Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 729 ggr
MarajLowajz
2015-10-07 09:02

[X] Frågor

Hallå! Har lite frågor angående bur och avel :) Det är så att jag ska starta en liten odling av möss här hemma då jag har reptiler. Men jag vill att mössen ska leva så bra som möjligt och få ett så bra liv som möjligt tills det är dags för en human avlivning. Men då undrar jag lite. Kommer att köpa 8 honor och 2 hanar om ca 2 veckor och håller på att förbereda. Dessa möss har gått i en liten labbur tidigare men jag älskar idén med en öppen stor bur. Så nu till frågan : Hur ska jag börja med en öppen bur? Är det bara att släppa in mössen (kommer ha 4 honor i en bur och 4 honor i en annan) i buren? Sen hur ska jag göra med hanarna? Kan dom gå ilag med honorna hela tiden eller ska jag sära på dem när jag sett att honorna är parade? Vill att mössen ska må bra :) När ungarna har fötts - finns det risk för mjölkstockning hos honorna om man tar bort alla ungar på en gång? Ska honorna gå ensamma när de föder eller går det bra att ha alla fyra i samma låda? Kommer satsa på en stor låda med massor av leksaker och klättermöjligheter för att djuren ska må så bra som möjligt. Fodret kommer jag göra själv :) Tacksam För svar.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Annons:
Lamina
2015-10-07 12:00
#1

Åh vad kul med en reptilägare som faktiskt bryr sig om hur foder djuren har det innan avlivning! Med risk för att alla här inte riktigt håller med mig i det lade jag dock till ett [X] i rubriken, då jag kände att ämnet kan vara lite känsligt. Hur du börjar med öppen bur är enkelt. Du kan göra på 2 sätt. Du kan ta buren du önskar hålla mössen i och ställa den på ett bord. Antingen med öppen bur lucka eller helt enkelt bara använda burbotten. Mössen hoppar inte ner från bordet då deras syn inte är särskilt bra och dom inte kan avgöra hur högt upp det är. (Well, inte dom flesta möss iaf, jag har haft en liten musa som inte hade minsta respekt för höjder.) Har dom inget i närheten som dom kan klättra upp eller ner på är det alltså safe. Alternativ 2 är att du tar en plastlåda, IKEAs största samlalåda är nog att rekommendera för en honflock på 4, skär ut ett hål i ena sidan ock ställer lådan på en kant så delen med hålet sticker ut en liten bit. Detta ger samma effekt, men man kan ha fler burar på ett bord eller liknande. Annars funkar IKEAs 60 liters Samlalåda utmärkt i någon ställning dom säljer. Kommer inte ihåg vad den hette, men ska leta rätt på en tråd jag skrev när jag höll mina möss så. Du behöver inte vänja mössen vid den öppna buren på något vis. När dom bott litet kan så mycket yta visserligen bli lite läskigt, men möss är nyfikna och dom lär sig att det inte är farligt. Angående själva aveln så finns det vissa rekommendationer som "seriösa" musuppfödare brukar följa. Det är max 2-3 kullar per hona och helst en månads vila mellan kullarna. (Sen finns det lite om ålder och sånt också, där går åsikterna dock isär. Men jag skulle väl säga att en hona bör vara minst 3 månader vid första kullen och max ett år.) Jag förstår att det kan vara svårt att få tillräckligt med "avkastning" om man följer dessa rekommendationer som foderuppfödare. Men vill man ta fler kullar så får man ha i åtanke att en kull sliter väldigt mycket på honan, även om man tar bort ungarna direkt efter födsel. Så man får välja vad man tycker är viktigast. Din sista fråga kan jag faktiskt inte svara på. Jag vet inte, men personligen har jag aldrig hört om något sådant. Vill man minska risken kan man ju alltid låta någon unge vara kvar med mamman och sen avliva för foder när den blivit äldre. Vill man inte ha den storleken själv kan man ju spara ihop till ett gäng och sälja. Bara en tanke dock… En sista sak bara. Jag tycker mig verkligen känna igen ditt nick från någonstans. Har du möjligen pysslat med råttor eller andra smågnagare tidigare?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

MarajLowajz
2015-10-07 15:34
#2

Tack för svaret och förstår att det är känsligt :) Jag känner dock att friskt foder ger friska ormar :) Japp, jag har haft råttor tidigare. Var några år sedan jag hade dom :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Lamina
2015-10-07 16:20
#3

Åh, jag vet! Är jag helt fel ute med att du omplacerade en flock honråttor till mig? I vilket fall, kom på att jag ju glömde leta rätt på dendär tråden jag pratade om; http://mus.ifokus.se/discussions/506eff6fd4ebea5d0c003435-jag-ska-gora-revolution-bland-musburarna Och på min gamla hemsida finns det en del exempel på öppna burar; http://batsmousery.weebly.com/moumlssens-vardag.html

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

MarajLowajz
2015-10-07 18:58
#4

Ja det kanske jag gjorde? Vilka tog du då? Fick ju lov att avveckla råttor då jag reagerade på dom allergisk. Men nu efter typ 8 år så säger läkaren att jag inte alls är allergisk utan de är något med bihålorna som gjorde att jag reagerade mer på djur. Fast nu käkar jag medicin så 100% frisk! Tack för länkarna ska kika på dom :) Har några lådor som är ca 56 långa, 40 breda och typ 60 höga som jag ska använda. Har även hittat ett bord så blir att jag kommer stapla dom på varandra :) Lite frågor om inredning då, eller är det lika som för råttor? Är hö eller halm bra som bomaterial? Vet ju att råttor inte alls ska ha sånt men de kanske inte är samma som med möss? :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Lamina
2015-10-07 19:13
#5

Gud om jag minns vad dom hette… Har haft ett hundratal gnagare sen dess (musuppfödning), så kommer tyvärr inte ihåg alla. Men minns att det var 3-4 stycken och att en av dom var mink eller black rexad. Hennes päls var sååå len! Härliga flickor. <3 Jag bodde i Falun då. Men nog om det, ska inte kapa din tråd för mycket. Iom att du haft råttor så är det lättast att säga att man tar hand om på ungefär samma sätt. Det som inte är bra för råttor är inte bra för möss och vice versa. Enda grejen är att mushanar sällan/aldrig fungerar ihop. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

MarajLowajz
2015-10-07 19:42
#6

Åh var de du som tog pellis? Tjocka lilla rexen? Guh jag har saknat henne jättemycket! Hon ville alltid ha en morgonpuss och när hon inte fick det så var hon sur hela dagen haha. Åh blir helt tårögd nu ju! Det är lugnt att kapa tråden! Du tog ju över en brunvit också och en jasmine. Guh jag saknar verkligen dom råttorna. Mina älsklingar. Så hanar ska alltså helst vara ensamma om de inte går ihop med honor med andra ord. Får ta och hitta lite fler lådor då :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Annons:
Lamina
2015-10-08 00:53
#7

Ah, precis dom ja. Jasmine och jag klickade riktigt bra, hon är en av dom råttor jag sörjde mest när hon gick bort. Rexen (jag kallade henne något annat, kommer inte ihåg vad) var en härlig tjej hon med. Tyvärr vill jag minnas att hon dog i en fallolycka. Eller så var det en annan råtta… Men dom andra 2 levde iaf hela sina liv och somnade in av ålder. Det var några av dom sista råttorna jag hade. :/ Men du, jag skickar dig ett PM, har en fråga som inte riktigt hör hemma här.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Upp till toppen
Annons: