Annons:
Etikettfilmer
Läst 1480 ggr
Alwyn
12/12/15, 11:29 AM

Sebramusen Bobby-Girl

Får jag presentera en liten goding?
Detta är Bobby-Girl, hon är 4 veckor gammal ❤️

Annons:
ariama
12/12/15, 3:49 PM
#1

En liten goding var ordet!! Jättefin!! ❤️

Alwyn
12/12/15, 7:02 PM
#2

Tack :) hon är för go, det blir nog hon och en hona till som får stanna om inte helt rätt hem dyker upp

ajanki
12/13/15, 7:59 AM
#3

Hon ser helt orädd ut! Hon är underbar😍

Zamwyn
12/13/15, 10:50 AM
#4

Men så söt!

Alwyn
12/13/15, 6:19 PM
#5

#3 ja så länge man inte gör för hastiga rörelser eller skarpa ljud så går det bra!

KickiG
12/14/15, 12:07 PM
#6

😍

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Alwyn
12/19/15, 4:41 PM
#7

Bobby-Girl fick flytta idag tillsammans med sina systrar Tomboy och Lolita. Känns alltid lite svårt så klart men det ska bli jättekul att få följa dem i det nya hemmet.

Grodan
12/19/15, 9:52 PM
#8

Ser ut att vara på rätt väg till att få tama sebrisar.

Du skulle behålla de som blir tamast o avla vidare och selektera just för orädsla för människor…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
12/20/15, 3:22 PM
#9

Jo men det blir inget av med det eftersom de bär på svansknick. De går enbart till sällskap.

Grodan
12/20/15, 4:21 PM
#10

Men det får du också selektera för då, eller har alla det?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
12/20/15, 5:30 PM
#11

Ja alla bär på anlaget eftersom det är recissivt och de flesta har knyck. Eftersom det inte syns vilka i nästa generation som skulle bli bärare går det inte att selektera bort utan en himla massa kontraller genom inavel skippar jag det helt.

Grodan
12/20/15, 6:50 PM
#12

Ok. Antar att det är svårare med så få ungar i kullarna. Jag har selekterat bort svansknyck på mina möss, genom att helt enkelt bara välja de med hel svans i avel. Jag tycker att det är för hårt att stänga all avel på linjen om man har bra djur för övrigt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
12/21/15, 9:00 AM
#13

#11. Sanningen är väl den, att alla varelser (utom de som klarar mycket hård inavel) bär på skadade/skadliga recessiva gener. Vilket är anledningen till att inavel är skadligt när dessa gener dubbleras: De går inte att komma ifrån.

Sedan är ytterst få egenskaper (skadliga eller inte) beroende av ett enda genpar, utan beroende av en speciell mix av genkombinationer. Hur det är med just svansknyck vet jag inte, men det behöver inte vara bara ett genpar.

Sen har jag faktiskt blivit lite kritisk till uttalandet att man selekterar bort resessiva gener med inavel, tror det är mer komplext än så, om man inte börjar närma sig en mycket hög inavelsgrad, dvs som närmar sig 100%.

Annons:
ariama
12/21/15, 9:05 AM
#14

Vilken inavelsgrad har Bobby-Girl, vet du det Alwyn?

Alwyn
12/21/15, 10:20 AM
#15

Jag håller med dig Ariama, om man ska selektera bort skadliga recissivt bundna anlag krävs oerhört hög inavelsgrad, noggrann planering och mycket jobb…detta är anledningen till att jag avstår. Visst kan man chansa på att man lyckas få bort det genom att avla vidare på de som har normal svans men det är ju ett gamble. Jag köpte föräldrarna som avelspar från Österrike, uppfödaren hade väldigt många . De är inte kullsyskon men jag vet inte hur hög inavelsgrad tyvärr. Enligt den forskning jag läst nedärvs svansknick autosomalt recissivt och är inte kombination av flera olika gener. http://link.springer.com/article/10.1007%2FBF02981673

ariama
12/21/15, 12:31 PM
#16

Intressant länk. Men jag säger "hmm … ".  Behöver fundera här, tycker inte mina erfarenheter går att införliva riktigt…

Det kan ju också vara så, att det finns flera orsaker/genfel som ger svansknyck än just denna som syftas till i länken. Och/eller polygener som ökar/minskar utveckling och/eller grad.

När det gäller genetik och geners uttryck är det sällan enkelt.

Att jag inte längre tror att man (enkelt) kan selektera bort skadliga recessiva gener via inavel, beror främst på två saker.

1. I stort sett alltid är polygener involverade på något vis (antingen för att dölja/minska graden eller framhäva/öka graden), om det nu skulle vara så (relativt ovanligt) att defekten beror på en enda gen.

2. Jag vet hur oerhört svårt det är att medvetet försöka avla fram en ovanlig variant (djupt mörk röd, t.ex.) där många polygener är inblandade. Dvs "sätta på" polygener som  motsats till att "stänga av" polygener.

Alwyn
12/21/15, 3:03 PM
#17

Jag kan tänka mig att det är så att själva knicken, vilket även innefattar "avhuggna" svansar mm, orsakas av tk anlaget men att polygener självklart kan påverka hur själva defekten uttrycks precis som de påverkar ögonfärgs intensitet. Vissa får en ordentlig knyck, andra halvt avhuggen svans medans det hos vissa ser nästan normalt ut eftersom knycken satt längst ut på toppen och trillade av i ung ålder. Men om inte själva tk anlaget finns påverkas inte musen av de andra polygenerna.

ariama
12/23/15, 8:41 AM
#18

#17. Låter troligt.

Tycker det är lite otäckt att hela ryggraden påverkas (främst främre delen samt revben) av genen och inte bara svansen fast det andra inte syns… 😕

Jag gillar inte defekter som kan vara smärtsamma, och med svansknyckarna (plus resten) så går det ju inte att veta?

Jag har haft svansknyckar, men inte så grava deformationer som visas på nätet om man söker, huvva! Lättare svansknyck har fått leva, och jag har inte kunnat notera att de betett sig annorlunda, dvs jag  har sökt tecken på smärta. Men möss visar ju inte gärna sånt, men nog borde de hämmas i vissa rörelser, tycker jag?

Alwyn
12/23/15, 9:38 AM
#19

Ja visst står det att kota1 och 2 längst fram kan sitter ihop samt defekter på kotan längst ner (inte alltid dock som jag förstår det) men att det oftastpåverkar svanskotorna mest? Jag har ungar med olika grad av knyck och tycker att de beter sig väldigt normalt. De leker och klättrar som små apor :) men jag skulle inte vilja avla på dem medvetet nu när jag upptäckt problemet.

Grodan
12/24/15, 1:14 AM
#20

Men varför ska du rensa bort det men inavel. Prova med utavel. Eller ja, kanske alla sebror som är i tamhet är mer eller mindre släkt, men varför bedriva hårdare inavel än nödvändigt?

Jag säger bara att något som är väldigt enkelt inte behöver krånglas till. Välj bara ut de som inte har knyck att avla vidare på, om de nu har de andra egenskaperna som du så gärna vill ha - t ex det här lugnet och tamheten, orädslan för människan och annat som dina sebror uppvisar…

Bara anteckna i kullbladen om syskon fick knyck och försök att inte para två individer från kullar där flera fått knyck… 

Svansknyck är ett relativt litet problem som du avlar bort lätt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alwyn
12/25/15, 9:53 AM
#21

Det är för att alla avkommorna bär på anlaget och jag inte vill att anlaget ligger dolt och helt plötsligt poppar upp igen längre fram. Därför måste jag kontrollpara de avkommor jag får i nästa utavlade generation som jag vill fortsätta avla på, med morbror eller morfar som har svansknyck bara för att se om de är bärare eller inte. Det kommer att ge en massa möss som har noll avelsvärde för mig eftersom de bär anlaget och som jag kanske inte får sålt. Alternativet är att göra som du skriver Grodan, men då kan knyckar dyka upp igen och igen om jag har otur.

ariama
12/26/15, 9:47 AM
#22

#21. Ja det där är ju något som du behöver ta ställning till, och har gjort.  🙂

Som jag skrev i #13 "Sanningen är väl den, att alla varelser (utom de som klarar mycket hård inavel) bär på skadade/skadliga recessiva gener." Saker och ting är sällan enkelt, om man ser lite djupare än till ytan.  Det går knappast att komma ifrån skadade recessiva gener.  Man kan bara dölja dem (så som sker i naturen).

Kanske finns svansknyckgenen redan konstant i alla sebramössen? Det är inte omöjligt, så du kanske aldrig kan komma ifrån den ändå, vem vet? Vilket givetvis inte motsäger (eller skadar med) ett seriöst avelsprogram.

Även det här med inavel är intressant när man börjar förstå att det ofta redan är vad man arbetar med, även om man inte kan se det med en stamtavla som bara täcker 3 - 5 led.

Vilken avelsmetod som är bäst i nuläget, tror jag är omöjligt att säga säkert.

#19. Om man klickar på boken "Look inside" uppe i högra hörnet när du öppnat länken, så står det lite mer. Bland annat att t.o.m. mellersta = hela ryggraden påverkas om man studerar noga.

Olika delar påverkas olika mycket. Och så vet jag av egen erfarenhet att graden av påverkan kan vara oerhört mycket olika! Jag har bara upplevt mild grad - trots hög inavel på några av dessa djur, vilket även talar för polygen-teorin.

Det här är så intressant, samt ganska vanligt på möss tror jag, att det kräver ett eget inlägg. Vilket jag kommer att skriva när lust, tid och anda faller på. 🙂

Alwyn
12/26/15, 10:42 AM
#23

Ja jag har inte fattat några 100 procentiga beslut ännu, storasyster Iris är den hona som saknar knick och hon är ganska lugn men de med bäst temperament har skumma svansar. Vi får se hur jag gör till våren.

Grodan
2/2/16, 6:45 PM
#24

Jag läste aldrig länken i #15

Nu blev jag intresserad. (fast när jag tänker efter så är det nog ingen nyhet eg… eller ja, kanske på mus då… på den tiden när många kattmänniskor pysslade med möss hade vi intressanta diskussioner om svanskknyck på katt… och jag tror att det var efter det som jag skärpte till kraven här hemma… minnet är bra… )

#21 Det är ju lite lättare med ett djur där flera uppfödare bedriver seriös och målmedveten avel, antecknar och har samma grundregler om hälsa o defekter. Möss utan stamtavla, typ importer från massavlare, ger ofta svanskknyck i F1. Men när man då avlar vidare på möss från linjer där selektionen för knyck redan skett dyker inga flera upp sen… typ


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2/3/16, 11:09 AM
#25

Ja det skulle ju innebära att jag måste hitta en pålitlig uppfödare att importera från till våren om jag nu ska fortsätta…och jag känner att jag inte vågar mig på det igen.

Upp till toppen
Annons: