Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 858 ggr
EmmaLevin97
2016-02-08 11:09

Studentliv med råttor, smart ide?

Jag ska börja högskolan till hösten och därmed flytta hemifrån 4 timmar uppåt i landet. Om allt går som det ska så flyttar jag och min pojkvän ihop och därmed delar vi på mat och boendekostnader vilket gör att vi kommer ha pengar över. Hans hobby är gym och det kostar ju några hundra per månad, min hobby är hästar men det kommer jag inte ha råd att hålla i. MEN jag måste ha djur och därför har jag börjat kolla på råttor. 

Kan någon ge mig lite mer info ang råttor:

Vad kostar en bur för 2 råttor, och vad kostar det att köpa två råttor?

Vad de kostar per månad?

Hur gamla de blir?

 Hur länge kan de vara ensamma?

Brukar de bli sjuka? (Tumörer osv)

Ska de vara försäkrade? Vad kostar det isf?

Kan de åka tåg/bil med mig när jag ska hem över lov? 

Hur lättlära är de? (vill gärna träna lite agility)

Annons:
Stephanie
2016-02-08 11:12
#1

Råttor iFokus finns också 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

EmmaLevin97
2016-02-08 11:14
#2

Jaha men då ska jag försöka byta :D

Grodan
2016-02-14 18:22
#3

neeeeeeeeeeeeej… hon menade förstås studentliv med MÖSS!!!

och JA det funkar perfekt - allt är billigt utom maten!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
2016-02-14 18:45
#4

#3 Såklart!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
2016-02-14 19:14
#5

Lever du studentliv? Vi kan ha en exklusiv intervju med dig i så fall…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zabbio
2016-02-16 09:53
#6

Kolla  på råttor iFokus :P

Jag har råttor, bor dock ''hemma'' (stor gård) men studerar och pendlar 2 timmar per dag. Min klasskamrat som bor i Malmö med sin pojkvän har också råttor och det verkar funka super för henne. Kostnaden är inköp av råttor och bur. Foder och strö osv kostar inte så mycket. Bur kan du hitta billigt och bra begagnat, räkna med 500-1500kr för en vettig, begagnad bur. 150-300kr styck för råttorna (rekommenderar antingen från uppfödare eller typ privatperson på blocket/facebook, så får du dem hanterade och stöttar inte en hemsk ''bakom kulisserna-avel'' från gossistföretag som säljer till djuraffär. Uppfödare är de dyrare och ar ofta kö men de har å andra sidan koll på vilka gener som ligger bakom ungarna). Foder är bäst att blanda själv och komplettera med färskmat (grönaker främst).

Personligen anser jag försäkring som onödigt. Den kostar en hel del och täcker inte ett vanligt veterinärbesök (självrisken är högre). Det som kan kosta behandlingsmässigt är tumör opertion och medeciner.. och frågan är om ens de går över självrken med mer än några hundralappar… men lägg undan en 5000kr att ha i veterinär-buffert så har du förmodligen bättre nytta av det än en försäkring. Några tusen måste man ändå ha för självrisk som sagt, om man har dem försäkrade.

De kan åka tåg och bil utan problem :) Bra Transportbur med fleece-tunnlar somde kan krypa in o sova i så löser det sig.

De kan även vara lösa i lägenheten (när du är där och har ett öra på dem) om du råttsäkrar.  De är lättränade och intelligenta, finns många klipp på youtube om råttor som lärt sig fantastiska tricks.

Den enda nackdelen är att deras bur snabbt börjar lukta, så en omgång tvätt av mattor/tyg/hängmattor ett par  gånger i veckan får man vara beredd på för att undvika lukt i lägenhet. Jag städar en gång i veckan, men ibland får jag tvätta av/skölja favorit-kiss hängmattan däremellan. (6 råttor). De går på låda med pluttarna ,men kissar lite på hyllplan och hängmattor.

Skicka gärna PM om du vill :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Grodan
2016-02-16 18:03
#7

#6 Hihi, du är för rar.

Jag tror TS skrev inne på råttor-ifokus sen. Jag höll igång tråden pga att jag vill vinkla det till studentliv med möss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zabbio
2016-02-16 20:17
#8

#7 Är jätterar :P
Hade varit kul med en tråd om studentliv för möss också ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: