Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1948 ggr
Candela
2015-09-24 21:43

Räddat vild mus

Min bonusdotter hittade en liten mus på vägen som låg helt still och verkade vara ganska svag, som hon tog in. Efter att vi hade gett den en portion barnmat piggnade den till ordentligt (jag trodde ärligt talat att den var döende från början).

Nu är frågan vad vi ska göra med den. Dottern vill ju självklart att vi ska köpa en bur och behålla den, men vi vuxna känner oss rätt tveksamma till den lösningen. Egentligen borde vi väl släppa ut den igen, nu när den har återfått sina krafter?

Annons:
Maleficum
2015-09-24 21:52
#1

Man får inte behålla vilda djur mer än 48 timmar om man inte har speciellt tillstånd för det så musen ska släppas ut (om den anses vara pigg nog att klara sig) eller bli omhändertagen av någon form av viltjour som har tillstånd.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tjeja
2015-09-24 21:52
#2

Det är inte lagligt att behålla vilda djur från vår svenska natur i fångenskap. Jättefint av er att hjälpa den men har den piggnat till nu måste ni släppa ut den igen.

För ert eget bästa är det nog smartast att göra så också, då små gnagare ofta har diverse ohyra och bär på sjukdomar dem själva inte blir sjuka av men som gör människor sjuka och man inte vill smittas av eller få rota sig i ens hem. 

Hitta en fin skogsdunge i morgon och sätt ut den där med lite mat och vatten i närheten så kommer den snart att finna sig till rätta där ute sedan.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
2015-09-24 21:54
#3

Det är vad jag begriper för det första förbjudet och för det andra kräver tillstånd av länstyrelsen!

"Enligt svensk lag får du inte hålla vilda djur instängda. Den som håller ett vilt djur i fångenskap utan tillstånd kan bli dömd för brott mot jaktlagen. Detta gäller även om ungen är föräldralös och har svårt att klara sig själv."

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Djur-och-vaxter/Rad/Rad-om-overgivna-djurungar/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Northernlights KU
2015-09-24 21:54
#4

Enligt  svensk lag får man inte fånga vilda djur (inklusive möss, antar jag) och ha dem som husdjur eller i "fångenskap" på andra sätt. Enda undantaget är just skadade eller sjuka djur som man får plocka rätt på tillfälligt för att ge dem vård (alt. se till att få dem avlivade om det inte finns något annat att göra). Jag TROR att det rör sig om max något eller ett par dygn man får ta hand om dem själv, krävs det mer vård än så måste man överlåta djuret till någon annan (särskild viltvårdare, om jag minns rätt).

Så planerna på att behålla den lilla musen får ni nog lägga ner tyvärr…

           Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Lamina
2015-09-24 23:30
#5

Förutom vad lagen säger så är det tyvärr väldigt grymt att hångla en vild mus i fångenskap. Att inte kunna röra sig på samma yta som den är van vid och att ständigt ha ett eller flera stora rovdjur (människor) närvarande kan stressa den såpass att den kan dö av det. Det är nästintill omöjligt att erbjuda en vildmus den stimulans den kräver. Vill ni ha möss så föreslår jag att ni hellre köper ett par rammöss som är avlade för livet i fångenskap. Dom kommer inte bitas, sprida sjukdomar eller må dåligt av att bo i bur. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Emouse
2015-09-25 07:11
#6

Som redan sagt så måste ni släppa ut den såfort den klarar sig ypperligt på egen hand. Men det var snällt att ni hjälpte den! Det är bättre att köpa tammöss eller tagg/sebra/natalmöss om ni är mer intresserade av "vildare" och mer exotiska möss.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
ariama
2015-09-25 07:55
#7

Hej Candela och välkommen hit. 😃 jag ska inte upprepa det du redan fått höra, men lägga till lite.

Släpp helst ut musen där ni fann den! Den har familj!  Och på fel plats kan den hamna i någon annans familj och där brukar de inte vara välkomna.

Sedan blir ni knappast sjuka av musen, det är snarare sorkar man som människa ska vara mer rädd för.

Vilda möss föds med "vilt-tänk" i huvudet. De kan gå att tämja om de är ungar (men som sagt förbjudet i Sverige), men går aldrig att jämföra med våra domesticerade tammöss, som är avlade på att trivas i bur och med människor.

Möss (tammöss, dvs domesticerade husmöss) är otroligt söta och näpna husdjur!

Candela
2015-09-25 10:34
#8

Vi tänkte släppa ut den i eftermiddag :) Vi vet dock inte vart dottern hittade den, men hon får väl visa. Musen är pigg och alert nu, både äter och dricker, så den verkar må bra i alla fall.

Denna kommentar har tagits bort.
Candela
2015-09-25 10:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10
Tjeja
2015-09-25 10:39
#11

Skönt att musen mår bra nu. Hoppas dottern hittade den i något naturområde och inte på gatan om ni ska släppa den på samma plats den hittades. ♡. Berätta gärna hur det går. :-) Tack för att ni hjälpt den!♡

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Candela
2015-09-25 10:39
#12

Vet inte varför bilden hamnade på snedden, men visst är den söt? 😃

Alwyn
2015-09-25 10:41
#13

Fint gjort att ni hjälpte musen, vad lycklig den ska bli när den får komma hem frisk igen :-)

Annons:
Tjeja
2015-09-25 10:48
#14

#12 Jättesöt verkligen! Möss är ju bara så hopplöst söta! Skaffa gärna ett par tammöss istället att ha hemma. Är både underhållande att titta på och lärorikt för barnen att vara med och sköta om. ♡

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Candela
2015-09-25 13:28
#15

Vi har en hamster, så jag vi avvaktar nog med mus-köp. Men kanske i framtiden 🙂

Tjeja
2015-09-26 14:19
#16

Hur har det gått?  Glad Var blev den utsläppt? Hittade ni tillbaka till där dottern först hittat musen? ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Grodan
2015-09-26 22:42
#17

Bra att den mår bra nu. Hoppas ni släppt ut den ungefär där ni fann den. Det är mycket viktigt om det bara går några timmar, så att musen kan få komma tillbaka till sin familj, som ariama så viktigt påpekar.

Om musen hålls i fångenskap för länge förlorar den sin plats i flocken och är inte välkommen. Den blir då med störst risk dödad. Så tyvärr skall man inte ta in vilda möss allt för länge.

Sedan är det viktigt att ha handskar och hålla den och allt den har vidrört/bott i långt bort från andra gnagare i hushållet.

Skogsmöss kan bära på farliga smittor så dessa bör man inte ta in alls, och ifall man måste då ha munskydd.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Candela
2015-09-27 14:01
#18

Den släpptes ut i fredags eftermiddag, ungefär där den hittades. Den låg tydligen mitt på en väg när dottern hittade den. Skogen låg ca 15 meter bort så vi valde att släppa ut den där.

Tjeja
2015-09-27 15:33
#19

👍 Hoppas att den hittade sin familj och var välkommen tillbaka till den igen också! ❤️🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: