Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1552 ggr
bozboz
2015-08-27 20:58

Sjuk

Hejsan! Jag är ny här på iFokus och behöver fråga en sak. Det var en kille som köpte en mus för att han ville ''skrämma'' sin flickvän, men när han hade köpt den och djuraffären var stängd visste han inte vad han skulle göra av musen, han tänkte döda den och jag erbjöd mig att ta hand om musen till nästa dag. Personen är dum i huvudet verkligen, Iaf så cyklade han med musen så den blev utsatt för mycket mycket drag. Jag beslutade mig att ta hand om musen då han var så söt och skulle fått det bättre hos mig. Nu är det så att han har Rossel men är väldigt aktiv och sover inte överdrivet mycket, han verkar inte ha ont över det, Det var kanske 2-3 veckor sen han fick det, han kanske hade det i djuraffären med vad vet jag(Trodde rosslet först var hur han pratade), Iaf det jag vill komma fram till är att jag tänker ta han till vetrinären på måndag men vet inte om det är försent för han att bli frisk? Vad tror ni? Snälla hjälp! Älskar verkligen min lilla sötnos och gör allt för han ska bli frisk!

Annons:
ariama
2015-08-28 06:41
#1

Hej och välkommen hit Bozboz!

Ja, det var verkligen en korkad idé av grabben, på många oiika vis. Djuraffäger ska verkligen inte handla med djur, (bara djurprylar samt -mat, och kunna hänvisa till uppfödare, så att sådana här ogenomtänkta impulsköp inte händer på levande varelsers bekostnad).

Tur för musen att du är motsatsen till "korkad"  😘.

Vänta lite med vetrinär, och invänta fler svar här, och kanske mer frågor också, om hans tillstånd.

Du skriver att han verkar mår bra i övrigt? Det är möjligt att han gör. Vi får tillsammans (här på forumet) komma fram till vad som blir bäst för dig och för musen.

Det första du bör göra (om du inte redan gjort) är att ge honom extra näringsrik mat. Med tur kan det bota. Eftersom han är ett djuraffärsdjur kan han ha fått undermålig mat vad gäller näring, vilket kanske försvagat hans immunförsvar.

Kanske blir han av med rosslet, kanske är det av en sort som han kan leva med. Vetrinär … brukar oftast inte hjälpa tyvärr. De vet oftast för lite om möss, samt att Rossel är mkt svårt att bota med medicin. Och lyckas man, kommer det ändå ofta tillbaka.

Därför är det bättre att först se om det går att bygga upp immunförsvaret, så han klarar av att bekämpa rosslet själv. (med hjälp av bra mat)

Läs gärna Grodans inlägg nr #11 i den här tråden:

http://mus.ifokus.se/discussions/4d7f401ec5c6a749e200073d-allt-vi-vet-om-rossel

Där finns också en länk till näringsrik mat för möss.

Ett första mat-råd är: Ge äggskal, en bit lax, gröna ärtor, brockolli, lite köttfärs, det får gärna vara rått/okokt/färrskt alltsammans.

Eller liknande, ta vad du har hemma av grönt, fisk, kött, ägg (samt skal).

Ta gärna ett foto på honom och sätt in här. Eller en filmsnutt.

Skogshumblan
2015-08-28 11:31
#2

Anicura veterinärkliniker kan mycket om möss. Har de inte egen kunnig personal konsulterar de annan anicura anställd med rätt kunskap. Hoppas musen får det bra och blir frisk hos dig.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Grodan
2015-08-30 14:03
#3

#1 ❤️

TS: ge musen lugn o ro och tid och mata med färsk rå och nyttig mat. Då kommer den att få en chans att "självläka" från rosslet. Exempel på bra färsk mat: Gröna ärtor, färsk babyspenat, äggula, rå lax, rå kyckling (gärna hjärta), färska örter och kanske lite grönt plockat ute.

Sedan är ett bra torrfoder mycket viktigt. Blanda gärna själv.  http://mus.ifokus.se/articles/4d717b51b9cb46222d087744-mata-musen-ratt (läs gärna kommentarerna till artikeln också, då artikeln är gammal och det finns ett par intressanta frågeställningar i tråden)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: