Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1668 ggr
Tsunamis
2015-08-24 08:43

Jag vill diskutera Lilac!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja som rubriken säger så vill jag diskutera Lilac. Egentligen Blå och Choklad också, men främst kombinationen av de två alltså Lilac.

Hur ska den egentligen se ut? Jag tycker de jag fått bland mina Herefords har varit allt mellan himmel och jord ljusa (mest ljusa), mörka, gryniga, enfärgade m.m. så jag har helt enkelt dålig koll på exakt hur de ska se ut. 

Här på bilden ser ni min ena ljusa hane i olika åldrar. Hans färg klumpar sig vilket jag kommit fram till att jag inte alls gillar.  Bild 2 visar grynigheten i färgen och han är om möjligt ännu grynigare idag. Var på vippen att utesluta Lilac helt här hemma men så hittade jag en riktigt mörk hona ur en annan linje än denna hanen. Får ta och fotta henne och denna hanen igen så får ni se skillnaden. Hon är mörk, man kan nästan missta henne för en Blå, och hon är mycket jämnare och inte alls grynig.

Börjar klia mig i huvudet åt alla de här grundfärgerna med alla deras små skönhetsfel, jag som ju bara avlar tecknade djur egentligen. Men grundfärgen måste ju se bra ut också… 🤔

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
2015-08-24 08:46
#1

Hmm det verkar krångla att ladda upp fler bilder, försöker igen om ett tag.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-08-24 10:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

bild 2 nu då:

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-08-24 10:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och så en lite nyare bild. Får som sagt ta nya bilder för här ser han jämn ut i färgen vilket han inte alls är.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-08-24 10:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Gammal bild på hans avkomma. Får ta nyare bilder på dem också men de är om möjligt ännu ljusare än honom vilket inte alls är snyggt.

Är det viktigt att avla in mer Blått än Choklad kanske? Mamman till dessa är Choklad, farfar ljus lilac med Choklad pappa i sin tur.

MvH  Tsunamis

Zamwyn
2015-08-24 10:59
#5

Intressant! Ser fram emot den här diskussionen.

Jag har bara haft en lilac, för många år sedan dessutom. Men jag vet att jag köpte honom för att jag tyckte han var mycket snyggare än de lilacs jag sett tidigare. Älskade blå och avfärdade innan dess lilac som ointressant för att jag tyckte de såg blaskiga och tråkiga ut i jämförelse. Den musen var väldigt rent grå, inte ett dugg flammig (som ung iaf, blev tyvärr inte gammal) och hade varken brun ton (som de ju lätt kan få) eller blå. I övrigt var han varken särskilt ljus eller mörk, utan nånting mittemellan. Skulle gärna ha fler som han en dag.

Tsunamis
2015-08-24 12:45
#6

#5 Ja det verkar som om man får ha en balans i vilka av 'grundfärgerna' man avlar in för att få en bra nyans sen är ju vissa linjer mer renavlade än andra och ger en djupare/bättre grundfärg. Tecknade möss är ju allt annat än detta då man fokuserar på teckningen först och grundfärgen i andra hand.

Spontant känner jag att jag vill hålla mig till Svart, Choklad eventuellt Blått och strunta helt i Lilac.

MvH  Tsunamis

Annons:
Zamwyn
2015-08-24 14:49
#7

#6 Ja, jag tror du har rätt ang. balansen. Rent teoretiskt skulle jag gissa på att svarta och blåa är det bästa ihop med lilac om man inte ska renavla (har ngn gjort det i många gen. i Sverige förr?), och choklad, iaf bra choklad bör undvikas. Samtidigt kanske man då riskerar att få en lilac som är för mörk eller kall i tonen kanske? Standarden beskriver ju en lila mus trots allt.

Grodan
2015-08-24 15:21
#8

haha, jag gillar rubriken. Vem vill du diskutera med? 

Tänker på att du har ju massa utländska vänner vars åsikter och kunskap du värdesätter… men det är klart i flera länder är inte Lilac bbdd…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2015-08-24 16:04
#9

#8 Alla! Inte bara experter som har något att tillföra 😃

Nä men skämt åsido jag kände mig  sugen att starta en bildtråd med frågan kring hur färgen ska se ut.  Frågar man folk utomlands kan man lätt få svar i still med att 'ja din Lilac är för ljus' istället för att förklara VARFÖR så är fallet. Men jag grubblar vidare på mina ljusgrå-dassiga möss och får helt enkelt testpara med mina Blå och se om de blir mörkare i generation 2 eller inte.

MvH  Tsunamis

Grodan
2015-08-24 16:07
#10

#9 Bra!

Jag anser att det ska synas att det är en blandning av lika delar Blue och lika delar Chocolate.  Jag tycker färgen kan bli väldigt läcker om har använt "omjöliga" Blue. Men de ska ha svarta ögon!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2015-08-24 21:21
#11

Givetvis kastar jag mig in i debatten 😃 - utan att kunna särskilt mkt om lilac. Men jag kan en hel del om chocolate.

SVEMUS standard ger inte mycket hjälp:

"LILAC. Ögon svarta. Skall vara en jämn lila nyans, en utsökt blandning av blått och choklad. 1993(NMC). (aabbdd)"

Som Grodan säger, det kan tolkas precis som man vill! Och den som verkligen har sett en LILA mus räcker upp en hand nu! Vaddå "lila"??

Jag gillar inte färgen, den är för färglös för mig, saknar lyster. Ser mest "blekt och trist gråbrun-dassig" ut (förlåt Tsunami ☺️Men dina ser i alla fall blå ut, på min dator åtminstone. Ljusblåa.)

Jag har sett/haft urfula lilac, men även jätteläckra lilac när satingenen varit med.

Men avel var det. Svårigheterna. Desamma som för chocolate och för blå, men i kombination.

Chocolate kan avlas i många nyanser från ljus till mörk. Chocolatefärgen kan också vara varm eller kall. Och den kan gå i trist grått, och den kan gå i rött.

En chocolate standard ska vara riktigt mörk chocolate men fortfarande ha en varm röd lyster.

Det blå pigmentet vill klumpa ihop sig och göra färgen grynig. Även blå kan avlas i olika nyanser med ganska stor skillnad. Den största knepigheten med blå är att få så lite grynighet som möjligt, den grynighet som gör silver "mjölig".

Knepet med lilac bör alltså vara att få bort grynigheten som blågenen ger, och finna rätt nyans i både chocolatefärgen och den blå färgen. Den största knepigheten ligger nog i att det inte bara är en variant utan två att jobba med, samtidigt.

Om det sedan blir bra lilac bara av att kombinera möss från bra standardavlade stammar av chocolate och av blå - det vet jag inte.

ariama
2015-08-24 21:33
#12

Sedan tillkommer allt det där som ingår i all färgavel, oavsett färg.

Färgen ska vara jämn, den ska inte vara flammig. Men den ska också vara jämnt fördelad på hela kroppen, inte mörkare på ryggen och ljusare på magen. Och nu pratar jag inte om sotning, som givetvis är det första som ska puts väck!!

Det gäller att inte få ljusa "pointer" på nosen, något som t.ex. chocolate gärna får. Och att magen inte blir för ljus, något som jag tror alla färger dras med.

Tanstrån ska bort från bakom öronen och svansroten - ett vanligt fel på icke-tan. Färgen ska gå ända ner i hårrötterna, färgen ska ha djup.

Och så gäller det det där att finna rätt nyans. Chocolaten är lätt, den är så tydligt beskriven! (därmed inte sagt att den är lätt att få fram och avla!) Blå vet jag inte, håller inte på med blå. Mörk står det i standarden, och det är ju ändå en ledtråd. 😉

Lilac tror jag kan vara mkt svår - nyanserna kan vara många och standarden är otydlig.

ariama
2015-08-24 21:36
#13

Färger som beror på homozygota recessiva gener på flera loki, blir ju alltid mer krävande att avla. Det blir mycket mer att tänka på- Och det är svårare att avla ut för att ta in nytt blod. Det ska ju liksom klaffa med BRA färger (och typ och temperament) på alla de ingående varianterna!

Lilc behöver ju både aa, bb, och dd, och alla ska - enskilt - vara/bli rätt avlade för varianten lilac. (t.ex svart, som ska vara "en dålig svart").

Tricolor är också en sådan där färg, som kräver både splashgenen, två blekgener och två tecknatgener, men där är i alla fall Spl dominant (det räcker med en splashgen).

Annons:
ariama
2015-08-24 21:49
#14

Avlar man ut på svart, särskilt om det är en bra färgavlad svart, får man omedelbart in sotning, som kan vara svår att få bort igen.

Måste man leta möss utanför chocolate eller blå så skulle jag nog rekommendera de rödögda varianterna, champagne, silver, eller pale-lilac. Inte dove, som ju är svart med de svartas egenskaper.

ariama
2015-08-24 22:02
#15

Om du vill hålla dig till färgerna svart, chocolate, och blått, sä är det inte optimalt att avla blått och chocolate ihop.

Att avla ut en blå på chocolate t.ex. ger lätt en brunton i det blå, som inte ska finnas där. Samt ger lätt en kall ton till chocolatefärgen.

Behöver man para ut svart, är blått den bästa färgen. Och behöver man para ut blått är svart den bästa färgen.

Chocolate går bra att avla ut på svart, med de svarta ungarna man får ska helst inte gå vidare i den svarta aveln sen. (men de kan duga till lilac)

Grodan
2015-08-24 22:18
#16

Lilac har alltid varit en "restprodukt", eller "felprodukt".  I England har aldrig färgen fått någon större uppmärksamhet. Jag antar att det är därför den inte heller beskrivs speciellt väl.

Skulle jag föda upp varianten skulle jag skaffa mig ett avelspar, en BIS-vinnande Blue SH och en BIS-vinnande Chocolate SH. Sedan para dessa o se glad ut. Sedan skulle jag para avkomman med varandra. Då måste det lixom bli rätt nyans. I min värld kan den bli ganska mörk.

Haha, vilka olika ögon vi har. Jag tycker Tsunamis Lilacs är på tok för chokladiga… de är för lika coffeevarianter…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2015-08-25 07:21
#17

Haha, för "chocoladiga" 😃 .  Med mina chocolate-ögon finns där inte mkt chocolate alls. Det lyser blått (men dålig blå med brun-nyans).

Nå, en sak kan vi komma överrens om, Jag tror också på en ganska mörk variant.

Om inte annat, så tror jag på en mörk variant, därför att de vanligtvis verkar bli ganska ljusa. Och standardfärger brukar vara något man får jobba för att få fram, det är liksom inte den där färgen "som-bara-blir" av enbart färg-genen. Det brukar krävas ganska mycket arbete med en hel mängd polygener.

Frågan kan ju också vara, hur varm man önskar tonen? Som med blå/tan, där man ändå vill ha en så "röd" tan som möjligt, trots att blått motverkar rött.

Det går aldrig att få en blå som har samma djup i tanfärgen som en svart, men det går ju ändå att få bättre och sämre, utifrån de förutsättnngar som finns.

Så, jag gissar på att lilac bör vara en mörk variant med åtminstone en viss värme i sig.

Eller ska den ha blåfärgens kyla? Det blir genast lättare (eftersom det går av sig självt liksom), och jag tror inte på lätta standarder. 😉

Tsunamis
2015-08-25 08:47
#18

Haha för chokladiga 😃 jo men det stämmer ju eftersom det är så få Blå djur i just den här stammen. Det lustiga är att den mörka honan ur en annan linje, är ur en Dominant Red linje där det varit majoriteten Röd & Choklad  och annat utan blåton och den blå genen har bara hängt med jättelänge. Så skumt!

Har lite tid imorgon att fotta dem igen så får ni se. Hoppas min dåliga kamera kan påvisa skillnaden bara, får testa att fotta dem bredvid varandra.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-08-25 08:47
#19

Och förresten tack ariama för en väl sammanfattad text!! Uppskattas mycket. Desamma med dig Grodan Glad

Det hela blir ju problematiskt för mig som vill hålla det så enkelt som möjligt och lägga helst 0 fokus på färg och allt på teckningen, Hereford i det här fallet. Några av mina Svarta har mycket riktigt tappat lite av svärtan och fått in mer tanstrån på rumpan och framförallt brunare strån på sidorna. Vissa ice färgavlade Svarta blir ju så i lite äldre ålder och det är mer ok än att ungdjur har det, och nu har jag lite för många sånna ungdjur som ser ut så tycker jag. 

Idag så har jag redan  lite av en en Svart/Blå linje och en Choklad/Lilac linje, nästan i alla fall för det är lite överlappning dem emellan. Men att inte kunna blanda dem för grundfärgens skull  skulle vara förödande eftersom teckningen är ju det som är i fokus och jag har ju  inte obegränsat med utrymme heller. Men samtidigt så måste jag avla smart för att behöva göra så lite som möjligt åt grundfärgen, så då måste jag helt enkelt ta det beslutet att hålla dem isär. 

Lite off topic men jag har fått några Cinnamon Herefords via en ny importlinje och om jag utesluter Lilac för enkelthetens skull skulle jag kunna ha en Choklad/Cinnamon linje istället. Men sen kommer nog mina Hereford djur bestå av 80% Svart/Blå och 20% Choklad/Cinnamon men allra helst skulle jag ju bara vilja ha Svarta & Blå och inget av de andra. Men sen är jag ju väldigt fäst vid just min Chokladlinje för de är faktiskt lite trevligare och importerna är ju helt nytt blod också. Den som sa att avel är lätt är dum i huvudet haha 😛

MvH  Tsunamis

ariama
2015-08-25 11:14
#20

Problemet med att avla chocolate ihop med cinnamon - har jag just upptäckt - är att det tenderar att bli "överskott på cinnamon". Genen är ju dominant, och även Aa bb blir cinnamon. Jag ville helst ha chocolate och NÅGRA cinnamon, men det blir lätt tvärtom.

Så jag återgår sakta till Ck/t och RY (och tecknat i kombination, utan att direkt renavla teckningsvarianter).

Ja, det där med att välja … suck, men det är ett måste. Det funkar som sagt inte annars, för det är bara vissa kombinationer som funkar att avla tillsammans.

Avel, det blir bara svårare och svårare, ju mer jag håller på!! Tycker det borde bli lättare, men icke. Jag har också släppt alla idéer om att vara "en duktig uppfödare", för det är jag inte. Jag gör för många misstag, igen och igen och igen, även om de är olika varje gång, och ibland hinner stoppas före förverkligande.

Samtidigt finner jag en stor glädje i, att det är så svårt!!! Att det hela tiden finns nya utmaningar. Jag har släppt idéerna om "framgång" eller "slutgiltiga mål", men gläds åt allt nytt jag hela tiden fattar, även om jag själv faktiskt blir mindre och mindre. 😉 Och ibland besviken. Jag är i alla fall itne dum i huvet, med Tsunamis mått mätt, haha! 😃

Sen är det ju det här, att jag inte vill avskräcka någon att börja med avel, genom att hela tiden påtala att allt är mycket mer komplext och svårare än det verkar från början. Fast, det kanske jag gör ändå  :-/

Annons:
Grodan
2015-08-25 19:00
#21

Fast Lilac Agouti… alltså finns det någon härligare tickad variant? Sätt Satin på det så ååååååååååååh… mums…

#17 Håller med. Mörk med viss värme.

#18 Ja, du ser… 😉du har chokladat på dem för mkt helt enkelt

Jag anar också att ögonfärgen kanske inte alltid är svart på dina Lilacs, utan bruna eller mörkt rubinröda…

#19 ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2015-10-09 12:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#22

Tog lite tid att ta nya bilder… *host*

Här är den mörka honan och ljusa hanen bredvid varandra. Hon ÄR Lilac för hon har syskon som är Blå och hon är alltså mycket brunare än dem.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-10-09 12:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#23

fler bilder. Och så sist är det en brorsdotter till ljusa hanen.

MvH  Tsunamis

ariama
2015-10-09 15:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Ååhhh det är lika roligt varje gång!! (som du visar bilder på dina möss och pratar funderingar!)

Eftersom det är du, så tror jag på att den mörka du säger är lilac, också är det.  Men i mina ögon ser den ut som en härligt mörk och vackert färgad chocolate…

Jag har aldrig avlat blå möss, men jag har haft någon, och jag har fått några lilac genom åren. Alla mina lilac har varit ljusa. Någon har haft en ful "begieaktig" färg, flertalet har haft en vacker "silverglans" (särskilt med satin).  Och som Grodan säger, så är lilac-agouti satin rena drömmen! Som silver med guldglans 😘.  Svårt sätta ord på.

Din mörka lilac ser jag inte ens en blåton i. Annars kan ju t.ex. bärare av en gen, ibland "läcka den". Jag kallar det så, när man ser en svag men tydlig nyans/skimrighet i den reella färgen. *tänker*

Gjorde ett potpuri med dina bilder blandade med en chocolate/tan från mig, och en av mina tidigare lilac (inte satin, så det går att jämföra).

Olika foton får ju olika färgstick, liksom olika datorer kan visa olika färger. Dina bilder är kalla, och mina med röd/gulton. Ändå är din mörka i mina ögon en fin chocolate…  Skulle nog behöva se den irl. 😃

ariama
2015-10-09 15:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

I min bedömning - vad nu den kan vara värd, haha - tror jag du har en väldigt fin nyans på din lilac!

Här jämför jag den med hur mina blivit, den där ljusa färgen som liksom blir av sig själv när man inte anstränger sig.

Edit: Tror jag. Bäst jag lägger till, jag vet inte, jag tänker och gissar! Jag vet inte särskilt mycket om lilac som färg i praktiken. 😃

Tsunamis
2015-10-09 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#26

Hmm… fan är hon choklad ändå? Inte ens tänkt på ibland får uppfödare också hjärnsläpp 😛 Med blå systrar och allt men b-genen bör finnas där då mamman var DY och choklad finns på farfars sida.

Får nog testa och fotta henne ihop med en blå & en annan choklad och se hur det ser ut då. Hon är mörkare än mina andra choklader i alla fall (dem mer lite lätt rubinröda ögon)

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-10-09 15:57
#27

Nyansen på mina Lilac tycker jag spontant kan vara lika ljusa som dina ariama, och på bilderna har jag ljussättning bara frammifrån med kamerablixten och inget från sidorna eller ovanifrån så de får skuggor på ryggen. Men jag har beställt en liten ministudio så snart kommer jag ha bättre ljussättning jag kan fotta med.

Men färgen har mognat med åldern det märker jag på min hane.

MvH  Tsunamis

Annons:
ariama
2015-10-09 16:04
#28

#26. "Fan"?? Hon är ju jättefin ju! 😘 Jag håller på chocolate jag. (och säger "fan" om hon är lilac… 😛)

Det är svårt att fota så färgerna blir rätt, man behöver se live för att se. Hur som helst så tycker jag att du har jättefina möss överlag!! Det är så roligt att se dem!

Det där med hjärnsläpp känner jag igen, det händer mig cirka tre gånger om dagen.

Tsunamis
2015-10-09 16:12
#29

Haha jag håller med dig, jag vill mycket hellre ha choklad! Blev så paff att jag gissat fel bara. 

Ja det är jättesvårt att fotta färger. Kör än så länge med automatiska "känna av" inställningar med kameran och då blir det kalla eller varma bilder om vartannat. Störigt!

Nu ska jag gå och tappa lite fler hjärnceller på närmaste utesalong 🍸

MvH  Tsunamis

ariama
2015-10-09 17:25
#30

Hahaha, ha det gott medan du sprider fler små grå celler omkring dig 🎈

ariama
2015-10-10 08:37
#31

En tanke till som jag har om dina lilac/chocolate. Dina chocolate skulle mycket väl kunna vara cordovan, b(c).  Din "mörka lilac" (ck-hereford) har en så mörk chocolatefärg och -ton, att jag har svårt att tro att du fått fram den ur vanlig chocolate (som du inte ens färgavlar). 

Kanske också därför du får så mörka och fina lilac?  Med "för mkt chocolate i" enligt Grodan?

Det är bara en undring som jag inte alls vet om den kan stämma.

Tsunamis
2015-10-10 20:06
#32

Mja kanske? Vet bara att mina Lilac/Choklad har en tendens att få rubinögon. Denna mörkare hona ovan är inte riktigt nära släkt med de andra så därför tyckte jag ju hennes nyans stack ut lite. 

Hon i #26 ser man som liten bebis i #4 förresten. Men där är det ju blixt tagen rätt ner i en bunke så det blir ju rätt starkt ljus på det viset.

Mina svarta fick ju också bra kritik för de hade bra svärta. Något som jag just nu verkar ha sabbat bort för att jag korsade in för mycket andra färger och obesläktade linjer 😕

MvH  Tsunamis

ariama
2015-10-12 14:33
#33

"Sabba bort" är tyvärr alltför lätt. Det går ju inte att ha för många möss, eller att avla på för många kriterier. Jag prioriterar vissa saker mer än andra, och vips så försvann någon detalj som jag gärna hade haft kvar. Men sånt kan inte hjälpas.

Grodan
2016-02-06 17:07
#34

Fast hon är mörk, eller ser mörk ut på bilderna, även för en Chocolate…

#25 är väl ganska typisk nyans på "rest-lilacs"… själv har jag inte haft Lilac på många år nu och kan inte slänga upp några färska foton som har annan nyans än amairas.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: