Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1027 ggr
lliinneeaa
2016-01-03 18:09

Min hona bits

Köpte för en ungefär en vecka sen mina första möss, 2 systrar (tyvärr från djuraffär då jag inte hittade någon uppfödare i närheten). Den ena är hur go som helst och kommer gärna fram o nosar när jag är i närheten av buren eller har handen i buren. Min andra hona kommer fegt fram efter några minuter och biter mig innan hon raskt försvinner igen. För varje gång biter hon hårdare och hårdare, senaste gångerna har jag börjat blöda. Vad beror det på? Kan det vara stress från att hon flyttade hit?

Annons:
bozboz
2016-01-03 18:13
#1

Hon är antagligen rädd. Är hon ung? Det brukar vara vanligt att bebisar bits då dom tror vi är godis. Ja självklart kan det vara stress o låt henne ta de i hennes egen takt! Det gäller att ha mycket tålamod!

lliinneeaa
2016-01-03 18:45
#2

#1 hon är tre månader. Okej, hur ska jag göra med den lugna? Vill hålla på med henne men vill ju inte skrämma den rädda.

Nordanälvens
2016-01-03 20:23
#3

Eftersom hon kommer från djuraffär så har ingen någon aning om vad som ligger i hennes släkt. Funderar på om hon kan ha ont någonstans, om det inte är pga stressen eller rädsla.

Mitt tips är iaf att ta det lugnt med henne, du kan fortsätta pyssla med den andra. Har du testat att mata den rädda från handen?

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

lliinneeaa
2016-01-03 20:34
#4

#3 Ja, innan hon bet så hårt så tog hon maten och gick sedan iväg och åt. Nu struntar hon i maten och biter bara innan hon far iväg. Kanske borde nämnt att det var en vän till ägaren av djuraffären som hade fött upp mössen, ska jag åka tillbaka till djuraffären och be om att få prata med denne privatperson (vän)? Angående egenskaper hos föräldrarna och så?

LisaR
2016-01-03 21:51
#5

Alla djur kan "smaka" av, om man tex nyss plockat med foder eller har nån annan doft på händerna, men inte hugga. Bits hon när du håller i henne? Fick du hålla i båda mössen i affären? Det är synd då möss vanligtvis är lugna, tåliga och snälla. Ge henne tid, muta med massa gott och gå långsamt fram. När jag blir biten av djur så rycker jag inte undan händerna utan låter dem nafsa och slutligen börjar de undersöka. Du kan ju uppmärksamma den som har kontakt med uppfödaren (om det nu är så att denne har det) på att honan bits och att man borde tänka till. Djur som säljes till sällskap ska vara vänliga och hanterade i butiken! Och om nu en kompis till affären föder upp djur så borde denna ha mer kunskap. Jag själv jobbar i djurbutik men skulle aldrig sälja ett djur med gott samvete om denne inte var lämplig som sällskapsdjur och trevlig.

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

lliinneeaa
2016-01-03 22:52
#6

#5 jag har inte velat tagit upp henne än ifall det är så att jag skrämmer henne då. Borde jag ta upp henne imorgon o kolla? Jag fick hålla i båda i affären men bara en väldigt kort stund. När jag har handen i buren kan hon hålla på o bitas ett bra tag innan jag tillslut tar bort handen för o torka av blod, om jag sedan sätter ner handen igen upprepas de.

Annons:
LisaR
2016-01-04 00:12
#7

Nu vet jag ju inte hur det ser ut när hon gör det, men låter som ett försvarsbeteende. En sån mus kan inte ha blivit hanterad. Jag skulle ifrågasätta butiken som säger sig känna uppfödaren. Som uppfödare till sällskapsdjur ska man kunna stå för att djuren är friska och trevliga. Jag skulle personligen be butiken att ta tillbaka en sån mus och sen inte köpa fler djur från den som sägs ha fött upp dem. Visst, saker och ting kan ske. Men om det är upprepade och många bett så kan du inte vara den första som råkat ut för dem. Nån har haft hand om mössen när de var små, och butiken har också hanterat dem dagligen. Sånt märker man.

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

lliinneeaa
2016-01-04 00:42
#8

#7 Fast när jag var i affären så bet hon inte ägaren av affären, varken när hon hade handen i buren för o ta upp dem eller när hon satt i ägarens hand. Kan det vara jag som gör något fel?

Minoth
2016-01-04 01:16
#9

min erfarenhet säger att möss som börjar bitas slutar sällan. de börjar bara bitas hårdare… 

möss ska inte bitas. Möss som bits är stressade, aggressiva eller sjuka. Djuraffärsdjur så det är inte så konstigt egentligen. Man ska aldrig stödja grossistavel och köpa från djuraffär.  Jag hade struntat i att hantera just denna hona ett tag, ge gott om berikning i buren och hoppas på det bästa. 

Men springer hon fram och anfaller dig är det inte alls bra.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
2016-01-04 08:51
#10

Du har fått många bra svar, men jag skriver ändå. 🙂

Jag anser givetvis också att möss inte ska bitas, det talar om att "något är fel" temperamentsmässigt, vare sig det är aggression eller rädsla som ligger bakom. 

Undantaget är om det gör ont förstås, och det är du som tillfogar smärta (eller tillfogar mer smärta, t ex genom att klappa på en skada du inte ser). Eller annat verkligt taskigt behandlande.

Din mus verkar försvarsbita, hon är rädd, men ändå så modig att hon törs tala om för dig att du ska BORT.  Mitt råd är : Akta fingrarna! Om du inte är en extrem självplågare förstås 😉.

Din mus är ett bra exempel på en mus som inte ska avlas vidare på - skriver jag på grund av en annan aktuell tråd och fråga om hur man vet att beteendet är bra för avel.

Om du vill ha kvar henne, så låt henne vara. Ha den andra musen som din sällskapsmus och vän, medan denna mus är sällskap till sällskapsmusen. 

Ha en hushållsrulle eller något att plocka upp den med, eller ta upp huset när hon gömt sig därinne, och flytta över henne till en extrabur eller en lekplats för henne, eller någonstans där hon kan vara utan att skada dig medan du pysslar med den andra musen som gillar dig.

lliinneeaa
2016-01-04 18:48
#11

Tack för alla svar! Funderar på om jag ska ha kvar henne som sällskap tills jag hittar en uppfödare här i Uppland (då jag inte kan ta mig så mycket längre) eller om jag ska lämna tillbaka båda två? Eftersom det kan ta tid o hitta en ny mus och jag inte vill ha en bitsk mus.

ariama
2016-01-04 19:56
#12

Det är en fullgod anledning att lämna tillbaka musen (eller mössen). Du väljer själv vilket du gör.

Naiz
2016-01-10 03:13
#13

Jag har tre st möss (en mamma och hennes två barn) alla tre smakar/bits när jag har handen i buren men så fort dom kommer upp i handen är det ingen av dom som bits. Ingen av dom har dock bitit så hårt att jag börjat blöda och en enda gång har mamman "attackerat" handen när jag stoppat ner den men det måste blivit för hon blev rädd eller så..

Testa ta upp den med hjälp av nåt, tex en toapappersrulle eller nån annan inredning. Mina går inte i handen direkt och jag kan inte plocka upp dom i buren utan ser till att dom går in i/på nånting som jag sedan tar upp och då har dom inget val än att gå ut på handen. Har funkar bra hittills och inga blödande fingrar :)

Hoppas det går bra och låt det ta tid! :) Håll på med den andra som vanligt så borde den rädda bli lugnare med tiden :) Jag har haft mina snart två veckor och det går bättre och bättre för varje dag men än är dom inte vana vid mej helt.

Så hade jag gjort iaf :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: