Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 823 ggr
Zamwyn
8/10/15, 11:23 AM

Gamla vattenflaskor

Har massor av gamla vattenflaskor som jag funderar på om jag kan använda och/eller sälja. Piparna kan man plocka isär och koka, men oroar mig för själva flaskdelen (plast). Tänkte köra dem i diskmaskin, men vet inte om det räcker. Ett gäng har legat i ett skåp i ett par år nu, ett annat nere i källaren och även om de ser rena ut så minns jag faktiskt inte hur noga jag gjorde rent dem när de först togs ur bruk.

Vågar jag fräscha upp dem eller ska jag slänga dem, vad tycker ni?

Annons:
Fruktzallad
8/10/15, 11:48 AM
#1

Jag hade gått med dem till återvinningen. Hade det varit glas hade det varit en annan sak men gammal plast? Njee..

Minoth
8/10/15, 12:07 PM
#2

jag har kokat plastflaskor :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
8/10/15, 9:16 PM
#3

Om flaskorna fungerar och inte är trasiga, läckande eller tilltäppta med kalk i pipen så kan du väl diska dem för hand med flaskborste/skaka papper igenom osv.

Diskmaskinen kommer inte in i flaskan. Plastflaskor kan även böja sig i diskmaskin.

Men givetvis beror det på lite vilket fabrikat det är. Classic flaskor har trots en rätt hög prislapp rätt dålig kvalitet och måste bytas ut rätt ofta i mitt tycke. Jag har nu inga kvar alls. Jag gillar verkligen inte det märket.

Köpte en flaska som ej ska kunna gnagas sönder så lätt för 70 spänn eller nåt. Glas och aluminium. Den kan jag inte använda för den droppar. Känns så jäkla surt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
8/10/15, 9:43 PM
#4

dom bästa flaskorna är labbflaskor som är i samma sorts plast som är på labburarna och med rostfri pip utan kula. 

Har såna till alla mina burar, dom är bäst! Läcker aldrig, mössen får i sig vatten snabbt pga att det är vakuum. rekommenderas, kan diskas i diskmaskin.

mycket OT :P Men förövrigt tycker jag classic flaskorna är skitbra. det är dom enda som aldrig krånglat för mig.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
8/10/15, 10:30 PM
#5

#4 japp håller med om att labflaskor är bra…

haha sorry för att jag var OT


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zamwyn
8/10/15, 10:38 PM
#6

Var får ni tag på labflaskorna då?

Har mest ferplast och classic och jag gillar classic för det mesta för ferplastarna går jämt sönder medan classic verkar hålla i evighet här hemma, eller så har jag bara haft tur. Dock har bara ferplast tålt kokhett vatten, mina classics gör det inte, men det kanske är för att det är gamla modeller, är ju möjligt att de är tåligare nu.

Annons:
KickiG
8/12/15, 9:32 PM
#7

Nya Classic tål inte heller kokhett vatten. Jag brukar köra med flaskborste och diskmedel. Skulle jag vara i behov av att rengöra riktigt grundligt skulle jag nog diska, skölja, blötlägga i Vircon-S och sedan diska och skölja noga igen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anne.K
8/13/15, 7:59 AM
#8

Är också nyfiken på vart man får tag på labbflaskor?

Jag kör just nu på classic flaskorna till mina gerbiler. Tycker de fungerar superbra bortsett från att jag får köpa nya då och då eftersom gerbilerna gnager sönder dom emellanåt tyvärr.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Zamwyn
8/13/15, 9:12 AM
#9

#7 Vircon-S hade jag totalt glömt bort, vad bra att du nämnde det, tack! 👍 Ska inhandlas nästa gång jag har vägarna förbi Granngården.

Det är nog ingen fara med flaskorna egentligen om jag gör rent dem igen noga, det är nog bara jag som blivit ängsligare med åren tror jag. Lite overkill får det nog bli mest för min egen sinnesfrids skull.

Upp till toppen
Annons: