamla.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Systersemlan
7/12/15, 8:18 PM
#7

Åh okej, usch vad tråkigt.. Då är mina önskemål kanske inte alldeles realistiska, och jag får nog lov att ta bort det från min önskemålslista. :(

Minoth
7/12/15, 8:22 PM
#8

#7 däremot kan man ju leta efter en linje där mössen blivit gamla och varit friska. Även om juvertumörer kan vara en anledning till att en mus avlivas kanske mössen ändå blev gamla :) Och då är det väl helt okej.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
7/12/15, 11:59 PM
#9

❤️ Jag tycker inte att det är fel att ställa lite krav.

Önskar jag kunde säga att jag kommer att ha något här till dig snart. Men tyvärr kan jag inte alls säga något om mina möss idag, hur friska de är osv.  Rosselproblem har funnits, och Rossel har även tagit död på flera av djuren i stammen i förtid, men jag hoppas ju att de jag har nu är starka och fria från Rossel. Jag har gjort parningar och det kommer snart att visa sig. Tumörer har jag nästan bara haft på inköpta Engelsktypade. Juvertumörer.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Systersemlan
7/14/15, 12:23 AM
#10

#8 Det har du rätt i Minoth :) #9 Det önskar jag också att du kunde säga, Grodan! Jag längtar som en tokig, och har redan mängder av planer för burinredning, matgömmor mm.!

Systersemlan
7/14/15, 12:25 AM
#11

#9 Jag kikade in på din Morakullan-sida på facebook och såg att du inte kommer att saluföra några möss förrän du är stabilt fri från Rossel. Jag tycker att det är jättebra och ansvarsfullt! Det är just därför jag vill köpa mina möss från uppfödare och inte från en djuraffär, som ju tyvärr inte kan veta mycket alls av mössens ursprung. Det här med Rossel har jag ännu inte hunnit fördjupa mig i, men efter att ha läst igenom något inlägg här på iFokus uppfattar jag det som att en mängd olika bakterier/virus kan ligga bakom sjukdomen. Vissa av dessa bakterier är tydligen mycket vanliga hos de allra flesta möss, men bryter ut först då immunförsvaret försvagas av annat virus/bakterie/miljöfaktor. Betyder det alltså i princip att jag, oavsett varifrån jag köper mina möss, oundvikligen riskerar att köpa möss med rossel-risk? :/

Minoth
7/14/15, 12:50 AM
#12

#11 även om en uppfödare har möss som är helt rosselfria hemma så vet man ju aldrig hur mössen reagerar i en ny miljö. 

Jag har inte haft något Rossel alls på mina möss på 2 år nu, och inga av mössen som sålts har börjat rossla heller, Det känns kanon! Har kunnat sätta mina möss med andra bakteriefloror utan problem och känner att jag har fått väldigt "tåliga" möss nu. Däremot så får mina honor tumörer när de blir äldre. Har blandat in lite från en korsad linje nu bland mina engelska där livlängden var längre än hos mina helt engelska. 

Det är ett jäkla jobb alltså..

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Systersemlan
7/14/15, 9:42 PM
#13

#12 Ja det verkar onekligen vara en hel del att tänka på. Vad roligt att höra att dina möss har klarat sig bra på sistone! Jag såg att du tidigare hade några möss som var redo att flytta hemifrån, men det är tråkigt att du bor så långt borta!

Annons:
Klarar_Hogberg
7/15/15, 12:11 AM
#14

Jag har två jättesnälla honor som jag föddes nu i vår som jag köpte av en uppfödare som var väldigt kunnig men som tyvärr inte hade budgeten för att skaffa stamtavlor. Så dem kanske inte helt går om du vill börja med avel. Dem är två honor och är jättesnälla och kommer upp i handen frivilligt och älskar att slicka av en fingrar om man har tunt kletat på jordnötssmör. Dem är väldigt sociala och älskar att vara ute på ex skrivbordet och äventyra. Det har dock varit lite svårt då jag bor med skilda föräldrar så varannan vecka tas dem hand om av min Mor men hon har funnit Möss inte riktigt hennes grej. :/ utan gillar mer min fluffiga och lata hamster. Och jag vill ju att mina möss ska få så mycket uppmärksamhet som möjligt.

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Klarar_Hogberg
7/15/15, 12:13 AM
#15

Oj vad konstigt det blev, (skriver på mobilen)… Men iaf, dem är jättegosiga och jag tror att dem kan passa dig. c:

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Systersemlan
7/16/15, 3:18 PM
#16

#15 Tack för ditt svar Klarar_Hogberg! 

Jag såg ditt meddelande igår, men har inte riktigt vetat vad jag ska svara. Jag vet fortfarande inte riktigt hur jag känner, och måste fundera en stund till. 

Dina möss låter väldigt mysiga och fina, och jag tycker att det är fint att du vill att de ska ha möjlighet att få mer uppmärksamhet. Jag skulle också egentligen vilja hjälpa dig (och dem) men var så inställd på att köpa mina möss direkt från uppfödaren. Jag skulle exempelvis vilja veta hur det har sett ut där, veta mycket om föräldrarna och deras hälsa, samt kunna påverka kosten redan från början och så. 

Samtidigt tänker jag att slumpen säkerligen också spelar in, och att dina möss kanske till och med kan leva längre än de möss jag annars skulle ha. 

Jag får återkomma med besked!

Grodan
7/17/15, 4:16 PM
#17

#11 _"Betyder det alltså i princip att jag, oavsett varifrån jag köper mina möss, oundvikligen riskerar att köpa möss med rossel-risk? "
_

Nej, om du kan köpa möss från en linje utan rosselproblem de senaste månaderna/året så ska du kunna ha rosselfritt, så tillvida du inte pressar deras immunförsvar till bristgränsen. Det kan du göra genom att tillsätta flera bakterier, virus, ohyra eller genom dålig miljö, skötsel utfodring. Så mitt tips är att välja en uppfödning du anser har starka djur samt en uppfödning som har något skydd mot att ta in nya smittor (ex karantän/avskildhet för nya djur minst 6 veckor) och bara ta dina djur därifrån, inte skaffa smittad mat o bottenströ från ex zoobutik… o  andra försiktighetsåtgärder. För att slippa smittor, Rossel och ohälsa. Du kan aldrig vara säker när det handlar om levande, men du kan gardera dig lite grann för att få ha dina möss så länge som möjligt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Systersemlan
7/18/15, 11:43 AM
#18

#17 Tack för råden, Grodan! :) När det gäller strö, varifrån är det bäst att köpa? Är det säkrare med internetzoobutiker? Jag funderar på att till att börja med att testa det där "chipsi super".

Grodan
7/18/15, 12:22 PM
#19

#18 Ja, zooplus säljer sånt bland annat. Jag handlar från zooplus.dk, andra vet jag handlar från zooplus.com (England), för att hålla priserna så låga som möjligt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Systersemlan
7/19/15, 2:49 PM
#20

#14/#15 Jag har nu beslutat mig för att köpa möss från en uppfödare, det känns bäst så. Jag önskar dig ett stort lycka till med dina små, Klarar_Hogberg, och att det löser sig snart!

Annons:
Systersemlan
7/24/15, 9:56 PM
#21

Jag har hittat mina möss nu, och ser med stor förväntan fram emot att få hem dem! Ett varmt tack till er alla som har hjälpt mig, svarat på frågor, och kommit med tips och råd! Vad hade jag gjort utan detta förträffliga forum? Tråden skulle kunna låsas!

ariama
7/26/15, 3:35 PM
#22

Åh så roligt! Grattis!

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: