Bur, strö, inredning & tillbehör

Burfundering...

2015-08-02 23:25 #0 av: Chinesecrestedlover

Hej!

Jag har en bur kvar sedan tidigare "smådjurstid" som jag undrar om det skulle gå att ha en mushane/ett gäng mushonor (snälla hanar?) i... förlåt om jag redan ställt denna fråga... kan inte komma ihåg om jag frågat eller bara tänkt att jag skulle fråga, heheFunderar

Den är 46x36x92 cm. Galler med en plastbotten (funderar dock på om det skulle gå att ordna en ny botten i typ plåt eller fästa den på ett akvarium eller så)... men den har ett gallermellanrum på ca 1 cm. Skulle de små dra åt skogen dåSkrattar eller fungerar det? Om det är alldeles för stort... finns det något smart sätt att fästa galler utanpå utan att det förstör allt för mycket estetiskt och funktionellt? Hur stort ska det gallret vara då (mellanrummen alltså)?

Inte bra alls om de skulle rymma... har en visserligen liten men ändå... hund som gärna skulle "leka lite" (jaga och döda musen leken alltså...).

Nu är jag inte säker på att det blir en mus/möss... men det blir det kanske efter jag flyttat klart (mitt i en flytt just nu)... så kan ju vara bra att ha tänkt ut hur jag eventuellt ska göra med buren tänkte jag. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Anmäl
2015-08-03 07:33 #1 av: ariama

En cm är för stort avstånd mellan gallren, annars är burstorleken bra.
Du kan ha möss där i och för sig, om de är engelsktypade, dvs stora, och fullvuxna, dvs stora.

Men tänk på att möss klättrar på gallret, eller bara sitter tätt intill, och hundtänder, eller tassaklor, når en bit in genom galler, och kan skada mössen om det vill sig illa..

Anmäl
2015-08-03 10:37 #2 av: Chinesecrestedlover

Tack för ditt svar.

Fasen också (misstänkte det)... hur stort gallermellanrum fungerar för möss mer generellt då? Tänkte om jag kan sätta på nåt galler eller så. 

Tänkte i så fall ha buren så min lilla vovva (2 kg) inte kommer åt (på en hylla eller nåt) men tänkte om de kilar ut och springer över hela golvet... så blir det ju en aning svårare att hålla henne borta från domSkämtar

Mvh/Chinesecrestedlover

Anmäl
2015-08-03 14:32 #3 av: ariama

7 mm brukar man säga.

Anmäl
2015-08-21 20:12 #4 av: [Transfiguration]

Mina hanar, de yngsta är 2 mån, bor i en bur med galleravstånd på 1 cm & de tar sig inte ut. Vanliga möss, ej engelsktypade.

Anmäl
2017-02-09 14:46 #5 av: Chinesecrestedlover

Hej!

Funderar fortfarande (så det knakar, hehe) på att eventuellt skaffa mus/möss igen och har funderat på att eventuellt använda buren (som nämns ovan) samt ett akvarium och på något sätt fästa ihop dessa = mycket utrymme Skrattar

För många år sedan praktiserade jag i en zoobutik (detta var även det i början på 2000 talet) och när de fick in djur i sådana där trälådor med nät, så kastades dessa bort. Jag snodde då helt sonika nätet från dessa lådor och "sydde" ihop (med ståltråd), för att fästa i gallerluckan på min Atlas transportbur; som jag sedan använde för att transportera råttor i. Gallermaskorna är små, max 0,5 cm (tror jag i alla fall att det var, inte mätt på ett tag) och det är ett stadigt nät (har kvar transportburen). 

Typ sådana här burar menar jag att jag snodde nät från, det är en sån som fåglar, hamstrar m.m. brukar komma i från grossisten till zoobutiker. 

http://www.zoosajten.se/fagel/for-odlare/ovrigt/transportlada-tra

Skulle vilja få tag i denna typ av nät men har ingen aning om var jag kan hitta detta, tips? Eller om ni har tips på annat bra nät som fungerar till möss, med små maskor, vågar inte riskera något (med tanke på hunden med jaktinstinkt...eller ja hundarna nu, vet ej alls hur min unghund skulle reagera)?

Mvh/Chinesecrestedlover

Anmäl
2017-02-09 16:10 #6 av: Grodan

Järnaffär, stora butiker med byggavdelning, byggvaruhus och även vissa zoobutiker har nät

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.