Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1776 ggr
[dynamitella]
1/6/16, 8:59 PM

Akvarium passande för mus/möss?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå!
Jag har ett akvarium på skrivbordet som planerar att tömmas inom några månader. Det är ett "mollyhotell", vilket innebär att det rymmer ca 80 liter och har ytterst lite silikon (för eventuella gnagar-glada möss).  Ventilation finns, men en 20x10 cm lång plastlucka kan monteras av och ersättas med nät.

Skulle det passa sig med en ensam mus? Tänker mig då en ensam hane som ändå inte kommer överens med andra. 

Tanken är i så fall att inreda så naturligt som möjligt med grenar, ätbara växter och allt som hör där till. 

Anledningen att jag frågar här är eftersom det enligt lag går finfint, men minimåtten är ju rätt vansinniga, så :) Måtten är ca 50x40x50 cm.

Annons:
[dynamitella]
1/9/16, 12:24 AM
#1

Ingen som vet? :)
Personliga åsikter tar jag gärna emot. Gärna från uppfödare.
Det är väldigt viktigt för mig att djuren har det bäst möjligt.

Tsunamis
1/9/16, 9:55 AM
#2

Frågan är väl om du blir så mycket visare av fler svar här, såg att du fick en del respons på Facebook. Får du in lite hyllor och kan bygga avsatser på höjden och ge klättermöjligheter så skulle jag utan problem ha 4 honor där i om man ser till volym-ytan. Vill du ha så mycket utrymme som möjligt så är 2 honor mer än glada över att få bo där. Men ja du behöver fixa mer ventilation och sätta nät i den där luckan och maximera ytan.

MvH  Tsunamis

[dynamitella]
1/9/16, 3:10 PM
#3

#2

Tack för svaret! Jag skrev här innan jag hittade facebookgruppen, och där har jag fått många bra råd :) 
Jag tror nog att jag kommer ta bort hela locket (50x50 cm) och ordna öppningsbart nät upptill. Går det inte så får jag kanske se mig om efter en bättre lösning. Exempelvis ett terrarium istället.

Minoth
1/9/16, 3:28 PM
#4

Vad du kan göra är att lägga akvariumet ner med öppningen fram. Sen ordna en liten kant av plast eller glas nedtill och ha det öppet stående vid kanten på ett bord eller en hylla.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[dynamitella]
1/9/16, 3:56 PM
#5

Jag har 3 katter, så det går inte. Detta akvariet är välvt också, och går inte att lägga ner.

Minoth
1/9/16, 4:55 PM
#6

#5 tänkte att baksidan var platt. Men okej katter nej då är det nog ingen bra idé :) 

Om du har nätlock och akvarium är ju risken dock att katterna kommer ligga där uppe på. Då täpper de till ventilationen också. Så det kan vara värt att tänka på. Terrarium kanske är ett bättre alternativ?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
[dynamitella]
1/9/16, 5:00 PM
#7

#6

Den enda anledningen till att jag tänkte i musvägar var just för att jag har ett enda akvarium över :) Resten av rummet är täckt av terrariet och geckos. Jag har tyvärr ingen annan plats i nuläget än här. 
Katterna kommer inte in på rummet obevakade då jag har dubbelhaspar på dörren (så nät går, bara inte öppet :) ).

Jag ska fundera lite till här! Ska nog kunna lösa det.

Minoth
1/9/16, 5:10 PM
#8

#7 tänk på att det i akvarium lätt kan bli stillastående luft i botten. Egentligen rekommenderas det inte alls av den anledningen. Om du inte har en glasborr och borrar hål på sidan av akvariumet.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[dynamitella]
1/9/16, 5:53 PM
#9

#8

Ja, jag har läst det :) I taket på akvariet finns en liten fläkt som ser till att luften rör sig. Denna går att ersätta med en liten usb-fläkt på lägsta nivå så att ingen luft står och blir instängd.

Går detta inte kommer jag självfallet skaffa ett terrarium istället.

Minoth
1/10/16, 1:32 AM
#10

fläkt låter bra :)  kan nog funka kanon så länge mössen inte kommer åt den såklart :) 

Ska bli kul att se resultatet sen :D

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

StillaSinnet
1/10/16, 11:16 AM
#11

#9 Tyvärr upptäcker du att det inte gick när mössen blivit sjuka och förmodligen måste avlivas. Akvarium är inte avsedda för möss

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Minoth
1/10/16, 1:20 PM
#12

#11 håller med dig. Men om man har en fläkt som ser till att luften rör på sig så tror jag faktiskt att det hade funkar rätt bra. 

Men terrarium är bättre. Jag brukar alltid säga också att akvarium är för fiskar. Terrarium är iallafall till för djur som ska kunna andas luft.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Tsunamis
1/10/16, 3:34 PM
#13

Alltså, man får nog se till antalet möss och 2st med städning en gång i veckan (eller mer om man känner för det) så borde rimligen inte tillräckligt mycket ammoniak ha bildats.  Med fläkt blir ju inte luften stillastående heller.

MvH  Tsunamis

Annons:
[dynamitella]
1/10/16, 5:50 PM
#14

Jag tror att ni missbedömer mig som djurägare. Jag föder upp geckoödlor som inte heller kan gå i stillastående luft, och löser alltid så att terrariet/akvariet/lådan är luktfri och vädras ut ordentligt samt städas dagligen. Jag har min rutin där jag går runt och lukttestar, städar och matar/fyller på vatten.

Är något unket av någon anledning ordnas det pronto. 

Säger ni nu på fullaste allvar att det är djurplågeri att använda sig av ett akvarium trots fläkt så får jag ju överge idén.
Känns ju lite förvirrande när ni säger emot varandra :)

Grodan
1/11/16, 1:22 AM
#15

#14 Vi har olika åsikter. 

Jag själv använder akvarium. Jag ser ingen skillnad på det eller plastbaljor av olika slag. Jag gillar att ha öppet akvarium.

Möss är aktiva djur som rör sig, jag tror att det cirkulerar bra med luft ändå. Dock ska man aldrig ha tätslutande lock. Helst inget lock alls utan om man kan gärna en övervåning/takterrass.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
1/11/16, 8:59 AM
#16

#14 vissa kommer alltid säga det är döden för mössen vilket gör mig förbryllad för jag själv har haft (ett litet) antal möss i liknande plastlådor med bara nät ventilation ovanifrån som i Grodans exempel. Mina dog inte knall fall och inte heller nös de. Det handlar bara om hur man sköter om miljön för sina möss dvs städar och om man i så fall är orolig att man själv stoppar ner näsan så långt man kan och luktar. 

Men att sätta alldeles för många möss eller det 'lagliga tillåtna' antalet i sånna lådor med bara ventilation i taket nej det gör jag inte, men det tycker jag också är sunt förnuft.

MvH  Tsunamis

Alana82
1/14/16, 2:51 PM
#17

Har enbart akvarier och det fungerar lysande, men då har jag också rejält mycket större än laglig eller ens rekommenderad yta och städar innan doft ens hinner uppstå i dem, och jo jag stoppar ner hela skallen i mina eftersom det är tankar på cirka hundra liter eller mer (den största rymmer 28 möss-250 liter, 40st enligt jordbruksverket), har några mindre (rymmer 6 möss rekommenderat) men det är till ensamma hanar och de städas ännu oftare.

Har *peppar, peppar* ännu endast haft en enda mus som blev rosslig och dess avkommor har inte fått gå vidare i aveln på grund av detta och sämre temperament än jag kan tolerera.

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Upp till toppen
Annons: