Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 821 ggr
Sanjolina
2/2/16, 10:06 PM

Sätta ihop honflockar :)

Jag undrar lite hur ni har gjort om och när ni satt ihop honor från olika kullar i olika åldrar? Jag har nämligen två flockar för tillfället som så småningom kommer att sättas ihop.

Den ena består av 3 honor på 3 månader och 2 dagars ålder, den andra av 2 honor på 6 veckor och 2 dagar. 

När de först träffas kommer det vara på en yta ingen varit på tidigare (steril), men vilka borde jag sätta ut först? De äldsta honorna eller yngsta? Eller borde jag blanda och ta en i taget från varje?

Annons:
Alana82
2/3/16, 12:42 AM
#1

Jag skulle sätta ut de som verkar minst dominanta först, är ofta de yngre men inte alltid

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
2/3/16, 6:17 AM
#2

När jag låter nya möss träffa varandra håller jag dem båda i händerna samtidigt så de får nosa på varandra. Sedan sätter jag ner dem samtidigt på platsen jag valt ut. Då blir mötet med en ny mus ingen överraskning för dem, de är förberedda.

Om de börjar tjafsa, så brukar tjafset komma först efter en stund. Då får man kika på orsak till att de piper, respektive springer (ser ut att fly och bli jagad).

Det kan vara så enkelt som att den ena vill nosa den andra i baken helt harmlöst, och den första inte alls vill bli nosad i baken utan piper högljutt eller springer "förskräckt".

Eller så försöker ena musen vara vaktig och bita, och då får man sära och prova på nytt senare, eller göra på annat vis.

Sanjolina
2/3/16, 9:25 PM
#3

#1 & #2 Tack så mycket för tipsen, ska prövas!

Sanjolina
2/4/16, 10:57 PM
#4

Bör man upprepa ett par gånger till innan ihopsättning om det gick bra första gången? För att säkerställa gruppdynamiken osv.

ariama
2/5/16, 7:58 AM
#5

Prova att sätta ihop dem, och tycker du inte det går bra så upprepar du, tills det går bra. Du kan prova dig fram.

Du kan också göra som jag brukar göra, helt enkelt byta bur åt dem, sätta dem i varandras burar ett dygn, och sedan ihop dan efter.

Sanjolina
2/5/16, 9:33 AM
#6

#5 Okej, tack så mycket!

Annons:
Grodan
2/5/16, 9:00 PM
#7

Jag sätter bara ihop de mössen jag tycker ska bo ihop i en ny ren bur med massa käk o roliga saker. Det brukar sällan vara några problem. Något enstaka pip hörde jag senast, men sällan mer än det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sanjolina
2/10/16, 6:21 PM
#8

När dom ses hur länge bör mötet vara? De fick nosa lite på varandra igår en kort kort stund vilket gick bra, ska låta dem ses lite längre ikväll och förhoppningvis sätta ihop dem till helgen! :)

KickiG
2/10/16, 6:29 PM
#9

Jag lade bara ihop dem, och eftersom det gick bra fick de flytta ihop direkt.  Mina möss är från samma uppfödare, och jag hade redan tidigare bytt grejer mellan burarna och de hade varit på samma lekplats utan att jag städat emellan. Så dofterna var redan bekanta för dem.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Sanjolina
2/12/16, 6:14 PM
#10

Hur mycket pipande låter ni det bli innan ni separerar? Nu är de ihopsatta och har varit det ett tag, det har varit lite pipande då en av de yngre har pipit till när en av de äldre kommit nära och putsat osv på henne. Vid en tidpunkt såg det ut som om en försöte nafsa på henne. Tog ut de yngre nu i e petbox. Borde jag separera dem eller försöka lite senare idag i samma bur igen?

Grodan
2/13/16, 12:36 AM
#11

#8 Det beror lite på vart de är. Är de i rasthage/rastbur kan jag låta dem vara där en stund.

#10 Jag har aldrig de problemen. Jag har väldigt snälla odominanta möss. Och det är det du ska kolla efter nu när du sätter ihop dem. Är det någon av dina honor som är lite för på, kanske elak mot nykomlingar? Ta i så fall UT henne ur flocken och låt de andra bonda.

Har du en eller flera lite skarpare äldre honor så kanske du ska vänta tills de yngre är lite äldre innan du låter dem bo tillsammans. Nöj dig med att rasta dem en stund varje dag. Försök sedan ge dem en ny bur, en bur som ingen mus äger, där ingen av dem bott.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sanjolina
2/13/16, 1:38 AM
#12

Första gångerna de träffats har det varit som i en mindre lekhage. Där peps det ingeting. 

Mina möss kan vara lite dominanta ibland men mest framåt. Nu går allt bra igen, jag gjorde en större lekhage där de fick vara ett bra tag. Det vart inga pip eller nåt vilket gjorde att jag satte ihop dem i buren igen, vilket gått väldigt bra nu, tack o lov!

De har utforskat buren igen och tillochmed sovit lite grann i samma hus, nåt pipande men inte alls som förut. Hoppas detta håller sig! :) 

Buren de bor i nu hade mina första möss (de äldsta)för länge sen, den är nu rengjord och desinficerad såsom inredningen i den för att få bort all lukt osv.

KickiG
2/13/16, 10:02 AM
#13

Vad roligt att höra att det går bättre med dem!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Sanjolina
2/13/16, 12:48 PM
#14

Ja, kollade dem nyss och gav morgon/förmiddagsmaten och då låg allihop i en hög i det minsta huset och sov. Jättemysigt!😍

Upp till toppen
Annons: