Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om sajten (INFO) Avel & Uppfödning Beteende, hälsa & skötsel Bur, strö, inredning & tillbehör Fikarummet! (OT) Kluringar Filmer Fotografier Förening, utställning & träff Genetik, färger, hårlag och teckningar In Memorian Köp/Sälj/Efterlysning/Auktioner Leksaker och aktivering Länkar | Links Mat och utfodring Möss med djur och människor Namnförslag & namnförklaring TÄVLINGAR Ö Gamla tävlingar
Beteende, hälsa & skötsel

Uv lampa till möss?

2016-01-04 11:09 #0 av: Tess21

Hej Jag har funderat på att skaffa någon slags uv lampa till mina möss, just nu har jag en vanlig lampa men tänkte köpa en uv för hört att dom mår bra av det och får d vitamin osv
Så tänkte fråga har någon erfarenhet att ha den här hos mössen?
http://www.zoo.se/produkter/fagel/fagellampor-uv-belysning-varmelampor-for-faglar/uv-lampor-for-faglar/compact-flourescent-bird-lamp-arcadia-uv-lampa-20-w.html

Anmäl
2016-01-04 12:25 #1 av: Minoth

du länkar till en fågel lampa.. För det första är möss skymning och nattaktiva och behöver inte UV ljus för att må bra eftersom de inte vistas ute i solen i det vilda heller. de kommer fram först efter solen gått ner.

Men däremot tycker jag det är viktigt med en dygnsrytm till mössen. Jag har kallvit LED lampa över burarna. 

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Anmäl
2016-01-04 12:39 #2 av: Tess21

okej tack :) 

Anmäl
2016-01-05 19:23 #3 av: Alwyn

Lampa till möss borde vara för att ge dygnsrytm och ev extra värme. Om du vill ge dem extra värme på något ställe, vilket säkert kan uppskattas, är en vanlig halogenlampa bra. Annars funkar led lampa bra, de ger ingen värme.

Anmäl
2016-01-05 19:36 #4 av: Tess21

okej tack :)

Anmäl
2016-01-05 19:41 #5 av: Tess21

vilken halogenlampa? googla och fanns väldigt mycket men kan inget om lampor :/ finns det olika styrkor på värmen också så man inte tar för varm :)

Anmäl
2016-01-06 09:35 #6 av: Alwyn

Det beror på hur varmt du vill ha det, ju fler watt desto varmare, du måste sätta den på ett säkert sätt så det inte blir brandrisk eller för varmt. Jag har vanlig glödlampa på 40w i en bur och spotlights med 20w i de andra.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.