Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 958 ggr
Zamwyn
2016-02-28 09:25

Ostfunderingar

Kan man ställa ostandardiserade varianter i standard om de inte har en guidestandard? Även om de inte kan tävla officiellt inom ostklassen, kan de fortfarande ställas för att få en bedöming på övriga egenskaper (som i sig är standardiserade)?

Annons:
KickiG
2016-02-28 09:36
#1

Läste rubriken och börjande undra vad du funderar över. Gillar mössen gouda bättre än edam? Är en brie att föredra framom camembert? 🤪

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ajanki
2016-02-28 09:45
#2

#1 Hi, hi jag tänkte likadant :)

#0 När jag läser din fråga blir jag bara förvirrad..hur menar du?

Jag har tex. ställt aby i ost. innan det var godkänt. Men känner att jag inte riktigt förstår hur du menar?

Zamwyn
2016-02-28 11:47
#3

Jo, tänkte att det kunde säkert roa lite, ordklurerier är skoj. 😛

#2 Hade aby då en guidestandard? Eller kunde du ställa ändå?

Ska försöka förtydliga. Det är egentligen två frågor;

1. Måste ostandardiserade varianter ha en guidestandard för att kunna ställas ut i annat än PC?  (ställas i standard var slarvigt skrivet, det kan de ju inte eftersom de är ostar, så det är ju ostklass som gäller)

2. Om svaret på 1 är nej, kan de ändå få en bedömning utom tävlan om man vill veta hur domaren ser på musens övriga egenskaper förutom just det som inte är standard eller guidestandard på den? 

Exempel: Säg att jag har en agouti fuzzy longhair jag vill veta vad domaren har för synpunkter på. Fuzzy longhair är varken godkänd i standard eller har någon guidestandard. Färgen och typen skulle dock fortfarande kunna bedömas även om hårlaget inte kan, vilket kan ha ett värde för mig som uppfödare.

ajanki
2016-02-28 15:21
#4

Alltså vitsen med att kunna ställa i ost är väl att dom inte har nån guidestandard..?? Trodde jag..

Vi får se om nån som kan detta ger dig ett korrekt svar! :)

Zamwyn
2016-02-28 15:45
#5

Nej, guidestandard är för varianter som inte har en standard än, ett sorts första utdrag till standard som sedan skall utvärderas och ev. revideras. 

Det brukar vara mellansteget från ost till standard, men alla ostandardiserade har inte någon, utan det måste finnas en eller flera utställare/uppfödare/domare som pushat för att just den varianten ska få bli blivande standadkandidat och djur i varianten måste ställas ut så man får ett praktiskt underlag. Så brukar det gå till i allmänhet iaf, om det är så just SVEMUS gör har jag aningen sämre kläm på, men jag tror det. 

På hemsidan står det t.ex. "Ostandardiserade varianter med guidestandard" och så räknas det upp beige, hereford m.fl. Tror dock att några (eller alla?) av de som står listade nu är upptagna i standard, den sidan är nog inte uppdaterad på ett tag. Men principen torde vara densamma. =)

Tsunamis
2016-02-28 23:24
#6

Du har nog rört till det lite här. Alla varianter som står med i OST klass har en guidestandard, OST har inte automatiskt allt som inte är i standardklass utan det finns 3 steg (inte med, OST och standard) De varianter som inte står med i OST har ingen medlem/uppfödare valt att pusha för helt enkelt. Fuzzy longhair finns mycket riktigt inte med i OST men mig veterligen ska det räcka på att en ägare lämnar in förslag på guidestandard innan anmälan och utställning så får domarrådet tid på sig att läsa den och förbereda sig på varianten och så bedöms den i OST från och med då. Hemsidans standard är uppdaterad, det tar lång tid för att få en färg eller teckning godkänd och framflyttad ett steg och vi har ju inte så många utställningar per år. Beige har ingen fokuserat på och kanske behövs det en del ändrande hit och dit innan slutgiltig skriven standard (vit point eller inte, färgnyans osv). Hereford är det ju bara jag som ställer. Tror inte det är så långt kvar för att få den uppflyttad men jag kunde ändå inte ställa i höst/vinter förra året så där står det still än.

MvH  Tsunamis

Annons:
Zamwyn
2016-02-29 07:52
#7

#6 Var det mig eller Ajanki du svarade, eller båda? Hänger nog inte med riktigt nu… 😉

Min fundering var just huruvida man kunde ställa varianter utan guidestandard i ostklass, även om man i så fall fick göra det utom tävlan. Så att inte alla ostvarianter har en guidestandard per automatik var min poäng. I vissa föreningar kan man ställa allt som inte går i standard i ost, i andra inte, och det var det jag undrade vad man har bestämt för SVEMUS just. Men då är svaret alltså att det krävs en guidestandard för att kunna ställas i ost? 

Återstår då nr 2, huruvida man kan få en bedöming utom tävlan eller inte?

Fuzzy longhair var bara ett exempel, jag tänkte inte i första hand på varianter man skulle vilja få standardiserade på sikt,  utan enstaka musar med ostfärg, päls eller teckning man kanske skulle vilja veta vad domaren har för synpunkter på i övrigt. Den bäst typade man har kanske har en ostfärg, eller den bästa texeln kanske har en ostteckning osv. 

Hereford står med i standard under tecknade/huvudgrupp 3  i den upplaga jag laddade ner från SVEMUS-gruppen på FB häromdagen, nionde upplagan vad jag förstår. Kanske har ditt slit gett utdelning äntligen, Tsunamis? 😃

ajanki
2016-02-29 08:08
#8

Hmm, ja, jag blandade definitivt ihop det känner jag…får skylla på att jag ligger i influensa och väldigt hög feber..

Tack för att du reder ut allt Tsunamis!

Tsunamis
2016-02-29 11:15
#9

#7 Jag svarade dig 😉

Jag gräver lite här i filen och du kan gräva lite också om du vill.

Vad jag vet och läst lite snabbt behövs inte ens guidestandard utan djuret bedöms ändå. Jag tror musen är med i tävlan och inte vid sidan av men man får vara beredd på att den inte lär vinna OST klass för det finns ingen skriven guidestandard och inte tillräckligt många har sett den och kommit överens om hur den ska se ut, så det finns inget underlag på den jämfört med de övriga varianter som tävlar i OST för dagen. 

HP kan man ändå få för gullig mus, sekr/domarfavorit, trasselsudd osv. så man får en skriven bedömning och eventuellt HP.

Hmm, Hereford kanske togs upp ändå. Jag är ju webmaster och borde uppdaterat webben i så fall. Jag gräver lite och letar upp om ett beslut togs om det eller inte så får vi se 🙂

MvH  Tsunamis

ariama
2016-02-29 12:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#6. Hihi…  "Beige har ingen fokuserat på och kanske behövs det en del ändrande hit och dit innan slutgiltig skriven standard (vit point eller inte, färgnyans osv)."

Helt (eller nästan i alla fall) OT.  "Vit point eller inte" . Ganska gullig med vit point, men det är för mig reverse siames och inte beige, dvs två olika varianter. Fast reverse siames är ju inte nån siamesvariant förstås. Tycker själv att vita pointer på en beige är ett fel, liksom argente med ljusa nosar/pointer, eller sotade varianter (som inte ska föreställa sable).

Och nä, jag är inte intresserad av beige som färgvariant, råkar bara få lite regnbågskullar ett tag, på grund av utparning.

Tsunamis
2016-02-29 12:56
#11

ja vi döpte ju om Rev Siamese till Beige och ville ha färgnyansen ljusare så att den blev en genomgående nyans istället. Men sen tog det stopp för att ingen direkt brunnit för den på ett tag nu.

MvH  Tsunamis

Zamwyn
2016-02-29 13:50
#12

Här är det inte influensa, men en del sömnbrist som spökar, sorry om det bidde rörigt. 😃

#9 Vad intressant, tack för klargörandet och dokumentet! Har läst igenom nu, och kommer till samma slutsats utifrån vad som står. 

Det är mest bedömningssedeln jag tycker skulle vara intressant att få om det dyker upp nån ost som är trevlig i övrigt och vill följa med på utställning.  Så liten chans till priser är helt ok för min del, vete 17 hur stor chans jag kommer ha på såna med standardvarianterna ens. 😎 

#10 Nämen vilken liten sötis! ❤️ Tycker beige är rätt tråkigt annars, men på din lilla mus blir det upplivat med det där ljusa.

Tsunamis
2016-03-01 13:00
#13

Precis det är ju bedömningen som är det roliga och pris är bonusen :) Hereford tog mycket riktigt upp i standard bara jag som missat. Fixade sidan igår ska se till att uppdatera överallt nu bara.

MvH  Tsunamis

Annons:
Grodan
2016-03-01 19:15
#14

#9 Nope.

När man anmäler en ny variant som inte redan har en "beskrivning" (läs Guidestandard) skall man skriva en sådan…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zamwyn
2016-03-02 13:46
#15

#14 Fast en sådan beskrivning är väl mer inofficiell och ev. temporär än en guidestandard?

Tsunamis
2016-03-02 18:54
#16

Nej det är en guidestandards, en påbörjan till det helt enkelt.

MvH  Tsunamis

Grodan
2016-03-02 21:48
#17

#14 Jo. Ok om du vill så, ja det är en temporär beskrivning ja. Domare och domarråd måste ha något att följa.

Det är domarrådet som skriver guidestandarden med hjälp av "din beskrivning".

När/OM domare anser att varianten är ny och egen variant - dvs bevisligen går att avla fram. Du hittar detta under "Arbetsgång vid standardiserande av NYA VARIANTER"


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zamwyn
2016-03-03 10:27
#18

Jo, jag läste det stycket. Men det var som sagt inte hur man får upp en variant i standard jag var ute efter, utan udda ost-möss man ville ställa ut nån enstaka gång för att få en bedömning på i allmänhet. Så det var den ev. skillnaden mellan dessa och potentiella blivande standardkandidater jag fiskade efter. Därför jag hängde upp mig på orden, då beskrivning användes i "Bedömningsregler för OSTANDARDKLASS" precis ovanför och det dessutom stod "Preskriberingstid för en ostandardiserad variant, utan guidestandard, är tre år." och jag därför tolkade det som att det inte var samma sak eftersom det antyder att även om en variant varit utställd så har den inte nödvändigtvis en guidestandard.

Men nu är vi på samma våglängd skulle jag tro. =)

Den sortens möss jag tänker på går man helt enkelt bara inte vidare med i arbetsgången än den där första beskrivningen i samband med utställningsanmälan.

Grodan
2016-03-04 00:17
#19

#18 hm… jag tror jag förstår vad du är ute efter… sådana varianter som inte går att medvetet avla fram som balla teckningar typ?

vi hade mycket sådant på 90-talet… det var hemskt roligt minns jag… "headwhite" var en variant… sen minns jag inte för tillfället flera… jo… en beige dök upp… vi kallade den för typ "sand"… hm… *flummar*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2016-03-04 08:12
#20

Något jag saknade när jag var ny musuppfödare, minns jag nu, var att kunna ställa ut en mus i standard, men slopa färgen liksom. Men det går ju inte. Eller, det går ju, men även den allra vackraste mus får minus 50 poäng när färg, teckning eller hårlag är …"kass" (enligt standarden).

Standardutställningarna fokuserar ju just på färgens kvalitet, eller pälsens, eller teckningens.

Egentligen skulle det vara lite kul att kunna ställa en mus enbart utifrån typ. Tre typer då, med egen standard (sve, korsad, eng). Och då måste musen också vara i bra hull och väl musklad för att få bra poäng. Det är ju lätt att säga att musen är fet för att den får lite för mycket mat, men enligt min erfarenhet är deras benägenhet att lägga på hullet, tappa hull,  eller bevara en bra kondition faktiskt ofta ärftligt (dvs det följer med musen mer än med maten)

Jag minns en utställning för många år sedan, där jag såg en stackars musa som både var mager och vansinnigt nervig/stereotyp beteende  (själv hade jag funderat på avlivning av humanitära skäl) men färgen var så bra (en av de första extreme black i Sverige) att hon hamnade bland de fem bästa!! Sånt gillar inte jag…

Annons:
Zamwyn
2016-03-04 17:03
#21

#19 Inte just det jag hade i åtanke, men det kan absolut gälla såna också! Allt som man får fram som biprodukt egentligen, och som man inte kan/vill medvetet avla fram (iaf inte långsiktigt). 

 Som ett mer personligt exempel; det som jag närmast kan tänka mig kommer ploppa upp en hel del under en tid är t.ex. olika tickade skuggade. Har inga planer på att renavla dem eller propsa på att de ska upp i standard, utan här blir de en biprodukt medan jag jobbar med annat. Just därför kommer jag kanske behålla en del såna om de råkar vara bäst när det gäller egenskaper förutom färg, iaf under en period (som lär vara ett par år, avel tar ju tiiiid!). 

#20 Håller med gällande kondition/temperament i förhållande till ytligare standardegenskaper. Någon sorts basala grundkrav för temperament och mående bör det nog vara. Fast jag inbillar mig att det inte händer så ofta med svenska domare iaf att de dömer så obalanserat? Men jag vet egentligen inte alls, för jag har ju ställt så lite möss och med så långa mellanrum.

Upp till toppen
Annons: