Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1303 ggr
EmelieSaraViola
2016-02-26 01:22

Är möss kontaktsökande?

Jag har haft tamråttor innan och är nyfiken på möss. Många säger att dem är orädda för människor och går lätt att få tama. 

Den stora frågan jag undrar över är om de uppskattar närhet, gos och lek? Råttor kommer ju gärna till dig och dem är ju lite som hundar, vill gärna vara nära, ligga i famnen, kommer när man ropar (i alla fall de jag haft) och så vidare. Mina gick med mig som en trygghet liksom. Blir möss liksom bara "tama" att de accepterar att du rör vid dem eller uppskattar dem dig och söker kontakten och vill gosa och så vidare? :) Nu pratar generellt eftersom jag vet att det finns stora individskillnader såklart.

Annons:
Tsunamis
2016-02-26 05:23
#1

Nej de är inte alls som råttor tyvärr, de öser inte ut sin kärlek och springer till sin ägare vid första ögonkast. De kan faktiskt vara ganska rädda i buren och dra iväg och gömma sig det är en instinkt många möss har kvar och aldrig blir av med. Mössan såklart bli tama och lära sig komma fram sv nyfikenhet eller godis men det går inte att jämföra dem med råttor (jag har båda).

MvH  Tsunamis

ariama
2016-02-26 09:02
#2

Säger som Tsunamis, nej, de är inte som råttor som kan vara som hundar som "tål ganska hårda tag" i lek och gos. Möss måste man vara mycket mer "försiktig" med.

Möss är också mycket olika sinsemellan. De är bytesdjur, så en viss försiktighet tycker jag att de alltid uppvisar, men sedan är det så olika utifrån individer. Vanligast är tyvärr att de är ganska rädda, och man behöver "tämja dem", vilket kan gå lätt med en del medan andra aldrig lär sig gilla människor riktigt.

MEN, när en mus är riktigt tam (vilket oftast är en avelsfråga) är den det näpnaste och goaste och sötaste lilla husdjur man kan ha!! (tycker jag). Visserligen gillar dom aldrig "hårda tag", men de är djupt personliga, tillitsfulla, busiga, goa och kommunikativa på ett vis som är rörande!

KickiG
2016-02-26 09:27
#3

Jag har inte jättestor erfarenhet av råttor. Men angående möss håller jag med de tidigare inläggen. Jag föder inte upp möss, och har inte haft möss i många många år. 14 möss har jag fått dela min vardag med så långt. Och det har varit 14 olika individer. En har varit kontaktssökande, hon gillade att mysa i handen. Två har varit bitska damer som inte alls uppskattat mänsklig närhet, men vi kom fram till en överenskommelse som gick ut på att det är okej att bli upplyft i en toarulle, en snabb hälsokontroll var acceptabel och däremellan fick de vara ifred.

Resten har varit nyfikna, kommer fram och tar mat ur handen, gömmer sig vid snabba oväntade rörelser, gillar att klättra omkring på mig men är precis lika nöjda fast de bara är i sin bur där det finns tillräckligt med saker att klättra på, gräva i och undersöka. Individskillnader på hur snabbt man gömmer sig och hur snabbt man vågar komma fram.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Zamwyn
2016-02-26 09:44
#4

Har haft många råttor förr, innan jag blev för allergisk, och jag instämmer med övriga. Personligen tycker jag möss är roligare, de hittar på så mkt man kan sitta och titta på i timmar, bokstavligen. Vet inte hur många ggr jag satt ut några på lekbordet eller nånting och sagt till mig själv att jag bara ska vara med 20-30 min eller så och sen gå och vara lite nyttig, men när jag tittar på klockan efter vad som känns som bara en liten stund, så har det gått minst en timme eller två. 😎

Inte för att råttor inte är roliga, men de är inte som möss liksom möss inte är som råttor (kan sakna goset och närheten, absolut). 😉

Grodan
2016-02-26 18:40
#5

Ok, här kommer mina åsikter.

På rubrikfrågan svarar jag ja. Ja, möss är kontaktsökande.

Det är dock skillnad på utställningsmöss och sällskapsmöss. När en muskull föds upp på samma sätt som en råttkull så blir de precis lika tama. Och då pratar jag om en råttkull där man har en kull i taget, pysslar med dem dagligen, har dem i sitt hem och gosar och leker med dem under uppväxten.

Jag har sett råttkullar uppfödda utan detta och de påminner om rassliga möss. Rassliga möss är möss som dels kanske inte är selekterade för temperament samt kanske inte heller hanterade dagligen under sin uppväxt.

Uppskattar möss närhet, gos och lek? Ja, möss som är litar på människor och tycker om människor gör det. Absolut! Det finns inte så många idag, för jag måste tyvärr vara ärlig och säga att även jag har fått sämre temperament på mina möss. Det beror delvis på att jag håller dem på lite annorlunda sätt än när jag började samt har många fler.  Och även för mig har utseendet en viktig roll… Men jag vill absolut dit igen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: