Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 813 ggr
MissanTissan
2016-01-18 19:51

Rädda möss till tama möss

Tänker dela med mig med lite erfarenhet av hur jag fått rädda möss till trygga och tama möss.

När en mus flyttar hem till mig, så har jag nu lärt mig att man ska vänta drygt en vecka innan man börja pilla på dom. Även om det är svårt, detta kommer bli mycket bättre i senare dagar.

När denna tid gått kan du börja testa lite lätt. Börja med att ta upp lite spån och gnugga in händerna, lägg dom ner i botten av buren så musen kan komma fram och lukta på dig. (Det kan hända att dom bits eller nafsar) När dom gjort det har jag pipit till, som en mus brukar göra och rört fingret dom bitit i lite försiktigt. Sedan hållit kvar handen, om jag inte blöder mycket. Detta gör jag flera gånger under en dag, men ger dom tid emellan. Te.x. två timmar. Kommer dom inte ut och luktar på dig så ska du inte börja dra i hus och så. Då kommer du bara tillbaka senare.
Tänk på att hålla handen stilla i början så du inte skrämmer iväg musen.

När du gjort detta ett tag och musen inte längre bits/nafsar och kommer fram till handen så kan du fixa i ordning ett lekutrymme åt musen om du inte redan har det.

Låt musen självmant klättra upp i handen och flytta den sedan till lekburen. Sedan låter du den utforska, men behåll händerna i. Tänk på att dom första gångerna bör du inte ha några hus eller gömställen åt musen så tar den skydd hos dig och kopplar din lukt till trygghet. Ta inte detta fel, du ska inte skrämma musen för att få den att gömma sig hos dig. Utan du sitter tyst och stilla med handen som en liten bro så dom kan springa in under handen och gömma sig. Efter ett tag kan du ställa in något litet hus och ha kvar händerna. (Jag brukar kolla på film medans jag gör detta)

Sedan är det bara att återupprepa dessa steg om och om igen tills du känner att musen börjar bli säkrare på dina händer.

Kom ihåg att inte gå för snabbt utan ta tiden musen behöver. Alla möss är olika, så det här behöver inte nödvändigtvis fungera.

När musen känner sig säker med dina händer och inte längre bits alls. Så kan du börja ha mysstunder. Kanske kolla på film eller något och ha musen i händerna. I början kommer dom klättra och så, men brukar lugna sig ganska snabbt. Du ska inte hålla i dom hårt, utan bara ha händerna under och täcka lite, som när man fångat en fjäril. Sedan kan du försöka lista ut vad just denna mus gillar. Te.x. att bli försiktigt klappad på huvudet, bakom öronen m.m.

Det här är vad jag kommit på nu, kanske uppdaterar här lite då och då med fler saker jag testat och fått positiva resultat av. :)

Ni får gärna säga om ni tycker detta är ett bra eller dåligt sätt, om ni testar om det funkar.

Det har funkat på drygt 4-5 möss hos mig så hoppas det funkar för andra också :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Grodan
2016-01-18 20:13
#1

Vilket tålamod. Bra att du berättade om film där… hihi

Jag tycker det är viktigt att poängtera att några av de möss du tämjt varit skräckslagna och bitit (blodvite) för att försvara sig mot läskiga människor - dvs inte haft någon tillit alls till människor. För det här tillvägagångssättet är mycket för helt otrygga möss.

En mus som bara är lite ohanterad men har en relativt god tillit till människor och inte förknippar människa med trauma eller dålig upplevelse går att få tam och trygg på några minuter till någon dag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MissanTissan
2016-01-18 20:18
#2

Haha, jaa. Sen jag börjat med möss har jag snabbt gått igenom filmlistor xD

Jo precis. Haha! Kanske ska skriva något om bara lite skygga möss.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: