Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 861 ggr
juliino
2016-02-03 18:28

Flock, färger och uppfödare

Håller på och funderar på att ev skaffa möss. Har alltid varit förtjust i möss men vill veta lite mer om hur dom är att hålla i grupp. Har förstått att hanar kan vara svårt att hålla flera. Jag vill gärna ha en liten flock med möss. Hur är möss allmänt i flock? Hanar eller honor? Hur många hanar har ni kunnat ha ihop? Spelar släktskap någon roll hos möss? Dvs accepterar hanar varandra lättare om dom är syskon eller pappa + söner? Är allmänt nyfiken på vad som fungerar med möss. Sen undrar jag om det finns några uppfödare i närheten av Katrineholm Södermanland. 😁 Drömmer om fläckiga "ko möss" (inge bra på färger) Finns det någon sida man kan kolla på vad för färger som finns på möss?

Annons:
SwilMer
2016-02-03 19:21
#1

Va roligt att du fastnat för möss! De är väldigt trevliga och mysiga små djur som gärna sitter och myser i handen eller i nacken. och uppskattar att få vara med och spana från en ficka eller axeln. Och är väldigt tacksamma över allt man slänger in i buren till dem, allt ska undersökas till minsta detalj och prövas. 

Vill du ha en liten grupp möss så är de nog honor du ska satsa på.
Jag har själv bara lyckats hålla två hanar ihop efter de blivit könsmogna, de var bröder och bodde ihop hela livet utan att nånsin bråka. Men gick aldrig att ha kvar hanar tillsammans med pappan när de började bli könsmogna  eftersom hanen till ungarna till slut inte accepterade dem längre.
Temperamentet mellan honor och hanar skulle jag säga skillnaden är att hanar är lugnare och är små mysisar medan honor är mer nyfikna och hittar på mer bus, men de är också individuellt.

Bra sidor på musfärger är här på forumet, svemus hemsida och finska musklubbens hemsida www.hiiret.fi/eng

Uppfödare har jag inte koll på längre då jag inte varit aktiv bland möss på 6 år :P

Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
www.bjornbackenskaniner.weebly.com

KickiG
2016-02-03 19:31
#2

Jag tycker att om man inte är van vid möss skall man inte testa på att ha hanar tillsammans. Det kan gå bra, men det kan också gå väldigt dåligt.

I övrigt så skulle jag rekommendera att du köper möss från en uppfödare som temperamentsavlar på mössen. Det är en stor skillnad på möss och möss. Vissa är gosigare än andra. Det är också skillnad på möss hos olika uppfödare, och det kan vara skillnad på linjerna hos en och samma uppfödare.

Här är en lista på uppfödare i Sverige, den uppdateras kontinuerligt.

http://mus.ifokus.se/articles/54cd1d288e0e7437b5000658-musuppfodare-i-sverige-2015

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

juliino
2016-02-03 20:05
#3

Tack så mycket för bra svar. Blir nog ett par honor. Skulle kunna tänka mig 4-5 stycken. Har under flera år kollat närmare på möss men inte haft möjlighet att ha några men nu börjar jag få både tid och plats. Vad för mått rekommenderas för ca 4-5 mus honor? Skulle gärna ha lite olika utseenden på mössen. Tycker det är roligt att det finns så många olika utseenden som det gör. Visst är det så att om jag köper två möss från två olika uppfödare ska jag hålla dom i karantän från varandra? Om jag inte är helt ute och cyklar 😉 Känns som att jag kommer få lite lite efter uppfödare och "jaga" transporthjälp.

Grodan
2016-02-05 21:49
#4

Välkommen hit!

Jag bor bara 3 mil från dig, men har just nu inga kullar och är osäker på om jag vågar sälja redan. Har haft rosselepidemi på mina möss. De har varit rosselfria över 1 år nu, men jag har inte introducerat dem inför så mkt nytt så jag vet inte hur starka de är.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

juliino
2016-02-09 14:46
#5

#4 Jag såg det men läste även på din Facebook sida att du hade rosselproblem och att du därmed inte sålde några för tillfället. Riktigt tråkigt då jag träffat två möss som var från dig som var fruktansvärt trevliga. Vad riktar du in dig på för färg/teckning? Har så länge suktat efter möss då jag tror dom passar mig prima och sen är det ju ett stort plus att det finns så många fina färger/teckningar Tycker det är fruktansvärt svårt att hitta en uppfödare som har dom teckningar/färger jag vill ha. Vill helst inte köpa in från flera olika så här i början pga att jag är nybörjare och inte van vid karantän osv. Skulle vilja ha 4-6 honor men lite olika utseenden (så jag ser skillnad lätt)😂 Himalaya och broken är två av favoriterna än så länge 💕

Tsunamis
2016-02-09 15:49
#6

Men kära nån Grodan 1 år är lång tid för att vara sjukdomsfri…. Du bör inte vara så nojjig!

MvH  Tsunamis

Annons:
juliino
2016-02-09 18:28
#7

#6 Meen fy vad fina möss du har!! 😍💕

Grodan
2016-02-13 00:44
#8

#5 Förstår det. Tycker absolut att du ska skaffa dina töser från en uppfödare. Då kanske en som har många varianter. Som Tsunamis t ex.

#6 Jag är försiktigt.😃 och lite nojjig förstås… hihi


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

juliino
2016-02-13 19:57
#9

#8 Absolut blir det uppfödare :) Är bara så otroligt svårt att välja vad för färg/teckning jag vill ha. Finns så otroligt många fina och man vill ha allihopa 😍

Grodan
2016-03-06 16:51
#10

#9 Det blir inte alltid bra om man väljer färg, teckning eller hårlag före hälsa och temperament. Mitt tips är att välja en uppfödare du får bra kontakt med samt som du anser har bra djur och kolla sedan med  hen vad som kan passa dig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: