Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1338 ggr
ariama
10/30/15, 12:56 PM

Ljuslyktor i keramik, och andra loppisfynd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag samlade ihop de ljuslyktor för värmeljus som jag har, för att fota dem. Hoppsan, i en av dem råkade det visst finnas möss som blev ungefär lika snopna som jag..

I olika butiker, samt loppisar och annat,  brukar jag kolla efter ljushållare i keramik. De är så himla kul att ha som bo åt mössen. Fast man behöver ha möss som kommer frivilligt, för man får inte ut en mus där inifrån "med tvång". 😃

Men det finns 2 saker att tänka på, och kolla upp. Det ena är att man måste känna med fingrarna inuti, efter vassa kanter som mössen kan skada sig på.

Det andra är att de hål/stjärnor/fönster osv. som brukar finnas på sidorna, inte får ha "fel storlek". De ska vara antingen så små att mössen inte får igenom huvudena, eller så stora att de kommer igenom helt.

Annars finns risken att de sticker igenom huvudet men inte får tillbaka det igen. Och det kan vara mkt svårt att hjälpa dem utan att slå sönder ljushållaren, och det funkar ju inte heller.

Allting på bilden är olika billiga fynd jag gjort, utom svampen till höger som kommer från djuraffär och givetvis då är ganska dyr - men söt. Den har heller ingen botten vilket kan vara en fördel.

Annons:
ariama
10/30/15, 12:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har några hus, en julgran, en pumpa, ett päron, en kakelugn (två faktiskt, den på bilden har jag inte använt till mössen, den är så liten och mest hög).

Har också andra saker, för blommor kanske, vet inte. I botten brukar jag sätta papper, eller tyg. Sedan möblerar de som de vill.

ariama
10/30/15, 1:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Det här är nog en gammal diskettbox, eller nåt liknande. Med lödpenna gjorde jag ingång och lufthål och de älskar att sova i den.  Givetvis har jag tejpat fast den när jag har den står "löst" högt uppe såhär, ingenting får ramla.

ariama
10/30/15, 1:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#3

Och så pumpan. Den har jag ofta, inte bara just nu för att det är halloween (snart).

ariama
10/30/15, 1:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

.

KickiG
10/31/15, 8:05 AM
#5

Jag har tittat på liknande i lopptorg, men aldrig köpt dem. tänkt att de är svåra at få rena och börjar lukta fort. Men helt klart funkar de :) Pumpan är ju för söt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
10/31/15, 9:54 AM
#6

Haha, känner igen några…

Jag hade också massa sådana fina små lykthus förut. När jag var på mässor byggde jag en liten by med dem på ett bord där mössen sprang. När det var jul fick de ett pepparkakshus. Inte så sunt… de åt på det. MEN kanske kan man just göra sånt också…? Baka nyttiga ätbara hus…!?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Emouse
10/31/15, 11:20 AM
#7

#6 Mohahaha, nu ska jag ta din idé om att göra ett hus som är nyttigt..;)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
10/31/15, 5:03 PM
#8

#7 Jaaaa!!! alltså det vore kanon!

Förlåt för OT…. (vi kan skapa ny tråd i ämnet… ätbara hus… eller?)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alana82
10/31/15, 9:20 PM
#9

Jag brukar även kika på en annan liten detalj när det gäller keramik till möss och det är om godset är laserat överallt eller om det saknas på insida eller undersida, börjar lukta skunk på en gång om det inte finns någe som skyddar mot muspink tycker jag, är det helt laserat så brukar det gå bra att köra i diskmaskinen och luktar ingenting när det väl är rengjort

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

MissanTissan
10/31/15, 9:46 PM
#10

Åh, har också tänkt på detta länge. Har dock inte haft möss, hamster eller gerbiler på ett tag så jag har gått på secondhand affärer och tänkt "Gud vad bra denna hade passat till en hamster, mus eller gerbil." Nu är det bara dags för mig att shoppa loss ;D

Har en dock som jag köpte åt en kompis. En sko. Så förbannat söt.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

ariama
11/1/15, 8:53 AM
#11

Jag klipper ur en "matta" från någon dagstidning eller kartong, som suger åt sig det mesta. Sedan får de stå ute i vattenbad när de blivit för stinkiga. Men framför allt använder jag dem inte kontinuerligt, utan har dem lite då och då när det passar eller jag har lust.

Lasering inuti på botten är ju förstås allra bäst (men papp- eller pappersbotten klipper jag alltid till).

Emouse
11/1/15, 10:27 AM
#12

#8 Det blir bra! Skrev faktiskt ett musvänligt knäckebröds recept för någon vecka sedan, man kan ju bygga hus av det!:D (enough OT nu)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
11/1/15, 7:31 PM
#13

För min del är det okej med OT. Enda nackdelen är att ingen kan se på rubriken att i den här tråden bakas även härliga ätbara musgodishus. 😃

Annons:
Zagesse
11/1/15, 8:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ätbar och ätbar, men jag  brukar göra dessa små "bon" åt mina små flickor av enbart toapapper, som jag ställer in efter att jag städat buren och rensat ut allt papper och bomaterial ur huset. Då får de själva kila in i bollen, kanske ta en tupplur, och sedan gnaga och riva ut toapappret som de sedan boar med i huset. Håller dem aktiverade ett bra tag! :P

Tsunamis
11/1/15, 9:02 PM
#15

#13 Fräckt! Hur gör du dem? Klister på mjöl eller?

MvH  Tsunamis

Alana82
11/3/15, 12:22 PM
#16

#14 såg ju jättekul ut, hur gör du dem?

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

MissanTissan
11/3/15, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här är den jag har. :D

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tsunamis
11/3/15, 1:16 PM
#18

#16 Nu svarar hon ju inte tyvärr men jag misstänker de är gjorda med uppblåst ballong, mjölklister/tapetklister och en del tålamod. Likt de här urnorna: http://hemgjord.blogspot.com/2014/01/urnor-av-ballong-och-papper.html

MvH  Tsunamis

Zagesse
11/3/15, 1:25 PM
#19

Åh förlåt, visste inte att kommentaren var svar på min! 🤐

Jag blåser upp en vanlig ballong till önskad storlek och stryker på remsor av blött toalettpapper till önskad tjocklek, samt lämnar ett hål vid ballongens knut för mössen att ta sig in. Det behövs inget mjöl eller klister, bara vatten, och tar kanske fem/tio minuter att göra. Men sedan behöver de stå över natten och torka innan man försiktigt spräcker ballongen.

Mössen brukar demolera dem efter en dag eller så, så den håller inte jättelänge, men har man ett par på lager så är det bara att sätta in en ny! Blir härlig aktivitet varje gång mössen har en ny boll att ge sig på, haha!

Tsunamis
11/3/15, 1:28 PM
#20

👍

MvH  Tsunamis

Annons:
Zamwyn
11/3/15, 1:37 PM
#21

Man kan använda en skål istället för ballong också, och göra små igloos. Var längesedan jag gjorde några nu, måste ta mig i kragen och fixa lite såna. Egentligen funkar massor av saker att använda, beroende på vilken form och storlek man vill ha. Bara fantasin sätter gränser. Alltför stora faller ihop snabbare när de är klara dock, så de är sällan mödan värd.

Alana82
11/4/15, 1:04 PM
#22

Detta måste testas, har redan ballonger som ligger och skräpar hemma

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Upp till toppen
Annons: