Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1078 ggr
Tsunamis
2015-11-06 09:32

Blazed Berkshire, Hereford och Headwhite

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Satt med min hemsida och med min sida över SVEMUS färgförkortningar och kom på att jag nog inte delat med mig av denna anekdot förut. 

Tänkte att hur sjutton ska man förklara dessa 3 varianter på bild, som ändå är så pass lika varandra. Headwhite är egentligen inte någon oficiell variant som man kan ställa ut men ändå är det roligt att ha med den också.

Enkelt förklarat - Blazed Berkshire har small bläs in mellan ögonen, Hereford har bred bläs och Headwhite har hela huvudet vitt.  Nu är ju dessa 3 individer ur samma Hereford linjer så det är väl bara ett bevis på hur varierade Hereford också kan vara.

MvH  Tsunamis

Annons:
Zamwyn
2015-11-06 10:07
#1

Tycker dina foton med linjerna är väldigt tydliga och bra!

Så vid registrering spelar det alltså ingen roll vilket anlag som ligger bakom, hereford eller ss, utan man går efter fenotyp? Hur funkar det med de som är någon slags mellanting, blir de jokrar?

Blir också nyfiken på hur mycket vitt på magen som krävs för att räknas som berkshire (i de fall bläsen/pannfläcken uppfyller kraven)? Vet  vad som eftersträvas i standard,  men tänkte just när det gäller reg.

Tsunamis
2015-11-06 11:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

i SVEMUS är det alltid fenotyp men att regga t ex. Röd så kan det vara bra att man är tydlig med vilken gen det berör mest för köpares skull eftersom i det fallet är generna olika. Ett förslag var att använda Sö. Gul till RY och Red till DY som de flesta verkar nu ha kört med, de som pysslat med röda möss.

Hereford standarden är satt efter Berkshire standarden så i avseendet av magen är de likadana. Dvs rektangel eller oval form sträckande mellan framben till bakben och inte hå upp efter sidorna eller insida benen, eller upp på halsen. Har ingen bra bild men magen är alltid svårast att få jämn. Jag är glad bara formen är jämn och inte går upp på halsen.

MvH  Tsunamis

Zamwyn
2015-11-06 11:20
#3

Tack för att du delar med dig av dina kunskaper, tycker det är superintressant! 

Har faktiskt letat efter magbilder på hereford och det finns inte många direkt för alla vill ju såklart visa upp huvudteckningen främst, men några enstaka har jag hittat. Ingen av så bra kvalitet som den ovan, dock.

Alana82
2015-11-06 22:06
#4

Fascinerande, min donna var headwhite med andra ord :D

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
2015-11-11 08:43
#5

Bra visat, tack!

Upp till toppen
Annons: