Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 1629 ggr
Moamoaa
10/23/15, 9:27 PM

Mina ena mus klättrar

Som sagt så klättrar min ena hon mus på gallret i taket (vi har plast på sidorna) och jag vet inte om hon kan komma igenom springan då hon är väldigt liten vilket möss då är. Hon är väldigt sprallig och nyfiken mesans min andra är lite mer lugn av sig. Jag har skaffat dem idag och har aldrig haft möss innan då det egentligen var tänk att vi skulle skaffa en hamster men det blev inte riktigt av. Finns det något särskilt de kan äta, något godis, kan man ge dem vanlig hamster mat som torrfoder? Hur ska jag göra med hjulet? Är de lätt väckta? Det är så mycket frågor, jag vet men jag är rädd att jag gör något fel och vill deras bästa. Hur stor rekommenderar ni att buren ska vara? Och kan jag fixa någon "lekplats" utan att de kommer smita iväg helt och hållet. Vet ni någon enkel leksak man kan göra hemma? Vore väldigt tacksam för svar :)

Annons:
Emouse
10/23/15, 9:48 PM
#1

Det bästa är att blanda eget foder till sina möss eftersom foderblandningarna man köper oftast är onyttiga, feta och fulla av socker. Du kan hitta lite om det bland artiklarna här på sidan och läsa lite mer! De bör också äta lite annan mat någon/några gånger i veckan såsom grönsaker, kolhydrater, kött och lite annat vilket du också kan läsa om här. Hjul bör man helst inte ha till möss då svansen lätt blir krökt. Svansen är en förlängning av ryggraden så om man har ett hjul bör det vara minst 20cm i diameter och musen ska kunna sprika med rak svans. Buren bör ju vara så stor som möjligt men de flesta burar går bra, om de inte är för små. Du kan väl lägga ut en bild på buren du har? I buren kan man ha massor av strimlat tidningspapper eller toapapper som mössen kan boa i sina hus med. Tomma äggkartonger, andra kartonger, toarullar och annat smått och gott kan mössen ha jätteroligt med! Och det är även billigt! Lekplats är så enkelt, och kul! Ett vanligt skrivbord med en handduk som skydd för urin och avföring och med massa roliga saker är bra! Möss är höjdrädda och därför kommer inte mössen hoppa ned från bordet som tillexempel hamstrar gör. Tänk på att mössen kan halka på hala bordskanter och ramla ner om de blir för nyfikna! Välkommen hit!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Moamoaa
10/24/15, 9:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack så jätte mycket. Här kommer en bild på buren :) För mig känns den lite för liten men det kanske den inte är :/. Hur länge klarar de sig själva i en bur för efter lovet så börjar jag skolan igen och jag går rätt länge i skolan. Jag tog även ut hjulet och jag ska försöka hitta något foder som man kan göra hemma :)

Moamoaa
10/24/15, 9:27 AM
#3

Oj vet inte varför bilden blev sne :/

Johaannaa
10/24/15, 10:32 AM
#4

jag har haft mina tre möss i en plastlåda med hög kant(en av dom har försökt att hoppa över, men det var för högt, plus att man håller koll) har spån i botten och satt en korg i mitten, som dom älskar att klättra upp och ner i och springa runt på kanten. Dom ser ut att ha jätte skoj och även då har dom vågat klättra upp i min hand och klättra upp på armen, Vilket dom inte vågar göra i buren, förutom en. Så det är ett bra sätt att göra dom tama har jag märkt och samtidigt har dom roligt. Ska köpa en större låda, Så dom har större yta att springa på. Har haft dom i en vecka, så kan inte heller så mycket om dom. Men jag läser så mycket jag kan om möss. Helt underbara djur. :)

Zagesse
10/24/15, 11:10 AM
#5

Jag skulle säga bygg på höjden för att utnyttja så mycket utrymme som möjligt! Häng fågelleksaker, stegar, "knutar" och hängmattor i gallertaket så får de något att klättra i och utforska, samtidigt som man kan dekorera om när man vill för att de ska hålla sig stimulerade :)

Moamoaa
10/24/15, 11:21 AM
#6

Okej ska försöka sätta upp en slags hängmatta i gallret. Är dock rädd att de kommer klättra ut :/

Annons:
Lamina
10/24/15, 12:49 PM
#7

Din bur är lagom stor för 2-3 möss. Men funderar på vad galkeravståndet ligger på?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Emouse
10/24/15, 3:03 PM
#8

Din bur ser jättefin ut för 2-3 möss! Man kan göra så mycket roliga saker billigt! Vilken söting till mus som kikar fram i bilden!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
10/24/15, 3:04 PM
#9

Mössen klarar sig ensamma större delen av dygnet medan du är i skolan! Det är bara att du gosar och leker lite med dom när du kommer hem och ger dom färsk mat och vatten så blir de glada. Kanske någon godbit eller några extra pussar!;)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Moamoaa
10/24/15, 3:37 PM
#10

Haha okej tack för svaren :) Har aldrig haft möss innan men de är så gulliga :) Några tips på hur man kan vinna deras tillit? De verkar lixom ha glömt bort mig dagen efter eller så är jag alldeles för "spänd" på att få träffa dem. Men nu har de nyss varit ute och lekt la upp en video på dem på youtube :) Den heter "Piff och Puff på deras lekplats" haha.

Emouse
10/24/15, 3:46 PM
#11

Börja med att muta dom med lite godsaker i handen och de kommer så småningom att gå upp i din hand och utforska själva!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Minoth
10/24/15, 5:23 PM
#12

Galleravståndet på den buren är för stort för unga möss. Endast vuxna stora möss. 

Jag vet vilken typ av bur det är och den har tyvärr 1cm mellan gallrena. Du borde ha 0,7. Risken är att de kan försöka pressa ut huvudet och sen fastna och hänga sig, det har hänt en jag vet om… 

Du kan köpa fyrkantsnät på hornbach, biltema, bauhaus eller liknande och näta in gallerluckan och fästa med buntband.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Moamoaa
10/24/15, 6:37 PM
#13

Okej tack för svaret ska köpa det så fort som möjligt. Nu kommer jag inte kunna sova tänk om de dör :/

Annons:
Emouse
10/24/15, 7:23 PM
#14

#13 Inte så stor sannolikhet men det kan ju hända. Men tror verkligen inte det kommer att hända!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Moamoaa
10/24/15, 8:33 PM
#15

Okej för hon klättrar väldigt mycket och jag är väldigt rädd att det kommer hända :( Hellre att hon smiter ut :/

Grodan
10/25/15, 9:12 AM
#16

Hur gamla är dina möss? Varifrån har du tagit dem - har de haft stor bur med mycket saker eller har de bott trångt utan egentlig stimulans?

Klättrandet kan vara ett invant beteende för lite att göra samt tyvärr ett tecken på att musen inte trivs i fångenskapen. Denna mus kan behöva omprogrameras lite. Börja med att ta bort matskålen och istället hälla ut mat i buren så att hon får leta mat och får tänka lite. Dessutom får hon fokusera lite på botten av buren med att leta, gräva o sniffa efter mat istället för att bara klättra runt i gallret.

Ta också ut henne och se om du kan göra något skoj med henne. Försök dock inte att ta ut henne när hon klättrar i gallret. Om hon kan uppfatta det som att "klättrar jag i gallret får jag komma ut" slutar hon aldrig med det. Grejen är att se till att hon har ett rikare liv, är mer stimulerad och glad och glömmer bort att klänga i taket av stress o uttråkning.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
10/25/15, 9:15 AM
#17

#16 Bra skrivet och roligt att se dig här igen!❤

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Moamoaa
10/25/15, 1:30 PM
#18

Jag har haft ute henne väldigt mycket och jag köpte henne i en djur affär precis när de fått inne henne men innan dess vet jag inte vart hon hade bott :( Tack för att du svara ska ha ute henne ennu mer än vad jag redan har :)

Grodan
10/25/15, 2:17 PM
#19

Hur gammal tror du hon är?

Är dina två möss bra kompisar? Kommer de bra överens?

Jag tänkte när jag såg buren att allt står rätt till. Att det verkligen är två honor du har, att de trivs ihop samt att du sköter om dem väl när jag svarade. Det finns dock andra anledningar till klättrande i galler och det är att de försöker komma ut ur buren. Och bakomliggande orsak till det är säkert flera men de jag tänker på först är att de inte trivs med sällskapet de har eller att matskålen/vattenflaskan är tom.

Jag tänker lixom bara på mina unga hanar som bor i flock. Den ena började klättra i gallret och då insåg jag att han inte längre ville bo med sina bröder. De hade inte börjat bråka men tecknet var tydligt nog ändå för mig.

Det kanske låter konstig, att matskålen är tom, men möss äter ju mycket mer än många inser. Det är inte alls ovanligt att möss är hungriga om man råkat ge dem för lite mat. Så man ska inte skämmas för det.

Saker kan hända med Vattenflaskan, det kan vara stopp i den eller den kanske inte fungerar eller så är den bara tom eller har droppat ur och vattnet i buren dunstat… ja, det kan hända saker med en vattenflaska.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Moamoaa
10/25/15, 8:22 PM
#20

Jag vet att båda är honor det kollade jag nyss och deras underliv ser lika ut så ah.. Men de verkar trivas bra tillsammans jag har sett de tvätta varandra (om mös ens ska göra det) och maten fyller jag på såfort jag märker att den börjar bli tom (vilket den blir fort då Piff sparkar ut all mat). Jag är inte så orolig längre för puffs klättrade eller iallafall inte just nu då jag sett att piffs bajs är rött (asså inte helt rött som blod men de har en röd nyans i det). Vet inte om det är för något jag matad dem med eller så men blir orolig :/ Vet inte varför. När jag köpte dem i affären hade de nyss kommit så jag antar att de är typ så unga att de inte behöver vara med sin mamma (vet inte så mycket om den delen när det kommer till möss)

Annons:
ariama
10/26/15, 9:05 AM
#21

Hej Moamoaa! Här kommer jag med lite andra infallsvinklar och tankar.

Möss kan vara så olika. Du har köpt mössen i djuraffär, vilket inte  riktigt går att jämföra med möss avlade hos uppfödare.  Framför allt utställningsmöss avlas för att vara "stillsamma" och förnöjsamma, både i sina (ofta små) burar och vid hantering (de ska ju lungt kunna bedömas av en domare).

Svensktypade möss och/eller icke temperamentsavlade, har oftast ett mycket större rörelsebehov. De kan vara livligare med mycket spring i ben och huvud (dvs de är mer programmerade till spring än stillasittande).

En vildmus (tammusens förfäder) kan springa upp till en mil per natt. Inte bort  i avstånd, men sammanlagt i rörelse. Och det sitter "i huvudet", det är ett behov.  Detta behov kan vara mer eller mindre modifierat hos våra tammöss, via domesticering och avel.

För en livlig mus kan det vara en berikning i sin sin begränsade fångenskap, att ha galler att klättra på!

Det kan vara svårt att se, och finna balansen, mellan vad musen behöver, och vad som "blir för mycket" och istället stissar upp den i för högt varv. Möss är livliga varelser i sig själva.

Kanske har din mus ett stort rörelsebehov som behöver få utlopp för att den ska må bra? Då kan till och med ett stort springhjul vara bra för musen! 

Jag vet att många säger "aldrig spinghjul!", men jag håller inte med. Vissa möss behöver få springa på det viset, och mår inte bra av att fråntas det. Andra möss klarar sig utmärkt utan. Och vissa möss får man låta ha tillgång till hjulet under begränsade tider, så de inte "fastnar" i spring-beteendet.

Som sagt, möss kan vara så olika!! Det finns inte bara en enda standardlösning på ett problem eller ett beteende. Lycka till med dina nya möss! Det kommer säkert att gå bra! 😃

ariama
10/26/15, 9:10 AM
#22

PS. Musen på ditt foto behöver inte sin mamma. Det behöver du inte oroa dig för. 😉

Grodan
10/27/15, 6:06 PM
#23

#20 Vad bra. Då vet vi det. Honor. Är du helt säker? (haha, hur ska jag kunna veta att du verkligen kan se detta?)

Nej det är inget du behöver oroa dig för att musen klättrar runt i taket. Det är inget fel på musen.

Färgen på avföringen bör du hålla koll på, när du uteslutit att det beror på maten. Vad ger du för mat?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2/13/16, 7:09 PM
#24

Hur gick det sen med musen som klättrade?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: