Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 655 ggr
ariama
2015-08-12 09:53

Förskräckligt!! Historia - Jan Lindblad.

Jan Lindblad var en känd naturfilmare, visselkonstnär och djurvän som även blev berömd för sin kamp mot att hålla djur i burfångenskap. Vi lite äldre minns honom väl från TV på 60 och 70-talet.

Han har även skrivit en välkänd bok om sitt liv, som heter Den Vita Tapiren. jag fick den i min hand för någon vecka sedan, och förskräcktes.

Han ger ett bra exempel på hur man höll och behandlade möss. Den allra djupaste okunskap uppvisas … 😮

Det värsta är, att jag tror att detta synsätt kan finnas kvar här och var. Kanske särskilt "utomlands", för jag har sett en del djupt tråkiga mus-"uppfödningar" på youtube, som till råga på allt visats upp av STOLTA mushållare … Det är så man kan gråta.

I Sverige ska vi banne mig vara STOLTA över hur vi inte bara har våra möss, och behandlar dem som de fullvärdiga DJUR som de är (intelligenta individer med behov så som ALLA djur har) utan också över den KUNSKAP som vi besitter.

Och en stor eloge till SVEMUS som i många många år spridit kunskapen om möss.

Och en stor eloge till Grodan som driver Mus.iFokus som är ovärderlig i sitt syfte.

Om inte svenska musklubben funnits, om inte Mus,iFokus funnits, och inte internet funnits, kanske man skulle fortsatt behandla möss så som Jan Lindblad beskriver att han gjorde. *mår illa*

Jan Lindblad var en stor djurälskare!!! I boken Den Vita Tapiren propagerar han mot djurplågeri, och vikten av KUNSKAP, därför att den största orsaken till djurplågeri ofta är okunskap…

Detta skriver han som vuxen, EFTER att han berättat om sina möss, "…dessa beskäftiga, grälsjuka, tankspridda, komiska, grymma varelser…" (på första sidan) - och redan här blev jag misstänksam.

För möss är inte grymma!!!!! Det är vi människor som är. Och det visade sig vara just så, en grym människa. Och han fattade det aldrig ens, inte under sin hela livstid!!! (forts följer)

Annons:
ariama
2015-08-12 10:15
#1

Detta han berättar om, hände i början på 40-talet och han var bara 10 år. Men  när han skrev boken, 1972, då var han vuxen med egna barn, och stor erfarenhet av djur. Och han hade i många år fört en kamp mot dålig djurhållning i bur…

Ändå fortsätter han att tro, att det var okej att ha möss så som han hade, och han fortsatte tro att möss är grymma varelser.

Han skriver: "Av två fruktsamma möss kan vid "gynnsamma" omständigheter en avkomma på 30 000 möss produceras under ett år. Lyckligtvis följer naturen nästan aldrig statistiskt skrämmande kurvor. Möss inte bara föder kull på kull, de äter lika beredvilligt upp kull efter kull"

Han fick "174 friska parningsdugliga individer " och i sitt rum hade han 3 akvarier, varav två i alla fall var "mycket stora", och sammanhängande med en nät-tunnel. (fast det var här han började förstå att han hade för många möss som växte honom över huvudet).

Mera gräsligheter: "Effekten av en ilsken hanes aktiviteter är enorm. Min musvärlds champion kallade jag Piraten. Han hade nämligen en svart fläck klädsamt draperad runt ena ögat och i båda ögonen en högst olycksbådande glimt.

_Han bet allt och alla. När Piraten bestämde sig för att hitta en lämplig partner bävade de två akvariernas befolkning. Han inledde träningen med full kraft och mössen hoppade åt alla håll.
_

Akvariet ifråga blev slående lik en tvättmaskin i olag för att om en stund föra tanken till en kaffebryggare när ett hundratal möss trycktes uppför och genom metallnätstunneln till akvarium nr 2. ."

ariama
2015-08-12 10:24
#2

Jag har inga som helst svårigheter att se framför mig, vad det är som händer här, bland dessa vanvårdade stressade misskötta djur, i tydlig djurplågeri-situation.

I en liten bimening nämner Jan Lindblad i alla fall: "stressfaktorn bir större ju fler individer som samlas inom en viss yta … - men vem visste det på den tiden?"

Men fortfarande visar hans sätt att beskriva dessa "grymma" djur, att han inte fattat ett enda dugg om möss … Det är bara sorgligt.

Att den här boken finns att få tag i fortfarande, och att folk läser detta, och kanske till och med tror på det? Huvva! 😕

Tur att Mus.iFokus finns, med sin stora folkbildningspotential!!! 😘

ariama
2015-08-12 11:02
#3

Vill lägga till något jag skrev på en fb-sida:

Vi har ändå kommit långt i Sverige, när det gäller kunskap om möss! I första hand tror jag vi kan tacka Grodan för det. Hon har alltid drivit frågan hårt, och det var också syftet när hon startade Mus.iFokus. Före dess sökte hon med ljus och lykta efter ett "forum" att nå ut på.
Och Grodan var nog i sin tur inspirerad av Gunvor Lundblad, Svemus grundare. Även Gunvor har vi mycket att tacka.

Framför allt MÖSSEN har mycket att tacka dessa två personer för (och flera som följer i deras fotspår).

Tack vara dessa personer slipper ett stort antal möss leva i mardröms-situationer där deras hem övergår till att likna tvättmaskiner i olag och kaffebryggare …

lollynonna
2015-08-12 14:51
#4

Jag har boken "den vita tapiren" Och det är väldigt intressant läsning!

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

ariama
2015-08-15 14:05
#5

Ja, boken i övrigt är bra. Och jag beundrar hans kamp för djurs välfärd. Han var nog en föregångare när det gällde att förstå djurs behov, särskilt vilda djur i djurparker.

Men MÖSS begrep han sig aldrig på!! Vad han gjorde mot dessa stackars varelser, att det var värre än det han propagerade mot när det gällde de större djuren, det förstod han aldrig.

Han beskriver ett scenario av "tvättmaskin i olag" och "kaffebryggare". Jag som faktiskt KAN möss, förstår vad det är som händer, och varför. Jag ser framför mig, från början, och det är sååå himla sorgligt!!!

Ännu sorgligare är att det i världen fortfarande finns folk som behandlar möss på liknande vis, av okunskap. Och dessutom är stolta över sina möss (som jag sett på youtube).

Jag tror inte att det finns något annat djur som är så missförstått som möss.

Grodan
2015-08-20 18:05
#6

Han skrev i a f om det. Det var modigt. Hoppas det står någonstans att man INTE skall följa hans exempel bara.

Tack amaira för alla fina ord. Jag jobbade hårt med sajten i många år, nu är jag dock liiiite lat då… men jag har jobb och har även en man i mitt liv. En man med två n: doberMANN.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: