Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 738 ggr
Lona
2016-02-21 03:16

Färggenetik

För att undvika missförstånd så grundar det här sig på försöksmöss som jag jobbade med ett tag. Kan absolut ta en diskussion om den saken men i en annan tråd i så fall?

Jag hade en mus, Åke, som var vit. Vilken genotyp han hade har jag ingen aning om, det är därför jag frågar 🙂.
När han parades med svarta möss (garanterat homozygota när det gällde färgen) så blev avkomman i första ledet alltid svart.
Parade man sedan Åke med någon av sina döttrar eller några av syskonen med varandra (oavsett vilken kull de kom ifrån så hade deras mammor identisk genotyp) och så vidare i flera led så blev det alla möjliga färger, jag kommer dock inte exakt ihåg vilka. Har för mig att de blev bland annat svarta, grå, vita och choklad.

De här färgerna kom garanterat från Åke så vad kan han möjligtvis ha haft för genotyp färgmässigt?
Jag är bara nyfiken eftersom jag tycker att det är väldigt intressant med nedärvning. (Av någon anledning hade de andra forskarna nästan alltid svarta eller agoutifärgade möss medan jag hade alla möjliga varianter, kan berott på att jag inte bara tog första bästa mus i aveln utan tyckte att det var lite kul med olika kombinationer 😇)

Och nej, jag jobbar inte med försöksdjur längre 🙂.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
ariama
2016-02-21 08:32
#1

Åke var åtminstone aa cc (non-agouti och albino). Sedan hade han antingen Bb eller bb , dvs var chocolate eller bärare av chocolate. Om minst en av avkomman blev svart när han parades med sina döttrar, var han bärare dvs Bb. Eftersom det är omöjligt för mig att ens gissa vilken genetisk färg "grå" avser, kan jag inte uttyda mer. Var några av ungarna rödögda? Rödögda "grå" är detsamma som dove, dvs svart med rödögongenen pp. En del kallar agouti för grå, men agouti känner du ju till. Dessutom skulle en agoutigen ge agoutiungar med svart. Kvarstår blå dd och då skulle det med tiden troligen även dyka upp lilac bb dd. Det kan också vara så att Åke inte var ren albino utan hade några andra blekningsvarianter på c-lokus, så det med tiden dök upp nåt "grått".

Lona
2016-02-21 22:39
#2

Tack för ett utförligt och bra svar 👍!
Jag kommer faktiskt inte ihåg vilken färg de "grå" mössen hade på ögonen - vi hade både rödögda och svartögda men jag minns inte vilka som var Åkes 🙂.
Åke var en av ytterst få möss som hade ett namn, han var lite speciell ❤️(de andra hade i princip siffer- och bokstavskombinationer).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: