Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 641 ggr
jonnson
2015-12-02 16:01

Hane eller honor

Hej! Tänkte bara kolla lite med er. Det är så att jag funderar på att skaffa en till bur med möss, för jag har helt fastnat för dessa fantastiska små liv. Men jag funderar på om jag ska ha en lite mindre grupp (3-4 stycken) honor eller möjligtvis 1-2 hanar.. Har hört att hanar går att få mycket tamare och att dom oftast är lite lugnare, så jag tänker att det vore kul att testa. Vad tycker du, en till grupp honor eller 1-2 hanar? Jag har i dagsläget 2 honor (en på drygt 1 år och en på drygt 3 månader) nästa vecka kommer det flytta hit 2-3 honor till som ska bo i den buren jag redan har. Burarna kommer stå precis jämte varann, spelar det någon roll för hanen/hanarna, att dom både ser och känner lukten av honorna? Vet ju hur hundar kan bli med löptikar.. Dom hanarna ni får fram, är dom avlade för att kunna funka ihop med andra hanar? Förstår att det såklart är en individfråga också, och att det aldrig finns några garantier. Om man ska ha flera hanar tillsammans, är det bäst att ta syskon då? Misstänker att det är bäst att dom flyttar in i buren samtidigt? Är det att föredra att dom är lika gamla om man skulle köpa från två olika kullar/uppfödare, eller är det bättre att den ena är lite äldre än den andra?

Annons:
JennyME
2015-12-03 06:37
#1

Hanar bör vara syskon eller far & son :) hade tre hanar ihop, far & söner, en gick bort men far & kvarvarande son lever fredligt ihop & sonen är ca 8 mån nu. Hanar sover betydligt mer än hanar, mina sover hela dagarna & piggnar till framåt em medan honorna har vakna perioder under dagarna. Hanar är lugnare, ja.. Iaf alla de jag har haft.. Föredrar hanar, bara synd att de luktar en aning mer, inte för att jag har så ont av det iofs..

JennyME
2015-12-03 06:39
#2

*än honor.. Skrev för snabbt ;) & nej rekommenderar inte att ha burarna jämte varandra, hanarna kan nog bråka vid doft av honor

Upp till toppen
Annons: