Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om sajten (INFO) Avel & Uppfödning Beteende, hälsa & skötsel Bur, strö, inredning & tillbehör Fikarummet! (OT) Kluringar Filmer Fotografier Förening, utställning & träff Genetik, färger, hårlag och teckningar In Memorian Köp/Sälj/Efterlysning/Auktioner Leksaker och aktivering Länkar | Links Mat och utfodring Möss med djur och människor Namnförslag & namnförklaring TÄVLINGAR Ö Gamla tävlingar
Beteende, hälsa & skötsel

Badkars-metoden

2016-02-22 09:54 #0 av: Alwyn

Jag  ville sätta ihop två ensamma möss (pappamus med en äldre son) för ett tag sedan vilket är lite knepigt eftersom man aldrig vet hur de kommer att reagera. Med Sebramöss kan det gå lite som det vill, ibland funkar det jättebra och ibland inte alls. Det gör inte saken lättare att det inte går att ta dem med händerna, så jag testade badkars-metoden. 

När jag ska fånga in dem sätter jag bara en akvariehåv över musen och för in en papp-skiva under så sitter de där så snällt. Jag har märkt att de inte verkar bli stressade över det och allt går lugnt och smidigt.

Jag satte ner dem tillsammans i en inrett badkar för att de skulle få mötas på en stor yta där ingen av dem skapat revir. Det gick jättebra!  

Anmäl
2016-02-22 09:57 #1 av: Alwyn

De fick vara där tillsammans en halvtimme och eftersom allt gick toppen fick de flytta ihop i den bur sonen bott i, fast nystädad och ommöblerad.

Anmäl
2016-02-22 12:26 #2 av: KickiG

Vad roligt att det gick så bra att sätta ihop dem! Sebramöss är så otroligt söta. Kär

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2016-02-22 13:57 #3 av: Alana82

Smart :D svårare att rymma från ett badkar och lättare att ha översikt känns det som

Anmäl
2016-02-22 16:02 #4 av: Alwyn

#2 ja jag blev helt förvånad över hur bra det gick, va beredd på värsta fighten haha.

#3 verkligen, det va så lätt att sitta där och titta, och om de ställde sig vid kanten och liksom tog sats så satte jag bara en hand på badkarskanten och då ångrade de sig :P

Anmäl
2016-02-23 18:25 #5 av: Grodan

Vad härligt att det funkade.

Och underbart när man har ett badkar *avis*

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2016-02-23 23:06 #6 av: sassak_1994

Vilken söt typ av mus det där är. Finns det några uppfödare som håller på o aktivt föda upp dom? 😊

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.