Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1798 ggr
Grodan
2015-11-09 20:16

Vildmus-pladder

Det blir vinter nu. Nu rasslar det på vildmusmotorvägarna in i stugorna… Och Anticimex tjänar storkovan på olika bekämningsmetoder.

Vi kan nu på nära håll studera de vilda släktingarna till våra tama möss om vi bara öppnar upp för dem.

Jag bor i kåk och plötsligt ser jag saker som jag läst om inte kan/ska/brukar förekomma. Olika musarter trivs inte tillsammans? Hur kommer det sig att det samsas skogsmöss, husmöss och näbbmöss på samma ställe?

Det är rätt lustigt. Jag föder upp möss och pussar på dem varje dag och skriver stamtavlor, släktforskar och planerar aveln. För att inte snacka om hur jag städar och matar och vad de kostar mig… nåja… sen går jag till jobbet på en gård där jag ska checka betestationer och plocka bort döda möss ur fällorna. Bara så kluvet…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2015-11-09 20:20
#1

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2015-11-10 06:24
#2

Vi bor numera i hus på landet, och vi har både husmöss och skogsmus i huset. Lite knepigt hur de verkar samsas, hos oss är de dock inte välkomna så vi har både katt och fällor. Men den biten får sambon sköta :S Tyvärr inga sällskapsmöss längre.

MissanTissan
2015-11-10 11:38
#3

Vi har vildmöss i vårat hus, så vi lade ut humana fällor, som fångar dom men inte dödar dom och stoppade i jordnötssmör. Dagen efter var jordnötssmöret borta men inte hade vi fångat någon mus inte.. Haha! Jäkeln kröp in, åt allt och sedan kröp ut på något sätt. Så det är bara iväg till affären och köpa en mindre variant.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Vattnadal
2015-11-10 11:42
#4

Jag får in större skogsmus på höstarna. De håller sig i köket, där de fastnar i slagfällor under diskbänken. Är de i andra rum tar hundarna dem om de visar sig.
De kommer så klart även in i djurrummet, där de fastnar i en levandefälla. Jag släpper dem ute, antingen långt hemifrån eller nära en hund.

Det har hänt att det suttit 3 skogsmöss i levandefällan samtidigt. Då har de två första troligen hjälpt in den 3:e, för det är ruggigt trångt då. Fast är de från samma gäng, samsas de. Vi har troligen ett gäng från fårstallet och ett från stallet, och de har gängkrig. Kommer möss från olika gäng i fällan dör en. Har en gång hittat en dödad skogsmus på golvet i djurrummet. Gängkrig!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ljungåsen
2015-11-10 16:35
#5

Vi har också möss inne så här års. För att hålla nere mängden kör vi med levandefällor, betade med choklad. Det fungerar förvånansvärt bra. De fångade mössen släpper vi ut vid en ödegård, runt en kilometer härifrån. Mössen härjar mest på den inglasade verandan där jag vinterförvarar mina blommor.

ariama
2015-11-11 08:24
#6

Jag har också alla 3 (eller 4, vet ej om jag har båda arterna skogsmöss) här. Fick en tokig liten näbbmus i en slagfälla i en skrubb i hallen. Vad skulle den där att göra!!? Den varken gnager,  snor bitar ut tyg, lagrar frön och annat eller äter allt den finner, insektsätare som den är.

(Å andra sidan hade jag puppor av humlemott där nyligen, så det var väl mumma i alla fall … )

#0. "Olika musarter trivs inte tillsammans? Hur kommer det sig att det samsas skogsmöss, husmöss och näbbmöss på samma ställe?"

Att "trivas tillsammans" och att "samsas" behöver inte vara samma sak. De delar troligtvis habitat, utan att behöva försvara sina förnödenheter eftersom de lever på lite olika vis, så de tolererar varandra utan att för den skull vara bästisar?

Man har gängkrig mot sina gelikar, men i naturen samsas ofta olika arter och släkten sida vid sida.

Annons:
Grodan
2015-11-11 20:09
#7

#2 Ja, jag har också båda arter.

#3 Ja, skogsmöss är väldigt svåra att fånga. Det går bra i början, sen blir det svårare. De är lite mer som råttor tycker jag. Misstänksamma. Kanske kollar de också vad deras kamrater gör/råkar ut för och undviker att göra samma sak sedan då de insåg att kamraten miste livet?

#6 Ja, jag blev så förvånad när det går/bor/samsas 3 arter på samma plats..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mitchan
2015-11-11 22:20
#8

…Sen är ju IOFS inte näbbmöss en "musart", inte ens en gnagare… Men… Detaljer ;) Jag har inga egna tammöss, men det brukade bo åtminstone en liten vild husmushane här hemma…. Jag såg eller hörde aldrig några andra möss och han höll sig till ett (konstant stängt) rum så jag misstänker att han var ensam lille plutten. Döpte honom till Arnold. Tidigare har hundarna fått tag i både husmöss och skogsmöss i/runt huset under samma period, så nog samsas arter här också! …Dessutom hittade vi ett par råttbebisar under altanen samtidigt som vi definitivt hade mus i källaren (och runt källardörren ett par meter från altanen) en gång. Nu tror jag inte vi har några gnagare alls, men för ett tag sen hittade jag en GIGANTISK död råtthona ca 100 meter från mitt hus, hoppas inte dessa megaråttor hittar hem till mig :O

KickiG
2015-11-19 08:59
#9

Här på sjunde våningen finns det inte mycket gnagare förutom mina egna :)  Men att flera samsas på samma område och man har större populationer i närheten av människor beror kanske på att det finns både gömställen, bomaterial och mat så det räcker åt alla utan att man behöver bråka om saken.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2016-02-01 18:56
#10

#6  jodå, näbbmöss äter säd och fröer… jag har fångat flera näbbmus med just det betet… levande OBS!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MissanTissan
2016-02-01 23:44
#11

Är jag den enda i världen som ser vildmöss positivt? :') Känns som det ibland. Tänker typ "Om det kommer möss hit för att äta min musblandning så måste den ju vara god!" Slipper husmöss sålänge jag har uteboden med en liten lucka och mat och vatten åt dom. Har öppnat många gånger och sett små möss eller råttor rusa till sina gömmor. Haha! Hade hur mycket vildmöss som helst förut inomhus, men dom försvann ur huset nät jag öppnade upp Boden åt dom och började flytta saker så det var m e r öppet och läskigt inne i huset.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Grodan
2016-02-02 19:18
#12

#11 ja😛

jag är livrädd för smittor


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LisaR
2016-02-02 20:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Smittor och spindlar är sånt jag drömmer mardrömmar om… Råkade förstöra ett fint musbo när vi renoverade i trädgården förra året. La ungarna i en duna-botten tillsammans med lite mat och vatten och gömde under ett buskage som jag täckte med löv. Efter några timmar hade de knatat vidare och jag vill gärna tro att de blev hämtade av sin mamma och levde lyckligt trots att vi förstörde deras hem <3 Ute får de vara, men kommer de in får jag panik.

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Annons:
MissanTissan
2016-02-02 21:54
#14

Jo det är jag medveten om. Därför jag fixat så dom håller sig på distans från tammössen'

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

nakuta
2016-02-02 23:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

bara för att vi räddade denna lilla bebis som på något vis hade tryckt sig in bakom vår badrumsspegel och inte kunde ta sig ut igen, ur söt liten bebis som fick flytta ut där den hör hemma och inte sitta fastklämd bakom speglen

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Alana82
2016-02-03 00:48
#16

Är inte det minsta rädd dem men så har jag i princip inte varit kattlös annat än på femte våningen i Stockholm och då hade jag inga djur alls så riskfritt med andra ord

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Upp till toppen
Annons: