Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 698 ggr
Emouse
10/14/15, 4:17 PM

vild bebis

Idag när jag cyklade hem ifrån jobbet så möttes jag av något hemskt ( enligt mig)! Jag såg att min katt lekte med någonting i gräset. Ingenting konstigt men när jag fick syn på en svans så drog jag bort kattf*n i nackskinnet och hittade en liten mus. Ensam, skadad och rädd i gräset. Tur var att jag hade vantar på mig redan och kunde vara snabb med att lyfta den. Ena bakbenet släpades bakom hen och det var lite blodigt runt ögat. Velade mellan att ta med den hem eller släppa den på ett säkert ställe. Men mina tankar drogs till att den lilla stackaren skulle bli så fruktansvärt stressad och rädd hemma bland katten och hundarna och om den inte skulle klara sig så skulle den gå bort i sin normala miljö iallafall, och varm. För jag offrade min ena MC vante (som verkligen inte kan bli kall på ett bra tag) till den lille musen i en urskog här i närheten. Hade även lite müsli i fickan som jag la intill vanten. Hoppas bara att den klarar sig ignom kalla natten❤

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Maria
10/14/15, 4:27 PM
#1

Visst var det synd om musen men det är ju kattens instinkt att jaga möss så att kalla katten för kattfan är väl ändå att ta i???

Felet ligger snarare hos dig som har en katt ute som jagar om du nu ömmar så för möss.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ariama
10/14/15, 5:12 PM
#2

Du gjorde ett bra val, tycker jag.  Mer kunde nog nog inte göra för den, nu får naturen ha sin gång. Och jag gissar på att den klarar sig faktiskt. Kanske tack vare din vante, man vet aldrig. Du får hämta vanten i morgon . 😃

Emouse
10/14/15, 5:28 PM
#3

#1 Djur är djur, katter är katter och bara för att jag ömmar för att min katt skadar ett annat gör ju inte att jag STRAFFAR min katt för det heller. Behöver inte alltid gilla vad mina djur gör. Kattf*n är hon iallafall i sådana tillfällen skämt åsido. #2 Den verkade ju iallafall ganska pigg för att vara skadad. Väldigt chockad dock men jag hoppas innerligt att musen klarar sig. Har aldrig fryst med de vantarna på fastän det har gått timmar i kyla, fukt och snö. Ska gå dit ikväll och kika lite och se om den är kvar! Och hämta min vante om några dagar om den inte är kvar så har den iallafall en chans att komma tillbaka och hålla sig varm.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Zamwyn
10/15/15, 9:57 AM
#4

Håller med amaira, du gjorde det bästa du kunde i just den situationen anser jag också.

#1 Det var väl en särdeles fånig och onödig kommentar, katten lider knappast av att bli kallad vare sig det ena eller det andra.

Maria
10/15/15, 10:01 AM
#5

#4 Självklart inte.

Däremot brukar man ju som djurvän ömma för alla djur i allmänhet så ska man slippa att möss blir uppätna eller dödade av katter så får man hålla katten inomhus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emouse
10/15/15, 12:29 PM
#6

#5 Fast jag skulle aldrig hålla en katt inomhus dygnet runt. Enligt mig (!!) så ska de få möjligheten att springa ute i det fria, klättra, leka och JAGA. De är deras natur och det vill jag att de ska få möjligheten till. Men såklart om jag ser en liten mus bli plågad så avbryter jag ju lekandet. Såklart. Samma med alla mina andra djur.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Maria
10/15/15, 1:08 PM
#7

Så alla dina djur har full frihet att springa ut och in som de vill?😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emouse
10/15/15, 4:42 PM
#8

#7 Såklart inte. Men de får uträtta sina behov och har möjligheten att göra sådant de tycker om. Vilket många djur inte får i fångenskap. Katten släpps ut på morgonen, kommer in ibland under dagen men på natten får hon snällt stanna inne. Hundarna får träna, spåra, springa, leka, riva omkring i höga gräset lösa några timmar om dagen. Mina djur har det bra. De trivs med aktiveringen de får och vill att du respekterar min djurhållning. Jag respekterar att alla inte aktiverar sina djur exakt som jag och de får ha fria åsikter. Men För mig räcker det inte med korta promenader eller att hålla katten inne, Om man nu inte bor mitt i storstaden så att katten har väldigt hög risk att skadas.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: