Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 927 ggr
fillemjau
2015-12-04 14:34

Plötslig död

Igår var jag med om en sak med mössen som jag aldrig har sett tidigare. Skulle kolla in hos två utav mina älsklingar, båda två på 3,5 månader och märkte att lillgrabben låg död i ett utav deras hus. 

Inga sår, inga skador som syntes utanpå. Granskade honom noggrant. Samma morgon hade han glatt skuttat runt i buren o sprungit i hjulet o ätit o grejat, så förvirringen är total. Kollade även i munnen på honom, kände på magen, kollade rumpan o kollade ögonen. (Han hade dött liggandes lite halvt på sida i ett hus med och han hade öppna ögon.) Ooooch jag kände på magen också och trotts undersökningen hittade jag INGENTING som såg ut att ha orsakat hans plötsliga död. Det ända jag inte gjorde var öppnade honom. Kanske borde ha gjort det men så blev det inte..

SÅ. Hans flickvän bor för tillfället ensam, utifall hon skulle vara smittad med nåt konstigt.

Har någon nån aning om vad som kan ha orsakat hans död? Blodpropp? Hur länge hade ni haft hans burkompis i karantän? Ingen utav hans släktingar har visat någon form av ohälsa, så hur stor risk tror ni att det är att avla på hans släktingar? Och med hans dödsbo, räcker det att slänga huset o göra rent buren med diskmedel?

Vila i frid min lilla sötnos ❤️

Annons:
Katniss
2015-12-04 14:38
#1

*styrkekramar* :(

R.I.P. Anton 💔

VildaVittra
2015-12-04 14:43
#2

Jag beklagar!

Ibland dör djur eftersom de inte är livsdugliga, det kan vara försvagningar i blodkärl, hjärtfel osv. Det enda man kan göra för att få svar på den frågan är att obducera, men det är nog svårt att göra på en sådan liten.

Något alla med smådjur borde ha hemma är Virkon, då behöver man inte slänga saker eftersom man kan desinfektera dom istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fillemjau
2015-12-04 14:57
#3

#1 Tack ❤️

#2 Ja det är det ända jag kan tänka mig att han skulle ha dött av, hjärt/kärl problem. Har dock för mig att ögonen ska bli lite utstickande av tex propp, högt blodtryck, hjärtflimmer och liknande. Du råkar inte ha nån aning? Och tack för tipset! Var inte så farligt dyrt heller!

Grodan
2015-12-06 03:29
#4

Går bra att skicka in möss till SVA för obduktion. http://www.sva.se/

Det är några år sedan jag sist gjorde det och jag har uppmärksammat att sva har uppdaterat sin hemsida en hel del. Jag brukade alltid ringa RF och förhöra mig om vad jag skulle fråga efter i mitt brev som jag lämnade med musen/mössen, så att jag skulle få rätt svar. Idag känns det dock som att ringa inte är riktigt vad de önskar att man gör.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2015-12-06 09:40
#5

Det går knappast att gissa sig till en dödsorsak utan kunnig obduktion.

Man kan - om man inte tycker det är för känslomässigt svårt - själv öppna sina döda djur. Inte för att man kommer så långt, men vet man hur de ska se ut, så kan man titta efter om ngt ser annorlunda ut. Oftast gör det inte det.

Men man kan titta efter fläckar eller missfärgning av levern t.ex. Eller parasiter i tarmen. Eller tumörer. Eller allmänt jämföra mellan individer för att se om ngt skiljer, när man har gjort det några gånger vvill säga, och när man lärt sig vad de olika organen är för något.

Jag hade en mushona för många år sedan, som var frisk på förmiddagen och död på eftermiddagen. Jag öppnade henne och fann att maginnehållet såg ut som "flytande gul senap". Med en så tydlig beskrivning ringde jag Roslagstulls Djurklinik och fick prata med en mycket trevlig man.

Han sa, att sådant här kan förekomma på hundar, inte allt för ovanligt, så det var väl troligt att detsamma hänt min mus. Jag vet inte exakt, men något med att magsäcken snörts åt (en form av tarmvred om jag förstått det rätt, fast magsäcken då), på ett vis så det blir totalstopp. Allt stannar upp, alla organ lägger av, och det går fort, bara på några timmar så är djuret dött.

Så, det finns mycket som kan hända och som kan vara dödsorsak. Att gissa är mycket svårt, för vi vanliga dödliga vet ju inte allt vad som kan gå fel.

Skogshumblan
2015-12-06 22:43
#6

Beklagar så din förlust.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
fillemjau
2015-12-09 10:54
#7

#4 Åh, lite sent påtänkt för mig! Men bra att veta att det går!

#5 Tänkte öppna honom först, men jag fick obehagskänslor över det, är nämligen livrädd för parasiter! Men bortsett från det har jag en rätt så bra distans till tomma kroppar, så jag kunde ju egentligen bara ha bitit ihop. Men men.

Och det var det jag var rädd för, att det finns hur många dödsorsaker som helst som alla  är lika troliga :( Hoppades ju lite smått att det fanns någon dödsorsak som var lite mer vanlig för möss, som tex att råttor ofta dör i Rossel. Fast något som går snabbt då. Men tack för hjälpen i alla fall!

#6 Tack❤️

Upp till toppen
Annons: