Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2718 ggr
Chinesecrestedlover
2015-08-02 23:25

Burfundering...

Hej!

Jag har en bur kvar sedan tidigare "smådjurstid" som jag undrar om det skulle gå att ha en mushane/ett gäng mushonor (snälla hanar?) i… förlåt om jag redan ställt denna fråga… kan inte komma ihåg om jag frågat eller bara tänkt att jag skulle fråga, hehe🤔

Den är 46x36x92 cm. Galler med en plastbotten (funderar dock på om det skulle gå att ordna en ny botten i typ plåt eller fästa den på ett akvarium eller så)… men den har ett gallermellanrum på ca 1 cm. Skulle de små dra åt skogen då😃 eller fungerar det? Om det är alldeles för stort… finns det något smart sätt att fästa galler utanpå utan att det förstör allt för mycket estetiskt och funktionellt? Hur stort ska det gallret vara då (mellanrummen alltså)?

Inte bra alls om de skulle rymma… har en visserligen liten men ändå… hund som gärna skulle "leka lite" (jaga och döda musen leken alltså…).

Nu är jag inte säker på att det blir en mus/möss… men det blir det kanske efter jag flyttat klart (mitt i en flytt just nu)… så kan ju vara bra att ha tänkt ut hur jag eventuellt ska göra med buren tänkte jag. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
ariama
2015-08-03 07:33
#1

En cm är för stort avstånd mellan gallren, annars är burstorleken bra.
Du kan ha möss där i och för sig, om de är engelsktypade, dvs stora, och fullvuxna, dvs stora.

Men tänk på att möss klättrar på gallret, eller bara sitter tätt intill, och hundtänder, eller tassaklor, når en bit in genom galler, och kan skada mössen om det vill sig illa..

Chinesecrestedlover
2015-08-03 10:37
#2

Tack för ditt svar.

Fasen också (misstänkte det)… hur stort gallermellanrum fungerar för möss mer generellt då? Tänkte om jag kan sätta på nåt galler eller så. 

Tänkte i så fall ha buren så min lilla vovva (2 kg) inte kommer åt (på en hylla eller nåt) men tänkte om de kilar ut och springer över hela golvet… så blir det ju en aning svårare att hålla henne borta från dom😉

Mvh/Chinesecrestedlover

ariama
2015-08-03 14:32
#3

7 mm brukar man säga.

[Transfiguration]
2015-08-21 20:12
#4

Mina hanar, de yngsta är 2 mån, bor i en bur med galleravstånd på 1 cm & de tar sig inte ut. Vanliga möss, ej engelsktypade.

Chinesecrestedlover
2017-02-09 14:46
#5

Hej!

Funderar fortfarande (så det knakar, hehe) på att eventuellt skaffa mus/möss igen och har funderat på att eventuellt använda buren (som nämns ovan) samt ett akvarium och på något sätt fästa ihop dessa = mycket utrymme 😃

För många år sedan praktiserade jag i en zoobutik (detta var även det i början på 2000 talet) och när de fick in djur i sådana där trälådor med nät, så kastades dessa bort. Jag snodde då helt sonika nätet från dessa lådor och "sydde" ihop (med ståltråd), för att fästa i gallerluckan på min Atlas transportbur; som jag sedan använde för att transportera råttor i. Gallermaskorna är små, max 0,5 cm (tror jag i alla fall att det var, inte mätt på ett tag) och det är ett stadigt nät (har kvar transportburen). 

Typ sådana här burar menar jag att jag snodde nät från, det är en sån som fåglar, hamstrar m.m. brukar komma i från grossisten till zoobutiker. 

http://www.zoosajten.se/fagel/for-odlare/ovrigt/transportlada-tra

Skulle vilja få tag i denna typ av nät men har ingen aning om var jag kan hitta detta, tips? Eller om ni har tips på annat bra nät som fungerar till möss, med små maskor, vågar inte riskera något (med tanke på hunden med jaktinstinkt…eller ja hundarna nu, vet ej alls hur min unghund skulle reagera)?

Mvh/Chinesecrestedlover

Grodan
2017-02-09 16:10
#6

Järnaffär, stora butiker med byggavdelning, byggvaruhus och även vissa zoobutiker har nät


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Chinesecrestedlover
2017-02-12 15:13
#7

Tackar, då ska jag gå på nätjakt när jag har möjlighet, hehe 🙂 Finns en järnaffär precis i närheten av min bostad (gångavstånd)… inte kan man väl ha sån tur?? men annars finns det ju andra affärer att "jaga i" också inte allt för långt bort.

Chinesecrestedlover
2017-03-03 22:26
#8

Järnaffären i närheten hade bara ett nät "siktnät" som var typ flätat, dvs. inte svetsat. Det var inte lika stabilt som svetsat heller och jag vill ju kunna fästa saker i taket på buren…så vet inte om detta skulle fungera…kändes inte som att det gick att "forma" och vet inte hur det blir om man klipper i detta. Bara erfarenhet egentligen av fyrpunktsnät eller vad det kallas, svetsat och stabilt nät (i mitt fall för kaninbursbygge) men det har för stora maskor tyvärr. 

Jag funderar som sagt på att använda ett akvarium och ha buren ovanpå eller om det inte blir bra, eventuellt endast använda akvariet… Oavsett så kommer troligtvis en del av eller hela burtaket bestå av en ram med nät… och då vill jag ju ha ett stabilt nät som jag kan hänga upp diverse saker i… meeen det verkar inte vara så enkelt som jag hoppats att hitta detta. 

Jag har inte körkort och därför är det rätt krångligt att ta sig till typ. byggmarknader, zoobutiker m.m.  från där jag bor och eftersom det inte verkar lika vanligt med denna typ av nät som jag trodde… så vet jag liksom inte ens var jag ska börja i så fall… Ingen jättelust att typ köra femtielva bussbyten och ta mig någonstans, bara för att endast hitta nät med för stora maskor liksom…

Har sökt och sökt på nätet men hittar bara antingen typ. myggnät eller 1,9 cm maskor eller dylikt… närmsta jag hittat var på en musfälla i järnbutiken här i närheten…men de sålde tyvärr inte den typen av nät annat än i dessa "burliknande" musfällor… de hade som sagt bara "siktnätet" som tyvärr inte var lika starkt och stabilt som i fällorna.

Någon som vet någon butik (i Örebro) eller ännu hellre på nätet (så man kan beställa hem) där de har stabilt, svetsat nät med 0,5-0,7 cm maskor, för att åka runt till alla butiker för att leta kommer bli väldigt tidskrävande och jobbigt, speciellt eftersom jag inte vet var jag ska börja…

Mvh/Chinesecrestedlover

Grodan
2017-03-04 00:52
#9

#8 Snabbt svar bara. Det finns galvaniserat nät/voljärnät på nätet (haha) att beställa hem i värsta fall. Annars finns det på Bauhaus o div byggvaruhus


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chinesecrestedlover
2017-03-05 21:58
#10

#9 tack, då ska jag söka på det, tycker det är svårt att hitta "rätt" sökord för att finna just den typen av nät jag söker. Får försöka ta mig till något byggvaruhus också…kanske har tur 😃

Mitt projekt hittills: 

1)Akvariet- som det såg ut när jag precis köpt det (slutet av 2013 tror jag det var). Sedan dess har det tjänat som terrarium till jättelandsnäckor, dessa har dock dött nu … Jag hade egentligen tänkt använda mig av ett mindre akvarium till mitt burprojekt först… men…nu när mina snäckor inte finns kvar (sista dog i februari)… så står ju detta tomt. Inte kan man ha ett större akvarium stående tomt och bygga bur av ett mindre. Ju större desto bättre heter det ju när det gäller burar. Akvariet är 80x34x38 cm. 

Chinesecrestedlover
2017-03-05 22:03
#11

2)Akvariet när jag "pimpat" det (haha, ehm…jag gillar rosa ja…och sådär "gulligulligt" och nej jag är inte fem år, hahaSkämtar). 

Chinesecrestedlover
2017-03-05 22:05
#12

3)Akvariet med buren ståendes ovanpå. Testar bara att buren fungerar att ha ovanpå, så den vilar bara på ramen. Buren står visserligen ganska stadigt, men jag lär ju ändå behöva "säkra" den så att den inte glider. Kom på att det finns en gallerdel till buren som egentligen ska ligga i botten (ovanpå plastbotten) så jag kan ha den som galler på akvariet, men måste ju ändå nätas in för mindre mellanrum och fästa den bättre så de små mini-sötsvansarna inte rymmer. Jag är väldigt nöjd med mitt "test" dock. Var inte 100% säker på att buren skulle kunna stå på akvariekanten, men verkar fungera precis som jag hade hoppats. Buren är som jag nämnt tidigare 46x36x92 cm, detta är väl i och för sig höjd m.m. med plastbotten också (har inte mätt utan) men det blir ju hur som helst gott med utrymme för att klättra m.m. för de små liven. 

Vad tycks, tror ni detta fungerar? Tips på hur jag (helst på ett någorlunda snyggt sätt) kan säkra upp buren så den inte "trillar ner"?

Mvh/Chinesecrestedlover

Grodan
2017-03-05 22:15
#13

#11 haha… pimp är bra! ❤️

#12 Så fint! Vad är det för bur? Galleravstånd?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Chinesecrestedlover
2017-03-05 22:26
#14

#13 Haha, Tackar och japp "pimp is da shit" 😃

Skrev om den i mitt första inlägg i denna tråd. Det är 1 cm ungefär mellan gallren. Vet inte vad buren är tänkt till egentligen 🤔 hade den för en miljon år sedan (känns det som, haha, början på 2000-talet) som extrabur till mina råttor, dock insett i efterhand att den inte var laglig på bredden. Den lär ju inte vara laglig ens för den minsta fågel heller, eftersom den är så smal och hög… Märket vet jag inte, köpte den via blocket…

Grodan
2017-03-06 16:24
#15

#14 Ok. Ska du näta den eller? Möss kan ju ta sig igenom där… om de vill och inte är stora vuxna…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ellrose
2017-03-06 18:04
#16

Du kan annars skita i buren och göra  ett lock till akvariet och ha dom där i bara. 🙂

( Ellrose Hamsteruppfödning)

MaaariaS
2017-03-08 14:10
#17

Jag skulle bara ha akvariet med ett lock över och sen bygga lite på höjden med inredning i det 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Chinesecrestedlover
2017-03-08 20:22
#18

#15 Japp ska näta in med finmaskigt nät när jag hittar det. Har nog funnit en lösning nu på hur jag ska "säkra upp" buren så den inte glider av också…tror jag i alla fall. Ska bara hitta materialet jag behöver så jag kan prova det i verkligheten och se om det fungerar så bra som jag ser framför mig. 

#16 och #17 Ja, det skulle jag ju kunna, men då får ju inte mössen så stort som jag har möjlighet att göra till dom och jag tycker att ju större bur desto bättre. Varför nöja sig med att bygga upp lite nivå i akvariet, när det finns en utmärkt hög bur att tillgå? Mössen ska ju trots allt (även om de kommer få komma ut varje dag i en lekhage som jag ska fixa och få vara med mig så mycket som jag har möjlighet till) tillbringa mycket av sin tid i sin bur (som ju burdjur alltid gör en ganska stor del av dygnet) och varför då nöja sig med litet när man kan få det stort? Det krävs lite mer fixande och trixande för att få till det bra (med buren ovanpå) men å andra sidan så får de då ordentligt med utrymme att både gräva på och klättra på.

Chinesecrestedlover
2017-03-11 04:48
#19

Jag blir snart galen på nätletande på nätet🤪 men har inte kommit iväg till någon bygghandel eller dylikt ännu (nästa vecka hoppas jag på)…blev tipsat om detta nät (i en annan tråd om det förbaskade nätet 😃 som jag skrivit på en annan sida här på ifokus): https://www.skapamer.se/staltradsnat-6x6-mm-100x40-cm-0-63-mm-silvergra-forzinkat (men skulle ju helst hitta nät på rulle, behöver ganska mycket så det skulle ju bli smidigare och antagligen mindre spill). 

Satt och sökte runt på nätet efter det perfekta nätet 😉 och hamnade då på Anticimex (på något sätt…), hur som helst då blev jag ju aningen fundersam, där står nämligen att möss kan ta sig igenom 6 mm och 7 mm. Det stod att man ska ha max 5 mm nätmaskor för att hindra möss från att ta sig igenom… och då fungerar ju inte nätet ovan, som jag liksom haft som "back-up" om jag inte hittar något nät på rulle. Det stod dessutom att tråden ska vara minst 0,7 mm för att de inte ska gnaga av den och då fungerar ju vad jag förstår inte ovanstående nät på den punkten heller…suck!?

Nu är jag redigt förvirrad…och frustrerad, jag vill ha nät nu! Vill fixa bur nu! Jag känner mig som en treåring  i sandlådan snart, inget tålamod, vill bli klar nu! Det skulle ju vara så attans kul att få börja inreda buren och slippa leta nät och annat material hela tiden… Jag har ju massor med idéer (som jag vill sätta i gång med nu) för hur jag ska ordna det för mina små raringar (som jag hoppas det löser sig med transport för snart, så de kan komma hit).

isabella93
2017-03-11 06:19
#20

#19 Att en tammus skulle ta sig genom rutnät på 6*6 mm känns väldigt osannolikt. Har 9 mm-galler på mina burar och inte ens det tar de sig igenom. Tror inte att risken är så stor att de gnager sig igenom nätet heller, om du sätter det utanpå en befintlig bur.

Annons:
Chinesecrestedlover
2017-03-11 07:04
#21

#20 Näe kanske inte… jag tyckte det lät som om de skulle få dra in magarna väldigt mycket då men va vet jag…😃

Grodan
2017-03-13 23:17
#22

Jag tror det är nätet i #19 som jag menar… tycker inte bilden är supertydlig…

Jag menar sånt här i a f https://www.crtzoo.se/fagel/burar/voljarer/voljarnat-25-meter

Tror att det kan finnas mindre, men om inte så duger denna med sina 6,3 mm x 6,3 mm


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chinesecrestedlover
2017-03-16 17:50
#23

#22 Ok, då hoppas jag på att det är samma då…för 25 meter x 1 meter, verkar ju minst sagt vara lite i överkant, haha. Synd att det inte fanns att beställa mindre rullar av det nätet på crt. För jag har räknat ut att det kommer bli ganska mycket "svinn" när nätet inte är på rulle utan i "ark". 

Har kollat runt i lite butiker nu (fysiska menar jag) och där fanns tyvärr bara nät med förstora maskor samt flätat nät…så det får nog bli nätet på skapamer och så hoppas jag på att det är det nätet som jag är ute efter.

Grodan
2018-06-16 15:44
#24

Problemet med gallerbur är att de klättrar på det och kissar, samt även gnager av den fina svarta lacken och då rostar det där och det tror jag inte är så sunt. Vid städning måste man ta av nätburen från akvariet och spola av och skura gallret… 

Så jag måste hålla med övriga som sagt att du ska strunta i buren ovanpå och bara ha akvarium.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MariaD
2018-08-24 22:41
#25

Det känns som lite dubbla budskap, först pratar folk om öppna burar, sen om att gallret är för glest. Om nu möss kan ha öppna burar känns det som att ett glest galler ( 10 mm ) inte kan vara hela världen. För mig är det viktigt att inte katterna kan ta dom.

Novachan
2018-08-24 23:43
#26

Ja du, det beror ju på gallrets syfte, vad man har för möss och andra djur omkring sig, liksom burplacering. Man kan ha öppna burar om de kan placeras så att musen/mössen inte kan rymma vidare (så inga hoppiga våghalsar som inte förstår att man kan skada sig i fall i öppna burar). Gallret funktion brukar oftast vara för att musen/mössen inte ska kunna rymma genom dem, men också behöver man se upp med storleken om en mus skulle kunna fasta i rymningsförsök. Och så har vi för att skydda musen/mössen från andra djur och då behöver det vara tillräckligt tätt för att det andra djuret inte ska komma åt mössen i buren med sina tassar men det bör ju inte vara så pass stort att mössen kan komma utanför gallret och på så sätt kommer djuren åt dem. Möss kan, iaf när de är unga, ta sig igenom 10 mm galler, är rekommenderat att använda 5-7 mm i gallermåttnär det kommer till galler (iaf när det är "stänger-galler", om det är rutnät kan större fungera men finns inga "100%-iga" rekommenderade mått för masktäthet i rutnät. 13 mm masktäthet i rutnätsgaller (köpt på jula) har fungerat för mina små möss)

Grodan
2018-08-25 13:12
#27

#25 Kanske, jag försöker bara svara på dina funderingar. Ärligt så är det DU som ska trivas med buren. Att musen kommer att trivas vet jag ju redan om den får bra mat, intressanta saker i buren och stimulering. Visst kan möss tyckas vara lyckligare i vissa burar, men vad jag sett är det ofta berikning, superb utfodring och stimulans som gör musen lycklig och inte vad den bor i för bur…

Så burvalet är alltid upp till ägaren, vad som passar hen. Saker som bör beaktas är då: 

  • vart ska buren stå? vad passar sig på denna plats beroende på drag, väggar, hur långt musen kommer om den rymmer osv osv
  • vad får buren kosta
  • hur hållbar ska buren vara
  • vad ska buren innehålla - det är lättare att fästa saker i burar som har hela eller delar av galler, det får plats stora hjul i stora burar osv osv

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: