Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 811 ggr
Zabbio
2016-02-16 21:50

Skaffa ensam mushane? + frågor

Frågan har säkert kommit upp men jag blir inte riktigt klok på hur det är :)

Jag är inte an alls vid möss, knappt träffat dem men är av någon anledning jättesugen just nu ;)  Jag har råttor, dock. Och har erfarenhet av många andra djur.

Är det lämpligt att köpa en ensam mushane, eller bör man försöka skaffa två bröder? (lukten är inte något bekymmer)

De kan alltså bo i en bur utan tak, så länge det inte finns någon smidig väg ner från kanten av buren?

Vill möss gräva och ha djup bädd, så som gerbiler? (har förstått att de liksom råttor vill klättra)

Gillar de att sova i hängmattor, som råttor?

Tuggar de extremt mycket, som gerbiler, eller lite lagom, som råttor? Att de ska ha gnagmaterial är självklart.

Temperamentsmässigt, hur är de i förhållande till andra djur? Tamhet osv? (tänker ''vanliga'' tam möss..för det finns väl zebra möss o så som inte är så tama?)

Kan de ha samma torrfoderblandning som råttor? (spannmål, frön, lite frukt, lite nötter, något animaliskt protein)

Jag har läst en del Artiklar men blir inte riktigt klok på allt, bara :) Sen just nu har jag ju tittat på alla fina bilder och är sjukt sugen på att skaffa mus/möss… men jag ska lugna mig lite och tänka igenom det noga. Måste ju få det att gå ihop med råttorna också, kan ju inte sitta med en råttis på axeln och en mus i handen eftersom råttor är rovdjur… och måste se till att råttorna inte kommer åt mus/möss i deras bur… osv. Och har jag tid för bägge arter? Kanske lämpligare att testa möss när min råttflock minskats med några individer… då har jag ju möjlighet att läsa på osv också :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Grodan
2016-02-16 22:05
#1

Vad är det du inte blir klok på?  (Är artiklarna bristfälliga eller gamla eller felaktiga?)

Sällskapshem till ensamma hanar är intressanta för uppfödare eller folk som tagit en kull och plötsligt har hanar som måste säras på för att de inte vill bo ihop. Vill du ha en ung mushane när den är leveransklar är det 4-5 veckor som gäller.

Jag skulle inte sälja två bröder till ett förstagångshem utan då endast en hane. 

(måste rasta dågg märkte jag… skriver mer sen)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zabbio
2016-02-16 22:13
#2

Tja, det är väl mest det jag frågat om :)   Det känns konstigt att flockdjur ska vara ensamma, men samtidigt vet jag ju inte extremt mycket om hur vilda möss lever.. behöver en ensam hane extra mycket aktivering utanför buren?

Foder är väl en sån sak jag borde kunna kolla upp, men har fått intrycket att de äter samma som de stora slingersvansarna (råttor).

En del är ju subjektivt också..''hur tama blir de?" tex..  men om någon aft både råttor och möss så kanske det går att jämföra lite.

Sen är det väl som sagt de frågor jag skrivit :) Kanske det inte finns svar för att det är självklart (om de inte gräver så behöver man kanske inte skriva att de inte vill ha djupströ att gräva i, liksom..)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2016-02-16 22:17
#3

Jag är lite sugen på antingen gerbil eller mus.. jag gillar att gerbiler gräver (och en kompis har jättefina gerbiler ;) ) men har känslan att möss är snäppet tamare, och så har de ju ett fantastiskt utseende…. Och jag har aldrig haft mus, men jag hade gerbiler när jag var liten :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Sanjolina
2016-02-16 22:32
#4

Vilda möss bor i sociala grupper/flockar. Alla möss behöver aktivering men det är nog ganska individuellt skulle jag tro? Ni mer erfarna får rätta mig om jag har fel. Har en flock honor hos mig som är väldigt aktiva och nyfikna :)

Möss bör ha en varierad diet med animaliskt protein. Många gör egna blandningar och ger, medans andra köper färdiga eller pellets. Färskfoder använder sig många av också. 

Mina honor gräver en del men har inte jättemycket strö i deras bur. Brukar ge dem extra när jag storstädar buren och sedan försvinner det succesivt med städningarna som görs varje dag. 

Jag ville ha gerbiler först, var helt inställd på det. Hade uppfödare klart osv. kollat så mycket som möjligt. Sedan fick min skola in nya möss och jag blev helt såld på dem. Möss är skymnings/gryningsaktiva men  anpassningsbara och kan anpassa sig efter din dygnsrytm. Gerbiler är nattaktiva i grunden och går nog att anpassa :)

Tsunamis
2016-02-16 22:38
#5

Ensam mushane är det som gäller precis som Grodan nämnt. De är så revirhävdande så 2st är inte att rekommendera. Japp bur utan tak funkar eller med tak och utskuret fönster på sidan (plastlåda) så länge det inte finns någon kant de kan klättra ut på eller överdrivet nyfikna andra djur. Tänk på att råttor biter ihjäl en mus på två röda så ha inte burarna för nära varandra i så fall. I början kan musen behöva vänja sig vid öppen bur och kan då testa att ta sig ut. Vissa möss passar inte i öppna burar men många gör det. Med tanke på råttorna skulle jag nog ha stängd bur faktiskt. De kan äta samma som råttor men lite mer animaliskt protein för de behöver lite mer av det än vad råttor behöver. Samma med fett men ger du hundmat t ex så finns det ju båda i det. Jag har både gerbiler och möss, mössen är roligare att möblera i burarna (som råttor) och de blir tamare. Särskilt hanar kan ty sig ordentligt till sin ägare. Gerbiler blir hyfsat tama men föredrar alltid att springa, gräva och gnaga på saker.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2016-02-16 22:39
#6

#4 gerbiler är inte nattaktiva nej. De är vakna i omgångar och sover då och då dygnet runt.

MvH  Tsunamis

Annons:
Zabbio
2016-02-16 22:53
#7

Tack för svar! Allihop! :)
#4 ok, men de har inte samma gräv i sig som gerbiler?
Det låter väldigt lockande :)

#5 Min råttbur är nog mussäker tror jag.. hemmabygge. Eller tar de sig igenom 13x13mm nät?
Tanken är ju att musen inte ska ta sig ut från buren alls, så i så fall ha buren på ett bord, och inte ha någon väg ner från bordet. När råttorna är ute är det självklart en helt annan sak - det är en av sakerna jag behöver fundera ordentligt på :) Men mus/möss kan ju inte vara i samma rum som lösa råttor, så mycket vett har jag :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Sanjolina
2016-02-16 22:56
#8

Jag tycker inte att möss gräver lika mycket gångar, men att ge dem möjlighet till att gräva är aldrig fel :)

Grodan
2016-02-16 23:44
#9

#2 Det finns flera sådana här trådar. Kanske är det förvirrande för flera. Hm… Kanske ska skriva en artikel…

Jag tror att vi har avlat för att få hanar att bo i grupp väldigt kort tid än så länge. På marsvin tog det 20-30 år av selekterad avel på flockboende hanar innan det funkade. Och det funkar ännu inte till 100%. På råttor håller vi fortfarande på tycker jag. Jag vet inte hur det är globalt, men i Sverige började vi inte på allvar att avla på flocksmarta råttor förrän år 2000. Vad jag minns. Jag minns att det var rent skräp med flockarna innan dess och E.J. bankade in i min skalle att det var FEEEL! När jag insåg det så började jag avla för att hanar skulle bo i flock fredligt, ha utbyte av det och trivas med varandra både på råttor och möss.

På mössen har det varit lättare på långhårsvarianter. Dock är det mest lämpligt att bröder eller far och son får bo ihop.

Utfodring anser jag är en av de viktigaste detaljerna. Mössen är inte lika tåliga idag och har lätt att bli sjuka, så det är oerhört viktigt att man kan förebygga ohälsa genom att mata dem med väl utvalda råvaror. RAW o BARF i största möjliga utsträckning.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

isabella93
2016-02-17 00:18
#10

#7 13*13 mm låter stort. Testade att göra ett hål med de måtten i en bit kartong, och minsta musen (svensktypad, drygt 24 gram) slank rakt igenom utan att tveka en sekund när jag höll det framför henne, även de större mössen fick utan problem genom huvudet, och skulle nog kunna klämma sig genom med resten av kroppen om de kände för det. Tror 7-8 mm brukar vara det maximala galleravstånd som rekommenderas, möjligen någon millimeter till för riktigt stora möss.

Zabbio
2016-02-17 00:20
#11

#9 Jo jag har kollat runt och läst i flera :)

Jag har ju honråttor, de funkar i varje fall väl ihop. :)

Uppfattar ändå som att möss och råttor har lite liknande näringsbehov. ..? Kanske mer protein, då. Men råttorna ska ju också ha färskmat i form av grönsaker osv :)

Btw, hur långt ner till marken behöver det vara för att de inte frivilligt  ska hoppa ner från en öppen bur?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

KickiG
2016-02-17 08:18
#12

#11 Möss är väldigt stora individer. Vissa är modigare, andra är skyggare. Vissa föredrar att klättra, andra att grävara. Vissa gnagar massor, andra är stora bobyggare.

Jag har haft en öppen bur, bottenlådan faktiskt bara, som var 11 cm över bordsytan. Mina äldre möss hölls där utan problem, de gluttade bara lite över kanten och tyckte att hemma är bäst i alla fall. Testade vid ett senare tillfälle ha mina yngre möss i där. Alla tre var nere på bordet inom 10 minuter.

Nu bor alla i en bur med ca 16 cm ner till bordsytan, och där har de hållits. Jag har en lucka som jag kan öppna och stänga, och brukar fortfarande stänga den när jag inte är hemma.

Som regel gillar möss inte att hoppa (även om jag har haft "hoppisar" också) så om de inte når ner/upp så  brukar de inte gå dit. Sedan kan möss sträcka sig otroligt långa och "hänga i en tå".

Men med tanke på råttorna så skulle jag också rekommendera att du har en bur som du kan ha öppen när du vill, men stänga då du inte är på plats.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Zabbio
2016-02-17 09:45
#13

#12 ok, men så att ha toppen på ett akvarie öppet bör inte vara något problem? :) Det är väl en 40cm nästan.

Jag vet att ni är oroliga över råttorna, men de är säkert instängda i sin bur. Har haft dem i ett år helt utan rymningar (utom att Spell försvann för någon vecka sedan, men det gjorde hon när hon var ute lös och en av rummets säkringar slitits upp. Buren har ingen någonsin kommit ut igenom. Hon är tillbaka, btw). Buren är helt i metall och släpper inte ens igenom en mus.

Om jag har en öppen bur så skulle den stå på ett bord, så först måste musen ner från akvariet, sedan ner från bordet, för att ta sig till råttburen. Om den nu verkligen vill springa just dit och inte söka skydd bland grejjerna på golvet istället.

Men det är klart att det ska gå att stänga buren vid behov. :) Jag funderar på att sätta en plattform uppe på akvariet så att musen kan ta sig dit och nosa fritt, eller hälsa på mig när jag går förbi. Sen vill jag ju helst inte stänga det ''fönstret'' bara för att jag inte är där.. Jag måste också ha en plan för när råttorna är lösa, helst en annan bur utanför råttrummet. Jag litar inte på att de inte tar sig igenom en nätram eller träram till ett akvarie, om de får tid på  sig. Jag har ett högt, runt bord som  jag inte tror att råttorna kommer upp på alls om jag ställer det rätt. Det har bara ett ''ben'' i mitten under bordet, och att klättra upp-och-ner är mer än vad råttorna klarar utan grepp.  Där skulle akvariet kunna stå. Just det här med öppen bur är väldigt lockande :)

I övriga huset har vi hund och ibland utekatt som smitit in. Jag litar på att hundarna inte ger sig på en stängd bur (de har inte mycket jakt-driv och har varit med om kaniner både lösa och i bur osv) men däremot tänker jag inte svära på att de inte tar en rymmare om de får chansen… så där är en öppen bur helt uteslutet. Men en stängd bur vid de tillfällen råttorna är ute är en möjlighet… beroende på hur stressande det är för musen att byta mellan två burar?

Jag bör verkligen inte skaffa mus just nu dock. 6 råttor är redan lite på gränsen för vad jag känner är optimalt i mängd - även om jag inte vill bli av med någon av mina damer nu. Men Oddity är ju över två år redan, och Spell och Magic börjar väl närma sigen högre ålder… så kanske om ett år eller halvår till. (usch, låter som om jag ska ersätta dem, men det är ju inte det :P )

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Tsunamis
2016-02-17 10:02
#14

13x13 kommer de igenom utan större problem om det vill sig illa, man brukar säga att tom. 1x1cm är för stort. Mussmått brukar vara 0.7x0.7 då är det mussäkert.

MvH  Tsunamis

[Jennah]
2016-02-17 14:56
#15

Är det lämpligt att köpa en ensam mushane, eller bör man försöka skaffa två bröder? (lukten är inte något bekymmer)

Hm, har bara haft flickor så jag hoppar över denna ;) har hört på många ställen att man ska ha hanar ensamma men har ingen erfarenhet där.

De kan alltså bo i en bur utan tak, så länge det inte finns någon smidig väg ner från kanten av buren?

Om den är tillräckligt hög så håller de sig nog på plats ska du se! Men de är VÄLDIGT duktiga på att ta sig igenom galler och sånt, samt även att klättra upp längs galler (även om de är ribbade uppifrån och ner och inte sida till sida), kan vara bra att veta. Till exempel gallerburar till hamstrar och sånt smiter de igenom utan att blinka.

Vill möss gräva och ha djup bädd, så som gerbiler? (har förstått att de liksom råttor vill klättra)

Mina möss älskar att gräva ner sig, så jag har hyfsat djup bädd men också till exempel hö som de kan bygga i.

Gillar de att sova i hängmattor, som råttor? 

Tror det är mer populärt hos råttor än hos möss. Individer är ju olika men mina möss har varit mer för att kura ihop sig tillsammans och gräva ner sig någonstans eller gå in i ett hus eller en mjölkkartong o.s.v.  Men de gillar att ha mycket prylar i buren, kanske skulle de uppskatta en hängmatta även om de inte faktiskt sover i den.

Tuggar de extremt mycket, som gerbiler, eller lite lagom, som råttor? Att de ska ha gnagmaterial är självklart.

Nej inte som gerbiler, jag tycker faktiskt att möss gnager betydligt mindre. Men tips på gnagmaterial kan ju vara t.ex. hundgodis. Där jag bor säljer de det väldigt billigt i lösvikt på Granngården. Man fyller en burk och det blir inte mer än kanske en 20:- för typ en halvliter som räcker forever.

Temperamentsmässigt, hur är de i förhållande till andra djur? Tamhet osv? (tänker ''vanliga'' tam möss..för det finns väl zebra möss o så som inte är så tama?)

När jag först skaffade möss trodde jag de skulle påminna lite om hamstrar, men det gör de absolut inte. Jag uppfattar möss som mycket mer pigga och alerta djur. Jag tycker till exempel en hamster är lättare att tämja för att den är lugnare, men möss är ändå sociala djur och kan bli väldigt tama och sociala och även lära sig saker som att gå i hinderbanor o.s.v. Sök på "Mouse tricks" eller "mouse agility" på youtube för inspiration.

Kan de ha samma torrfoderblandning som råttor? (spannmål, frön, lite frukt, lite nötter, något animaliskt protein)

Nja, bland annat kanske, men jag skulle blanda i några mindre frön också. Vet inte hur råttblandningar ser ut dock, men i musblandningar är det ofta riktigt små frön, som till fåglar, du kanske kan blanda i lite undulat-foder. Mina uppskattar det mycket och gräver gärna efter det i skålen. Provade pelleterad mat en gång, tyckte det var bra sammansättning men de gillade det inte alls. Verkar som att mina möss i alla fall uppskattar när de får mindre korn de kan äta lite snabbare liksom, och inte bara stora bitar att jobba med och gnaga i sig. Tänk på att möss är pyttepyttesmå. Även om de kan vara matglada så får man tänka på att ta ut färsk mat (som broccoli, fisk och sånt) innan det blir dåligt, för det blir väldigt lätt att man ger mer än de äter upp.

Lycka till :)

Zabbio
2016-02-17 18:02
#16

#14 Ok :)
#15 Tack för utförligt svar :)

Jag tänker mig ett akvarium med en plattform uppe på :)

Gnagmaterial är en självklarhet att de ska ha tillgång till :) Har både pinnar och typ ''dentastix'' (fast inte riktigt det märket) till råttorna, även om det mest är dentastixen som försvinner. Jag tänkte mer på hur gulligt det är att e n gerbil göra pappersmassa av en toarulle :P Men det är då inte något jag bör förvänta mig av möss :)

Kul att höra om temperamentet :)

Mina råttor får en egen grynblandning/torrfoder. Det är en osockrad musli som  bas, med väldigt lite frukt i (dvs mest vete, korn, råg, havre.. just nu  en med 3% banan och 4% hasselnötter har jag för mig, och lite puffat ris). Sen blandar jag i kanarieblandning (små hirskorn, kanariefrön etc. Små frön), lite jordnötter (orostade, osaltade) eftersom 5 av mina 6 råttor är på det smäckrare hållet med massa spring i benen, lte solrosfrön, hampafrön (relativt små), torkade morots-flakes, bovete… quinoa ibland  osv. Försöker variera. Och så hund eller kattmat, fast bara lite till råttorna. Ibland skippar jag det helt då de istället får okryddade kött/fisk-rester från middagen :) Sen så klart får de grönsaker och annat färskt. Sen kollar jag ju på vikten - blir de tjocka så får de mindre nötter, är de smala blir det mer. Och mer potatis osv.. de ÄLSKAR kokt ris och potatis..).
Är det något möss absolut inte ska äta? Gissar att blåmögelost, citrus, lök är sånt som de (liksom råttor) inte bör få i sig?

Men blir det för mycket stort så får jag helt enkelt blanda olika eller köpa någon lämplig musblandning :) Om jag nu ens skaffar mus… Jag har ställt akvariet på bordet och låter det vara förvaringslåda för tillfället. Står det tomt finns risken att jag plötsligt kommer hem med en liten fluffsak trots att jag inte bör skaffa fler djur just precis nu…

Nu ska jag städa ur den där råttburen… det kanske kan få mg att inse att jag ska vänta med fler djur. Fast å andra sidan tycker jag ju om att inreda efter städning…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: