Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 683 ggr
Alwyn
2016-02-22 09:54

Badkars-metoden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag  ville sätta ihop två ensamma möss (pappamus med en äldre son) för ett tag sedan vilket är lite knepigt eftersom man aldrig vet hur de kommer att reagera. Med Sebramöss kan det gå lite som det vill, ibland funkar det jättebra och ibland inte alls. Det gör inte saken lättare att det inte går att ta dem med händerna, så jag testade badkars-metoden. 

När jag ska fånga in dem sätter jag bara en akvariehåv över musen och för in en papp-skiva under så sitter de där så snällt. Jag har märkt att de inte verkar bli stressade över det och allt går lugnt och smidigt.

Jag satte ner dem tillsammans i en inrett badkar för att de skulle få mötas på en stor yta där ingen av dem skapat revir. Det gick jättebra!

Annons:
Alwyn
2016-02-22 09:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

De fick vara där tillsammans en halvtimme och eftersom allt gick toppen fick de flytta ihop i den bur sonen bott i, fast nystädad och ommöblerad.

KickiG
2016-02-22 12:26
#2

Vad roligt att det gick så bra att sätta ihop dem! Sebramöss är så otroligt söta. 😍

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Alana82
2016-02-22 13:57
#3

Smart :D svårare att rymma från ett badkar och lättare att ha översikt känns det som

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Alwyn
2016-02-22 16:02
#4

#2 ja jag blev helt förvånad över hur bra det gick, va beredd på värsta fighten haha.

#3 verkligen, det va så lätt att sitta där och titta, och om de ställde sig vid kanten och liksom tog sats så satte jag bara en hand på badkarskanten och då ångrade de sig :P

Grodan
2016-02-23 18:25
#5

Vad härligt att det funkade.

Och underbart när man har ett badkar *avis*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

sassak_1994
2016-02-23 23:06
#6

Vilken söt typ av mus det där är. Finns det några uppfödare som håller på o aktivt föda upp dom? 😊

Annons:
Alwyn
2016-02-24 13:47
#7

#6 De är väldigt olika den vanliga tammusen, mer vilda och otrygga så man har dem inte utanför buren i vanliga fall. Det finns knappt några som föder upp dem i sverige. Jag har just tagit två kullar och har inte beslutat om jag ska fartsätta eller ej. En till finns i Skåne men vet inte om hon tänker ta fler kullar heller.

Upp till toppen
Annons: