Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1759 ggr
ariama
1/25/16, 5:51 AM

Rossel, beskrivning och behandling

Det här tycker jag var så himla bra och informativt skrivet att jag vill ha det i en egen tråd som är lätt att finna igen. Grodan skrev här:

http://mus.ifokus.se/discussions/56a4f2db8e0e7418b0001b15-rosslar-hela-tiden?discussions-1

GRODANS INLÄGG:

Rossel behöver inte vara livshotande utan kan vara slem som vibrerar i luftvägarna. Men det är inte bra att ha för mkt slem och vätska där och bakterier kan orsaka mycket skada. Det ska antibiotika hjälpa mot.

Vilken antibiotika som hjälper kan man bara gissa sig fram till. Långt ifrån alla hjälper. Därför är det inte alltid en garanti att bara för att man får antibiotika utskrivet så skall musen bli frisk.

Veterinären behöver vara lite insatt i vad som hjälpt de senaste mössen som haft Rossel idag och inte bara gissa på att ett bredspektra antibiotikum hjälper. Bäst är också om man kan ta något bakterieprov från näshåla eller så.

Vi resonerar så att det är de klena mössen som börjar rossla samt ev blir väldigt sjuka i Rossel. Dock kan vi ägare hjälpa dem väldigt mycket genom att ge dem en bra miljö att leva i samt supernyttig mat. Buren skall hållas ren, fri från ammoniak, stå fritt från drag mm.

För att musens immunförsvar skall få så mycket hjälp som möjligt matar man på duktigt med mat som är så naturlig som möjligt. En väl sammansatt torrfoderblandning med säd och fröer från människomathyllan rekommenderas. Färskmat som är mycket nyttig för klena sjuka möss är babyspenat, rå broccoli, gröna ärtor, rå lax, havrekli, vetegroddar, mandel.

Läs mer här: mat-som-starker-immunforsvaret

Om du känner att du behöver ge din mus extra tillskott så rekommenderar jag

reconvalescent dog pasta.

Annons:
Grodan
1/26/16, 7:57 PM
#1

haha, hon vill att jag ska skriva en rossel-artikel…

Mera saker att tänka på

  • hur mår musen? hur hen än låter så är det allmänkonditionen som avgör hur sjuk musen är
  • en mus i flock på flera kan rossla och de andra kan vara tysta/friska/symtomfria

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
1/28/16, 8:18 AM
#2

Nädå Grodan, det blir så bra hopsamlat här ändå. Det räcker😃.Och så lägger jag till denna din formulering som jag tycker var så bra formulerad:

Ljudet kan vara jobbigt, men om musen är i god kondition för övrigt så finns ingen anledning till oro.Så frågan är hur hon mår mer än hur hon låter.

Grodan
1/30/16, 9:49 PM
#3

😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Thowas
2/11/16, 5:41 PM
#4

Men om det bara är en i flocken som låter, och de andra är frisk då?

Emouse
2/11/16, 6:23 PM
#5

#4 De är smittade, men de behöver inte ha symtom.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Thowas
2/11/16, 6:37 PM
#6

Jag tänker ju mest att om de är symtom fria kan man avla på dem då? Läst om de som fått sina möss friska, men alltid undrat om de sen haft dem i avel eller ej…

Annons:
Upp till toppen
Annons: