Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 830 ggr
Lindb
2015-10-22 20:04

Låna en hane för avel

Jag är lite nyfiken över hur den här frågan ses hos er musägare/uppfödare om den inte redan har tagits upp; Att låna en hane ett par dagar för avel, för att göra en hona dräktig. Bland hund- och kattuppfödare är väl detta ett vanligt sätt för att avla, rent praktiskt är det väl oftast inte något som behövs inom musavel eftersom ni uppfödare oftast har och kan ha hanar hemma. Men hur ser ni på det alternativet?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
Minoth
2015-10-22 20:34
#1

Det är en risk med möss iom att möss kan vara väldigt känsliga mot främmande bakteriefloror. Jag skulle inte låna ut en hane till vem som helst. 

Men jag har lånat och lånat ut, men då har det varit till folk som har möss från mig och jag från den så bakteriefloran är liknande. Och självklart personer jag känner väl :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Alwyn
2015-10-22 22:43
#2

Det borde vara samma risk som när man köper nya avelsindivider så om man gör det då och då, vilket man oftast måste, så ser jag inte varför man inte lika gärna kan låna hane?

Zamwyn
2015-10-23 08:53
#3

Nja, låna ut hane är lite extra risk trots allt tycker jag. Först och främst riskerar man att han inte tar flytten så bra och/eller blir sjuk redan i samband med parning. Sen skall han tillbaka till ursprungshemmet och om där då finns flera möss är de i riskzonen också, även om man håller karantän så gott man kan. Plus att hanen tvingas byta hem flera ggr, vilket jag aldrig varit förtjust i då det gäller smådjur (vilka man ofta tycks ta för givet inte ska bry sig). En gång klarar de flesta, men hattande hit och dit är inget jag så gärna vill utsätta mina för. 

Men så himla besvärligt att ha hanar är det väl ändå inte? Jag har lite svårt att förstå problemet med att hålla egna.

Däremot tycker jag det är självklart att man har olika syn på det här så det som passar den ena kanske inte passar den andra och tvärtom så det finns ju inga givna rätta svar. 🙂

ariama
2015-10-23 10:04
#4

#2. När jag köper en ny hane hamnar han i karantän. ibland kan han få en hona före karantänens slut, då båda fortsätter karantänen. Det finns en risk, att hanen dör, att honan dör. Med eller utan karantän.

Ingen seriös musuppfödare låter en främmande hane träffa en främmande hona under några timmar eller dagar. Det funkar inte som med hundar eller katter.

Hela proceduren med karantäner på båda håll, kan ta ca 3 månader. Det kan vara närmare 20% av den musens LIV.

Om jag lånar in en hane, skulle jag inte tordas låta honom träffa mina möss utan 40 dagars karantän. OCH "spånskyfflande" som Grodan förespråkar, Jag ska ju lämna tillbaka honom frisk. Men han ska inte bara vara frisk när jag lämnar tillbaka honom, han ska inte heller göra den andra ägarens möss sjuka. Och när han kommer hem är det möjligt att han hamnar i ytterligare 40 dagars karantän, som kanske inte hjälper.

Jag skulle INTE gärna låna ut en hane, men jag kan sälja. Har han flyttat till andra möss, vill jag inte ha tillbaka honom. Jag skulle kunna göra undantag för - låt se nu *räknar på fingrarna* - kanske 3 uppfödare jag vet och känner, men inte gärna. Nej, Helst inte alls.

Har jag så sjuka möss då? Nää. Men möss har olika bekteriefloror, och ibland klarar de inte av varandras.

Något som är svårhanterligt med möss, är Rossel (av lite  olika slag och kaliber).  Jag har haft möss med Rossel, och ibland (fast länge sen nu) kan det återkomma hos någon. Mina möss är (enligt mig) motståndskraftiga mot Rossel, för jag har avlat på problemet.  Det gör att någon annans möss, som inte är motståndskraftiga mot just Rossel, kanske blir sjuka av mina,  Jag vet inte.

De möss jag har köpt in de senaste åren, har jag haft tur med . Eller så finns det gott om friska möss därute! Men också köper jag mestadels av uppfödare som jag vet är väldigt noga med sina djur och med sin avel.

"I min värld" är det inte alltför vanligt att möss dör av varandra. Men det förekommer, även "i min värld", så därför är jag både försiktig och noga. På mitt vis. Jag har t.ex. aldrig skyfflat spån. Men å andra sidan är det inte heller vanligt att jag köper in nya möss.

ariama
2015-10-23 10:06
#5

Egentligen är det här en BRA sak med möss!! Det förekommer ingen "mastodontavel", så som det ofta gör med hundar och katter, hästar, kossor och många andra husdjur.

Alwyn
2015-10-23 10:19
#6

Oj det var en lång karantän, då förstår jag att man vill undvika att låna ut! Ariama vet du någon tråd på rak arm där spånskyffling diskuteras? Låter intressant.

Annons:
Tsunamis
2015-10-23 10:19
#7

#2 Ja det är samma risk men som ariama säger så ska man ju sen lämna tillbaka hanen hel och frisk.  Det finns goda skäl till att musuppfödare hellre har 200 djur än 50 djur och behöva köpa in nytt material i tid och otid. Det kan låta överdrivet men dem som fått erfara massjukdom eller att individer insjuknar av varandra vill inte vara med om det igen. Ibland hjälper inte ens karantän, nya musen har helt enkelt en för annorlunda bakterieflora/immunförsvar gämfört med ens egna möss. Eller tvärtom.

Jag har lånat ut hanar men bara till dem som så gott som enbart har möss från mig så jag vet att det råder liten risk att nåt knas händer. Men risk är det ju alltid, jag kanske inte får tillbaka hanen för han insjuknade och dog. Nej jag säljer hellre eller tom. ger bort en hane till någon/utbyte mot avkomma om denne har ett genuint intresse i avel.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-10-23 12:24
#9

Jag har testat spånskyffling 1 vecka, 4 veckor, 6 veckor, 8 veckor och helt utan och vågrar påstå det har noll till väldigt liten obetydande effekt. Så idag gör jag ingenting sådant det får bära eller brista. Jag *måste* helt enkelt få tåliga möss och bara premiera dem, något annat går inte.

MvH  Tsunamis

ariama
2015-10-24 12:55
#10

Ja, jag har aldrig provat skyffla spån så jag vet inte.

Även jag är (vill helst vara) stenhård vad gäller tålighet, och förlorar jag en bra mus, så var den ju inte "bra" när det kom till kritan? Sorgligt, ja visst, men jag är inte så "blödig", det är bara ta nya tag och lite omplanering.

Men jag har heller aldrig förlorat en inköpt mus, eller en hel besättning, då kanske jag tänker annorlunda.

Grodan
2015-10-25 09:26
#11

Flera uppfödare strävar efter att ha samma bakterieflora på sina möss så att sådant här går att lösa smidigt, att låna avelsmöss av varandra - det kan vara både honor och hanar.

Nu bor vi dock rätt många mil ifrån varandra så vi brukar göra så att vi byter möss/säljer avelsmöss som vi ev är klara med.

Alla kan dock inte sälja sina avelsdjur. Säljer jag någon av mina, har ev några sämre egenskaper som t e x fel färg, fel temperament, fel stamtavla… för mig dvs.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: