Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1007 ggr
tashiie
2016-02-08 00:46

Ensam mus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla, Idag så somnade en av mina underbara möss in.. Jag har nu en mus kvar en tjej, hon har alltid haft någon vid sin sida.. Nu är frågan om hon kan vara själv eller hur man kan lösa detta? Jag vill inte att hon ska börja må dåligt… Tack!

Annons:
KickiG
2016-02-08 08:52
#1

Hej! Så tråkigt att höra att din ena musling somnat in.

Som jag ser det är det många olika saker som spelar in hur man kan lösa saken.

Hur gammal är flickan som blev kvar? Är hon pigg och kry? Detta undrar jag för att en väldigt gammal mus kanske inte orkar med en massa pigga små unga möss.

Har du andra möss förutom den ensamma? Har du tänkt fortsätta ha möss, eller har du tänkt sluta upp med det efter denna?

Om du har andra möss kan du ju fundera på att sammanföra den ensamma till en annan honflock, eller dela upp flockarna så du har två mindre igen. Om du inte har andra möss, och inte vill köpa in nya heller så beror det på hur mycket tid du har att ge den ensamma honan. Helst vill de ju ha sällskap av andra, men har man möjlighet att umgås med musen alla dagar så kan man delvis ersätta det.

Sedan finns ju också möjligheten att försöka hitta ett nytt gott hem åt musen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

tashiie
2016-02-08 10:22
#2

Hon är 1,5 år men pigg och glad! Jag har tyvärr inga andra möss.. Jag skulle så gärna vilja behålla henne känns tråkigt att så säga förlora båda mössen.. Men om man är med henne varje dag så kan det funka då? Kan man testa och se om hon blir ledsen och då tänka på andra alternativ? Tack för att du svara!

KickiG
2016-02-08 22:08
#3

Jag tycker du ska testa med att se hur det blir om hon är ensam men får sällskap av dig alla dagar.  Nu vet jag inte alls hur din bur ser ut, men du kan ju testa med att göra den lite extra rolig också, så har hon saker att greja med. Det första jag skulle göra är att slopa matskålen och strö ut maten i buren, att leta efter mat är jättebra tidsfördriv. Godbitar kan man ju lägga in i papper, så måste hon jobba lite där också med att öppna paketen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: