Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 549 ggr
ClaraDuVet
7/26/15, 9:16 PM

Dräktig?

En fråga bara, hur stor är chansen att en 4 månaders gammal tjej blir dräktig?

Annons:
Minoth
7/26/15, 9:22 PM
#1

möss blir könsmogna vid 4-4,5 vecka gamla.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ClaraDuVet
7/26/15, 9:23 PM
#2

Så chansen är ganska stor?

ClaraDuVet
7/26/15, 9:26 PM
#3

Jag hade beställt två honor men det blev fel så det kom en hona och en hane istället och dom fraktades i samma "bur" hit.

[Transfiguration]
7/26/15, 9:26 PM
#4

Har hon bott med en hane så lär hon vara dräktig

[Transfiguration]
7/26/15, 9:33 PM
#5

Möss är väl brunstiga var 4-5:e dag, när jag satt ihop hane-hona så har det kommit bebisar ganska exakt 3 veckor efter :P

Emouse
7/26/15, 9:51 PM
#6

Väldigt sannolikt, ja. 

Vart har du köpt dom? Det lär ju inte vara en uppfödare, en seriös uppfödare skulle inte sätta i hop hane och hona i den åldern eftersom man tydligt ser skillnaden mellan könen. Kanske kan du få byta upp den kanske dräktiga honan mot någon som endast gått med honor? (Men skulle rekommendera att lämna tillbaka och köpa från en seriös uppfödare i första hand)

Hoppas hon inte hunnit blivit dräktig och lycka till!🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
ariama
7/27/15, 5:57 AM
#7

Att könsbestämma en 4 månaders mus är inte svårt!! För att missa det måste man vara extremt okunnig, extremt nonchalant, eller extremt blind på båda ögonen 😉, är min första spontana tanke. Bara så du vet vilken kompetens och trovärdighet din säljare har 😃.

Möss är brunstiga med ca 4 - 5 dagars intervall, så har du tur, och mössen är tagna från olika burar, så har de inte parat sig under förutsättning att de inte varit tillsammans mer än högst ett par dagar. Möss är otroligt fetila, och risken/chansen att få ungar är mycket hög.

Eftersom säljaren - utifrån vad du säger - verkar ha "noll koll" (eller inte bryr sig), är risken stor att honan gått ihop med flera hanar. Så får du ungar är det inte ens säkert att det är han som är pappan?

Det där med "seriösa uppfödare" är en ganska vettig idé när man köper smådjur, framför allt när man köper möss. Jag vet inte hur många gånger din fråga dykt upp, i olika skepnader, och - med småungar i släptåg!

Upp till toppen
Annons: