Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1004 ggr
ariama
2/1/16, 2:49 PM

Hur olika blekgener bleker olika färger.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag olovandes lånat foton av Vattnadal, och du Elin får protestera om du protesterar 😉vilket jag tror att du inte gör 😃.

Fotot överst är alltså ett potpurri gjort av mig, med foton tagna av Elin, och de är på Elins vackra vattnadalsmöss.

Jag utgår från agouti, en helt oblekt variant som har både svart och gult pigment i sin färg. Då är det också lätt att se vad och hur som bleks beroende på blekgen som används. Agouti, "orginalfärgen" syns längst ner till höger.

Alla de andra mössen är också agouti, fast med olika blekgener som alltså skapar andra färger.

Agoutins hårstrån har svart pigment i botten, ett band av gult pigment ganska långt ut på hårstråna, och sedan en tipp av svart pigment igen.

Till det svarta pigmentet hör svart, brunt, blått, och till det gula pigmentet hör gult, rött, "beigeaktigt", "brunaktigt".

Mössen överst till höger är nedblekta med en c-blekning. c-blekningarna tar bort det mesta gula pigmentet men inte särskilt mycket av det svarta. Resultatet blir silver-agouti. Genen bör vara chinchillagenen därför att andra c-blekningar bleker även ner svart pigment (se nästa inlägg).

Musen överst i mitten, argente, är en agouti nedblekt endast med pp, rödögongenen. pp bleker svart pigment mycket och gult pigment väldigt lite. Så musen får övervägande en "gul/röd" färg (underpälsen blir dove).

Mössen till vänster är argente-creame, dvs de har både pp rödögongenen OCH en c-blekning. Både det svarta och det gula pigmentet bleks mycket.

Att de nedre argente-cream-mössen är gulare kan bero på två olika saker (eller i kombination). De nedre gulare i bilden kan ha chinchillagenen (som bleker gult minst), medan de övre har en starkare blekgen, eller så handlar det helt enkelt bara om färgavel och polygener.

(Om någon hittar något att rätta, så är jag enbart tacksam. Ibland blir jag lite snurrig i bollen av de här blekgenerna )

Annons:
ariama
2/1/16, 2:51 PM
#1

Det som ser "brunt" ut på agouti är alltså gult pigment! Det måste man förstå, för att förstå blekningarna.

ariama
2/1/16, 3:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Rödögongenen p/p bleker alltså svart pigment mycket och gult pigment lite.

Medan de olika c-blekningarna bleker gult pigment mycket, och svart pigment … mycket, eller litet, beroende på vilken blekgen det är.  Serien bleker pigmentet i en fallande skala enligt följande:

Chinchillagenen c(ch) bleker svart pigment lite och gult pigment mycket. Det är den c-gens-variant som används om man vill ha lite gulfärg kvar i blekningen, t.ex cream (eller creme). Hur mycket gul-ton man önskar kan man till viss del styra med polygener (som synes av fotot överst).

Extreme dilution c(e) bleker svart pigment mer än chinchillagenen, och bleker gult till vitt. Extreme dilution är extremt känslig för polygener, och en svart c(e)-blekt mus kan variera i färg från ljus beige till närmast mock chocolate. Men gult släpper den inte fram i första taget.

Himalya-genen c(h) bleker svart pigment ojämt på musen (siames) beroende på kroppsvärmen, men gult pigment blir alltid vitt. Därför kan man aldrig få en gul/röd siames eller colorpoint.

Albinogenen c, ja inga problem här, den bleker allt till vitt, utan pardon.

ariama
2/1/16, 3:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vill man avla splash får man tänka på allt det här. Vilken som är grundfärgen och vilken som är blekfärgen.  Att få fram en bra gul splash eller tricolor är ganska svårt.

En gul splash blir väldigt lätt gul och vit, inte gul och ljusgul. Och en gul tricolor blir gul-vit-vit, inte gul-ljusgul-vit. Eftersom de flesta blekgener helt tar bort gulfärgen. Vill man ha en ljus gul ton kvar i det blekta, så är det endast chinchillagenen som funkar, samt polygener/färgavel.

I Finland finns något som heter Intense Chinchilla, som bleker ännu mindre än chinchilla, dvs det blir mer färg kvar. Denna borde gå att använda till gula/röda både splash och tricolor, tänker jag.

Vill man avla splash/tricolor som ju baserar sig på både en orginalfärg och en blekgensfärg, samtidigt, så behöver man ha allt det här i huvudet. (Eller bara köra på, utifrån hur mössen ser ut, det går det också 😉). Tyvärr räcker det inte riktigt, eftersom plashgenen i sig även beter sig lite udda i sammanhanget. I alla fall vet inte jag allt vad som gäller med splashgenen med i leken.

Olika färger bleks också olika mycket av de olika c-blekningarna. T.ex. chocolate är inte så attraktiv med splash som svart är, eftersom chocolatens kontraster inte blir så tydliga.

Spectra på fotot. Hon är chocolate/fox-splash. Splashfläckarna syns knappast, ännu mindre nu när hon mörknat så hon nästan ser oblekt ut. Extreme dilution har den egenskapen att den kan mörkna väldigt mycket med åldern.

(det är fortfarande fritt fram att rätta mig😉, jag är ute på djupt vatten )

Grodan
2/1/16, 5:53 PM
#4

👍


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alana82
2/2/16, 12:44 AM
#5

Mycket bra belysning av de luriga C varianterna

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Zamwyn
2/2/16, 9:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det här funderar jag mkt på. Har köpt in ett antal blekgensvarianter och har c(h) och c(ch) och troligtvis även c(e). Argente creme-varianter har jag fått på bebisar, och de är i snudd på vita utan ngn underfärg som jag kan se iaf, så jag tror att de möjligtvis är c(e)-blekta eller iaf c(ch)c(e) för det har inte kommit något blått eller cinnamon som annars skulle kunna bidra till det hela, och finns knappt bakåt heller (vare sig i stamtavledjuren eller dessas syskon). Utesluter dem dock inte helt, förstås.

 Silver agouti-varianter finns också, och även med dem funderar jag på om jag har åtminstone en och annan falsk med A-c(e)c(e) eller A-c(ch)c(e). 

I vår och sommar sen kommer jag bli lite klokare på vad jag har för även om jag inte planerat in några rena testkullar bara för att, så är det flera som blir det i praktiken ändå pga hur jag vill kombinera musarnas egenskaper i övrigt. Himalayagenen är ju inte dum att ha, den lär hjälpa till att ge iaf lite ledtrådar.

På bilden 4 v honor: 1 argente creme av ngt slag och en silver agouti (antingen äkta eller falsk). Dock mitt under pälsbyte. 😛

Annons:
ariama
2/2/16, 9:30 AM
#7

#6. Jo, blekgenerna blir ju inte lättare av att de går att kombinera i all oändlighet (känns det som i alla fall) och många av dem går inte att se med blotta ögat vilken/vilka gener som ingår.

Själv har jag faktiskt väldigt lite koll på dem, kan enbart en del teoretiskt, om jag tänker efter ordentligt, och kollar lite extra i Eva Johanssons häfte  "Färgavel: Musgenetik".

Har själv en del blekgener just nu, med noll koll känns det som, men jag vet att jag har extreme dilution och bör ha himalayagenen där nånstans också fast den är dold just nu, men vet inte om jag har fler, kanske chinchillagenen? Varpå det blev allihopa i alla fall … och noll koll …

"Argente creme-varianter har jag fått på bebisar, och de är i snudd på vita utan ngn underfärg som jag kan se iaf,"

Hm, argente-creme … är du säker på att dessa inte bara är vanliga creme, dvs inte tickade? För har de någon som helst "gulton" kvar, och är tickade, så bör inte underpälsens färg försvunnit helt, eftersom gult bleks mer/fortare än svart pigment (svart/brunt/blått). Då borde de vara kritvita.

En c-blekt gul blir svartögd vit. Fast med chinchillagenen kan den bli creme.

Zamwyn
2/2/16, 10:16 AM
#8

#7 Tror inte de är genetiskt cream (om du menarc(e)c), fast de kanske räknas som det om jag ställer ut dem? Borde ha ploppat upp bone/svö cream också annars tänker jag, om inte bland just dessa så bland släktingar. 

Uttryckte mig kanske lite knepigt. Det är alltså fortfarande skillnad på överfärg/tickning och underfärg, och även dessa kan bli aningen mörkare med åldern verkar det som, men bottenfärgen är inte blå, inte ens antydan till ljusaste blå, utan vit.

Alla argente cream har inte jättetydlig underfärg heller vad jag sett, så en blek sådan kan nog påverkas ganska mkt även av c(e), eller så är de helt enkelt bara bleka vanliga argente creme (eller vad man nu ska kalla sådana utan foxmage). Men helt omöjligt är det ju förstås inte att de är cream. c(e)c(ch) eller c(e)c(e) är bara en fundering från min sida som jag hoppas jag kanske kan få antingen bekräftad eller dementerad vid tillfälle. 🙂

ariama
2/2/16, 1:05 PM
#9

Jag vet faktiskt inte vad jag menar med cream, genetiskt. Annat än att de inte är tickade, dvs inte A. Medan jag menar att argente-cream däremot är A och tickade och alltså har mörkare underpäls - lite eller mycket men inte vit. Det är vad jag menar. c-varianterna törs jag inte ge mig på eftersom de är så lika. Tror jag.

Men ärligt talat, jag vet inte. Har så lite praktiskt erfarenhet av dessa varianter, så det är mest teoretiska tankebubblor jag blåser ut.

Zamwyn
2/2/16, 2:06 PM
#10

Dessa borde vara  tickade, är cirkus 95 % säker på det med tanke på föräldrarnas stam och utfallet i kullarna. 

Får se om himalaya (varianten) dyker upp så småningom i någon kombination, det ger ju lite mer klarhet än fenotypiska cream och/eller pew som kan ha så olika genotyp,  men min gissning är att jag inte har c alls. Har inget emot att ha fel, jag tycker det är spännande att försöka klura och stämma av hur som!

Inget fel på teoretiska tankebubblor, och om du har lite erfarenhet av dessa varianter så får man kalla min minimal, på sin höjd. Mikroskopisk passar kanske bättre 😃

zombivarg75
12/28/19, 3:59 PM
#11

Lyfter upp denna artikel då jag finner den väldigt lärorik och intressant.   Samtidigt så har jag så klart frågor.       

Här pratar ni om svart och gult, jag undrar om det finns fler/ andra än svart pigment och gul pigment?    Vad heter dom och hur ser dom i så fall ut med dom olika c-blekningarna?

Jag är inte duktig alls på gener och allt vad det innebär, försöker lära mig men tycker det är svårt så jag skriver upp mycket för att kunna gå tillbaka och komma ihåg. Jag vill hålla på en del med just blekning av olika färger speciellt svart och brunt, detta kommer bli helt nytt för mig. Samtidigt så ligger mitt hjärta hos splash och tricolers, har fött upp dessa i liten skala nu under ca 2-3 år, där är det ju också viktigt med blekgener. Dock har jag bara parat Splash och tricolers med varandra. Jag har aldrig tagit steget att para in andra färger/ blekgener osv. Känner att min kunskap sätter gränser och jag vill nu vidga mina vyer, prova på nya färger/ kombinationer osv men ändå behålla mina älskade splash och tricolor. 

Jag vill bara veta mer om allt men vet inte hur jag alltid ska formulera frågor för att få dom rätta svaren.

Upp till toppen
Annons: