Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2749 ggr
Zamwyn
2015-10-01 11:54

Möss i samma hem som andra djur

Startar en egen tråd för enkelhetens skull.

Saxat ur http://mus.ifokus.se/discussions/56042814ce12c4264700297c-moss-boras?discussions-1 :

Grodan skrev:

"Jag lärde mig tidigt i min rått- och mushållning att just kanin var dåligt bursällskap då de kan ha vissa bakterier som råttor och möss ABSOLUT inte tål. Därför har jag inte kanin, men jag har kanin i hjärtat. En stor härlig Frasse."

Intressant! Jag har förr alltid haft vädurar (dock korsningar, även om jag också lutar åt frasse-hållet smakmässigt ❤️ ) och hade nog tänkt att det skulle vara så igen i framtiden "någon gång" även om jag inte har några aktiva planer på det nu. Fast kanske jag ska slå det ur hågen helt, med tanke på mössen?

Vilka andra djur är ur hälsosynpunkt mindre lämpliga i samma hem som möss (menar inte säkerhetsmässigt nu, utan strikt med tanke på smittorisker och dylikt)?

Annons:
KickiG
2015-10-01 20:16
#1

Utan att kunna säga med säkerhet att si och så är det, så kan jag berätta att på finska uppfödaren Rapunzels hemsida går det att läsa att hon sedan 2008 har haft två kaniner boende vintertid i samma rum som mössen. Under den varmare årstiden bor kaninerna utomhus.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2015-10-01 21:47
#2

Ajaj nu måste jag äta upp det jag skrivit… 🧟‍♂️

Men men… idag medicinerar man säkert bort massa saker på kaniner. Pasteurella och Bordetella t ex vill de säkert inte ha på sina kaniner - de som ställer ut osv. Men då måste man vara säker på att man skaffar sig en sådan nin då. Som inte har någon bakterie som på mus eller råtta kan bli farlig.

Vad gäller andra djur så är det ju bra om de ev smittor de har eller kan föra vidare är så artspecifika att det absolut inte kan gå på möss eller råttor. Dock har det visat sig att det finns en hel del smittor som tyvärr inte alls är så artspecifika som man vill.

Så försiktighet. Var noga med att djuren inte har någon smitta.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zamwyn
2015-10-04 12:11
#3

#1 Det hade jag missat fast jag varit på Rapunzels sida många gånger, tack Kicki!

#2 Ah, sorry, var inte meningen att du skulle få göra det. 😉Fast det tycker jag egentligen inte att du behöver, för det är individuellt vilka risker man vill ta och oavsett hur man väljer att göra så är det alltid bra att vara medveten exakt vad det innebär.

Hmm. Måste kolla upp det där med Pasteurella och Bordetella. Vet att jag sett det diskuteras på de olika kaninsajterna här på iFokus t.ex. och för många år sen på den brittiska kaninuppfödarmailinglistan jag var med på. Kommer inte ihåg några detaljer alls. ☺️

Jag har haft samtliga mina gnagare tillsammans i djurrum förr, inklusive möss och kaniner, men de sistnämnda hade jag ju bara enstaka av och aldrig uppfödning eller ställde ut nånting så hade säkert tur. Nu hoppas jag på gott och ont "slippa" ha djurrum, för jag tänker se om jag kan klara mig utan att skaffa katt på ett antal år, vilket jag haft i alla år förr. 

Andra djur då? Nånting specifikt som någon vet på rak arm? Marsvin? Undulater eller andra burfåglar?

Vattnadal
2015-10-07 11:56
#4

Coccidier är hyfsat vanligt på kanin. Man ser det som prickar på levern, när man slaktar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

zickan
2015-10-10 01:26
#5

Pastruella, bordetella, coccodios. Kaniner har lätt att bära allt. En av dessa tre är mer vanligt att de bär på men inte ofta de blir sjuka av det själva. Mins aldrig vilken. Däremot kan de smitta andra varav man inte ska ha dom med marsvin som många rekommenderar. 
Och vad jag fick lära mig för nått år sedan  av veterinär var att kanin kan smitta hund med bordetella och tvärtom. Då bordetella är en form av kennelhosta på hund. Även katt kan bli smittat och smitta. 
Och både katt som hund kan bära bordetella i luftvägarna utan att bli sjuka av det. Så även där har man en risk i hemmet ;-)

Haft kaniner i omgångar för sällskap men även för kött. Varit mest försiktig pga löss/skabb från höet eller som finns runt kanin och deras ytor. Men försökt hålla i annat rum och inte ha dom nära varandra när de är ute. Dock svårt med hundarna som är med i allt jag gör, Har inte hjärta att låsa dom ute. 
Men har ändå inte haft så stora problem. Värst har varit att ta hem nya möss. Då är det olika rum och inte va på samma ytor under tiden man försöker ha lite av en karantän. Dock svårt med karantän i samma hem. Men bättre än inget.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
2015-10-10 15:47
#6

Jag blev lite orolig nu när jag provjobbar på en gård med ankor, höns och får. Som jag förstår det behandlas det inte utan djuren får sköta sina parasitangrepp själva…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
monstermash
2015-10-10 19:53
#7

#6 Så inga sjukdomar eller parasitangrepp behandlas? 😐😮

zickan
2015-10-10 21:42
#8

#7 så sett är sverige rätt bra. Endast värre saker som behandlas. Inte behandlingar för små saker som kommer försvinna av sig självt snart eller behandla i förebyggande syfte.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

monstermash
2015-10-11 14:04
#9

#8 - Nja, i alla fall är det inte bra. Det är vårat ansvar att skydda djuren från onödigt lidande och ge dem vård när dem behöver det.  

Jag tolkar inte Grodans kommentar som du gör, att de skippar "att behandla i förebyggande syfte" men du kanske vet någonting jag inte gör, jag går bara efter kommentaren jag svarade på.

Alana82
2015-10-12 00:55
#10

Parasitangrepp behöver ju endast behandlas om djuren faktiskt lider av det, vi har trots allt utvecklats tillsammans och att till exempel avmaska i tid och otid ger resistenta maskar som till slut inget biter på och friska vuxna djur har oftast inga bekymmer alls av en liten population mask i magen. Skabb däremot är inget som ett djur kan leva med utan att lida av det så där behövs behandling när de små odjuren visar sin fula nuna

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Vattnadal
2015-10-12 17:14
#11

Vi skickar in bajs till Vidilab och kollar då och då, på hundar och får. Då vet man om det behöver avmaskas (och mot vad) eller inte.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Zamwyn
2015-10-13 10:41
#12

#5 Hund kommer det garanterat bli igen här hemma oavsett, det får bli en kalkylerad risk helt enkelt. Intressant det där att bordetella är en form av kennelhosta. Har vaccinerat mot kennelhosta förr, men det går ju inte att göra mot alla varianter och jag kommer inte ihåg vilken/vilka form(er) just vaccinet var emot. Dessutom antar jag att de fortfarande kan vara smittbärare även om de inte drabbas själva.

#11 Kollade in Vidilab, det var ju inte dumt att kunna använda sig av dem, även om det kostar lite. Hur ofta brukar ni skicka in avföringsprov från hundarna? Skickar ni då på rutin, eller bara om/när ni misstänker att det skulle kunna finnas nånting?

Vattnadal
2015-10-13 11:54
#13

Vi skickar bara när vi misstänker något. Man kan välja att bara kolla de vanligaste, eller kryssa i för mer speciella saker. I vintras efter tävlingar där en hund blev väldigt sjuk skickade vin för att testa lite bredare, då vi var rädd för riktigt jobbiga parasiter, då var det bara pyttelite spolmask, skönt!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Zamwyn
2015-10-15 09:39
#14

#13 Aha, jag förstår. Ja, det måste ha varit en lättnad.

Vattnadal
2015-10-15 12:39
#15

Jo, Giardia på hundarna. när vi dessutom hade valpar på 4 v hemma hade inte varit skoj!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2016-02-02 21:04
#16

#7 Sjukdomar jo, säkert, men parasiter nej. Jobbar inte med djuren. Jag tycker inte heller att jag riktigt vill det med tanke på smittor. Kan hända att jag i vår måste vara med på något med fåren som föder, men då blir det dusch innan hemgång (samt klädbyte förstås).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2016-02-02 21:07
#17

Just ska kanske skicka in bajsprov på min hund. Är det slut med regelbunden avmaskning på hund nu? även om de träffar andra hundar o man går till brukshundsklubben ibland?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LisaR
2016-02-02 22:49
#18

Avmaskning på hund enbart om man sett/hittat mask eller om man misstänkt och skickat in ett visat positivt prov. Även om man är aktiv inom bruks- och andra träningsträffar, lokaler osv med fler hundar :-)

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Grodan
2016-02-06 16:46
#19

Men min hund är så mager. Han får dubbelt så mycket mat som i tidigare hem och går inte upp i vikt. Nu när det är täcketider känns det ok, men sen av med täcket o det ser ut som om jag svälter min hund… 😕

Inte sett mask i bajs, men kommer ev avmaska ändå. Bara för att det är kul o för att det retar många. Skicka in bajs verkar jobbigt. Jag kan gå hur långt som helst i skogen, men att gå till brevlådan och posta något är skitjobbigt… lol 😛

Och nu handlar tråden verkligen om möss i samma hem som andra djur.

Förresten kan jag nämna att min hund inte är helt säker med möss o råttor… men vi jobbar på det och det har blivit bättre. Han är dock mer intresserad av mössen. Akvariet är en hund-tv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2016-02-06 16:51
#20

Lungmask har kommit till Sverige nu. Fick de på alla mina hundar i höstas..så jag avmaskade dom allihop.

Mina hundar går bra ihop med mössen, vissa av dom tycker liiite för mycket om dom och vissa är bara glada i dom :)

Annons:
Grodan
2016-02-06 16:57
#21

#20 Men usch. Hur vet man det? Hostar de?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2016-02-06 17:04
#22

#21 Ja, dom hostar fruktansvärt mycket, det låter som kikhosta ungefär. Mina hostade upp mask :(

Grodan
2016-02-06 17:08
#23

#22 fy, stackarna… men (tyvärr) bra att det var så lätt att upptäcka


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2016-02-06 17:11
#24

#23 Ja, det var tur att det var lätt att upptäcka. Tyckte så synd om dom. Men efter avmaskningen så gick tillfriskningen fort!

Grodan
2016-02-06 17:18
#25

Vet du varifrån de fick det?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2016-02-06 17:31
#26

Mördarsniglarna i trädgården…

Grodan
2016-02-06 17:35
#27

Åfan… det var DÄRFÖR pyggelunk inte åt upp dem… fast det borde varit dubbelmat lixom… mördarsniglar kryddad med parasiter = dubbelmums för kotte…?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ajanki
2016-02-06 17:53
#28

Så duktigt av han! Ja, man tycker ju att det skulle vara extramums för han….

Novachan
2018-06-21 12:01
#29

Puttar upp denna tråd med frågan om det har kommit någon ny info/fakta eller liknande som berör ämnet?

Upp till toppen
Annons: