Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 1573 ggr
ariama
2/18/16, 12:54 PM

Den perfekta hanen - till Queen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon är så jäkla snygg! (Tycker jag.)  En stor rejäl engelsk typ i bra hull och kondition, lite över 60 gram tror jag . Härligt svart, tror hon är halvt extreme black.

Hon är också tam, och trevlig i temperamentet. En liten tendens till springighet, och även om hon gärna kommer till mig och är både talbar, pussbar och klappbar, skulle jag ändå önska henne en liiiten smula mer kommunikativ. Men men, ingen kan vara perfekt. 😃

Den 5 april är hon 6 månader, och jag skulle så gärna vilja ha Den Perfekta Hanen åt henne!

Queen önskar en stor välmusklad korthårig engelsk gentleman i bra hull och kondition, och med snygg typ. Färg ganska oväsentligt - det är svårt nog ändå att hitta en matchande hane. Men han ska helst inte vara blå, eller ha "konstig teckningsgen" som t.ex. variegated. Givetvis ska han komma från friska föräldrar!

Jag köper eller lånar. Jag köper mer än gärna en äldre herre som kanske gått färdigt i aveln hemma, och kan få tillbringa sin ålderdom i stor bur med mycket berikning, och en och annan stilig dam mellan varven.

Jaja … försöka duger… man kan ju alltid drömma… suck. Fast även om jag inte tror han finns (och om han finns så flyttar han inte) så vore det dumt att ändå inte försöka efterlysa honom.

Annons:
ariama
2/18/16, 12:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

.

ariama
2/18/16, 12:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

.

Grodan
2/18/16, 7:50 PM
#3

Jättefin tjej. Hoppas du hittar en riktigt bra kille till henne.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/19/16, 8:26 AM
#4

#3. Jo, det vore en dröm. Men jag tror inte på den drömmen, inte ens i reviderad form (dvs den storlek och typ jag önskar men helknasig färg enligt min önskan).

Har en tilltänkt "reserv" här hemma, som inte är "så dålig".  Önskar ändå "den pefekta hanen". När jag nu har "den perfekta honan"…

Grodan
2/19/16, 11:04 PM
#5

#4 I närmsta området kanske du inte finner någon. I Finland sitter kanske några drömprinsar. Prata med Anniina Tuura, Rapunzel´s

eller kanske det finns någon stilig pojke i Danmark. Har sett att det finns massa uppf där nu o MASSA härliga möss. Deras klubb har smekmånad o är vrålkära i möss… det kan jag utläsa från hemsidan och uppfödares sidor… är såå avis…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/20/16, 12:14 PM
#6

Tack Grodan! Kanske nästa gång jag söker möss, transporten är ju ganska krånglig med dessa för mig. Har dessutom en stilig herre på gång från Artlink, liiite lättare transportfråga.

Annons:
Tsunamis
2/20/16, 12:58 PM
#7

Har du extremsvart i den där honan eller? Vackert fin svart nos. Jag hade nog kunnat skaka fram något, men transporten är ju ett problem. I September åker jag till Kallhäll igen och då är vi på plan 3 ;) Men ja det är ju ett bra tag tills dess!

MvH  Tsunamis

ariama
2/20/16, 1:06 PM
#8

Plan 3, haha! Är ni INTE där, sliter jag sönder alla dörrar på plan 2  😃 - nu vet jag ju var jag kan hitta er!

Yapp, halvt extreme black är jag tämligen säker på. Vi får höras fram emot september vad du har för något. Fler hanar vet jag dock inte om jag kan ta emot då.

Grodan
2/20/16, 1:16 PM
#9

Jag åker eventuellt på SVEMUS årsmöte… kan ta med mus uppåt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2/21/16, 6:17 PM
#10

Blir årsmötet i Motala kommer inte jag till tyvärr. För långt för mig och för mycket resande på sistone.

MvH  Tsunamis

Grodan
2/21/16, 6:38 PM
#11

#10 😕


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
4/25/16, 7:46 AM
#12

Min fina, rara, vackra Queen bor just nu ihop med en "manlig kopia" av henne själv. Det ser så roligt ut, för jag kan knappt skilja dem åt, utseendemässigt. (Fast han är mer rädd, vilket inte är konstigt eftersom han har bytt hem och miljö.)

Den tjusige herrn heter TAMs Ålandsrot, är strax 1 1/2 år, i bra hull och kondition och är pigg och glad. De är avlägset släkt och ungarna får en svag inavelsgrad. I stamtavlan finns både spännande och härliga "utparningar" från de ursprungliga Amanita-mössen (extreme black-avel i engelsk typ, som jag förstår det).

Lustigt/kul att båda, särskilt Queen då, ändå har sin ursprungsfärg och typ så tydlig.

Queens syskon blev helt annorlunda. Så ungarna lär också falla ut i olika riktningar.

Det är Flying Dutchman som båda har bak i stamtavlan. En holländsk import registrerad 2013.

Tsunamis
4/25/16, 8:47 AM
#13

Flying Dutchman tog jag in haha :) så roligt!

MvH  Tsunamis

Annons:
ariama
4/25/16, 3:05 PM
#14

Gjorde du? Tack! 😃

Var han extreme black? Du har inte något foto på honom som du kan trolla fram utan alltför mycket besvär?

Sedan funderar jag på om du inte kan hitta ännu en snygg engelsk hane åt mig, till september då du kommer upp hit.  Som kan platsa in bland dessa framöver. Och som inte har (dig veterligen) tumörer i stamtavlan. Jag ersätter givetvis för extra besvär.

Grodan
4/25/16, 6:25 PM
#15

Vad bra att du hittade en hane till din vackra tös.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
4/25/16, 6:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jadå har flera bilder. Han köptes av Lottiz först innan han togs över av Amanita. http://smg.photobucket.com/user/_Trish_/slideshow/mice/New%20holland%20mice/Lottiz%20hane%205v%20a-e-a-e

Japp han var Extreme Black från Henry.

MvH  Tsunamis

ariama
4/25/16, 6:35 PM
#17

#15. Ja, jag är jätteglad! Är ju också förtjust i hennes beteende, hon är en rar tjej. Lite livlig, men det är bra att det är fart på henne när hon är så stor, så hon inte blir tjock också. Hon är kommunikativ och sällskaplig och gillar att "hänga med mig", och så är hon väldigt snäll med alla andra möss.

ariama
4/25/16, 6:36 PM
#18

#16. åh, Tack Tsunamis!! ❤️

Hans arv har förvaltats väl! Både Queen och Ålandsrot är oerhört fina, mycket trevliga och vackra, stora  engelsktypade. Ålandsrot är ungdomen själv fast han är 1 1/2 år. Jag är förtjust, och förälskad. Så får vi hoppas på ungar också … man vet ju aldrig.

ariama
5/19/16, 2:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Det var ett vackert par, men tyvärr, inga ungar.  Ålandsrot fick gå med både Queen och vackra Glamor, men ingen blev dräktig.

Nu går Queen med TAM´s Ugnstrull, rödögd creme. Han är tillräckligt stilig och har bra stamtavla. De får gå ihop "hela livet" om inget händer. Ugnstrull är redan pappa till småbebisar här, så han är i alla fall garanterat fertil.  Queen vet jag ju inte.

Ålandsrot till vänster och Queen till höger.

ariama
5/19/16, 2:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

SE-TAM´s Ålandsrot är en relativt trygg herre, med mycket bra temperament och likaledes mycket trevligt beteende. Han är tillräckligt kommunikativ för att falla mig i smaken ordentligt.

Han gillar att sitta högst uppe på "buren" och kolla ut över världen och läget! 😘 Omgiven av frukt och blommor. 😃

Annons:
ariama
5/19/16, 2:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

Som ny "livskamrat" har han fått Citro. Vi får se om något händer, annars får de "bara" fortsätta vara livskamrater, utan skillsmässa. (Även om den övergripande planen för Citro är att möjligtvis bli mamma om ett antal månader, med annan hane).

ariama
5/19/16, 2:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Queen har en kullsyster som är dove splash, heter Min Duva. Inte alls lika stor eller snygg som Queen, och ganska rädd av sig.  Hon parades med Hagtorn svart/tan, som är efter en Rapunzelhona och min Esmet.  Jag hade inga större förväntningar på något Queen-liknande, men det fick jag!!  Ibland är arvets vägar förunderliga!

Vid 6 veckor är de mycket lovande, relativt stora med vacker typ,  och dessutom tama,  trevliga och kommunikativa! Fast det enda fotot jag har är inte lika snyggt 😃

Doriz är svartögd creme och Danza är svart/beige splash.

Vattnadal
5/19/16, 3:30 PM
#23

Härligt att det blev bra, fast i en annan kombination är du tänkt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

StillaSinnet
5/28/16, 9:07 AM
#24

Jag är inne både här och på mejl så himla lite så jag har helt missat uppdateringarna!

Härligt att Ålandsrot vekar trivas hos dig och att du trivs med honom 🤗

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
5/29/16, 3:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Och så har Ålandsrot lyckats producera i alla fall 2 livsdugliga spermier, vilket för fyra dagar sedan resulterade i två små tjejer.

En svart och så en ljusare som jag inte alls kan gissa färg på än. "Borde" inte bli annat än svart. Måste vara något jag inte vet, som hängt med dolt mycket länge hos båda föräldrarna, om inte Ålandsrot har chocolate nånstans i generna. Eller så är hon bara senare utvecklad med pigmentet och blir svart hon också.

Båda har bra storlek och fin kondition, men den svarta är tydligt större. Är väldigt glad att det blev något!! Och Queen är möjligtvis en smula tjockare, eller jo det är hon ju, men jag kan ännu inte säga om hon bara är lite tjockare, liksom.

ariama
5/29/16, 3:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#26

Då kan ju SE TAMs Ugnstrull få vara med här också. Rödögd cream som sagt.

aa c(e)c pp bör han vara.

Här i jämförelse med Doriz (Queens syster Duvas fina dotter) som också är cream men svartögd, aa c(e)c - och kanske b*.  Att rödögongenen bleker pälsen lite extra ser man på i alla fall ena jämförelse-bilden. (Nu är jag inte 100 på genetiken här, men tycker att det borde vara såhär, även när jag kollar de ungar som U. har.)

Ugnstrull är 1 år och 2 månader (drygt) och Doriz är 8 veckor. Ålandsrot är 1 år och 7 månader (om 3 dagar). Småtjejerna är 4 dagar som sagt. 

(PS inga ungar på gång mellan Ugnstrull och Doriz, de bara fotades ihop!)

ariama
6/2/16, 1:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#27

Queen blir lite tjockare för varje dag.  Underbart.

Och Ålandsrots (Citros) två tjejer är inte alls svarta, utan starkt sotad agouti och chocolate! Så Citro är cinnamon under sin gula färg och Ålandsrot bär på chocolate.

Annons:
StillaSinnet
6/4/16, 8:29 PM
#28

Ja, han har choklad i stamtavlan. Låååångt bak i Vibysläkten. Häng med här nu:

Ålandsrots farmorsmors(Storms) morfars(Vibys Todds) faster var Vibys Toblerone och hon var choklad. 

MEN det kan ligga närmare än så eftersom vi inte har alla trådar från de senaste importerna. 

Låååångt långt bak finns även blått i Fancymouse Carbon (2010). 

Där i leden finns också Always Victory som föddes svart efter Vibymöss med 4 chokladsyskon. Always Victory parades med Carbon och fick 2011 SE-TAMs Quality Murphy. Därifrån parade jag in ytterligare en svart Vibys Todd och fick SE-TAMs Hillary som Anja och Kalle köpte. De parade med en mörk sm från Kent så det finns även himalayagener 2012 i Storm. Hon parades sedan med en blå hane från mig (Glor George) innan Anja och Kalle fick in sina hollandsimporter extreme black; Pitch black och flying Dutchman. 

Så, jaaa…det finns en hel del smått och gott 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
6/5/16, 9:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#29

Jag hänger med! 😃 *papper och penna i handen*

Då fick jag lite längre stamtavla på Ålandsrot. Kul! Fast jag är inte säker på vilka som är honan/mamman respektive hanar/pappa i det där gänget med konstiga namn. Kunde väl hetat Anna och Peter eller nåt. 😉

Här kommer morgonens bilder på Åsa chocolate/tan och Asså agouti. Inte färgavel precis, bara glad att Ålandsrot fått avkomma över huvud taget, till att börja med. Fortsättning följer under kommande år. Det är i alla fall planen.

Grodan
6/6/16, 12:29 PM
#30

Jag känner mig lite vilse…

Hur går det med Queen? Ska hon ha några bebisar?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
6/7/16, 9:23 AM
#31

#30.  jag med, lite vilse …

Queentråden och hennes Perfekte Älskare-tråden har runnit lite över kanterna. Men tyvärr, Queen visar inga tecken på dräktighet, även om det inte är för sent ännu.

Queen är Den Mest Perfekta mus jag haft, så jag sörjer barnlösheten.  Jag har visserligen haft (och har) möss som i vissa egenskaper/detaljer är bättre än Queen, både utseendemässigt och beteendemässigt, men INGEN som varit som hon, inte ens nära.

Hon är stor (lite över 80 gram), mycket vacker och otroligt snäll både mot mig och alla andra möss. Svärtan är också läcker. Hon är pigg och glad och (ofta) social. Lite för "nervig" i mina ögon, men inte rädd, och OK ändå.

Hon beter sig nu som om hon vore dräktig. Mina möss brukar bli lite mer försiktiga och inte lika villiga att komma till mig, eller komma upp i handen, när de är dräktiga, jämfört med hur de beter sig annars. Och Queen har börjat hålla sig lite på sin kant i det avseendet. Men det kanske bara är att hon är otroligt förtjust i sambolivet med TAMs Ugnstrull?

Hon har bott med Ugnstrull i 22 dagar, så ännu finns det ju hopp. Men som sagt, inget syns ännu. Mer än att hon gått upp lite i vikt, vilket kan bero på lite extra god (näringsrik) mat … hon fortsätter inte "bli tjockare".

Grodan
6/7/16, 10:29 PM
#32

#31 Hoppas det blir en kull. Det är så underbart att få ungar efter de där mössen som man verkligen verkligen vill ha ungar efter.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: