Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1023 ggr
-Aida-
11/10/15, 1:23 PM

Mus i hus

Inte för att jag har mus i mitt hus men dom bor i sitt egna hus eller bur, jag föredrar och kalla de hus eller villa i jämförelse med deras storlek.
Vad är den minsta tillåtna storleken på bur till mus?
Jag hade tänkt mig en gallerbur alternativt har jag ett akvarium på 30 liter som jag kan göra om till hus, den har glaslock med små springor runt om, blir det för instängt? Springorna runt om locket är 5 mm.
Den är 36 hög, 29 bred, 29 djup, så det blir mycket man kan göra på höjden men inte bredden, den är fylld med räkor just nu som är tre år gamla, dom lever på övertid, jag funderar mest på framtis planer vad jag ska göra med karen när dom är tomma.

Jag har ett till 30 liter som är mera bred än hög, 39 bred, 24 djup och 26 hög, så den ger mer utrymme på båda bredden och höjden men då lär jag tillverka att slags lock med nät man kan ha på den då den inte har nåt lock alls.
Det bor just nu guppys i den och en otacksam mal som förstör mina växter, dom lever också på övertid.
Vad tycker ni?

Annons:
nadinemachines
11/10/15, 1:47 PM
#1

Jag tycker det låter lite litet att ha möss i så små burar. Det -lagliga- för en mus är minst 20 cm högt och den kortaste sidan ska vara 20 cm, men det är på tok för litet. Dessutom blir det för instängt med glaslock, till akvarium rekommenderas nätlock, men även det blir lätt instängt eftersom ventilationen genom buren blir dålig om det bara är nät på översidan. 

Jag har ca 130 liter (80x40x40) till mina möss och tycker det är rätt lagom, det går absolut bra med mindre, men 30 låter väldigt litet. Skaffa hellre en annan bur till eventuella framtida möss :)

-Aida-
11/10/15, 2:58 PM
#2

Ja men dåså. 😃 då kan jag lika gärna sälja karena med allt och köpa en helt ny bur istället, då ska jag hålla utkik efter en större bur.
Det vill säga när fiskarna inte längre finns kvar, dom är en utgift dom också.

Är det mer praktiskt att ha en gallerbur eller en duna?
Jag är mer för typ galler burar tycker man blir väldigt begränsad med duna eftersom den har plast runt om, sen enligt min erfarenhet kan plast med dålig ventilation orsaka svamp och andra ohygieniska grejer.

Skogshumblan
11/10/15, 3:24 PM
#3

Gallerbur. Mycket lättare att hitta på bra och stimulerande klättermöjligheter för mössen och de kan klättra i gallret på större yta än i en duna. 

Jag har haft både duna och Gallerbur. Även små Gallerburar är enligt mig bättre än duna just för klättermöjligheter. 

Jag köpte mina burar för ca 650kr på en djuraffär.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Grodan
11/13/15, 7:48 PM
#4

Jag tycker gallerburar är usla. De är inte hundra procent rymningssäkra alltid. Det räcker med att det på ett ställe är lite bredare så kan de komma ut. Sedan är de tillverkade i så himla dåligt material. Mjuk värdelös plastbotten som mössen kan gnaga sönder på nolltid eller som är hård och spricker lätt (och man kan absolut råka tappa botten vid diskning el dyl…). Gallret är ofta gjort av metall som rostar lätt, visst är den skyddad med färg, men den gnags/skavs bort rätt fort. Det är inte värt pengarna.

Då är dunabur, terrarium eller akvarium bättre - som dessutom inte stänker ut massa bottenströ. Alt bur man bygger själv. Det finns massa bra nät som inte rostar. Jag tycker också att labburar är bra, speciellt de gjorda i makrolon som har rostfritt gallerlock. Håller många många år.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

-Aida-
11/13/15, 8:00 PM
#5

enda problemet jag haft med gallerburar tidigare har varit just att dom rostar med tiden eller att de salmas typ nå fett aktigt smuts på gallret efter råttorna klättrat, de är svårt att gnugga bort, man fick ta typ en pinne i taget, inget man ville göra varje vecka, så på de sättet tycker jag de känns mer ohygieniskt.
större burar kan jag tro har större hållbarhet på platsbotten, jag är en sån som lätt tappar saker eller råkar trampa på nåt, så de skulle inte förvåna mig om jag lyckades trampa sönder en liten bur när den ska duschas.

Vattnadal
11/14/15, 10:39 AM
#6

Det jag tycker är värst med gallerburar är om man har honor i dem. Honor som får för sig att "städa och fixa" trycker ut strö genom gallret, så golvet blir fullt.

Samma sak med öppna burar. Visst kom det lite strö på golvet från dockskåpet 2 bröder bodde i. Men när jag delade dem och en fick 2 fruar, gick det inte, så de fick byta bur.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
-Aida-
11/14/15, 11:57 AM
#7

Jag har lagt ner mera tanke i detta med vilken typ av bur som skulle vara bäst, i min lägenhet en etta, så blir de ganska varmt i den, jag skulle behöva en bur som typ duna eller terrarium liknande som skyddar mot drag, fönstret är öppet nästan hela tiden,
Denna är en jag tittat på men den är mycket stor och kommer behövas göras rent där den står, de är inget man släpar in i badrummet, den väger liksom 20 kilo.
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/musburar/279185

En duna skulle väl fungera precis lika bra plus att man kan ta in den till badrummet för en nogrann rengöring men… dom är så fruktansvärt färgglada… 🤮
Inte för att jag avskyr färg men jag hoppades på något mörk färgat som inte skriker lysande röd eller liknande.
något i denna stil:
http://i463.photobucket.com/albums/qq357/gerbils_photos/Care/Cages/FOPTamburinoNatura.jpg

Fast större, den ser fruktansvärt liten ut, jag gillar att ha mycket utrymme att dekorera med skojiga grejer, så ett alternativ kunde ju annat vara:
http://cdn-cache.zoozoo.com/340x372in/image/52e230ada2cad075050896.jpeg

…. .. Det bästa är nog bara att bygga egen bur verkar de som, detta är omöjligt, jag är så himla petig med design på burar.

Grodan
11/16/15, 8:55 PM
#8

#7 Jag ser inga problem med att ha ett akvarium/terrarium som städas på plats, alt kånkas ut i trädgården eller badrummet för ordentlig skrubbning några gånger om året.

Terrarium kan man ha som öppenbur - strunta i skjutglaset - men bara om glaset framtill är minst 15 cm högt och de inte kan slänga ut saker (som Vattnadal skriver, öppna burar tenderar också att "läcka ut spån å grejer"…)

Hembygge behöver itne vara så avancerat. Tänk att du bygger om någon möbel. Att den bara håller en liten tid om det är trä. Du kan lacka 10 gånger men det kommer ändå att gnagas och grejas…

Av de burarna du länkar till rekommenderar jag nog ingen. Vet inte. det är bara bilder. Dunaburar tycker jag är jobbiga. Terrarium kan du köpa begagnat billigt på reptilforum, blocket eller dyl. Ibland är akvarium o terrarium billiga o gratis…

Jag gillar designen där det är akvarium och gallerdel upptill. Däremot är det viktigt att det inte finns mjuk plast någonstans. Möss kan gnaga sönder sådant snabbt och om då buren blir ofunktionell så var det ju ett olyckat köp. Det finns många olika modeller med grävdel nertill och gallerdel upptill. Främst till gerbiler. Gerbiler gnager så det kan inte finnas plastdelar på de burarna. Tips, kolla efter sådana. De brukar vara rätt dyra men också finnas begagnade för bättre pris.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

-Aida-
11/16/15, 9:15 PM
#9

#8 Jag har kollat lite på blocket ibland ifall de kan finnas nån som lägger upp nåt intressant som kan vara en bur eller är en bur, ska in och kolla på djurbutiken också för att se vad dom har för alternativ,
När jag jobbade på arken zoo då såg jag en sån som hade akvarium ner till och galler upp till, dom hade såna till försäljning och sen hade dom sina egna möss i såna burar, jag minns att jag tyckte om den buren ganska mycket men den kändes lite krånglig att städa och bygga ihop men de vore inte min första krångliga bur.

Upp till toppen
Annons: