Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om sajten (INFO) Avel & Uppfödning Beteende, hälsa & skötsel Bur, strö, inredning & tillbehör Fikarummet! (OT) Kluringar Filmer Fotografier Förening, utställning & träff Genetik, färger, hårlag och teckningar In Memorian Köp/Sälj/Efterlysning/Auktioner Leksaker och aktivering Länkar | Links Mat och utfodring Möss med djur och människor Namnförslag & namnförklaring TÄVLINGAR Ö Gamla tävlingar
Beteende, hälsa & skötsel

Prick under ögat

2015-12-25 19:37 #0 av: Emilia2002

Såg idag att en av mina möss hade fått en prick under ögat.
Vad är det för prick? Sjuk? Måste jag åka in till veterinären? Hjälp.

Anmäl
2015-12-25 19:39 #1 av: postmortum91

skulle gissa på tumör tyvärr.

-Postnatal

Anmäl
2015-12-25 19:42 #2 av: Alexxiis

Håller med #1. Det ser tyvärr ut som en tumör. 

Bäst är att åka in till veterinären för att vara på den säkra sidan. 

Anmäl
2015-12-25 19:44 #3 av: Emilia2002

#1 smittar det? Tänkte om dem andra mössen som hon bor med isåfall kan få det. Vad kan man göra åt det om det skulle vara tumör? Bör jag ta henne till veterinären?

Anmäl
2015-12-25 21:41 #4 av: postmortum91

Nej det smittar inte om det är en tumör. Då är det troligtvis typ cancer och cancer smittar inte. Åk till veterinären och få ett expertutlåtande. OM det är en tumör så finns det inte så mycket att göra än att låta musen somna in när tumören stör för mycket. Just nu kanske musen inte bryr sig om den.

-Postnatal

Anmäl
2015-12-25 22:11 #5 av: Emilia2002

Okej, tack #4

Anmäl
2015-12-26 09:57 #6 av: ariama

Vårta? Vilket är en form av "tumör" som dock är ofarlig och inte växer. Låt vetrinär kolla.

Anmäl
2015-12-29 20:47 #7 av: KickiG

Liknar den vårta Gudrun hade och som veterinären opererade bort med ett litet enkelt ingrepp. Fast hennes satt vid urinöppningen så lite enklare ställe.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2015-12-30 20:28 #8 av: Tsunamis

De där växer väldigt sällan och sitter hyfsat löst i huden. Så länge den inte verkar irritera ögat så det rinner och håller på och geggar så är det bara att låta det vara. Håll koll på om musen blir synbart besvärad med ögat som rinner eller om en putsar sig mycket vid det ögat. 

MvH   SE-Tsunamis   hemsida   ~   email   ~   Facebook
Sajtvärd på Gerbiler ifokus

Anmäl
2016-01-02 22:13 #9 av: Grodan

Jag rekommenderar ifall vårtan blir otrevlig för musen, att ni uppsöker veterinär som kan ta bort den. Det är ett enkelt ingrepp men bör göras av van med bra redskap. 

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.